Krijg het bit niet in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Krijg het bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 12:09

Onlangs ben ik begonnen met het beleren van een 3 jarige. Grote merrie +-1,68 maar als ze der hoofd omhoog doet nog veel groter.
Het is een merrie met pit en bij teveel druk of angst steigert ze.
Ze heeft het hoofdstel een paar keer in gehad maar dat ging niet van een leie dakje de eerste keer was ze gewoon overbluft, de tweede keer heb ik een krukje gepakt. Beide keren is ze niet over de zeik geweest en als ze het hoofdstel in heeft gaat ze uitgebreid staan kauwen doet haar mond niet meer dicht.

Ik doe het hoofdstel over het halster, er zit geen neusriem aan omdat ik wil dat ze er rustig aan kan wennen.
Probleem is dat ik het hoofdstel nu echt niet meer in krijg, zelfs als ik op een krukje ga staan kom ik er niet meer bij of ze loopt achteruit.
Ik wil voorkomen dat ze over de zeik raakt want het moet wel goed gaan anders ben je verder van huis.

Ik ben voornamelijk op zoek naar manieren om het bit in te krijgen zonder dat ze over de zeik gaat.
tips of tricks zijn welkom.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:12

Die van mij vind het ook niet echt geslaagd, nu is die gelukkig een stuk kleiner.
Ik heb het bit laatst met appelstroop ingesmeerd.
Toen ging het goed.
Maar ook zij blijft haar mond open houden, af en toe even kauwen en dan mond weer open.
Ik heb nu een dubbelgebroken, iets fijner bitje gekocht, nu maar zien hoe ze daar op reageert.

belle_boef

Re: Krijg het bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 12:16

Maar dan krijg je het bit dus wel voor de mond? Daar kan ik dus net niet bij dan zit de appelstroop op de lippen als ik geluk heb.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:19

Leer haar eerst wijken voor druk, dus voor druk van het halster. Zorg dat ze leert dat ze als ze druk op het halster krijgt, ze haar hoofd naar beneden moet doen. Als dat helemaal goed gaat, doe je hetzelfde, maar dan met je hand. Vervolgens leer je je paard om de mond open te doen door met je vinger in de mondhoek te voelen. Vanuit daar het bit gaan proberen, liefst met iets lekker er achteraan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:20

bij die van mij is het uiteindelijk opgelost door mijn hand als praam te gebruik, dus duim en wijsvinger om lip en knijpen en dan het bit in doen.
nu was die van mij wel echt een probleemgeval met hoofdstel aandoen.....

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:20

Ja dat wel, al gaat ze wel achteruit als ze hem ziet.
Als je met het bit er net tegenaan komt en ze krijgt wat appelstroop op haar lippen, likt ze het er wel af, misschien dat ze dan denkt, hee dat kwam van dat ding af, nog eens proeven.
Al is die dame van mij, van alles na 1 keer zat, dus ik moet ook weer iets nieuws verzinnen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 12:22

@ Angela dank voor de tip, die ga ik proberen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:42

loulou schreef:
bij die van mij is het uiteindelijk opgelost door mijn hand als praam te gebruik, dus duim en wijsvinger om lip en knijpen en dan het bit in doen.
nu was die van mij wel echt een probleemgeval met hoofdstel aandoen.....

Ja maar dan spreek je in elk geval over dwang toch, is het niet zo dat je dat niet wil bij een paard,
Het dier is verdikkeme 3 jaar , gun het dier de tijd, als ze nu niet het bit accepteerd dan miss over een jaar , ik heb er 2 jaar over gedaan eer mijn merrie het bit echt fijn vond, daar tussen door heb ik bitloos verder beleerd.

TS ik zou het stap voor stap doen, maak er geen drama van het dier fokt zich alleen maar meer op en word echt bang van het bit op deze manier,
Wat wil je nu eigenlijk al met het bit doen,longeren aan bit is nooit goed, koop een kaptoom en leer longeren op de jusite manier en dat is geen rondjes laten rennen aan het bit, maar technisch goed bezig zijn zodat je het dier kan voo rbereiden om rijpaard te worden, het bit komt vanzelf, gun het dier de tijd en lere het dier dat hij jou kan vertrouwen en dat het bit echt niet zo eng is, het dier is jong en puur hou dat erin en ga a.u.b geen dwang uit oefenen door een praam te gebruiken of de neus tussen je vingers vast te houden, hoe diervriendelijk is dat??

