Pony hinnikt hele dag (staat niet alleen!!!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sipje

Pony hinnikt hele dag (staat niet alleen!!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 18:53

Hoi allemaal,

Mijn pony staat praktisch heel de dag te hinniken, terwijl hij niet alleen staat! Hij staat samen met onze minishet en kunnen het goed vinden samen. Ik krijg geen hoogte van wat er nu is. Ze staan heel de dag buiten, hebben genoeg vermaak en worden iedere dag gereden, gepoetst, geknuffeld enz enz, dus ook in aandacht lijkt het mij genoeg. Hij is vrolijk, ziet er goed uit en werkt super als ie aan het werk moet. Pony's gaan voor de nacht lekker op stal, maar ook dan houdt ie zijn waffel niet... Meestal staan ze overdag in de paddock en s'avonds nog een paar uurtjes in het gras. Ook dat lijkt hem niet van zijn gehinnik te verstoren, want na een paar happen gras begint het allemaal weer. Kortom, ik weet het niet meer.

Weet iemand wat ik misschien kan doen om hem minder te laten hinniken...? Pony's staan sinds 2 maanden bij ons aan huis en hoor hem in bed nog hinniken, mijn buren overigens ook, beetje jammer. Op stal is het wel een stuk minder en in de nacht houdt het op. Daarvoor stond hij heel de dag op een pensionstal op stal en deed hij het niet. Kan het zijn dat hij zich op stal een stuk veiliger voelt? Dat hij zich daardoor rustig houdt?

Tips zijn welkom, dank je wel alvast!

IMJ

Re: Pony hinnikt hele dag (staat niet alleen!!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:57

Ik heb het nog nooit meegemaakt.
Ziet hij andere paarden in de verte? Dat hij die roept misschien?
Lijkt me dat ie toch vanzelf wel wat kalmer moet gaan worden...

Sipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 22:48

Nee hij kan geen andere paarden zien, behalve dan de pony waar hij mee staat. Vind het ook raar en heb dit ook met mijn vorige paarden nooit gehad. Heel apart.

dank je wel voor je reactie!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:53

Paarden horen een stuk beter als mensen, dus kan het zijn dat hij een ander paard hoort hinniken?. Staat hij ook steeds in dezelfde richting te kijken als hij hinnikt?

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:53

Heeft hij bij je oude stal lang met een groepje samen gestaan, of met 1 paard iets speciaals gehad? Het kan natuurlijk zijn dat hij een soort van gemis heeft daarnaar?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:56

Die van mij doet het eigenlijk ook maar dat is meer omdat hij tijdelijk uit kudde2 is ivm zijn castratie denk ik.
Kudde 1 ziet hij wel staan en kan neuzen (tegelijkertijd ook zijn oude kudde) maar hij mist ook iets heb ik het idee.
Hij staat met een andere hengst en mijn mini en kan het er goed mee vinden maar rent vaak rond en hinnikt ook.
Vooral als ik er ben is hij heel aanstellerig en blijft hij aan de gang, hij volgt me overal en gilt om aandacht.
En geloof me... hij komt nikssss te kort.
Net een groot uitgevallen huilend kind wat de hele dag het liefste bij mama op schoot wil.

Eerlijk gezegd vroeg ik me vandaag nog af wat dat beest nou eigenlijk heeft....

Sipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 19:52

hoi allemaal dank voor jullie reacties.

Hij hoort echt geen andere paarden, heeft niets met 1 speciaal paard gehad en heeft ook niet in een kudde gestaan. Als hij zo doorgaat dan doe ik hem weg want wordt hier echt gek van. Is er dan echt geen oplossing?

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:57

Terug verhuizen?
Je geeft aan dat hij het op z'n vorige locatie niet deed en sinds de verhuizing, nu twee maanden geleden, wel.

