Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ineke_Britt schreef:Ik zat er al op te wachten, mijn acceptgiro voor het verlengen van mijn ruiterbewijs.
Nu vraag ik mij toch echt af wat voor nut dat ding voor mij heeft.
Ik heb hem al zo'n 10 jaar denk ik en hij ligt alleen maar in de lade.
Nu is mijn vraag zijn er meer mensen die er over denken om hem maar af te zeggen??
Of zie ik een belangrijke reden over het hoofd om hem toch maar te houden??
En daarbij ken ik geloof ik meer mensen die zonder rijden dan met.
Groetjes Ineke

rooswita schreef:het is wel je verzekering he als er iets gebeurd buiten. Wij hebben een keer de paarden op hol gehad met de kar erachter. mijn vader heeft ze te pakken gekregen vanuit de auto, maar er zat 2000 euro schade op de auto. is allemaal vergoed door het koetsiersbewijs. Dus om die reden alleen zou ik wel een ruiterbewijs willen hebben
Judje schreef:Bij de meeste doorsnee WA-verzekeringen mag je tot één paard gratis meeverzekeren.
Heb je meer paarden of ga je bijvoorbeeld met een meerspan onderweg en je hebt ook je koetsiersbewijs ervoor dan heb je een flinke verzekering. Ik weet de huidige bedragen zo niet uit het hoofd, maar eerder was het zelfs tot € 700.000 per ongeval! Voor dat bedrag wil ik best blijven betalen voor mijn ruiter- EN koetsiersbewijs.
Judje schreef:Daarnaast, maarja, dat is lang niet voor iedereen van toepassing, is het bij sommige bedrijven verplicht als je huifkarren wilt huren, als koetsier voor hen wilt dienen of voor hen bosritten wilt begeleiden. Tevens wordt het nog wel eens verplicht gesteld bij de huur van een paard zonder begeleiding.
En zoals gezegd is het op een aantal plekken in Nederland wel verplicht.
Het kost weinig, je bent goed verzekerd en mocht dan EINDELIJK eens doorkomen dat het helemaal verplicht gaat worden op de openbare weg (hoe lang dat gaat duren geen idee, maar het idee is er al JAAREN) ben je waarschijnlijk minder geld kwijt door hem verlengd te hebben dan tegen die tijd volgens de nieuwe eisen hem weer te moeten halen...
dus kun je 'm opnieuw halen. Dat kost vast meer dan het verlengen van je ruiterbewijs. ikke schreef:rooswita schreef:het is wel je verzekering he als er iets gebeurd buiten. Wij hebben een keer de paarden op hol gehad met de kar erachter. mijn vader heeft ze te pakken gekregen vanuit de auto, maar er zat 2000 euro schade op de auto. is allemaal vergoed door het koetsiersbewijs. Dus om die reden alleen zou ik wel een ruiterbewijs willen hebben
Waren wel blijd at het vergoed werd want het waren en onze paarden en onze auto alleen op de openbare weg. Dit kon verzekerd worden omdat de KNHs optrad als derde ofzoiets 
Ben ik wel nieuwsgierig naar.
ikke schreef:rooswita schreef:het is wel je verzekering he als er iets gebeurd buiten. Wij hebben een keer de paarden op hol gehad met de kar erachter. mijn vader heeft ze te pakken gekregen vanuit de auto, maar er zat 2000 euro schade op de auto. is allemaal vergoed door het koetsiersbewijs. Dus om die reden alleen zou ik wel een ruiterbewijs willen hebben
Maar de verzekering van het koetsiersbewijs heeft dat doodleuk op jouw AVP verhaalt! Merk jij niks van, maar het gebeurt ondertussen wel.Judje schreef:Bij de meeste doorsnee WA-verzekeringen mag je tot één paard gratis meeverzekeren.
Heb je meer paarden of ga je bijvoorbeeld met een meerspan onderweg en je hebt ook je koetsiersbewijs ervoor dan heb je een flinke verzekering. Ik weet de huidige bedragen zo niet uit het hoofd, maar eerder was het zelfs tot € 700.000 per ongeval! Voor dat bedrag wil ik best blijven betalen voor mijn ruiter- EN koetsiersbewijs.
Joh, beetje AVP gaat voor 2.500.000 euro per geval.........
Daarnaast, welke verzekeraar heeft de restrictie van een paard? Ik ben nog in geen enkele polis die voorwaarde tegengekomen. Zolang dieren hobbymatig zijn, kan er veel........
Als jouw verzekeraar die voorwaarde stelt, zou ik 'm buiten schoppen en een betere nemen.Judje schreef:Daarnaast, maarja, dat is lang niet voor iedereen van toepassing, is het bij sommige bedrijven verplicht als je huifkarren wilt huren, als koetsier voor hen wilt dienen of voor hen bosritten wilt begeleiden. Tevens wordt het nog wel eens verplicht gesteld bij de huur van een paard zonder begeleiding.
Het kost weinig, je bent goed verzekerd en mocht dan EINDELIJK eens doorkomen dat het helemaal verplicht gaat worden op de openbare weg (hoe lang dat gaat duren geen idee, maar het idee is er al JAAREN) ben je waarschijnlijk minder geld kwijt door hem verlengd te hebben dan tegen die tijd volgens de nieuwe eisen hem weer te moeten halen...
Het ruiter- en koetsiersbewijs kan nooit verplicht worden in de openbare ruimte. Daarvoor deugd de opzet niet en de wijze van opleiding gaat al helmaal nergens over. Voordat ze dat op de juiste manier hebben geregeld zijn we enkele decenia verder......
Dat begeleidingsverhaal is ook zo'n hardnekkig broodje-aap-verhaal; dat bestaat helemaal niet, lees de site er maar op na.
Judje schreef:Wat betreft het begeleiden:
dit is GEEN broodje-aap-verhaal. Ik heb zelf 2,5 jaar op een Huifkarcentrum gewerkt en daar werd door de verzekering WEL verplicht dat je je ruiterbewijs moest hebben om ritten te begeleiden en het koetsiersbewijs voor het rijden van huifkartochten met klanten.
Judje schreef:Daarnaast, maarja, dat is lang niet voor iedereen van toepassing, is het bij sommige bedrijven verplicht als je huifkarren wilt huren, als koetsier voor hen wilt dienen of voor hen bosritten wilt begeleiden. Tevens wordt het nog wel eens verplicht gesteld bij de huur van een paard zonder begeleiding.