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:52

Ik schrijf toch ook dat die van mij een echt probleem geval was ;-) het is altijd makkelijk oordelen zonder een achter grond te kennen.
Bij mijn paard was dit uiteindelijk de beste manier. De ts kan waarschijnlijk best zelf bepalen of dit wel of niet bij haar paard past

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:28

Uiteindelijk is dwang altijd een manier , helaas krijg je vaak veel voor mekaar bij paarden door dwang te gebruiken, maar het is niet de juiste weg , je kan het ook anders doen maar dat duurt wat langer ,

123horse123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:34

je kan je duim aan de zijkant in haar mond proberen te doen als dat lukt, dAN moet ze haar mond wel opendoen, of gaat het dan ook al helemaal mis?

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:53

schiet ze al weg als je gewoon met het bit voor haar neurs zwiert? blijf dit dan doen tot ze niet meer wegdijnst en ontspanne is beloon haar fysiek maar ook door het bit enzo weg te leggen volgende keer terug hetzelfde oefenen tot je het bit gewoon voor haar neus kan houden zonder een negatieve reactie te verkrijgen, dan probeer je een stapje verder, langzaam proberen gewoon het kopstuk met bit achter haar oren (als dat lukt anders terug blijven wachten tot je paard rustig word. doet die dit en je kan het wat dichter tegen haar houden terug belonen en wegleggen, enzo stapje per stapje je paard leren wanneer het niet negatief, weigerent reageert dat het haar wat beters oplevert. Als je dan probeert het bit in te krijgen smeer het dan indd wat in met iets lekkers, doet je paard het bit in, dan beloon je super hard, en ipv. te gaan rijden ofzo, haal je het er gewoon terug uit. Blijf dit herhalen ik denk dat het uiteindelijk dan wel lukt en als je dan toch iets besluit te doen als ze het bit in heeft doe dan iets wat zij plezant vind dat ze zoveel mogelijk positieve ervaringen en punten leert kennen die met dat bit gepaard gaan :) en daarbij is 3 jaar idd een heel prille leeftijd, ik zou zoveel mogelijk bitloos proberen (als je probeert te rijden of longeren) en geloof je niet dat daar doorgroei mogelijkheden in zijn (dat je niet mooi collectief/ontspannen kan rijden, niet netjes kan aanspringe ) dan moet je zeker deze site eens checken! :http://www.everyoneweb.com/NALANTA/
onder de categorie (bitloos) rijden, zij kan haar paarden (na training van zo'n 2,5 jaar haar paarden prachtig gecollecteerd en ontspanne bereiden, ze doet er zelfs competitie's enzo mee geloof ik )

RenMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:58

ik heb ook 3 jarige merries ingereden, eentje wil het bit ook niet in, ik doe dan eerst de teugels over de hals, en dan hou ik het hoofstel voor haar hoofd om te kijken of ze het niet eng vind, als ze dan rustig is kan je proberen om hem in de mond te doen, als ze niet wil moet je je duim in haar mondhoek duwen, ik weet niet waar je het probeerd, in de wei, bak, stal. als je het namelijk in de stal doet, kan ze niet echt achteruit lopen. als ze het bit in heeft, even laten zitten, en er dan weer uit halen en goed belonen! belonen is heel belangrijk. je moet het gewoon een aantal keren herhalen, totdat ze het niet meer eng vind.
hoop dat je er wat aan hebt ;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 19:03

IK heb ook absoluut geen haast, ik longeer haar nu aan het halster en een hoofdstel zonder bit. Het gaat gewoon om de routine, wennen aan iets om je hoofd. Longeren doe ik bij jonge paarden niet aan het bit, schiet door de mond en dan heb je paniek.
Deze merrie is al snel over de zeik, als ik het bit voor der houd doet ze der hoofd zover omhoog als ze kan, probeer ik er dan nog bij te komen gaat ze in de achteruit. Als ik dwang ga gebruiken dan komt ze omhoog daar ben ik van overtuigd (doet ze bij de hoefsmid ook, trauma) Daarom ben ik op zoek naar methodes om het zonder dwang aan te leren. Het moet allemaal leuk blijven en goed gaan. Als het moet beleer ik haar bitloos maar liever niet

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:11

Ik weet niet of het er al bijstaat maar het kan helpen om je bit in suikerwater te wassen!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 19:12

Maar dan moet ik hem wel inkrijgen ;) Ik zit nog een stap eerder

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:20

Misschien kan je het volgende doen: elke dag voor ze haar brok krijgt (neem aan dat ze brok krijgt, of muesli ofzo) toon je haar het hoofdstel met bit. Eventueel streel je haar met het hoofdstel.
Na een minuut of 5, wanneer ze stilstaat of in jouw mening net iets minder gespannen is, leg je het hoofdstel weg en krijgt ze haar hapje.
Het idee is dat ze het hoofdstel gaat associeren met iets leuks, namelijk eten. Oe leuk hoofdstel, dat betekent dat ik zo mag eten :D
Dit herhaal je elke dag, en elke dag vraag je iets meer tot je uiteindelijk het hoofdstel op het hoofd kan leggen bijvoorbeeld. Je kunt wat appelmoes op het bit doen en haar het eraf laten likken. Uiteindelijk doe je het hoofdstel in en laat je het een minuutje zitten, dat kan je steeds weer uitbreiden.

