Dit nog nooit meegemaakt met GW met mijn ruin...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Dit nog nooit meegemaakt met GW met mijn ruin...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 01:04

Vandaag meende ik wel even heel relaxed met mijn ruin op pad te kunnen en daarna even in de bak trainen.
De bak was nog dicht, dus moest een half uurtje wachten voordat de beste man er was.
Besloten om met Ol nog even het bos in te gaan en lekker los wandelen en wat stap-draf-ho oefeningen doen met de clicker.
Ging allemaal perfect!
Hij was enthousiast, Subtiel, oplettend en bovenal ontspannen.

25 minuten later kreeg ik een belletje van m'n buurman dat hij de bak open had.. Afijn, ik loop rustig terug en parkeer Olivier al vast in de bak terwijl ik nog even met de buurman aan het praten ben over de nieuwe merrie.
We stonden gewoon aan de bakrand te praten, totdat meneer het ineens in zijn bol kreeg :')
Eerst was het rustig draven, wat rollen en wat heen en weer rennen...
Toen werd het galoperen en vervolgens loeihard racen. :Y)

Hoe dan ook, na een kwartiertje gepraat ging de buurman weg en ik wilde aan het werk met Ol.
Hij was nog steeds rondjes aan het rennen en als een gek aan het rondracen.
Maar nu komt het.....

Ik besloot om gewoon te wachten tot hij rustig was, ik kreeg hem zo toch niet te pakken...
Meneer heeft welgeteld, 1 uur en 28 minuten om mij heen lopen galoperen, het schuim stond tussen zijn billen en het zweet droop van z'n hoofd en buik af.
Ik was al een poos op de grond gaan zitten en wachten tot hij gewoon rustig werd..

Ik heb géén idee wat het betekend. Hij was ook verschrikkelijk aan het likken, kauwen, staart-zwiepen..
Dus.. Wie is hier een expert op gebied van gekke-paarden fratsen en kan mij vertellen wat meneer nou precies aan het doen was?! :+

Even zonder gekkigheid, ik zou echt graag een antwoord willen. Zo heb ik hem nog nooit gezien en hij is best dominant en tegelijkertijd heel koel in het hoofd. Hij maakt zich niet zo snel druk, al helemaal niet als ik er bij ben.
Ik snap er niets van?! :?

Toen die eenmaal bij me was komen staan, stond ie als een verzopen katje naast me, compleet buiten adem!
Ik heb hem toen maar even afgespoeld en nog wat -stop=ho- werk gedaan en hij was gewoon braaf zoals altijd.
Daarna maar weer tussen de kudde gezet...

Het gekke is, ik weet wanneer hij angstig of gestresst is. Maar dat was hij absoluut niet.. Hij was niet trillerig of gevoelig, gewoon het koele paard wat ik ken, maar dan ... Uhm... een versnelling hoger voor anderhalf uur en die zo aan het likken was dat het speeksel hem op de knieën hing...

EDIT: Olivier staat 24/7 buiten in een groepje van 4 paarden. Ook allemaal erg relaxed in het hoofd..

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Dit nog nooit meegemaakt met GW met mijn ruin...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 12:25

Niemand die een idee heeft?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:26

GVL >> OPG

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:28

Klinkt gewoon als simpele paniek, niks speciaals. Echter ipv door die paniek heen te pakken heb je hem door laten rennen, en tja, paarden kunnen dat heel lang volhouden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:30

Misschien een teveel aan energie wat er even uit moest?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:32

Dat heeft ie wel heel lang uitgehouden.
Heb je nog geprobeerd hem te stoppen, of alleen op de grond gezeten?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 13:37

Ik heb wel degelijk geprobeerd hem te laten stoppen, maar dat was hij niet echt van plan. Na 45 minuten stond hij even stil, dus liep ik er rustig naar toe.. Maar toen rende hij weer verder...

En ik zie geen reden waarom hij in paniek zou moeten raken...

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:47

Geen hengstige merries in de buurt waar hij het van in zijn bol kreeg?
Paniek herken je wel bij je paard lijkt me...dan is de hele houding anders en uitdrukking op het hoofd ook (dus geen oren in de nek of andere stand van ogen e.d?)
Hij had ook niet toevallig een paar dagen niet zoveel gedaan? Dat nu alle energie eruit moest?

Die van mij ziet zulke dingen overigens soms wel als een spelletje...pak me dan lukt je toch niet...
Laatst bijgewerkt door Dwyne op 03-06-12 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:52

Giolli schreef:
Ik heb wel degelijk geprobeerd hem te laten stoppen, maar dat was hij niet echt van plan. Na 45 minuten stond hij even stil, dus liep ik er rustig naar toe.. Maar toen rende hij weer verder...

En ik zie geen reden waarom hij in paniek zou moeten raken...

