Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

. Je kan hiermee al een snelle start maken met hoefkrabben!Angela schreef:Ik denk ook dat het een combi is van een paard dat wel echt beter opgevoed moet worden, maar ook een smid die te ongeduldig is voor dit paard. Een cursus jonge paarden zal jullie waarschijnlijk beide goed doen, en daarbij zal je ook meteen weten of je paard zo dominant en onopgevoed is als wordt gezegd, of dat het wel meevalt, en je paard gewoon echt niet blij wordt van de smid.
Voor nu zou ik zelf echt zorgen voor of een andere smid, of zorgen dat je wel bij de bekappingen aanwezig kan zijn. Mocht dat kwa tijd niet kunnen met deze smid, dan maar met een andere... Je wilt niet dat een ander je paard gaat "opvoeden" op een manier waar jij niet achter staat, en blijkbaar is dat wel wat er nu gaande is..
justjoos schreef:maar van bepaalde prikkels wordt hij echt vervelend en raakt hij idd super snel van slag. Dat probeerde ik te omzeilen door idd heel langzaam dingen op te bouwen, hem niet af te schrikken, maar misschien heb ik daardoor idd een verwend paard gecreerd, pfffffff..
)
. Ik heb namelijk een hekel aan luidruchtige, onrustige hoefsmeden. Dat slaat namelijk op je paard over, met alle gevolgen van dien. Zeker jonge paarden zijn hier ubergevoelig voor. Jammer dat jouw paard nu hierdoor nare ervaringen met hoefsmeden heeft meegekregen. Jouw paard is nog jong, moet nog veel leren. Fijne ervaringen en wat geduld zijn daarin belangrijk. Daarnaast vind ik dat je als eigenaar gewoon bij het bekappen aanwezig moet zijn. Dan zie je wat er gebeurt, je kunt op het moment zelf alles vragen (en daar veel van leren) en je kunt je (jonge) paard begeleiden bij de bekapbeurt. Daarnaast natuurlijk wel je paard opvoeden, dat lijkt me logisch. Maar ik zou allereerst een rustige, kundige hoefsmid zoeken. Heb zelf ook wel eens heel wat mindere ervaringen met hoefsmeden gehad en die konden vertrekken. Die hoef ik niet bij mijn paard(en). Ik ben heel, heel kritisch. Heb gelukkig al jaren iemand, die heel rustig en kundig is, die ik alles kan vragen en die nooit met zo'n onrustige energie om hem heen, bij ons komt. Ik kan zelf namelijk ook niet tegen dat soort mensen.
zodiacje schreef:in het verhaal mis ik jouw gedachten over het paard.
Wat vindt jíj ervan?
Dacht jij ook al dat ie zo moeilijk, onhandelbaar, was?
Wat zeggen je stalgenoten ervan?
en met hoeven krabben tilt ze uit zichzelf haar voetjes op.
Ladyson schreef:Ik ben ook wel benieuwd wat 'ik heb hem nog nooit pijn gedaan om hem te straffen' voor jou betekent. Ik vind dat de meeste jonge paarden je af en toe echt als een soortgenoot behandelen. Ik stond laatst in de wei en toen kwam er eentje op me afstuiven om met mij te spelen. Ik ben geen paard en ik ben ook niet bedoeld om mee te spelen, aangezien het al een flink paard is, heb ik toen uitgehaald met het halstertouw en hard NEE geroepen. Ik vond het een gevaarlijke situatie namelijk.
Valt dit bij jou onder opvoeding of pijn doen?
Ffortuna schreef:Jonge paarden zijn zó gevoelig voor lichaamstaal en voor de energie die je uitstraalt dat ze elk klein beetje onzekerheid van je kunnen aanvoelen en als je pech hebt is je paard slim genoeg daar gebruik van te maken. Wellicht laat je smid niet met zich sollen en ´schrikt´ je paard daarvan, omdat hij nu voor het eerst niet wegkomt met zijn gedrag?
Kortom... lekker oefenen, consequent zijn en je zult zien dat het vanzelf beter gaat. En denk maar zo: als het elke dag 1% beter gaat ben je met ruim 3 maanden klaar