Een paard alleen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Een paard alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 21:15

Ik kom nu, met rondsurfen, tig topics waarbij paarden alleen in de wei staan en excuses daarvoor worden aangevoerd als : geen tijd, geen geld, geen plaats, ouders willen niet etc etc.
Denkt niemand meer van te voren na over de aanschaf van een paard/pony of hoe zit dat?

Lijkt me toch algemeen bekend dat een paard een kuddedier is en niet alleen hoort te staan? En als ik dan ook nog lees dat jonge guppy's hun tijd in hun uppie in de wei staan te verkommeren (lijkt me dat bv een jaarling in een wei die nauwelijks beweegt niet bepaald gelukkig is) dan wordt ik daar echt heel verdrietig (en boos) van.

Is dat nu dierenliefde? Sorry, maar ik vind het egoisme. Het persé willen hebben van een paard(je) zonder de consequenties te willen dragen en het beestje te geven wat het echt nodig heeft; gezelschap van een soortgenoot.

Ik begrijp best dat er uitzonderingen zijn in de zin van zeer asociale paarden of dekhengsten, die moeilijk met andere paarden samen gaan. Maar in de meeste gevallen die je hier in de topics tegen komt, gaat het om doodgewone paardjes, die moederziel alleen staan omdat de eigenaar geen zin/geen geld/geen tijd/ etc heeft om het dier dat te geven wat het het aller hardste nodig heeft; een soortgenoot.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat zeker jonge paarden behoorlijk gestoord sociaal gedrag kunnen gaan vertonen, als ze als guppy alleen staan.

-O-

*moest even mijn frustraties kwijt*

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:39

Ja wat doet men er aan hé zolang mensen hun eigen belang zo belangrijk blijven vinden zal dit nooit veranderen. Uitzonderingen zijn er zeker altijd en er kan een reden zijn dat ze alleen staan. Maar als je enige excuus is geen tijd, geld, zin of mag niet. Dan had je inderdaad heel wat beter moeten nadenken of wel een paard moet aanschaffen en hem aan huis zetten. Als je thuis plaats hebt maar geen tijd,zin of geld hebt voor een tweede vindt ik dat je hem elders moet stallen.
Wij hebben ook 2 shetten gewoon al weidevulling wordt verder niets mee gedaan. Heb ook gezegd tegen me ouders het is of 2 of geen.

Vindt het ook frustrerend hoe mensen zo opgesloten zitten in hun doosje dat ze het maar normaal vinden.

mika11

Re: Een paard alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:55

Ja, op weg naar stal, zie ik ook altijd een paar weitjes met één paard of pony er in.
Sommigen staan er al jaren, soms zijn ze 's winters weg, maar dan staan ze er weer.
Ik weet niet wat je er tegen kan doen, als je jezelf maar een klein beetje 'in leest' voordat je een paard aanschaft, weet je dat een paard een kuddedier is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:58

Het wordt tijd dat het verboden wordt, net als in Zweden.

Hier in de buurt heb je een práchtig complex, verschillende weides, nieuwe hardhouten omheining. En dan zie je in 1 wei wat jong spul staan, en in een andere wei een merrie met een veulen en in de derde wei nog weer een merrie met een veulen. Want stel je voor dat die veulens eens met elkaar zouden spelen zeg 8)7

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:05

Waar ik nu trouwens in eens aan denk is dat er echt stallen bestaan waar je als je paard buiten wil hebben dat het kan maar dan wel alleen. Vindt ik echt zo raar, dan heb je de mogelijk ze op de wei te gooien krijgt ieder paard z'n eigen postzegel landje. Echt zonde.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:06

hestejente schreef:
Het wordt tijd dat het verboden wordt, net als in Zweden.

