Stevige kuitspieren..problemen met laarzen vinden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Stevige kuitspieren..problemen met laarzen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 08:04

Hallo (als het verkeerd staat mijn excuses)

Ik ben op zoek naar een stel laarzen... alleen kom ik altijd bij 1 en het zelfde probleem..
Ik heb nogal stevige kuiten en die heb ik altijd gehad, me kuiten zijn keihard en zo kan ik vaak alleen korte laarsjes met chaps aan, maar ik wilde eens gaan neuzen voor laarzen puur voor de winter. Echter na een stel passen komen altijd mijn kuiten er niet in...
En als je laarzen vind zijn ze vaak 100den euros, en niet om het 1 of ander, maar ik rijd maar 1 keer in de week en wil dus ook weer geen enorm dure laarzen gaan kopen.

Heeft iemand van jullie een idee welk soort/merk laars een goede laars is voor de enorm brede kuit?
Ik zit nu zelfs op Chaps maat XXL, omdat het anders allemaal niet past...
Ook heb ik vaak problemen dat als je grotere laarzen haalt, en dikke sokken eventueel aan doet, dat omdat ik korte beentjes heb (1.60m) de laarzen vaak snijden in mijn holtes van mijn knieeen...

Dus eigenlijk 2 problemen waardoor ik moeilijk laarzen kan vinden..

Heeft iemand een idee ?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:05

Lipica
Mondoni heeft ook voor brede kuit

R0X

Re: Stevige kuitspieren..problemen met laarzen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:06

Mountain horse ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:07

Of wel dure laarzen waar je heel je leven mee doet?

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:07

Mountain horse heeft goede laarzen voor bredere kuiten :)
Had ze zelf ook altijd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:10

Wat wil je er voor uitgeven?
Ik heb zelf Lipica's laten maken voor mijn dikke kuiten. Zitten prima!
Kosten 215 euro geloof ik, maar worden dan wel volledig op maat gemaakt.
Ik heb ze nu 2 jaar en ze zien er nog heel goed uit.

AmazoneXL heeft ook een mooie leren laars. Ze waren voor mij net te kort, maar misschien is het voor jou dan wel een optie.
Is met elastiek, dus qua omvang past het altijd.

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:12

heb ook brede/stevige kuiten en heb nu mondoni rijlaarzen. bevallen erg goed.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 08:12

Zijn die ook wel wat aan de kortere kant? Ivm met mijn knieeen, omdat ik korte benen heb, is het vaak het probleem dat de laarzen gaan snijden in mijn knie holtes en dan heb ik zoiets van na 10 keer rijden ik doe ze maar weer weg

Een kort model is zeker voor mij een optie, althans iets korter als de meeste maar echt hele korte laarsjes heb ik al met chaps dus ook weer niet zo kort.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:13

Amazone Xl heeft zowel mooie laarzen als mooie chaps.
Ik heb een kuitomvang van 50 cm en het is een bekend probleem.
http://www.yenthl.com hebben trouwens ook laarzen voor netjes in diverse kuitmaten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:14

Die van AmazoneXL zouden best eens kunnen passen. :j
De maten staan op de site als het goed is.
En je kunt ze bestellen, dan worden ze thuisbezorgd. Passen ze niet, kun je ze weer terugsturen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 08:15

Ik was trouwens vergeten te melden dat ik het liefst bruine laarzen zoek, maar geen lak..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 08:21

Ik gaat even rondneuzen naar sites voor alle merken die hier genoemd zijn ! Weet ook iemand of je eventueel (als je al laarzen hebt) je laarzen bij een schoenmaker kan laten "rekken" of eventueel stuk elastisch iets erin kan laten zetten zodat het dan nog wel netjes blijft maar je die dan kan gebruiken? Of is het gewoon goedkoper en verstandiger/steviger om nieuwe laarzen te halen ?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:24

Ja hoor, dat kan. Mits ze van leer zijn en niet van rubber. Het rekken dan. Elastiek kan wel in rubber.
Rekken kan geloof ik 2cm.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:26

Dat ligt er aan hoeveel de laarzen te krap zijn.
Ga wel naar een schoenmaker die dit vaker doet anders ziet het er niet uit!
Heb ooit 1x op maat gemaakte laarzen besteld, kwam dus nooit in de voet, deze was te krap gemaakt, moeilijk dat ze deden want ja die laarzen paste verder niemand, tja ik ook niet...

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:24

Vooral de combinatie brede kuiten / korte benen is ons probleem, TS. Zit in hetzelfde schuitje en dan wordt het inderdaad heel moeilijk. Doe daar een deftige schoenmaat bij (in mijn geval 41) en je hebt helemaal prijs. Bij de meeste paardenshops kreeg ik tot nu toe te horen: dat is maatwerk...