Dit klinkt alsof het heel lang duurt, maar ik heb iets soortgelijks gedaan met een groepje jaarlingen dat niet van elkaar gescheiden wilde worden en die geen halster toelieten. Binnen een week konden ze netjes halster om, naar de box, eten en weer terug naar het land :j ze hebben het echt heel snel door.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:29

Is bitloos tijdelijk iets? Dan hoef je er nu even geen punt van te maken en kijken hoe ze reageert na een tijdje? Wellicht gaat het dan beter als ze iets meer gewend is?

Edit: bovenstaande vind ik ook een erg goede tip!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 19:32

amsterdam_30 schreef:
Is bitloos tijdelijk iets? Dan hoef je er nu even geen punt van te maken en kijken hoe ze reageert na een tijdje? Wellicht gaat het dan beter als ze iets meer gewend is?

Edit: bovenstaande vind ik ook een erg goede tip!

Dat heb ik al aangegeven, voor nu doen we het bitloos maar mijn voorkeur heeft het bit maar ik neem rustig de tijd om haar te laten wennen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:48

let ook op dat je het hoofdstel niet in doet als ze net als hij/zij aan het wisselen is, voor zover je weet wanneer ze aan het wisselen zijn natuurlijk. daar is het bij mijn paard fout gegaan achteraf. die heeft het bit dus geassocieerd met pijn en daar kreeg je daarna dus met geen mogelijkheid geen bit meer bij in de buurt.

mijn paard is om die reden ook bitloos beleerd (daarom niet te snel oordelen midgie ;) ), maar als je uiteindelijk met bit wil gaan rijden is dit ook geen lange termijn oplossing. dé tip heb ik helaas niet voor je, mijn paard was niet om te kopen. als je paard makkelijk om te kopen is met eten kun je het proberen met honing of appelstroop/appelmoes. maar mijn paard vond dit allemaal niet lekker en dat werkte dus ook niet.
ik heb ook geoefend met een hoofdstel zonder bit en dat lukte na een paar keer oefenen probleemloos, maar zodra ik het bit eraan hing en ze dat zag flipte ze weer, maar dat valt ook te proberen natuurlijk, jouw paard is de mijne niet ;)

je zou nog een rubber bit kunnen proberen, voordeel hiervan is dat wanneer het perongeluk tegen de tanden aan klappert met in of uit doen het niet zo'n vervelende tik geeft.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:55

Soms is de combinatie hoofdstel over het hoofd inclusief bit in de mond erg veel. Ik deed bij sommige paarden het hoofdstel aan, bit nog aan één kan van het bakstuk (wel vasthouden dat het niet klappert) Dan rustig het bit tegen de mond, belonen. Bit tegen de tanden, belonen, bit tussen de lippen, belonen. Elke keer een stapje verder, tot het bit in de mond kan en je het vast kunt maken. Meestal helpt iets lekkers, hoeft maar 1 brokje te zijn. Bouw wel het contact op. Het kan even duren (geen uren, maar eerder dagen of weken).
Let ook op de verleiding om het paard 'te vangen' dus snel het bit erin en vastmaken. Daar verlies je vertrouwen mee en dat merk je de volgende keer.
Misschien handig om na het longeren te doen? dan kan ze na de oefening vrij krijgen.

Daarna kun je het hoofdstel op de normale manier gaan aandoen, maar ook weer langzaam opbouwend, alsof je weer opnieuw met het bit gaat trainen.

De paarden waar ik deze methode mee toepaste stonden meestal al klaar om het bit uit mijn hand te pakken, om vervolgens een brokje erachteraan te krijgen.

Die brokjes kun je later ook weer afbouwen hoor.

FryskHopke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:07

Doe je het helemaal alleen? Ander moet je een ervaren iemand uit de buurt erbij halen!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:22

die van A_mieke is ook een goede tip inderdaad, zo hebben ze het bij mijn paard de eerste keren uiteindelijk ook in gedaan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 19:10

Ik heb in ieder geval al mooi wat tips gekregen waar ik mee aan de slag kan. Dank

rrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:53

het klint misschien raar maar wij hebben ook een pony die een vriendin heeft ingereden en die eerst het bit ook niet in wou.
later hebben we gewoon stroop op het bit gedaan en deed ze hem zo in en toen zijn we met hoofdstel en halstertouw gewoon gaan lopen dat hebben we 2x gedaan en nu doe ze hem zonder moeite in