Strandrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Em_

Strandrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 20:39

Ik wil graag binnenkort een strandrit maken in Noord- of Zuid-Holland. Weten jullie nog leuke maneges? Het liefst niet al te duur en een rit van minimaal 2 uur.

Ik heb zelf al een beetje gezocht en mij leek onderstaande maneges wel leuk. Kennen jullie deze maneges en/of kennen jullie leukere?
- http://www.manege.nl/
- http://www.poelenburgh.nl/
- http://www.manegeelzenhof.nl

Alvast bedankt!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:46

Em_

Re: Strandrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 21:14

Dankje!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:26

Voor zuid-Holland kan je kijken bij manege Smit in Noordwijkerhout, www.manegesmit.nl

Fijne ritten en leuke paarden!

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 16:56

Ziet er heel leuk uit! Prijzen zijn ook goed te doen. Bedankt :)

Josephine63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:43

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 17:42

Hoeveel kost daar een strandrit van 2 uur? (Staat niet op de website)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:19

Em_ schreef:
Hoeveel kost daar een strandrit van 2 uur? (Staat niet op de website)

Uit mijn hoofd duurder dan bij Smit! Dagtochten zit ook al €20 verschil in.....

en ik vind het eerlijk gezegd het prijsverschil niet waard. Rij liever bij Smit dan bij de stal, maar dat is natuurlijk wel mijn mening en iemand anders kan daar heel anders over denken

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:21

Smit is echt een aanrader, rij er al jaren. Goede deskundige voorrijders en qua paarden hebben ze voor ieder wat wils! Paarden worden heel goed verzorgd en dragen goed tuig.

_Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:11

Smit en Bakker in Noordwijkerhout zijn beiden prima, niet al te duur. Heb alleen een keer gehad bij een van de twee dat we het strand opgingen en er teveel badgasten waren, waardoor we moesten stappen op het strand. Beetje jammer als je doel juist is om te racen op het strand.

Poelenburgh is ook een gave stal, wel duurder, maar ontzettend mooi bedrijf en ook hele leuke strandritten.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:16

Manege Bakker vond ik behoorlijk tegenvallen. De man voorop reed zonder cap en zat een beetje te praten met iemand die meereed die hij kende. We gingen ook meer door de duinen dan over het strand. En toen we eindelijk op het strand waren gingen we alleen een beetje draven.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:19

Poelenburgh :j Is wel duur maar het zeker waard!

Manege bakker vond ik ook goed, wij hadden een aardige meid voorop die lekker ook met ons kletste :) Zou zelf denk ik weer sneller naar bakker gaan :)

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:03

Veiligheid staat voorop, als het te druk is op het strand kan er soms niet veel gedaan worden. 'Racen' op het strand doen, voor zover ik het weet, de maneges in Noordwijk zowieso niet. Mensen zijn zuinig op hun paarden en vergeet niet dat paarden gewoontedieren zijn.

Noordwijk heeft prachtige uitgestrekte bossen duinen en strand, persoonlijk vind ik het heerlijk om een paar uur rond te stappen en heerlijk om me heen te kijken maarja, ik woon hier dus ik kan er elke dag van genieten. Ik snap ook best dat als je 2 uur reist om een strandrit te maken je ook een lekker galopje wil maken ;-).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:05

Bedenk ook, dat je op veel plaatsen in Zuid-Holland nu het strand helemaal niet op mag. :)

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:09

Ook dat ja, tussen Noordwijk en Langevelderslag mag wel op het strand gereden worden. En als het lekker weer is zou ik persoonlijk na 1100 niet meer met een paard het strand opgaan. Een echte aanrader is trouwens de ontbijtrit van manege Smit van 0600-0800, de dieren in het bos ontwaken dan en dat is zo vreselijk mooi! Maarja, ik ben bevooroordeeld ;-) en ik bedenk me nu ook dat ik mijn 'jacht' op een nieuw paard toch maar snel voort moet gaan zetten..

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:12

LvanDassen schreef:
Smit en Bakker in Noordwijkerhout zijn beiden prima, niet al te duur. Heb alleen een keer gehad bij een van de twee dat we het strand opgingen en er teveel badgasten waren, waardoor we moesten stappen op het strand. Beetje jammer als je doel juist is om te racen op het strand.

Poelenburgh is ook een gave stal, wel duurder, maar ontzettend mooi bedrijf en ook hele leuke strandritten.

Smit gaat sowieso niet racen op het strand. Dus als dat je doel is van een strandrit, dan kan je Smit beter overslaan. Bakker racet volgens mij ook niet over het strand, evenals recreatie de Stal volgens mij.
vorige keer ook veel moeten stappen op het strand, maar dit kwam omdat het strand nog niet droog genoeg was om te galopperen. Drafje ging nog enigszins, maar was niet ideaal. Tja, jammer, maar je bent ook afhankelijk van de getijden en hoe het vocht wegtrekt uit het zand als het eb wordt! veiligheid voor alles hoor....want als het zo zompig is, dan zakken die paarden helemaal weg en maakt het de kans op struikelen ook alleen maar groter!
antoinetje schreef:
Veiligheid staat voorop, als het te druk is op het strand kan er soms niet veel gedaan worden. 'Racen' op het strand doen, voor zover ik het weet, de maneges in Noordwijk zowieso niet. Mensen zijn zuinig op hun paarden en vergeet niet dat paarden gewoontedieren zijn.

