Paard sederen voor het bekappen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Paard sederen voor het bekappen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 20:50

Ik heb een 6 jarige tinker merrie.
Ze is lief, goed karakter, maar er zit wel een kop op.
Vandaag kwam de hoefsmid, en dat is altijd al een probleem geweest.
De hoefsmid kent ze al vanaf haar geboorte, het is ook nog steeds dezelfde smid.
Ik heb haar uit de wei gehaald, en op het erf begin ze al te veranderen in een arabier...
Snuiven, huppelen,poepen, dansen, draaien,enz..
Ik heb haar langs een strookje gras laten grazen tot de smid kwam.

Toen hij er was en ze hem zag, was ze helemaal gespannen.
De smid is echt een hele rustige geduldige man, die nog nooit een verkeerde beweging naar haar gemaakt heeft.
De vorige keren werd ze wel rustig na een paar minuten aaien en praten van zijn kant, maar nu niet.
Ze kwam omhoog, met maaiende voorbenen, ze dribbelde, draaide,poepte, sloeg en meer van die on gein.
De smid heeft het voor gezien gehouden en is weggegaan na 20 minuten proberen.

Nu heb ik een andere smid gebeld,en het hele verhaal uitgelegd,en die wil haar best bekappen, maar alleen als er een veearts bij aanwezig is die haar kan sederen.
Ik vind het nogal wat, maar wat moet ik nou??
Ze is echt niet meer voor rede vatbaar als ze de smid ziet, en ze moet nu toch echt wel bekapt worden.
Volgende week maak ik een afspraak, met veearts en hoefsmid.

Heeft iemand ervaring met sedatie bij het bekappen?
En dan niet van die pasta,echt een spuitje. (injectie)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:52

Mag ik vragen in welke regio je zit? Ik heb tot nu eigenlijk erg goede ervaringen gehad met vrouwelijke smeden, op een of andere manier reageren de paarden in mijn omgeving daar veel beter op. Vaak hebben ze ook net een beetje een relaxtere en nuchterdere aanpak zonder gelijk lomp te worden :=

Sederen zou ik persoonlijk nooit doen, in mijn ervaring wordt de ervaring van het paard daar niet beter op. Ze willen wel paniekeren, maar kunnen niet reageren. De paniek is er dus wel, maar de reactie blijft uit. Dat is onderdrukking, geen ontspanning.
Laatst bijgewerkt door Britt op 30-05-12 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Re: Paard sederen voor het bekappen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 20:53

Ik zit in 't gooi.

S_a_f_a_r_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:53

Waarom wil je eigenlijk geen pasta? Werkt ook prima hoor.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:53

Hoe is ze als je zelf met haar voeten bezig bent?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 20:59

Daar doet ze niks op, ik mag aan haar voeten komen.

De hoefsmid die nu wil komen wilde een veearts erbij die haar sedeerd, en de veearts die ik gebeld heb vertelde dat hij sedeerd met injecties.

Mevrouw heeft nog een probleem...ze wil geen wormen kuur pasta.
Als ze de kuur ziet krijgt ze zelf een kuur...
Ik heb dat opgelost met ontwormingstabletten...
Maar de hoefsmid kan ik niet oplossen....ik ben er moe van.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:02

Of je bekapper vragen of ie er extra werk in wil steken tegen een vergoeding...
Of zelf (onder begeleiding) leren bekappen, da's ook een optie.

Wormenkuur zou wel trainbaar moeten zijn, denk ik. :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:04

Kan je geen goede smid proberen? Een smid die het alleen wil aanpakken met sedatie zou ik niet direct onder een goede smid scharen :o
Ik wilde Eline Kassels aanbevelen, maar die zit in regio Gelderland, dus dat is nogal uit de buurt.. := Die heb ik nu een aantal keer met 'lastige' paarden zien werken, maar dat ging echt geweldig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:04

Heb je al een praam geprobeerd?