Hier in de buurt heb je een práchtig complex, verschillende weides, nieuwe hardhouten omheining. En dan zie je in 1 wei wat jong spul staan, en in een andere wei een merrie met een veulen en in de derde wei nog weer een merrie met een veulen. Want stel je voor dat die veulens eens met elkaar zouden spelen zeg 8)7

Eerder is mams zo contactgestoord door in isolatie opgroeien dat die het andere veulen grijpt als je de merries bij elkaar zou zetten. Verdrietig dat er zoveel paarden niet meer in staat zijn om in een kudde te functioneren, door de slechte voorbeelden durven de eigenaren ook niet meer en cirkeltje is rond.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:12

Toen mijn oudere paard overleed stond mijn merrie alleen. We hebben een gezelschaps veulen geleend die mijn paard een enorme wormenbesmetting heeft gegeven. Ze was ook heel gemeen tegen het diertje, ze beet haar steeds. Nu zijn we al een hele tijd bezig om een ander paard te kopen voor mijn vader en tot die tijd staat ze alleen.

Ze lijdt er totaal niet onder en toen het veulen wegging keek ze niet eens om. Als er iemand met een paard op het erf komt is ze wel vrolijk en hinnkt ze en als het paard weggaat roept ze een keer maar daar houdt het wel mee op. Het is ook een kwestie van gewenning denk ik. Ik ben zeker voorstander van meer paarden maar ook geen tegenstander mits je kijken naar hoe je paard is. Als ze weg was gepieterd had ik weer een paard erbij gezocht voor de tussentijd maar het gaat heel erg goed. Ze zal zeker blij zijn met een ander paard maar ze is nu zeker niet ongelukkig.

Honden zijn ook roedeldieren maar daarom moet je toch ook niet meer honden nemen dan één?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:13

Beide merries zien er volstrekt normaal uit en neuzen ook met de buurpaarden. Vind 't zonde van de veulens :\

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:14

Ik moet wel eerlijk toegeven dat mijn paard zich dominanter gedraagt wanneer hij bij mijn merrie in de weide zit, dan de periodes wanneer hij met een draadje gescheiden is van haar (ze kunnen elkaar aanraken en dergelijke, maar niet letterlijk bij elkaar). Wanneer hij bij haar zit is hij de baas, drumt hij haar weg bij eten en loopt hele tijd over en weer als er hooi gegeven wordt.
Als ik hem dan wil rijden, merk ik op dat hij veel meer dingen uitprobeert dan wanneer hij alleen gezeten heeft in de weide. Of beeld ik me dit écht in?
Het is niet zo dat ik ze daarom altijd uit elkaar haal hoor, ze moeten gewoon uit elkaar omdat pony hoefbevangen is geweest en lang zoveel gras niet mag als mijn paard...
Maar waarschijnlijk bedoelen jullie dan niet dit soort alleen zitten op de weide, maar het echte moederziel alleen zijn zonder enig paard in de buurt.

Edit : en ik zit wat met het probleem dat ze onafscheidelijk zijn. Als ik mijn merrie op stal zet en met hem ga rijden om de hoek in de weide, dan brult ze alles bij elkaar als ze hem niet ziet. Hij reageert daar minder op, maar haalt wel trucjes uit doordat hij haar hoort hinikken... Apart gaan wandelen is helemaal geen optie meer, helaas.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:25

Fred_Kroket schreef:
Honden zijn ook roedeldieren maar daarom moet je toch ook niet meer honden nemen dan één?

Honden zijn roofdieren plus dat ze over het algemeen bij ons in huis leven en dus veel meer sociaal zijn bij mensen. Een paard wat in de wei staat heeft hooguit 4 uur per dag een mens bij en om zich heen.
Paarden hebben elkaar nodig voor veiligheid en rust. Zoeken elkaar op bij enge situatie, als ze dutten, slapen end.
En ik dacht en durf ik niet 100% zeker te zeggen dat honden voornamelijk in een roedel leven om samen te jagen. De doorsnee hond hoeft hier niet meer op jacht en vormen de mensen om de hond heen voor z'n roedel waar die zich veilig voelt. Neemt niet weg dat het natuurlijk voor hond ook fijn is om een andere hond te hebben maar ik denk dat het niet zo nodig is als bij paarden. Mijn hond ziet namelijk doorgaans ook veel meer honden als we gaan wandelen dan dat mijn paard de kans krijgt sociaal te zijn al we de straat op zouden gaan.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:31

Tigra_ schreef:
Fred_Kroket schreef:

Honden zijn roofdieren plus dat ze over het algemeen bij ons in huis leven en dus veel meer sociaal zijn bij mensen. Een paard wat in de wei staat heeft hooguit 4 uur per dag een mens bij en om zich heen.
Paarden hebben elkaar nodig voor veiligheid en rust. Zoeken elkaar op bij enge situatie, als ze dutten, slapen end.
En ik dacht en durf ik niet 100% zeker te zeggen dat honden voornamelijk in een roedel leven om samen te jagen. De doorsnee hond hoeft hier niet meer op jacht en vormen de mensen om de hond heen voor z'n roedel waar die zich veilig voelt. Neemt niet weg dat het natuurlijk voor hond ook fijn is om een andere hond te hebben maar ik denk dat het niet zo nodig is als bij paarden. Mijn hond ziet namelijk doorgaans ook veel meer honden als we gaan wandelen dan dat mijn paard de kans krijgt sociaal te zijn al we de straat op zouden gaan.

Ja inderdaad, een hond staat veel verder van de Wolf af dan het paard. En ook een heel verschil in het houden, mijn hond ligt nu in de woonkamer met ons en mij paard staat op de wei.

Ik merk aan het gedrag niet dat mijn paard zich onveilig voelt, ze slaapt eet en scharrelt precies hetzelfde als toen ze nog met mijn paard stond. Maar ik blijf toch geen voorstander van een paard alleen, maar ben ook geen enorme tegenstander. Hopelijk klikt het a.s. zaterdag met het paard wat we gaan bekijken en staat ze snel met een maatje want ik vind het toch beter dan alleen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:33

Fred_Kroket schreef:
Ja inderdaad, een hond staat veel verder van de Wolf af dan het paard.

Huh? :')

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:36

hestejente schreef:
Fred_Kroket schreef:

Eerhmm.. Hond staat tot wolf als paard tot... eerhm Wolf??? O:) :o?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:37

hestejente schreef:
Fred_Kroket schreef:

Dan het paard van het oerpaard, bedoelt ze, denk ik

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 00:03

Ik heb een leuke "hengst"merrie... Een merrie met hengst gedrag. Ze kan geen paarden om zich heen op stal verdragen terwijl ze wel als jaarling met meerdere paarden op de weide heeft gestaan. Op concours zal ze ook altijd opvallen en een poos geleden toen ik bij de va was met haar vroegen ze of ik aub met mijn hengst naar buiten wilde gaan want er kwam een merrie aan. Wel hebben de buren een pony waarmee ze buiten contact maakt en dat gaat prima. Ik kan best begrijpen dat niet iedereen het geld aan een tweede paard wil uitgeven het neemt nu eenmaal risico's met zich mee. Cerona heeft haar been gebroken gehad dan heb je een dure rekening voor een paard stel dat je er nog een hebt met een kwaal of blessure gewoon omdat het beestje een ander paard gezeldschapnmoet houden dat is niet voor iedereen financieel weggelegd. Plus de paarden die vereenzamen worden in mijn ogen in de meeste gevallen ook niet dagelijks in de hand gepakt gepoetst op eventueel voeder na worden ze aan hun lot overgelaten omdat het wel mooi kijkt een paardje in de wei .. Ik weet voor cerona dat dit de beste oplossing is. Er heeft een ander paard bij gestaan op stal maar cerona verbouwde heel haar stal en ging als een gek te keer. Ik weet dat ik goed ben voor haar en er word prima voor haar gezorgd. Miss in veel gevallen nog wel beter dan even naar je paard op de pension stalling om te rijden en daarna de zorg maar weer aan hen over te dragen, is natuurlijk wel een voordeel van pension maar bij een paard komt wel meer kijken dan alleen een gezeldschaps dier en daarvoor zou ik nooit naar een pensionstalling verhuizen!!!! Mijn conclusie is dat bij mij de verzorging en het welzijn van mijn dier voorop staat en wanneer dat betekent dat ze geen dier om zich heen kan verdragen prima, en wanneer jullie paarden vereenzamen zonder extra dier dan maak je plaats voor twee... Wij zijn in bezit van een duivel en ergens is dat machtig mooi!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 07:09

Fred_Kroket schreef:
Toen mijn oudere paard overleed stond mijn merrie alleen. We hebben een gezelschaps veulen geleend die mijn paard een enorme wormenbesmetting heeft gegeven. Ze was ook heel gemeen tegen het diertje, ze beet haar steeds. Nu zijn we al een hele tijd bezig om een ander paard te kopen voor mijn vader en tot die tijd staat ze alleen.