Lijkt me duidelijk toch?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:01

Je doet je paard weg omdat hij hinnikt :') ?! Zo, jij geeft veel om je dier.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:25

weg doen vind ik ook nogal ver gaan. Dan had ik er al veel kunnen weg doen zeg jeetje. Die van mij hebben ook allemaal wel iets. Moet ik ze dan daarom weg doen? Nee sorry vind ik een beetje vreemde reactie. Dan doe hem maar naar mij als je hem echt kwijt zou willen. 1 vreemde vogel meer of minder maakt niet uit

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:36

Zet hem terug waar hij het niet deed, en tja, wegdoen? als je echt om hem geeft ga je ervoor ;)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:40

justin4ever schreef:
weg doen vind ik ook nogal ver gaan. Dan had ik er al veel kunnen weg doen zeg jeetje. Die van mij hebben ook allemaal wel iets. Moet ik ze dan daarom weg doen? Nee sorry vind ik een beetje vreemde reactie. Dan doe hem maar naar mij als je hem echt kwijt zou willen. 1 vreemde vogel meer of minder maakt niet uit

Aardig van je! :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:08

Sipje schreef:
hoi allemaal dank voor jullie reacties.

Hij hoort echt geen andere paarden, heeft niets met 1 speciaal paard gehad en heeft ook niet in een kudde gestaan. Als hij zo doorgaat dan doe ik hem weg want wordt hier echt gek van. Is er dan echt geen oplossing?

Waarom zou je hem dan niet terug verhuizen naar de stal waar die vandaan komt? Weg doen kan ook maar dat wil niet zeggen dat het probleem voor het paard opgelost wordt. Je zult in ieder geval iets moeten doen want ik kan me voorstellen dat je buren het niet echt op prijs zullen stellen als het bezig blijft.
Paard lijkt me toch niet op het gemak als hij echt zo veel hinnikt.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:39

TS, wat ga je dan in de verkoopadvertentie zetten :Y) ?! 'Te koop wegens hinniken!' ?!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:54

Paarden kunnen behoorlijk ver horen, dus naar een andere paard dat kan heel goed.

Ziet hij de pony wel voor vol aan??
Is het wel echt zijn maatje?

Tja en anders oordoppen in doen...paard doet dit niet zomaar...

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:24

44Myrthe44 schreef:
justin4ever schreef:

Aardig van je! :)

Tsja ik meen het nog serieus ook, ben nog altijd op zoek naar een grote pony of paard waar ik leuk met uit de weg kan.
Met de haflinger word straks ook gefokt dus die zal minder actief gaan worden.
Dat terzijde, eigenlijk moeten mijn woorden niet eens nodig zijn :')

Sipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 16:26

Dank jullie wel voor al jullie KRITIEK! Alleen Barcelano zie ik meedenken! Ik denk ook dat dat zo is Barcelano: dat hij de andere pony niet voor vol aan ziet en hem dus niet als maatje wil/kan beschouwen... Ben bij deskundige geweest om mede dit gedrag van hem te bepalen (al voor hij thuis kwam te staan overigens) en daar zijn zijn gedragsgestoorde karaktertrekken geanalyseerd (dit is niet het enige wat de pony doet). Zij heeft mij op andere gedragsproblemen bij deze pony hele goede tips kunnen geven, die ook goed aanslaan, maar hier komen we maar niet uit. We weten nu wel dat de pony sociaal ver(ge)stoord is en zijn op dit vlak op de goede weg.
Dank je Barcelano voor je reactie!

Geloof dat ik mijn vraag niet had neergezet om afgezeken te worden, maar juist om advies van mede paardenmensen in te winnen. Ik ben WEL ten einde raad omdat ik dit voor de pony niet goed vind! En dus ook niet voor ons. Terugplaatsen naar de stal waar hij vandaan komt is geen optie, plus ik heb thuis alles nieuw aan laten leggen om ze thuis te kunnen hebben. Alles dus leeg laten staan gaat me ook aan het hart.