Heb wel recent Ariat Grasmere laarzen tweedehands gekocht. Omdat ik er niet meer de hoofdprijs voor moest betalen, wilde ik het proberen.
Afbeelding
Daar kunnen m'n kuiten probleemloos in. Vermoed dat zelfs de extra wijde schacht eigenlijk niet nodig was geweest, want ik kan de nestels helemaal dichttrekken. Voordeel is dus dat er in de laars eigenlijk een soort 'maatwerksysteem' zit verwerkt: als je benen eens een dagje wat dikker zijn op bv. warme dag in de zomer vs.frisser weer of je wil extra paar kousen aandoen ivm koud weer. Kan allemaal... Alleen zitten ook deze eigenlijk te hoog in m'n knieholte en dat hindert inderdaad wat tijdens het rijden; wel minder dan bij gewone laarzen. Hoorde al van verschillende mensen dat je ze wel wat kan doen 'zakken' door de nestels ietsje losser te laten, maar zo'n 'ingezakte' laars is toch niet mooi, denk ik dan... Het leer is een pak soepeler dan bij de meeste gewone laarzen, dus hopelijk plooit die rand op termijn een beetje en komt het toch lekker te zitten. Anders overweeg ik een goede schoenmaker te zoeken die bovenaan aan de binnen- / achterkant van de laars 2cm kan verwijderen. Je moet natuurlijk het model van de laars leuk vinden... Persoonlijk vind ik ze wel fraai. Heb er ook al veel positieve reacties op gekregen.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:36

mondoni rijlaarzen hebben geloof ik inderdaat grotere kuitmaten, en anders moet je ze op maat laten maken, dan passen ze sowieso altijd, alleen zit je dan wel weer met het prijskaartje..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:32

LeenC schreef:
Vooral de combinatie brede kuiten / korte benen is ons probleem, TS. Zit in hetzelfde schuitje en dan wordt het inderdaad heel moeilijk. Doe daar een deftige schoenmaat bij (in mijn geval 41) en je hebt helemaal prijs. Bij de meeste paardenshops kreeg ik tot nu toe te horen: dat is maatwerk...

Heb wel recent Ariat Grasmere laarzen tweedehands gekocht. Omdat ik er niet meer de hoofdprijs voor moest betalen, wilde ik het proberen.
[ Afbeelding ]
Daar kunnen m'n kuiten probleemloos in. Vermoed dat zelfs de extra wijde schacht eigenlijk niet nodig was geweest, want ik kan de nestels helemaal dichttrekken. Voordeel is dus dat er in de laars eigenlijk een soort 'maatwerksysteem' zit verwerkt: als je benen eens een dagje wat dikker zijn op bv. warme dag in de zomer vs.frisser weer of je wil extra paar kousen aandoen ivm koud weer. Kan allemaal... Alleen zitten ook deze eigenlijk te hoog in m'n knieholte en dat hindert inderdaad wat tijdens het rijden; wel minder dan bij gewone laarzen. Hoorde al van verschillende mensen dat je ze wel wat kan doen 'zakken' door de nestels ietsje losser te laten, maar zo'n 'ingezakte' laars is toch niet mooi, denk ik dan... Het leer is een pak soepeler dan bij de meeste gewone laarzen, dus hopelijk plooit die rand op termijn een beetje en komt het toch lekker te zitten. Anders overweeg ik een goede schoenmaker te zoeken die bovenaan aan de binnen- / achterkant van de laars 2cm kan verwijderen. Je moet natuurlijk het model van de laars leuk vinden... Persoonlijk vind ik ze wel fraai. Heb er ook al veel positieve reacties op gekregen.

Wat heb jij voor kuitmaat dan?
Vind die laarzen wel erg mooi namelijk!

Bente_Sol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 09:45

R0X schreef:
Mountain horse ook

Ik heb ook dit probleem en heb nu laarzen van Mountain Horse. Het zijn leren laarzen met een stretch gedeelte en een rits!! Ik ben 1.65 en vind deze laarzen echt super!!!

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:58

meggiemeg schreef:
Wat heb jij voor kuitmaat dan?
Vind die laarzen wel erg mooi namelijk!

Zou ik moeten nameten en dat kan ik momenteel niet meteen. Als ik straks thuis ben en even tijd heb. ;) Vind ze trouwens ook ideaal omdat ze zo weinig onderhoud nodig hebben en heel robust zijn: perfect waterdicht dankzij de Goretex en daarom meteen ook geschikt voor allerhande stal- of weidewerk (geloof dat ze soms ook met sympatex aangeboden worden: moet je even bekijken dus - weet niet precies hoe goed waterdicht dat is). Onderhouden doe ik zoals m'n zadel: het gladde deel kuisen met zadelzeep om vuil en vet van je paard te verwijderen, voeden achteraf met Stübben Hamanol. Het suède deel wat afborstelen en tegen verkleuring door vocht af en toe beschermen met een waterproofspray (hoeft niet voor het waterdichte, ik doe het gewoon omdat ze dan langer mooi blijven).