Ze lijdt er totaal niet onder en toen het veulen wegging keek ze niet eens om. Als er iemand met een paard op het erf komt is ze wel vrolijk en hinnkt ze en als het paard weggaat roept ze een keer maar daar houdt het wel mee op. Het is ook een kwestie van gewenning denk ik. Ik ben zeker voorstander van meer paarden maar ook geen tegenstander mits je kijken naar hoe je paard is. Als ze weg was gepieterd had ik weer een paard erbij gezocht voor de tussentijd maar het gaat heel erg goed. Ze zal zeker blij zijn met een ander paard maar ze is nu zeker niet ongelukkig.

Honden hebben zich erg aangepast aan het samenleven met de mens en zijn doorgaans niet 23 van de 24 uur per dag alleen. Menig paard wel.
Hoe denk je dat de omgeving reageert als je je hond 23 uur van de 24 alleen laat zitten?

Mbt je merrie... paarden kunnen niet vanzelfsprekend met elkaar overweg. Ze hebben een voorkeur, net als mensen. Jouw merrie is wellicht sociaal geen makkelijke tante. Die zijn er meer- Maar ik vind het toch top van je dat je iets passends probeert te vinden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 07:13

Elixir schreef:
Edit : en ik zit wat met het probleem dat ze onafscheidelijk zijn. Als ik mijn merrie op stal zet en met hem ga rijden om de hoek in de weide, dan brult ze alles bij elkaar als ze hem niet ziet. Hij reageert daar minder op, maar haalt wel trucjes uit doordat hij haar hoort hinikken... Apart gaan wandelen is helemaal geen optie meer, helaas.

Dat is te trainen. Mijn merries kunnen elkaar ook niet missen, ondanks de aanwezigheid van twee onderdeurtjes in de wei. In eerste instantie was een van de merries in staat om dwars door de omheining te knallen, als ik de ander meenam. En ja... de ander wilde ook graag terug naar haar vriendin.
Ik heb het stap voor stap opgebouwd. Eerst alleen het poortje uit, even naast de wei laten grazen, andere paard belonen op moment van rust, en weer terug.
Vervolgens ietsje langer/ietsje verder etc.
Zo hebben ze het beiden geleerd.
Toegegeven... als ik een paard uit de wei haal, hollen de anderen echt nog wel even hinnikend op en neer (vooral de merries, zowel als een van hen als een van de kleintjes weggaat. Een van hen schijnt te denken dat de minies haar kindjes zijn. :+ )
Maar ze proberen geen omheining af te breken en kalmeren als ik verder weg ben. (al blijft een merrie nog wel brullen als ik met Billy de mini weg ga)
Maar goed.. zo krijgen ze beweging en er gebeuren geen gekke dingen. Ze rennen en hinniken alleen even in het begin.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 07:19

maradhja schreef:
Ik heb een leuke "hengst"merrie... Een merrie met hengst gedrag. Ze kan geen paarden om zich heen op stal verdragen terwijl ze wel als jaarling met meerdere paarden op de weide heeft gestaan. Op concours zal ze ook altijd opvallen en een poos geleden toen ik bij de va was met haar vroegen ze of ik aub met mijn hengst naar buiten wilde gaan want er kwam een merrie aan. Wel hebben de buren een pony waarmee ze buiten contact maakt en dat gaat prima. Ik kan best begrijpen dat niet iedereen het geld aan een tweede paard wil uitgeven het neemt nu eenmaal risico's met zich mee. Cerona heeft haar been gebroken gehad dan heb je een dure rekening voor een paard stel dat je er nog een hebt met een kwaal of blessure gewoon omdat het beestje een ander paard gezeldschapnmoet houden dat is niet voor iedereen financieel weggelegd. Plus de paarden die vereenzamen worden in mijn ogen in de meeste gevallen ook niet dagelijks in de hand gepakt gepoetst op eventueel voeder na worden ze aan hun lot overgelaten omdat het wel mooi kijkt een paardje in de wei .. Ik weet voor cerona dat dit de beste oplossing is. Er heeft een ander paard bij gestaan op stal maar cerona verbouwde heel haar stal en ging als een gek te keer. Ik weet dat ik goed ben voor haar en er word prima voor haar gezorgd. Miss in veel gevallen nog wel beter dan even naar je paard op de pension stalling om te rijden en daarna de zorg maar weer aan hen over te dragen, is natuurlijk wel een voordeel van pension maar bij een paard komt wel meer kijken dan alleen een gezeldschaps dier en daarvoor zou ik nooit naar een pensionstalling verhuizen!!!! Mijn conclusie is dat bij mij de verzorging en het welzijn van mijn dier voorop staat en wanneer dat betekent dat ze geen dier om zich heen kan verdragen prima, en wanneer jullie paarden vereenzamen zonder extra dier dan maak je plaats voor twee... Wij zijn in bezit van een duivel en ergens is dat machtig mooi!

