3 uur in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caaatje

3 uur in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 10:07

Hallo, dus ik krijg misschien een nieuw paardje (een mini-paardje) maar die staat in Noord-Holland. Ik heb er alles voor over om hem te gaan halen, dus het gaat er waarschijnlijk ook van komen, maar die 3 uur in de trailer moeten zo comfortabel mogelijk zijn voor hem. Hij is twee jaar, is 75 cm en heeft al eens 2 uur in de trailer gestaan met andere paardjes en een halfuurtje alleen. Hij schijnt het niet erg te vinden.

Dus, we beginnen met hoe doe je dat, het is een trailer die een Brabander kan houden van 1000 kilo en 1.85 groot is dus het is een grote trailer. We gaan in het tussenschot al iets zetten zodat hij er niet onderdoor kan (is gewoon een baar momenteel) en waarschijnlijk er ook voor zodat hij daar niet onderdoor kan. Maar het is en blijft een wijde trailer, hoe los je dat probleem op want ik wil echt niet dat hij gaat schuiven en zichzelf bezeert, iemand tips?

Wat mee te nemen?
Halstertje (geen touwhalster, het kan snijden)
Reservehalster mocht het ander kapot gaan
Water
Hooi
Lekkernijen
Touwen
Zweetdekentje (mocht hij bezweet geraken, drie uur bezweet in de koude trailer lijkt me niet zo'n goed idee)

Ik had iets gelezen dat klassieke muziek kalmerend werkt, misschien een idee?
Regelmatig stoppen en het voordeurtje opendoen voor frisse lucht, water geven, wat aaien, etc.

Heeft iemand nog tips? Ik wil zo goed mogelijk starten met dit paardje en het moet zo comfortabel mogelijk gaan.

HarriesHorse

Re: 3 uur in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:09

ik denk dat je zelf al veel goede ideeen hebt! ;)
en idd, klassieke muziek kalmeert echt..
bij onze merrie dan, die word chagie als er harde muziek word gedraaid:P

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:10

hoe heeft hij de vorige keer gestaan? los, vast, wat voor trailer ect.

Zelf zou ik schot eruithalen en lange stangen erin. Dan paard los erin en klep dicht en gaan rijden. En vooral niet stoppen maar gewoon doorrijden. 3 uur is een stuk maar niet extreem lang dat overleefd hij wel.

Heeft hij vastgestaan de vorige keer. Voor voorstang blokeren als het z'n kleintje is met hooi en dan denk ik toch los erin in dat vakje.

Los omdat de ogen heel hoog zitten dus de touwen ook niet fijn zitten dan voor z'n kleintje
Wel bij beiden achterzeiltje dicht.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:12

Hmmm ik snap dat je het beste met je paardje voor hebt.

Maar ik zou hooguit 1x onderweg stoppen om wat water te geven, verder doorrijden. Anders duurt het alleen maar langer.
Zorg voor een hooinetje..
Zweetdekentje lijkt me niet nodig met deze temperaturen. En neem aan dat het een "buiten" shet is.

Zou hem gewoon de hele ruimte in de trailer geven, hij kan makkelijk los blijven staan.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:12

Voor 3 uur hoef je echt niet zoveel te stoppen hoor.
Gewoon verantwoord/rustig rijden dan komt het best wel goed.

Ik ben een x met paard naar midden frankrijk gereden in trailer en die liep er zo fris als een hoentje uit. We deden er toen geloof ik 14 uur over.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:13

Strobalen om je paardje heen zetten. Hebben wij eens met onze shet gedaan. Gaat prima.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:16

en hoe zet je die dan vast?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:28

Voor 3 uur zou ik echt niet tussendoor stoppen. Gewoon zorgen voor voldoende hooi aan boord, en verder gewoon gaan met die banaan.

Gezien de grote trailer en het klein paard, zou ik de ene kant vol leggen met hooi/stro balen, zodat je mini een wat beperkte ruimte heeft. Wel zorgen dat deze niet kunnen gaan schuiven. Je zou ook een hooibaal voor zijn neus kunnen zetten ivm de voorstang (en heeft ie meteen te eten)

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 10:32

Hmm, dankjewel voor jullie tips allemaal. Ik ga zeker vragen hoe hij vaststond.
Angela, dat is wel een slim idee.
Hoe ga ik hem vastzetten? De baar is vrij hoog aan de bovenkant en een touw in zijn oog krijgen is toch niet de bedoeling, of niet vastzetten?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:45

Kleine pony's in een grote trailer nooit vast zetten! Ze hangen zichzelf veel te makkelijk op dan.
Maar hè maakt het jezelf te moeilijk. Ik heb al veel shetten vervoert in m'n grote trailer, gewoon schot eruit halen, stangen eruit (lange stang heeft bij deze geen zin, lopen ze onderdoor en van 1 x krijgt je trailer ook niets), pony er in, klep dicht, pony los, zelf uit de trailer en rijden. Thuis via de deur naar binnen, pony vast, klep open en uitladen. Wel de bovenklep dicht bij een losse pony.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:48

Ik heb ook een minipaardje, vorig jaar gingen we naar de keuring en we moesten 1,5 uur rijden. Best veel want hij had nog nooit in een rijdende trailer gestaan. De dag ervoor een klein rondje gereden met mij erbij in de trailer en meneer stond gewoon rustig te eten. Wat ik had gedaan is het tussenschot er helemaal tussenuit, veel stro erin, hooi op de grond. Zo had hij zijn eigen stalletje en hij vond het allemaal prima.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:49

Exact wat Utixo zegt. Gewoon alles uit de trailer en de pony er los in. Mocht je echt willen dat hij wat te eten heeft voorin een baaltje goed vastzetten en that's it.