Noordwijk heeft prachtige uitgestrekte bossen duinen en strand, persoonlijk vind ik het heerlijk om een paar uur rond te stappen en heerlijk om me heen te kijken maarja, ik woon hier dus ik kan er elke dag van genieten. Ik snap ook best dat als je 2 uur reist om een strandrit te maken je ook een lekker galopje wil maken ;-).

hier kan ik het dus helemaal mee eens zijn!!
TurdusMerula schreef:
Bedenk ook, dat je op veel plaatsen in Zuid-Holland nu het strand helemaal niet op mag. :)

bij noordwijkerhout mag je wel het hele jaar het strand op! weet niet de precieze locatie qua strandopgangen, maar er is een stuk waar je het gehele jaar mag komen!
antoinetje schreef:
Ook dat ja, tussen Noordwijk en Langevelderslag mag wel op het strand gereden worden. En als het lekker weer is zou ik persoonlijk na 1100 niet meer met een paard het strand opgaan. Een echte aanrader is trouwens de ontbijtrit van manege Smit van 0600-0800, de dieren in het bos ontwaken dan en dat is zo vreselijk mooi! Maarja, ik ben bevooroordeeld ;-) en ik bedenk me nu ook dat ik mijn 'jacht' op een nieuw paard toch maar snel voort moet gaan zetten..

leuk he, die ontbijtrit! heb het een paar weken terug ook voor het eerst gedaan! Prachtige ochtend gehad....heb toen ook wat filmpjes gemaakt en die heb ik hier op bokt gezet!
het ontbijt daarna was ook zeer gezellig! Ga na mijn vakantie kijken of ik weer voor een ontbijtrit kan boeken! Ga jij ook vaker bij Smit rijden?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:20

Citaat:
Citaat:
Bedenk ook, dat je op veel plaatsen in Zuid-Holland nu het strand helemaal niet op mag.

bij noordwijkerhout mag je wel het hele jaar het strand op! weet niet de precieze locatie qua strandopgangen, maar er is een stuk waar je het gehele jaar mag komen!

Ik weet het. :)

Maar ts zoekt 'iets in Zuid Holland', vandaar.

Overigens alleen maar goed dat er niet zomaar overal geracet wordt op het strand! Echt super!

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:22

Ik heb het rijden sinds een paar weken weer opgepakt (ons paard is overleden, vandaar) en probeer meer savonds te rijden maar ik wil ook een keer met de ontbijtrit mee (als ik de moed op kan brengen)... De avondritten zijn ook erg mooi met de zonsondergang :-)

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 19:24

Bedankt voor alle tips!
Ik vind het wel leuk om lekker (hard) te galopperen, dus ik denk dat je dan al snel voor een ochtend- of avondrit moet gaan, toch? Want dan zijn er niet zo veel mensen op strand.
Binnenkort ga ik overleggen met m'n nichtje welke manege we kiezen (we gaan namelijk samen) en ik neem jullie suggesties zeker mee!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:27

antoinetje schreef:
Ik heb het rijden sinds een paar weken weer opgepakt (ons paard is overleden, vandaar) en probeer meer savonds te rijden maar ik wil ook een keer met de ontbijtrit mee (als ik de moed op kan brengen)... De avondritten zijn ook erg mooi met de zonsondergang :-)

ow, wat naar van je paard! maar wel fijn dat je het rijden weer op hebt kunnen pakken. Rij je dan in de 'manegelessen' mee die naar buiten gaan? ben ik ook wel benieuwd naar, die zonsondergang.
heb even de link van die mooie ochtend bijgevoegd, was denk ik rond een uurtje of 7 ofzo denk ik....vond het zo prachtig met die strakblauwe lucht en een compleet leeg strand (zijn denk ik 3 mensen tegengekomen ofzo)!

Em_ schreef:
Bedankt voor alle tips!
Ik vind het wel leuk om lekker (hard) te galopperen, dus ik denk dat je dan al snel voor een ochtend- of avondrit moet gaan, toch? Want dan zijn er niet zo veel mensen op strand.
Binnenkort ga ik overleggen met m'n nichtje welke manege we kiezen (we gaan namelijk samen) en ik neem jullie suggesties zeker mee!

em, moet ik 'lekker (hard) galopperen' interpreteren als rengalop? Dan weet ik niet welke manege ik kan aanraden. Bij manege Smit doe je handgalop op het strand, ook ivm de veiligheid.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:30

De maneges in Noordwijk doen zowieso alleen handgalop op het strand hoor, ook 's ochtends en 's avonds. Ik weet wel dat Smit de paarden in het bos wel eens uit laat strekken maar ook alleen als alle ruiters en paarden dat aankunnen. De maneges zijn ook afhankelijk van de getijen dus als je zeker wil zijn van galop kun je het beste even checken wanneer het laag water is en dan een rit boeken.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:32