Ik heb ook genoemd dat uitzonderingen voorkomen. Jouw paard zal best zo'n uitzondering zijn en dan begrijp ik je beslissing.

In ieder ander geval is een soortgenoot gewoon een 'must' omdat een paard nu eenmaal een kuddedier en zeer sociaal dier is (onder normale omstandigheden) Dat je bij sommige paarden niet merkt dat ze zich minder voelen in hun uppie, wil nog lang niet zeggen dat het ook beter is.
En idd... twee paarden kunnen duur zijn. Maar je kunt in dat geval ook kiezen voor plaatsing bij een ander paard, (of paard van iemand anders bij jou) Als je echt wilt, zijn er altijd oplossingen te vinden
(voor 'normale' paarden dan dus)

Niet voor niets is het in Zweden (en ik meer ook Noorwegen) verboden om een paard alleen te houden (uitzonderingen daargelaten) en wil men dat ook graag in Nederland doorvoeren.
Contact en interactie met soortgenoten is een voorwaarde voor het welzijn van het paard.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:41

mijn paard staat momenteel ook alleen.
Dit met de reden dat we binnen een aantal maanden terug verhuizen naar Ned. en ik me daar maar 1 paard kan veroorloven en bovendien ze op een stal komt te staan.
Dus heb ik beide gezeldschaps pony's te koop gezet en na lang zoeken het perfecte huis voor hun gevonden, die zijn vorige week verhuisd.
Sindsdien staat mijn paard alleen, 2 dagen hinniken maar nu staat ze er heerlijk relaxt bij, heb niet echt het idee dat ze iets mist.

Elisa1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:40

op 24 november 2010 is mijn fries verhuisd naar 'ons' huis. daarvoor stond hij bij een manege. op stal. 24 uur per dag. met alleen zomers weidegang, voor 3 uur, en in de winter in de stapmolen. een halfuur per dag. volgens de eigenaar van die stalling was dat meer dan genoeg beweging per dag voor een paard. ik daar in tegen vond het alleen maar heel erg sneu voor 'meneer de fries'. maar goed nood breekt wetten en al met al heeft het gelukkig maar 4 maanden geduurt.

de dag dat verhuisd zijn..............nou hij was eerst hartstikke blij met dat stuk grond waar hij als een bezetene in rond kon rennen. en toen...........ontdekte hij dat hij moederziel alleen was. wat een ellende. hinneken, langs de afrastering rennen, vreselijk zenuwachtig, niet eens durven eten van al dat gras, en zelfs in de stal nog staan zweten van narigheid. ik was al van plan om er een weidemaatje bij te nemen, maar niet meteen. dat werd hierdoor dus wel meteen. kenissen van me hebben die zelfde avond, midden in de nacht, nog een shetlander (pipo) gebracht. en het was gelijk goed. hij loopt nu met pipo 24 uur per dag buiten, en als ze willen kunnen ze de stal in en uit.

maar goed, terug komend op het onderwerp, ik heb het zelf ondervonden, en ben het er ook helemaal mee eens: paarden of ponys horen inderdaad niet alleen in de wei te staan. ik zie het ook wel eens. zielig. en misschien zijn ze er dan aan gewend, paarden zijn nu eenmaal kuddedieren.