Zo heb je de minste kans op vast komen te zitten en ook het minste werk.

Vooral niet te vaak stoppen, ik zou zelfs in 1x doorrijden. Elke keer stoppen zorgt alleen maar voor onrust.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 10:51

Die stangen is zeer zeer zeer zeer zeer zeer zeer veel werk om erin en eruit te halen en als je de middelste eruit haalt moet alles er in een keer uit. Staat allemaal in verbinding met elkaar en hij mag ook weer niet teveel ruimte hebben om rond te lopen (het is echt een grote trailer) en het is ook drie uur op zijn minste. De stangen laten ook grote gaten na waar zijn hoefje makkelijk door past in de grond, het moet echt héél veilig zijn allemaal.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:54

ik zou gewoon zorgen dat je een lekkere laag stro op de bodem hebt liggen en voor de rest zorgen dat hij zich niet kan bezeren aan het tussenschot of iets dergelijks. Laat hem lekker los staan, dan is de kans dat hij zich bezeerd het kleinst.
hem opsluiten door er stro pakjes in de zetten dat hij niet kan draaien ofzo zou ik absoluut niet doen. Stro pakjes gaan schuiven en kunnen op hem vallen.

Dekentjes zou ik onderweg niet op doen, als hij zweet is dat met een reden doe hem dan thuis een dekentje op.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:58

Wat voor een model trailer is het? En waarom zou hij niet rond mogen lopen? Dan kan hij juist fijn zijn evenwicht zoeken.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:02

Ik heb het ook wel eens gedaan met een klein hackney hengstje.
Daarbij heb ik toen kleine baaltjes stro aan de zijkanten gelegd en hem los in de trailer laten staan.
Ik had de baaltjes blijkbaar niet goed vastgezet want meneer had er een paar los gewerkt en aan het eind van de rit stond hij prinsheerlijk bovenop een paar balen.

Dekens zou ik met dit weer niet aan beginnen, dat wordt alleen maar veel te warm voor het beestje.
Dus de baaltjes wel goed vast zetten, pony los en gewoon aan 1 stuk doorrijden.
Laatst bijgewerkt door Myca op 01-06-12 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:05

Utixo schreef:
Kleine pony's in een grote trailer nooit vast zetten! Ze hangen zichzelf veel te makkelijk op dan.
Maar hè maakt het jezelf te moeilijk. Ik heb al veel shetten vervoert in m'n grote trailer, gewoon schot eruit halen, stangen eruit (lange stang heeft bij deze geen zin, lopen ze onderdoor en van 1 x krijgt je trailer ook niets), pony er in, klep dicht, pony los, zelf uit de trailer en rijden. Thuis via de deur naar binnen, pony vast, klep open en uitladen. Wel de bovenklep dicht bij een losse pony.

Zo zou ik het ook doen :) .
Een baaltje hooi voorin (wel vast zetten met snelbinders oid zodat het niet kan schuiven), zodat 'ie onderweg wat te doen heeft.
Voordeel als 'ie los staat, is dat 'ie zelf z'n sta-positie kan bepalen (recht, schuin, achterstevoren :+ ). Idd wel het zeiltje achter dicht doen!!

Ik ben 8 jr geleden met mijn 6 weken oude veulen (+ haar mama natuurlijk) naar de keuring geweest; was bijna 3 uur rijden.
Ik had het tussenschot eruit, moeder vastgebonden en veulen los in de trailer. Voor de merrie had ik een hooinet opgehangen, zó hoog dat het veulen er niet met een voetje in kon blijven hangen.
Wij zijn 1 keertje gestopt zodat het veulen bij d'r moeder kon drinken. Er zat een raampje voorin de trailer zodat we mooi konden zien of alles goed ging zonder dat we de klep of zijdeurtje hoefden open te maken.
In jullie geval zou ik gewoon in 1 x doorrijden en niet stoppen. Mijn ervaring is dat ze helemaal niet geinteresseerd zijn in water ;) .
Ook zou ik hem geen deken op doen, veeeels te warm in deze tijd van het jaar (ja, ook als het buiten "maar" 12° is ;) )!!

Kreeg iig de indruk dat de rit voor de paarden minder enerverend was dan voor ons :+ .

