paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherbi

paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 11:23

Hallo, ik heb een paardje (4.5j) ,
wanneer ik haar van de wei ga halen wilt ze niet mee uit de wei komen, het is een hele grote wei met nog heel veel andere paarden
Ze gaat niet lopen wanneer ik naar haar toe wandel ,maar wanneer ik haar eenmaal vast heb loopt ze 5 stapjes vooruit en dan blijft ze staan, wat ik ook doe ze komt niet mee vooruit, ze gaat zelfs niet eens mee naar de ingang, ze blijft gewoon ter plekke staan ..
Zo sta ik soms wel een uur aan de wei,en dan nog lukt het me niet ( als er iemand achter haar komt jagen lukt het wel, maar alleen lukt het me gewoon niet )

ook buiten de wei, gewoon op de manege, wanneer ze ergens niet doorwilt blijft ze gewoon staan

Heeft er iemand tips, ik heb het gevoel dat zij denkt dat zij de baas is en zij mag bepalen wanneer we vooruit gaan of niet ..

HELP

miszblueeyes

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:27

met snoepjes of wat eten.. heb je dat wellus geprobeert

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:31

miszblueeyes schreef:
met snoepjes of wat eten.. heb je dat wellus geprobeert

Dat is echt de slechtste manier ooit.... (en wellus bestaat niet).

Neem eens een zweepje mee en sta op je strepen.

knolliebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:33

Ze wil bij de andere paarden op de wei blijven.
Laat haar achteruit lopen zolang jij wil,dat vindt ze op een gegeven moment wil ze toch liever vooruit met jou mee.
Andere tip is haar opzij en op een klein cirkeltje met je mee en om je heen laten draaien,daarna kun je rechtuit gaan,maar iedere keer als ze stopt laat je haar je wéér draaien,net zolang tot ze met je meegaat rechtdoor of gewoon net zolang tot je bij de uitgang van de wei bent.
Geef vooral niet op,al moet je er een uur voor uittrekken want je paard is geduldig en denkt dat je eerder opgeeft als zij,net zoals waarschijnlijk al vorige keren is gebeurt.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:33

Misschien eens een zweepje meenemen zodat je haar kan aantikken, zodat ze wel doorloopt. Op deze manier bepaalt zij wat er gebeurt. Of samen met iemand je paard uit de wei halen, zodat ze haar op kunnen jagen. Niet proberen met snoepjes/brokjes want dan heb je grote kans dat je het verkeerde beloont. Alleen een brokje geven als ze loopt, niet als ze stilstaat. Dan weet ze heel gauw dat stilstaan een brokje oplevert. Of leer haar dat als ze in de stal komt, daar wat lekkers krijgt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:19

Ze vertoont heel natuurlijk gedrag, ik zou dat niet afstraffen met een zweep.
En opjagen werkt ook niet, want als er niemand bij is krijg je haar er niet uit en je bouwt geen vertouwensband op.
En achteruit en opzij enz. werkt ook niet want daar zijn ze net even te slim voor..
Je moet met je paardje gaan oefenen op een hindernisbaan, met enge dingen, dan kunnen jullie een band opbouwen en leert ze dat jij de leider bent en je moet volgen.
Wat je kunt doen, is eerst met 2 personen je paard uit de wei halen met een longeerlijn achter de kont.
Dan ga je als je haar eruit hebt alleen iets leuks doen, even voeren en borstelen ofzo, dan weer terug zetten.
Als je merkt dat ze gaat lopen zonder dat de lijn in de buurt is kun je het alleen proberen.
Die lijn doe je om haar nek met het ene uiteinde vast, dan achter haar kont langs en de andere kant ook weer vast.
Dan kun je haar nl aan haar kont 'duwen' door aan de lijn te trekken als ze stopt.
Succes!

cherbi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 12:20

knolliebol schreef:
Ze wil bij de andere paarden op de wei blijven.
Laat haar achteruit lopen zolang jij wil,dat vindt ze op een gegeven moment wil ze toch liever vooruit met jou mee.
Andere tip is haar opzij en op een klein cirkeltje met je mee en om je heen laten draaien,daarna kun je rechtuit gaan,maar iedere keer als ze stopt laat je haar je wéér draaien,net zolang tot ze met je meegaat rechtdoor of gewoon net zolang tot je bij de uitgang van de wei bent.
Geef vooral niet op,al moet je er een uur voor uittrekken want je paard is geduldig en denkt dat je eerder opgeeft als zij,net zoals waarschijnlijk al vorige keren is gebeurt.