Reden waarom ie in paniek was wss omdat ie in paniek was :P
Paarden kunnen zichzelf heerlijk opfokken. Ook al zijn ze de originele oorzaak al lang vergeten, kunnen ze nog steeds in die paniek blijven hangen.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:56

Niet gestoken door een insect?? Mijn paard is een keer op haar lip gestoken door een wesp en die was ook lange tijd niet te hanteren.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:24

Ik kan mij niet voorstellen dat de topicstarter het niet ziet als haar paard in paniek is. Dus dat betwijfel ik.
Voor eens steek gaan ze volgens mij geen anderhalf uur galopperen en voor een teveel aan energie lijkt mij dat ook heel sterk.
Ook een paard dat opgefokt is, dat verschil zie je direct.

Ik heb nog wel een vraag:
Had hij nog oog voor jou of de omgeving?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 18:55

jensvl schreef:
Ik kan mij niet voorstellen dat de topicstarter het niet ziet als haar paard in paniek is. Dus dat betwijfel ik.
Voor eens steek gaan ze volgens mij geen anderhalf uur galopperen en voor een teveel aan energie lijkt mij dat ook heel sterk.
Ook een paard dat opgefokt is, dat verschil zie je direct.

Ik heb nog wel een vraag:
Had hij nog oog voor jou of de omgeving?

In het begin toen hij rondjes om mij rende was 1 oor op mij gericht, toen hij roekeloos door de bak racede niet. Toen was het idd alleen omgeving..
Toen die eenmaal bij me kwam, Was hij ook met allerlei andere dingen bezig, behalve met mij..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:58

Had hij ondertussen al zijn tuig ook gewoon nog om?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 18:59

belle_boef schreef:
Had hij ondertussen al zijn tuig ook gewoon nog om?

Een halster en z'n neckrope..

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:27

en waar stond die nieuwe merrie?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 23:36

dianaw33 schreef:
en waar stond die nieuwe merrie?

Gewoon in de wei. :) Niet in zicht..

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:24

Oh dat is wel heel apart, vaak herken je het wel als een paard duidelijk in paniek is.
Ik kan je zo ook echt niet vertellen wat die in ze bol had.
Maar wel apart dat je hem niet kon stoppen en hij maar bleef rennen.
Dan zegt me gevoel toch ook wel paniek hoor :o
Maar het is lastig oordelen vanaf de computer, zullen genoeg factoren meegespeeld hebben.
Ben daarom wel nieuwschierig wat er nu was, blijf dus volgen en of andere dit ook meegemaakt hebben.
Die van mij is een keer (op concours) helemaal geflipt omdat ze gestoken was door een horzel :Y)
ze was niet angstig maar ze wist gewoon niet waar ze het zoeken moest en flipte hem.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 01:25

Heel gek idd. Ik zou ook denken aan insecten. Maar 1,5 uur lang??

LindseyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:54

ik vind het inderdaad ook wel erg lang maar ben ook van mening dat TS het heus wel goed had kunnen beoordelen als hij in paniek was geweest.
ik dacht ook gelijk aan een insect, al blijft het racen dan nog erg lang doorgaan, vreemd...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:54

Ik weet echt honderd procent zeker dat het geen paniek was. Als Olivier in paniek is ziet dat er heel anders uit, Dan is het zijn ogen helemaal weg draaien, staart de lucht in... Snurken en blazen...

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:45

Giolli zoals ik al eerder opperde gok ik dan toch op de geur van de merrie, grote kans dat die hengstig is geweest of was op dat moment en daar kan een ruin nog best heftig op reageren.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 08:12

Dwyne schreef:
Giolli zoals ik al eerder opperde gok ik dan toch op de geur van de merrie, grote kans dat die hengstig is geweest of was op dat moment en daar kan een ruin nog best heftig op reageren.

Gister avond zat ik me te bedenken..
Kan het zo zijn, dat omdat Ol leider is van de groep en omdat er net een nieuwe merrie in staat hij zijn groep niet alleen wilde laten?
En dat pas uitte op het moment dat ik hem los liet, want daarvoor was alles koek en ei?

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:03

Zou ook prima kunnen inderdaad. Hoe is het nu met hem?

LindseyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:30

Giolli schreef:
Gister avond zat ik me te bedenken..
Kan het zo zijn, dat omdat Ol leider is van de groep en omdat er net een nieuwe merrie in staat hij zijn groep niet alleen wilde laten?
En dat pas uitte op het moment dat ik hem los liet, want daarvoor was alles koek en ei?

dat lijkt me een goede ja! mijn paard heeft dat ook weleens gehad toen er een nieuw paard bij zijn wei kwam en hij zijn vriendje wilde beschermen. ik zat er toen bovenop en er was geen land mee te bezeilen. ik denk dat je hierin gelijk hebt!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:34

Dat zou best kunnen ja :j

Toen je hem nog vast had en met hem bezig was was hij waarschijnlijk teveel op jou gericht om zich druk te maken om zn groep.