En verder inderdaad zelf gaan bekappen, ze vertrouwd jou, dus ik zou daar zeker gebruik van maken door het bekappen ook zelf te doen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:10

Dit klinkt mij niet als angst, maar als ondeugd ofwel ongehoorzaamheid in de oren. Ze is niet bang voor aanraking: jij kunt het tenslotte ook, maar ze heeft geleerd hoe ze er onderuit kan komen. En koudbloeden zijn dan verre van makkelijk. Dat de smid niet wil verongelukken, lijkt me logisch. Dat heeft niks met een goede smid zijn te maken. Wel met een slimme smid.
Uiteraard werkt sederen, al slaat het met de pasta soms totaal de andere kant op. Een prikje van de da krijgt haar ongetwijfeld rustig. Maar voordat je dat doet (kostbaar grapje, maar ik heb er bij een echte angsthaas wel goede ervaringen mee), heb je een praam geprobeerd?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 21:14

De smid die ik al die jaren heb gehad heeft er energie in gestoken.
Hij heeft haar meerdere malen achter in het land bekapt omdat ze rustiger was bij de rest van de kudde.
Dat is ongeveer 8 minuten lopen vanaf het erf.
Hij is regelmatig eerst aan het aaien en praten gegaan met haar om haar te kalmeren, en dat hielp meestal ook.
Vandaag was een dieptepunt, ze was gewoon doodsbang, en gestressed.
Ik vind het jammer dat hij na al die jaren niet meer wil komen, maar ik begrijp het wel, ze is een duivel...
Ze zweet,rilt, heeft diarree...

Praam hebben we ook geprobeerd,en ja, goed aangebracht en gedraaid, maar er was geen verschil te merken.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:17

Misschien kun je het nu een keer zo doen, zodat je paard voorlopig weer vooruit kan.
Ik zou de sedatie wel laten geven geven voordat de smid er is, als er al stress is en daarop volgend een sedatie, dan kan dit verkeerd uitwerken.

Maar het is absurd dit vaker te doen. Je paard is nog jong, dus nog vele smidbezoekjes en zal je aan de gang moeten met een trainingsprogramma om dit gedrag om te buigen.

Britt, ik neem aan dat het paard gewoon moet blijven staan, dus ze kunnen toch niet alles lam leggen, terwijl het bewustzijn nog volop actief is. Reken maar dat ze nog een mep uit kunnen delen terwijl ze gesedeerd zijn.
Daarom moet je ook vooraf aan de situatie sederen, zodat het paard al op een roze wolkje vertoefd en de smid ineens niet meer zo'n vreselijke vent is.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:19

Het kan geen kwaad hoor, het is alleen een stuk duurder voor je, en een heel gedoe..

Inderdaad zelf misschien gaan proberen, vrouwelijke smid of echt een hele geduldige zoeken. Maar je moet ook realistisch blijven, is het té gevaarlijk voor de smid om zijn werk te doen?? Dan ook niet laten doen...

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:28

Ik lees dat ze al onrustig wordt als je haar uit het land gehaald hebt, nog voordat de smid komt. Vooral het rillen en de dunne ontlasting doen het wat op angst lijken. Haal je haar vaker alleen uit de kudde, om te rijden of iets dergelijks? Of komt ze alleen voor dit soort dingen uit het land?
Wellicht is het dan handig om er een 2e pony/paard bij te hebben?

En wat als iemand anders, die er geen weet van heeft of zich er niets van aantrekt, haar uit het land zou halen en haar vast zou houden bij de smid?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:19

Voel je niet aangevallen door wat ik ga zeggen, maar dit is een onopgevoed paard, paard kan daar zelf niet veel aan doen, dit gedrag is er als het ware door jullie zelf ingetraind.
Het paard leren braaf zijn voetjes te geven is niet de taak van de hoefsmid, ook niet van de dierenarts, eigenlijk moet de ruiter/eigenaar dit voor elkaar krijgen, kan hij dat zelf niet, das niet zo erg, maar dan moet je een trainer in dienst nemen of je paard in training plaatsen , dit kan echt elk paard leren, dus ook jouw paard.
"Make the good things easy, the wrong things hard"
Ik ga ervan uit dat ook jouw paard dit kan leren op bv één week training.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:43

@aeolusnr1: Hoe kan het dan dat TS zelf wel de hoeven kan oppakken, en daar geen problemen mee heeft? Het probleem zit als een betrekkelijk vreemde (danwel iemand waar ze dus geen vertrouwen in heeft) dit bij het paard wilt doen. Het trainen daarvan kan TS dus niet zelf doen..