Ik geloof dat ik me tot andere "deskundigen" ga richten om nog meer van bovenstaande reacties te voorkomen, dat was mijn bedoeling niet. Moderators sluiten maar!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:32

Nou, dat is ook fraai! De eerste 5 antwoorden zijn allemaal suggesties en vragen om de boel een beetje te verhelderen, waaronder 1 van mij. Daarna zeg je dat je het paard wegdoet omdat hij zo hinnikt, ja kan me voorstellen dat dat bij een aantal mensen wat drastisch overkomt. Er is zelfs iemand die aanbied om paard van je over te nemen, wat wil je nu nog meer!
Bijzonder overdreven reactie van je.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:48

Kun je niet eens proberen er een grotere pony bij te zetten om te zien of dat hem rustiger maakt, lijkt mij dat hij zich alleen voelt en de mini niet als een ander paard ziet.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:53

klinkt misschien erg maar toen mijn merrie de hele tijd bleef hinniken bleek later mijn andere pony doodziek te zijn (was op dat moment niks aan te zien) achteraf komt het op me over alsof ze me wilde roepen/wilde dat ik kwam.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:09

Sommige ponies hebben ook na 2 maanden nog moeite met wennen aan een andere omgeving, anders, dan het vertrouwde.
Er staat gemiddeld 6 maanden voor.
Geef het dier een beetje credit zeg, toen ik mijn Shetlander naar huis (paddock achter het huis) moest halen na 7 jaar (omdat hij steeds meer begon uit te breken), hinnikte hij ook dag en nacht, terwijl hij hier praktisch IN mijn woon/slaapkamer stond, en mij vrijwel de hele dag zag langs lopen (atelier op achtererf, want kunstschilder), hij begon ook opeens zijn manen te schuren, toen heb ik er een merrie-Shet voor hem bij gekocht, dat gaat goed.

Als je het idee hebt dat-ie ECHT niet kan wennen, ondanks zo jij het vertelt, dagelijkse aandacht, gepoets en gerij/training er mee, als dat werkelijk waar is, en ondanks de mini-Shet als maatje, zou je kunnen overwegen het kennelijk zeer sociaal gerichte beestje naar een ander over te doen.

Er is je al een aanbod van een andere Bokker gedaan.
Anders mag de Shet hier ook wel komen... ik heb er ervaring mee.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:18

Ik denk om heel eerlijk te zeggen dat als je de hele dag gehinnik hoor iedereen wel op een geven moment zoiets heb van wanneer stop het nou.
Ik bedoel als er een hond heel de dag van de buren loopt te blaffen wordt je er ook niet vrolijk van.

2 maanden is inderdaad nog relatief een vroeg stadium.
Mijn merrie had zeker bijna een half jaar nodig om haar draai te vinden

Misschien kijken naar een paard/pony van zijn eigen grote die je er bij kan zetten??

Sommigen paarden zien kleinere pony zoals bijv shets niet als vol aan...

Sipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 10:53

Bedankt voor de tip om er een grotere pony bij te zetten. we gaan dat gewoon eens proberen...

Talithao

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 15:28

Heeft je paard vroeger bij een ander paard gestaan waar ie misschien vrienden mee was, dat hij daar naar hinnikt ofzo?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:01

Ik zou het ook eens proberen met een grote pony om te zien of dat het oplost..

Wat voor een hinnik is het? Beetje rare vraag misschien, maar mijn paard (ook een enorme kletskous, maar niet zo extreem als die van jou) heeft duidelijk verschillende soorten hinnikjes. Ze begroet anderen (mensen/paarden) heel vaak met een hinnik met verschillende tonen zeg maar, maar dat klinkt gewoon "ontspannen". Als ze alleen staat of op de trailer, bij stress dus eigenlijk is het zo'n schreeuw hinnik. Klinkt echt heel anders en dan is er ook wel wat aan de hand.

Stond hij voorheen op een stal met veel paarden? Mijn paard heeft een periode op een klein pensionstalletje gestaan en daar hinnikte ze ook erg veel, meestal wel met een duidelijke reden (een ander paard weg/paard weer terug of als ze simpelweg iemand zag lopen), terwijl ze verder zeker niet onrustig was. Na een aantal maanden werd het minder, maar ze bleef relatief veel hinniken. Nu staat ze weer op een grotere pensionstal met veel paarden om haar heen en is het weer veel minder..