dankje wel, jij reageert tenminste op een normale manier :) x

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:21

TS, volgens mij reageert iedereen hier op een normale manier :')

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:28

Ach TS het is maar wat jij wilt horen.... of je vindt dat mensen op een normale manier reageren.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:28

De tip van Knolliebol is een goeie. Ook kun je elke keer iemand meenemen om haar op te halen, zodat het zonder stress gaat. Heb je geen zweepje nodig, gewoon iemand erachter laten lopen. Weet niet of je op een manege of stal staat waar altijd mensen zijn, maar als dat zo is gewoon hulp vragen, bijna iedereen wil wel helpen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:30

ik zou eerst eens gaan kijken wat jij met je lichaamshouding (on)bewust aan je paard verteld. Is dat verder in orde, dan zou ik eens kijken naar het leiderschap, want kennelijk ziet jou paard je niet als leider en ga daarmee aan het werk.

Kijk of je de voorhand en de achterhand onafhankelijk van elkaar kunt verplaatsen, zet haar eens zijwaarts, achterwaart en weer naar voren. Degene die het meest loopt, staat laagst in de rang en ik vermoed dat jij dat op dit moment bent.

Leg je doel niet uit de wei en rijden(oid), maar doe alleen eens tot de helft van de wei en breng haar dan terug naar de kudde en ga weg, volgende dag idem en ga je paar meter verder. En dat uitbouwen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:11

AP-->OPG

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:15

Wat helpt is het paard naar de zijkant toe trekken. Dan moet ie wel een stapje verzetten en mijn ervaring is dat ze dan meestal wel weer een paar passen mee lopen. En inderdaad niet alleen uit de wei halen om er mee te gaan rijden.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:33

hihi, heel herkenbaar, mijn paardje probeert dit ook wel eens als ik een vrieninnetje vraag hem uit de wei te halen als het nog geen etenstijd is.
De wei is natuurlijk veeeelll leuker, en je paardje weet ook wel dat hij aan het werk moet.
Je moet inderdaad echt zorgen dat je de leider bent of in iedergeval word.

een aantal tips:
- op bokt staan tal van leuke spelletjes voor grondwerk om te doen om een goede band met je paard op te bouwen.
- als je je paard uit de wei haalt, let op je lichaamshouding, maak je lang en breed.
- wees streng tegen je paard als hij niet wil, als hij stil gaat staan kan je 'een rondje lopen / afslaan' doordat je hem uit balans haalt zet hij dan vaak een aantal stappen. wees optijd streng zodat hij niet weer stilvalt. je kan hem als hij bijna weer stil wil staan een tikje geven met het eind van je halstertouw, maar misschien wil gewoon even 'hey' schreeuwen ook wel helpen. ik ben zelf best een voorstander van een zweepje als hij echt niet wil.
- als hij dan uiteindelijk door het hek van de wei is dan kan je hem wel belonen met een snoepje/ of pas in stal, omdat je anders het zelfde probleem krijgt als je van wei naar stal wil lopen.
- haal je paard ook voor leuke dingen uit de wei, niet alleen om te gaan rijden/ hard aan het werk te gaan. Maar ook eens alleen om wat te eten en dan weer terug.

succes er mee!

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:09

Geduld is in mijn ogen de oplossing.
Mijn paard deed dit ook, geen beweging meer in te krijgen.
Ik bleef in de zelfde houding staan,met mijn rug naar hem toe en
druk op het touw, waardoor hij continu de halster druk voelde.
Zodra hij een stap naar voren deed liet ik de druk los en beloonde hem
met mijn stem.
Niet gaan trekken en duwen, negeren en wachten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:42

Nu zal ik wel een monster zijn maar ik zwiep of tik altijd met het halstertouw bij de flanken als er een paard is wat niet mee wil. Ga daar geen uur mee staan prullen maar gewoon kort en krachtig. Afhankelijk natuurlijk wat voor je paard je vast hebt bij een stresskip zou ik dat weer niet doen die zijn gevoelig genoeg om het met je handen op te lossen.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:46