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:51

aeolusnr1 schreef:
Voel je niet aangevallen door wat ik ga zeggen, maar dit is een onopgevoed paard, paard kan daar zelf niet veel aan doen, dit gedrag is er als het ware door jullie zelf ingetraind.
Het paard leren braaf zijn voetjes te geven is niet de taak van de hoefsmid, ook niet van de dierenarts, eigenlijk moet de ruiter/eigenaar dit voor elkaar krijgen, kan hij dat zelf niet, das niet zo erg, maar dan moet je een trainer in dienst nemen of je paard in training plaatsen , dit kan echt elk paard leren, dus ook jouw paard.
"Make the good things easy, the wrong things hard"
Ik ga ervan uit dat ook jouw paard dit kan leren op bv één week training.

Mee eens, ik probeerde het alleen ietsje voorzichtiger te schrijven.
Ook ik heb op mijn stal pensionpaarden gehad die in bijzijn van de eigenaar onhandelbare overnerveuze en zelfs gevaarlijke paarden waren, terwijl als de eigenaar er niet bij was ze gewoon normaal te bekappen waren, soms zelfs doodbraaf. Steigeren, slaan met voorbenen is onder geen enkele omstandigheid not done en levert bij mij echt een oplawaaier op. Dat je het haar makkelijker maakt door haar in de wei tussen de andere paarden te doen, prima. Maar geef leiding, duidelijk, steun en waar nodig een knuffel of schop. "Zo zacht als het kan, zo hard als het moet." En dat levert echt fijne eerlijke paarden op. De tip van aeolusnr1 is wel een heel goeie: zoek een bijv. NH instructeur die je kan helpen met de training van je paard op dit onderdeel.

@Angela: het paard heeft geleerd door dit buitensporig gedrag ervan af te komen. De houding van TS verandert wrs al, ademhaling etc. Een paard pikt dergelijke dingen zo snel op. Een angstig paard gedraagt zich niet zo. Die steigert niet en staat niet te klauwen. Dat doet een stout paard. Of het angst of ongehoorzaamheid is, doet er eigenlijk niet toe. Het paard moet leren dat z'n baasje de leider is en alles wat hij van hem vraagt goed is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:56

Een paard wat poept, dribbelt, draait en omhoog komt klinkt in mijn oren absoluut wel als angstig. Waar dat vandaan komt is een tweede, maar ik geloof wel dat hier sprake is van angst...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:59

@Marion71: zo had ik het niet bekeken, en daar heb je wel een punt :j Of het ook echt zo is dat dit onder controle te krijgen is door ander gedrag van TS, dat weet ik niet. Nu is het natuurlijk wel zo dat een angstig paard zich wel ook nog laat leiden door de leider, en zal dus minder angstig worden bij een sterke leider. Of het dan ook helemaal in orde is? dat is denk ik niet gemakkelijk..

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 00:05

Ik denk dat de smid gewoon zn werk kan doen zonder TS in de buurt,,,paard is immers al druk voordat de smid uberhaubt in de buurt is....TS is zelf waarscheinlijk zenuwachtig voor wat gebeuren gaat en brengt dit over op dr paard.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 00:11

IK heb precies het zelfde met mijn tinker van 2 jaar.
EChter is het verschil dat hij braaf vanaf het land mee loopt maar zodra hij het erf op komt in paniek schiet.
HIj is vorige maand verhuisd en pas 3 keer op het erf gekomen.
Waarvan zaterdag voor de smid, dit ging fout, maar is eerder mijn schuld dan de zijne.