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 11:20

Dus conclusie, hij mag rondlopen, dat is iets goeds dan kan hij zijn eigen positie zoeken, hooi voorin zodat hij iets te doen heeft, tussenschot weghalen, niet stoppen gewoon doorrijden, verantwoord en rustig rijden (vanzelfsprekend) zorgen dat dat hooi vast ligt en zelf ook kalm zijn. Onze trailer kan wel niet volledig dicht, ik bedoel daarmee dat we niks hebben om boven de opening van de achterklep te doen (ik weet plots echt niet meer hoe dat noemt)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:25

Ik denk niet dat een paardje van 75cm over de achterklep kan springen, dus het lijkt me niet een heel groot probleem dat je geen doek of bovenklep hebt.
Spannend hoor, wanneer ga je hem ophalen?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:26

juist. Niet te veel miepen daarmee, dan maak je hem alleen maar nog meer onrustig, en wel het zeiltje dicht, maar dat is persoonlijk.

Ik zet hem straks ook weer gewoon 2,5 uur op de trailer.. gewoon doorrijden en niet stoppen, zorgen dat je auto afgetankt is zodat je dat ook niet hoeft te doen. Niets aan de hand en je zal hem wel voelen rondscharrelen maar dat is normaal hij staat los.

Hooinet kan je ook als een bal vastmaken aan de stang... dan hoef je geen snelbinders te gebruiken want stel dat dat losschiet.

Hooinet ophangen en dan het touw door een maasgaatje aan de onderkant en dan aantrekken als een bal en vastmaken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:30

Als je al een trailer met tussenschot hebt zou ik dat lekker laten zitten. Doen wij hier ook altijd met de shetten. Heb je geen werk aan, alle gaten zijn dicht en je mini kan zich er prima omheen buigen. Onze shetten staan het liefst voor in de punt. Dan hebben de de meeste steun aan de wanden.
Achterzeiltje is wel essentieel. Het houd een paard dat eruit wil niet tegen, maar het idee dat ze er via die weg uit kunnen wordt aanzienlijk kleiner gemaakt.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 11:30

We weten nog niet of we hem gaan ophalen, het is allemaal nogal eng omdat ons vorige mini paardje op driejarige leeftijd is gestorven aan een hartaanval. Eerst was hij mijn verzorgpaardje met Yun (zie profiel) en toen we hem na een jaar bij onze paarden konden zetten heeft hij zichzelf letterlijk dood gerend (klophengst). Dat heeft de schrik om er nog eentje te verliezen er serieus ingebrand en we zijn nu eerst bezig met alles te overzien. Mijn moeder vind het ook moeilijk om te zien dat dit niet hetzelfde paard is en dat dit paardje (volgens de eigenaresse) ook niet het type is dat blijft rennen en hij schijnt veel kalmer te zijn. Dus nu hebben we eerst alles opgezocht, nog aan het uitstippelen hoe we het gaan doen en aanpakken als we het doen, maar mijn mama begint wel door te hebben dat ik wel dingen zeg die steek houden.
Vandaar dat ik het hier eerst vroeg om jullie mening.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:37

Klep open, pony er los in, klep dicht, zijltje dicht en rijden maar.
Zeker het zijltje niet vergeten! Het zal niet de eerste zijn die over de klep heen komt.

Zo deed ik het ook altijd (in 1,5 paards trailers, maar ook in 2 paards trailers met het schot er nog in), alleen niet meer toen ik een voor kleintjes ingerichte trailer kreeg, toen stonden ze wel netjes vast.

Nu staan ze in een vee-trailer, evengroot als een 1,5 paards kwa bodem oppervlak, alleen lager. Heb ik er 1 mee staat die er los in, heb ik er 2 mee staan ze wel vast (het is te krap om met 2 grote maatse shetten aan de wandel te gaan). Halster hou ik wel om, als er wat gebeurd onderweg kan je hem altijd pakken (heb ik nog nooit nodig gehad).

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:37

Caaatje schreef:
Dus conclusie, hij mag rondlopen, dat is iets goeds dan kan hij zijn eigen positie zoeken, hooi voorin zodat hij iets te doen heeft, tussenschot weghalen, niet stoppen gewoon doorrijden, verantwoord en rustig rijden (vanzelfsprekend) zorgen dat dat hooi vast ligt en zelf ook kalm zijn. Onze trailer kan wel niet volledig dicht, ik bedoel daarmee dat we niks hebben om boven de opening van de achterklep te doen (ik weet plots echt niet meer hoe dat noemt)

+:)+ !

Zit er niet zo'n oprolbaar zeiltje aan de achterkant van je trailer (zit er dacht ik toch standaard op :? )? Dat zou ik voor de zekerheid wel dicht doen.
Ander zelf even iets bedenken om de opening wat kleiner te krijgen (misschien ken je iemand die een zgn. veulenrek te leen heeft?).
Ik denk ook niet dat 'ie er uit springt (al helemaal niet als je rijdt), maar soms zijn het rare beesten :+ .

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 11:41

Hij is 75 cm en de trailer kan qua hoogte een brabander van 1.85 aan en hij heeft dan nog wat plaats, er echt over springen, daar maak ik me geen zorgen om, maar het idee wel, misschien mijn pa er een zeiltje in laten zetten