en volgens mij is het hier in nederland, of is er een wetsvoorstel over ingediend, ook al niet meer toegestaan, om paarden/ponys alleen in de wei te laten staan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:45

Als ik naar mezelf kijk was het een stukje onkunde. Ik verslond als kind wel mega veel boeken en dacht dat ik het allemaal wel wist. Mijn ouders hadden er verder vrij weinig verstand van. Ik mocht ook maar een pony, die bij de schapen liep. En als ik eraan terug denk heb ik ook nooit het besef gehad dat ze een maatje nodig had. Dat kwam pas later toen Amber bij mijn verzorgpony had gelogeerd tijdens onze vakantie. Toen kreeg ik pas door dat ze echt een maatje nodig had. Toen zijn we ook meteen naar de markt gereden om er een shetlander bij te halen. Als ik zie hoeveel plezier ze met hun drieën kunnen hebben dan ben ik blij dat ik tot dat besef ben gekomen. Sindsdien wil ik geen dieren meer alleen. Konijntjes heb ik ook 2 en als ik later andere dieren neem dan ook minimaal 2 stuks.

Bij mij in het dorp zie je wel vaker dat ouders met weinig paardenverstand een pony voor hun kind kopen. Die beseffen gewoon niet dat het kuddedieren zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 15:52

Ik denk dat het inderdaad ook vaak onkunde is. Meer voorlichting op dat gebied kan echt geen kwaad. Paarden zijn gewoon zeer sociale kuddedieren en hebben behoefte aan een soortgenoot. Je ziet ook nergens iemand een koe of een schaap alleen in een wei plaatsen of een hond 23 uur van de 24 in zijn uppie laten.

Maar goed... onkunde komt dus inderdaad vaak voor als oorzaak. Maar eerlijk is eerlijk... er zijn ook genoeg mensen die toch kiezen voor gemak en wat hun het beste uitkomt en dan noemen dat hun paard zich prima voelt in zijn uppie, om het eigen geweten te sussen. En ja... er zijn genoeg paarden die erin lijken te berusten. Zoals er ook genoeg paarden zijn die berusten in een bonkende ruiter, slecht passend zadel, onbegrip etc.
Dat maakt het echter nog niet goed.

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:03

Mijn shet staat ook alleen.
Bij ons op stal is het grote weiland verdeeld in allemaal landjes.
Mijn shet stond eerst met andere ponys maar dat ging niet goed.
Dus staat ze nu alleen, met aan weerskanten andere paardjes.
En nee ze is echt niet zielig hoor.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:07

Ik vraag me altijd af wat mensen hebben geprobeerd om ze te koppelen? Ik krijg soms ook het idee dat mensen te snel roepen dat hun paard of pony dominant is en niet met een ander paard kan. In mijn ogen hebben ze gewoon de goede combi niet gevonden. Iemand die ik ken had een merrie die veel paarden niet accepteerden en ze stond ook alleen. Met een nieuwe shetmerrie ging het ook niet goed. Nu heeft ze een sociale ruin erbij gekocht en dat gaat wel goed. Je moet er soms een beetje moeite voor doen om een goede combinatie te vinden. Al geloof ik ook wel dat er soms paarden zijn waarbij het echt moeilijk is, maar dat zullen er weinig zijn. De meeste paarden die in een kudde zijn opgegroeid zijn wel te koppelen.

Al vind ik het in zulke gevallen toch wel fijn als ze iig contact met andere paarden over de draad kunnen hebben zodat ze niet helemaal alleen staan. Al zal dat met hengsten wel niet gaan, maar daar heb ik geen ervaring mee.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:14

8)7 naja zeg, een paard die alleen in de wei staat is niet per definitie zielig hoor.

ik heb mijn sportpaarden ook alleen in de wei staan.
ik 1 shet voor drie sportpaarden ze moeten hem delen,
allemaal mogen ze weleens met hem in de wei.
maar alleen vinden ze meer dan prima.
Ik ben al blij dat ik ze met een gerust hart buiten kan zetten,
dat ze niet de pan uit flippen en zichzelf blesseren.

Alle paarden komen bij ons los ongeacht niveau, elke dag, maar meer risico wil ik echt niet nemen.