Schiet die van jouw altijd in de stress als je haar uit het land haalt of echt alleen met de hoefsmid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 00:25

Ik denk dat het paard op jou reageert. Jij reageert al zenuwachtig voor de smid er uberhaupt is, dus het paard ook. Het paard reageert op jou, verder ga ik ook mee met een stuk opvoeding wat schijnbaar mist.
Als ze angstig is heeft ze een leider nodig, niet een mede angsthaas die beren op de weg ziet. Dat gaat niet helpen. Laat een ander haar eens naar de smid brengen.

Ik geef de smid groot gelijk, ik liet me ook niet het licht uitslaan. Ik weet niet of je bij hem alleen de bekapkosten moest betalen, maar elke keer zoveel tijd kwijt zijn aan 1 paard, dat zou ik ook niet doen. Hier worden 2 paarden gedaan in de tijd dat smid enkel voor jou paard nodig heeft. Hoefsmederijen hebben het druk zat.

Ik denk dus dat het probleem eerder bij jou ligt dan bij het paard.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 07:10

Ze is pas zenuwachtig op het moment dat ze uit de wei gehaald word en bij het erf erachter komt dat er geen paarden meer om haar heen zijn.
Dan is ze op een redelijke manier zenuwachtig, controleerbaar.
Als ze met een ander paard samen uit de wei gehaald word is er weinig aan de hand, dan is er een ander paard bij haar.
Maar komt dan de hoefsmid, is ze weer in de stress...ook met het andere paard erbij.

Dus ze wil niet weg uit de wei bij de kudde, en ze is bang voor de hoefsmid.
Ik moet eerlijk zegen dat ik gisteren voor ik naar haar toeging al vreselijk zenuwachtig was, en ja ik snap dat zij dat voelt.
Maar problemen bij de smid heeft ze al vanaf veulen, haar moeder was braaf, en zij was in de stress.

Ze is meer een vrouwen paard dan een mannen paard, maar om nou zo heftig te reageren?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:17

In dat geval zou ik zeker eens gaan proberen wat er gebeurd als er een vrouwelijke hoefsmid komt. Je kan het ook al testen zonder hoefsmid: laat een voor haar vreemde vrouw (eentje die wel echt verstand heeft van paarden) haar uit de wei halen, danwel in de wei haar pakken, enkele meters met haar weglopen, voetje oppakken als dat braaf gaat, en dan weer terug bij de kudde zetten. Leg de lat niet te hoog, en blijf zelf op een afstand dat je wel ziet wat er gebeurd, maar je er niet bovenop staat.

Je gaf aan dat de hoefsmid haar ook meerdere keren in de wei heeft bekapt. Waarom is ze dit keer wel uit de wei gehaald?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:54

Het zou gemakkelijk zijn als een vrouwelijke smid alles oplost, maar ik zou dat dan wel een groot contrast vinden met wat ze nu laat zien. Vooral als de huidige smid al jaren komt en ook niet vreemd is.

Misschien ligt het aan de geur van de smid (hangt toch een soort schroeiluchtje omheen), aan de geluiden, aan het te lang omhoog moeten houden van het been enz, enz.
Maar hoe je het ook went of keert, het is een probleem wat opgelost moet worden en wat jou zelf niet lukt, dus op zoek gaan naar iemand die je hier wel mee kan helpen!

Ik lees in deze posten al verschillende dingen die problemen geven (smid, ontworming, wil niet weg uit de wei, zenuwachtig op het erf). Dan zou ik me toch eens achter de oren krabben waar het probleem zit, bij het paard, bij jou of in jullie als combinatie.
En ik denk zelf het laatste, je geeft al aan dat je zelf zenuwachtig was, niet echt iets waar een onzeker/angstig paard op kan steunen. Dus ik zou hulp zoeken bij het oplossen van de kern van het probleem en niet steeds op zoek gaan naar lapmiddelen (vrouwelijke smid, ontwormingstabletten, ander paard mee uit de wei).