Hoorde al van veel mensen dat ze deze laarzen soms ook voor 'officiële dingen' dragen buiten de ruitersport. Er is trouwens ook een versie waarbij de hele laars in glad leer uitgevoerd wordt en niet enkel de binnenzijde die tegen je paard aanligt. Ze worden geleverd met twee paar veters: één volledig paar waarmee je meteen de hele laars vastrijgt, één paar dat bestaat uit telkens twee kortere veters, waarmee je de laars verdeelt in een onderste en bovenste stuk zodat je voor beide apart kan kiezen hoe vast / los je ze doet. Het ziet er ook wat anders uit. Voor elk wat wils dus. Laarzenspanners zaten er ook meteen bij.

Geraak in elk geval niet in 'normale' rijlaarzen, ook qua 'gewone' schoenen zoek ik steeds iets laags, omdat laarzen ook daar een onbegonnen zaak zijn, waarschijnlijk vooral omwille van die grote schoenmaat en korte onderbenen. Vrouwen met maat 41 zijn meestal behoorlijk groot, ik meet maar 1.67 cm... Laatst probeerde ik de Mountain Horse Sport chaps op een tentenverkoop (Denk dat ze de chaps ondertussen al niet meer maken?)

http://oudcdn.agradi.nl/media/products/pics_310/3/7/4300535.jpg

Het was een XL en ik geraakte niet eens halfweg met de rits... Kwam dus overeen met wat een bepaalde shop me wist te vertellen een paar jaar geleden ivm Mountain Horse: dat ik van hen alleen laarzen op maat zou kunnen kopen omdat hun kuitmaten voor die hoogte van laars / chaps te smal is voor me. Ik was er dan ook van overtuigd dat ik die 'wide' schacht echt wel zou nodig hebben in de Ariat Grasmere, maar waarschijnlijk dus niet... Zou zeggen: zoek een winkel en ga eens passen. Dan weet je meteen in de praktijk of het zou kunnen werken of niet. Als je ze tweedehands tegenkomt: zelfde boodschap. Schoenen en caps zijn zo'n typische dingen die ik nooit 'gewoon' online zou bestellen. Dan nog liever tweedehands als we de prijs wat willen drukken. Als je een beetje uitkijkt en wat geduld hebt, kan je echt leuke dingen scoren voor een pak minder geld. Ben zeker dat je meer ervaringen / info kan vinden als je even de zoek-functie gebruikt hier op het forum.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:05

Ik heb die laarzen van Ariat ook geprobeerd maar kwam er niet in. Voetmaat 37 en moest de veter helemaal open zetten, toen was het hele model eruit.
Heb nu outdoorlaarzen van Dubarry met een wijde kuit en die zitten als gegoten. Alleen de prijs is nogal fors. Heb nu lerenrijlaarzen aan laten meten van Petrie, maar ook die zijn behoorlijk aan de prijs.
Het leed dat dikke kuiten heet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:07

Mioux schreef:
Ik was trouwens vergeten te melden dat ik het liefst bruine laarzen zoek, maar geen lak..

Dan is de Mondoni Bath, Mondoni Plain of Mondoni Field jouw laars ;)
Zijn korter zogauw ze wijder moeten worden, Mondoni Bath is richting cognackleur en de plain en de field is ook in het bruin te verkrijgen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:08

ik heb ook breede kuiten en het zoeken naar laarzen was een ramp
ben geindigd met mountain horse laarzen die je kwa voetmaat in elke gewenste kuitmaat kan bestellen
je moet er wel op letten dat je ruim besteld zodat er niet veel spanning staat op de rits en elastiek.
ik was trouwens ook bang dat het ging snijden in me knie holte maar dat doen ze niet
ze zitten juist nog zeker 3 cm onder me knieholte in.
ik ben trouwens ook maar 165 groot/klein :+

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:12

_Dingetje_ schreef:
Ik heb die laarzen van Ariat ook geprobeerd maar kwam er niet in. Voetmaat 37 en moest de veter helemaal open zetten, toen was het hele model eruit.
Heb nu outdoorlaarzen van Dubarry met een wijde kuit en die zitten als gegoten. Alleen de prijs is nogal fors. Heb nu lerenrijlaarzen aan laten meten van Petrie, maar ook die zijn behoorlijk aan de prijs.
Het leed dat dikke kuiten heet :+

Dat is dan het omgekeerde van mijn probleem met de te grote voetmaat. Waarom gaan de meeste fabrikanten er nog steeds van uit dat er bij kleine voeten kleine kuiten horen en korte benen, plus bij grote voeten lange benen? :+

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 07:34

LeenC schreef:
Dat is dan het omgekeerde van mijn probleem met de te grote voetmaat. Waarom gaan de meeste fabrikanten er nog steeds van uit dat er bij kleine voeten kleine kuiten horen en korte benen, plus bij grote voeten lange benen? :+

Ik denk dat wij gewoon niet standaard zijn :+ Het probleem ligt niet bij de fabriek, maar wij zijn gewoon zo raar in elkaar geknutseld :')

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 07:35

Misschien moeten we zelf maar een lijn starten met mensen die brede en korte kuiten hebben ;) haha