Danseresje, ja mooi is dat he die vroege ochtenden :-).
Ik heb nu 2 keer met de lessen meegereden wat echt heerlijk was! Ik ben niet zo'n grote held en heb graag een braaf makkelijk paard en daar houden ze prima rekening mee, heerlijk :-). Maak jij vaak buitenritten?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:39

antoinetje schreef:
De maneges in Noordwijk doen zowieso alleen handgalop op het strand hoor, ook 's ochtends en 's avonds. Ik weet wel dat Smit de paarden in het bos wel eens uit laat strekken maar ook alleen als alle ruiters en paarden dat aankunnen. De maneges zijn ook afhankelijk van de getijen dus als je zeker wil zijn van galop kun je het beste even checken wanneer het laag water is en dan een rit boeken.

en ook al houd je rekening met de getijden, dan heb je nog geen garantie (zie mijn eerdere post). Schreef ook al eerder dat volgens mij bakker en de stal ook inderdaad alleen handgalop doen. vind het eigenlijk alleen maar goed, het geeft mij wel een veilig gevoel. Heb ooit als 11jarige op Vlieland strandritten gedaan en die paarden/pony's waren totaal niet te houden als ze op het 'galopstuk' aankwamen. ik zat dan ook op de kleinste pony, maar liep voorop....geen idee waar ik moest stoppen, maar gelukkig wist pony dit wel. achteraf eigenlijk best gevaarlijk!
antoinetje schreef:
Danseresje, ja mooi is dat he die vroege ochtenden :-).
Ik heb nu 2 keer met de lessen meegereden wat echt heerlijk was! Ik ben niet zo'n grote held en heb graag een braaf makkelijk paard en daar houden ze prima rekening mee, heerlijk :-). Maak jij vaak buitenritten?

prachtig die vroege ochtenden :D! en zeker met zulk mooi weer.....voel me dan echt een bevoorrecht mens dat ik dat dan op die manier mag ervaren!
ik probeer wel vaker buitenritten te maken. Nu ik een auto heb, kom ik ook wat makkelijker op alle tijdstippen bij Smit (was altijd afhankelijk van de bus vanuit Leiden). Want ja, voor een ontbijtrit vertrek ik niet om 4.30u op de fiets naar Noordwijkerhout!
Probeer ook vaak wel een dagtocht mee te pakken en ga voor deze ritten dus naar Smit toe, want bij mijn manege kan ik niet buitenrijden, wel jammer, maar ga er graag voor naar Smit. Vind het een fijne manege, aardige mensen en leuke paarden!
Op wie rij je meestal?
Heb de laatste 3x op Avalon gereden, daarvoor altijd wisselend. Heb nu op Ragna, Bo, Adje, Fox en Avalon gereden (die laatste zit zooooo lekker :D!).

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:48

Ja, soms kunnen zich best gevaarlijke situaties voordoen..en je hebt gelijk wa betreft de getijen het strand kan zo link zijn. Ik snap mensen die met volle galop (of zelfs draf) door het water gaan ook nooit want je weet nooit wat je tegen komt qua kuilen enze.. Het waterleidingduin is idd ook mooi! Ik heb daar alleen een keer 's avonds gereden maar heb daar echt van genoten!
Ik heb tot nu toe alleen op Alex en Arko gereden, wij hebben 5 jaar in Engeland gewoond en voor die tijd heb ik ook op Bo, Omar, Fox en Guus gereden, stuk voor stuk fijne paarden!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:57

ja, ik vind het ook gevaarlijk hoor! en zeker zo'n manege. vaak komen er mensen van buitenaf en weet je eigenlijk helemaal niet zo goed wat je meeneemt. heb je toch een enorme verantwoording als voorruiter! kijk, het lijkt me geweldig om een keer door een ondiep laagje water te galopperen, maar vind het onverantwoord, want je weet inderdaad niet wat er zich onder het wateroppervlak verschuilt. en als je op hoog tempo struikelt en neergaat, dan gaat dat ook hard!

waterleidingduinen zijn prachtig. en elke keer dat ik er nu gereden heb (5x in totaal) was het weer compleet anders!
Omar liep volgens mij vorige keer mee met een dagtocht. Ken hem verder niet zo. Guus ken ik ook alleen maar van horen noemen. Weet verder niet welk paard het is. Arko staat natuurlijk naast Avalon....dus al wat beter bekeken en Alex is volgens mij een superbraaf paard.
Fox vond ik in draf niet lekker zitten. Gooit mij te hoog op. Bo rijdt wel lekker, maar heb toen op de terugweg van de dagtocht een hele lange galop alleen maar gedraafd. Kreeg haar gewoon niet terug en uit de staart van Ragna en met te weinig afstand wil ze gewoon niet lekker aanspringen in galop.
maar om eerlijk te zijn vind ik alle paarden fijn bij Smit. En ze lichten je ook gewoon van tevoren in wat je evt. kan verwachten! en met de ruiter wordt inderdaad ook goed rekening gehouden!
heb trouwens je profiel bekeken en wat een prachtig paard was Major. was het een shire? Echt een machtig mooi paard zeg!