Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

LeenC schreef:Vooral de combinatie brede kuiten / korte benen is ons probleem, TS. Zit in hetzelfde schuitje en dan wordt het inderdaad heel moeilijk. Doe daar een deftige schoenmaat bij (in mijn geval 41) en je hebt helemaal prijs. Bij de meeste paardenshops kreeg ik tot nu toe te horen: dat is maatwerk...
Heb wel recent Ariat Grasmere laarzen tweedehands gekocht. Omdat ik er niet meer de hoofdprijs voor moest betalen, wilde ik het proberen.
[ Afbeelding ]
Daar kunnen m'n kuiten probleemloos in. Vermoed dat zelfs de extra wijde schacht eigenlijk niet nodig was geweest, want ik kan de nestels helemaal dichttrekken. Voordeel is dus dat er in de laars eigenlijk een soort 'maatwerksysteem' zit verwerkt: als je benen eens een dagje wat dikker zijn op bv. warme dag in de zomer vs.frisser weer of je wil extra paar kousen aandoen ivm koud weer. Kan allemaal... Alleen zitten ook deze eigenlijk te hoog in m'n knieholte en dat hindert inderdaad wat tijdens het rijden; wel minder dan bij gewone laarzen. Hoorde al van verschillende mensen dat je ze wel wat kan doen 'zakken' door de nestels ietsje losser te laten, maar zo'n 'ingezakte' laars is toch niet mooi, denk ik dan... Het leer is een pak soepeler dan bij de meeste gewone laarzen, dus hopelijk plooit die rand op termijn een beetje en komt het toch lekker te zitten. Anders overweeg ik een goede schoenmaker te zoeken die bovenaan aan de binnen- / achterkant van de laars 2cm kan verwijderen. Je moet natuurlijk het model van de laars leuk vinden... Persoonlijk vind ik ze wel fraai. Heb er ook al veel positieve reacties op gekregen.
meggiemeg schreef:Wat heb jij voor kuitmaat dan?
Vind die laarzen wel erg mooi namelijk!
Vind ze trouwens ook ideaal omdat ze zo weinig onderhoud nodig hebben en heel robust zijn: perfect waterdicht dankzij de Goretex en daarom meteen ook geschikt voor allerhande stal- of weidewerk (geloof dat ze soms ook met sympatex aangeboden worden: moet je even bekijken dus - weet niet precies hoe goed waterdicht dat is). Onderhouden doe ik zoals m'n zadel: het gladde deel kuisen met zadelzeep om vuil en vet van je paard te verwijderen, voeden achteraf met Stübben Hamanol. Het suède deel wat afborstelen en tegen verkleuring door vocht af en toe beschermen met een waterproofspray (hoeft niet voor het waterdichte, ik doe het gewoon omdat ze dan langer mooi blijven).
Mioux schreef:Ik was trouwens vergeten te melden dat ik het liefst bruine laarzen zoek, maar geen lak..
_Dingetje_ schreef:Ik heb die laarzen van Ariat ook geprobeerd maar kwam er niet in. Voetmaat 37 en moest de veter helemaal open zetten, toen was het hele model eruit.
Heb nu outdoorlaarzen van Dubarry met een wijde kuit en die zitten als gegoten. Alleen de prijs is nogal fors. Heb nu lerenrijlaarzen aan laten meten van Petrie, maar ook die zijn behoorlijk aan de prijs.
Het leed dat dikke kuiten heet
LeenC schreef:Dat is dan het omgekeerde van mijn probleem met de te grote voetmaat. Waarom gaan de meeste fabrikanten er nog steeds van uit dat er bij kleine voeten kleine kuiten horen en korte benen, plus bij grote voeten lange benen?
Het probleem ligt niet bij de fabriek, maar wij zijn gewoon zo raar in elkaar geknutseld
haha