Ik volg! Hier nog een die dat doet.
Ik heb altijd met geduld gewacht en druk op het halster gezet tot hij uiteindelijk toch mee ging lopen.
Gelijk belonen door de druk weg te halen maar meestal staat hij dan na een paar passen weer stil en begint het weer van voor af aan.
Ben soms echt heel erg lang bezig hem van de wei naar stal te krijgen of naar de bak etc.
Van de week kreeg ik juist te horen dat hij me gewoon in de maling nam en hem maar eens flink aan moest pakken, beetje verzet gehad in het begin maar hij liep uiteindelijk wel mee.
Dus ik volg even wat het beste is om te doen... :)

Wij doen trouwens veel grondwerk en heb toch wel het gevoel dat de band tussen ons goed is.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:10

het is maar hoeveel tijd je er voor uit wil trekken om je paard uit de wei te halen. Wil je het op een zachte manier doen, ben je waarschijnlijk heel lang bezig. Wil je even op schieten, dan zou ik kiezen voor een zweepje mee of de hulp vragen van iemand.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:13

mrjlnx schreef:
Wat helpt is het paard naar de zijkant toe trekken. Dan moet ie wel een stapje verzetten en mijn ervaring is dat ze dan meestal wel weer een paar passen mee lopen. En inderdaad niet alleen uit de wei halen om er mee te gaan rijden.

Dat doe ik dan ook meestal.

En op stal aangekomen een handje brokjes of iets anders lekkers.
Het moet wel leuk zijn om die heerlijke sappige groene wei te verlaten.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:14

sheela schreef:
het is maar hoeveel tijd je er voor uit wil trekken om je paard uit de wei te halen. Wil je het op een zachte manier doen, ben je waarschijnlijk heel lang bezig. Wil je even op schieten, dan zou ik kiezen voor een zweepje mee of de hulp vragen van iemand.

Of je neemt een keer of 3 goed de tijd en daarna geen probleem meer.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:14

Klopt dat doe ik ook ik geef op stal wel wat lekkers maar niet in het land. Dan komen alle vriendjes mee gok ik.

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:22

Niet banketstaaf bedoelt, maar volgens mij is dit toch echt een gebrek aan respect van je paard. Je hebt op youtube hele interessante filmpjes staan waar je echt mee kunt, zoals de leider zijn over je paard enzo, tenmiste dat kon ik.
Wat ook kan helpen is om hem een bocht om te leiden dus niet van voren gaan sjorren, maar hem aan een halstertouw 90 graden om te keren. Dan verliest hij zijn evenwicht en moet hij zich wel verplaatsen en daar van uit hem gelijk mee naar voren nemen.

Nja, hoop dat je er toch wat aan hebt. Succes in iedergeval! ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:21

Als jij je paard uit de weide haald ga je dan altijd rijden/longeren etc?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:29

Mijn jonge paard heeft dit ook een weekje gedaan, maar ging nog een stapje verder (stijgeren). Zelfde verhaal met terug naar de wei. Dat is gewoon het spelletje: wie heeft de langste adem.
Wat ik gedaan heb? Longeerlijntje eraan geklinkt, zweep mee en paard domweg richting het hek gelongeerd.
Probleem was daarmee erg snel opgelost. Komt het paard niet naar het werk, dan komt het werk wel naar het paard <<)

mijn_pre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:38

Hoi

Wat je zou kunnen doen is paaltjes meenemen en een stuk afzetband. Je zet paaltjes en een afzetband om je paard heen (je maakt dus een roundpen om haar heen). Vervolgens ga je in de roundpen rondlopen waarbij je telkens een leadrope voor je uitgooit. Let vooral in het begin niet op je paard. Doe net of je niet geintresseerd bent in haar! Af en toe gooi je het touw achter haar zodat zij aan de kant gaat voor jou. Grote kans dat ze binnen de korste keren nieuwsgierige blikken op je werpt. Als ze dat doet kun je het touw nogmaals achter haar gooien. Zodra ze begint te lopen loop jij richting haar hoofd en loopt vervolgens uitnodigend achteruit. Kijk of ze je dan vrijwillig een stukje volgt. Doet ze dat, belonen door haar een flinke knuffel te geven. Probeer dit een paar keer. Doe vervolgens halster om en kijk of ze nog steeds met je mee wilt lopen. Werkt dit niet, raad ik je aan om toch wat lessen te gaan nemen in de opbouw van een vertrouwensrelatie met je paard.

Succes!