Trailer combi of B vrachtwagen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QueenBeeBee

Trailer combi of B vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 11:57

Hoi Bokkers,

Wellicht is er al een topic over, maar dat heb ik dan over het hoofd gezien!

Ik zou heel graag (ooit) mijn eigen vervoer willen. vooral om op wedstrijd te kunnen gaan en onafhankelijk te zijn, nu kan ik maar beperkt gaan terwijl ik veel vaker zou willen. Mijn merrie is redelijk te laden en maakt niks uit of ze op trailer of vrachtwagen staat. Wel staat ze het liefst strakker zeg maar, tussen schotten.

Maar ik zit heel vaak te twijfelen wat het meest handige is. Nu heb ik niks, geen BE rijbewijs, geen auto die iets zou kunnen trekken etc...

Dus ga ik dan voor auto, trailer en BE rijbewijs OF is een B vrachtwagen makkelijker?

Ik hoor graag jullie ervaringen!! :)

CalvinenGino

Re: Trailer combi of B vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:01

een B-vrachtwagen is wel handig.. Maar als je in het weekend geen wedstrijd hebt (want dat heb je niet elk weekend?) Kost dat alleen maar een hoop geld, tegenover het gebruik.
Als je een BE-rijbewijs en dus een auto met trailer neemt, dan kan je met die auto je ook nog door de week gebruiken.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 12:03

Ja dat is ook wat ik me had bedacht inderdaad. Alleen het "lastige" is dat ik net een nieuwe auto heb gekocht voor mij werk, dat is een nieuwe Twingo die zuinig is etc.
Dus die verkoop ik niet zomaar om veel duurder door de weeks te gaan rijden, want een auto die een trailer mag trekken is vaak veel minder zuinig. Ik rij nogal veel door de weeks :+

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 12:04

Daar komt dus ook deels mijn vraag vandaan hoor, dus heel terecht wat je zegt!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:04

Een combi is makkelijker als je het kunt combineren met een eigen auto. Precies wat hierboven staat geschreven.
En lekker je E halen, als is het maar omdat je er heel veel van leert.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 12:06

Ja als ik met auto combi wil gaan rijden ga ik sowieso mijn E halen. Voor een vrachtwagen is dat niet nodig toch, en ook niet handig... kan ik beter mijn C halen misschien??

Maar combi met eigen auto is voorlopig (lees de komende 3 jaar) niet aan de orde

Ik ben echt een leek zoals jullie lezen hahaha :')

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:08

Ik lees graag mee. Want hier heb ik ook al heel vaak aan zitten denken.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:09

Mmm, je situatie is een beetje vergelijkbaar met die van mij.

Op dit moment rij ik een auto van de zaak, die mijn trailer niet mag trekken.
Maar ik hoef waarschijnlijk nog maar een half jaar te wachten op de volgende.
Zelf heb ik al wel een trailer gekocht. Omdat een auto huren of lenen vaak goed te regelen is.
Een goedkoper dan een volledige combinatie of taxi huren.

Het wordt voor jou denk een financiële afweging. Hoe vaak ga je op pad, wat kost onderhoud, bijtelling, belasting, etcetc. Wat kost huren de komende drie jaar? En dan tegenover elkaar wegstrepen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:26

Ik zou persoonlijk gaan voor de nieuw(ere) B vrachtwagen en dan een kleinere personenwagen ernaast.
Het zit hem even in de aanschafkosten maar als je onderhoud niet al te duur is (daarom voorkeur nieuwere) dan vallen de kosten nog wel mee. Mede omdat je bespaard op het verbuik dat veel gunstiger is voor een kleine personenwagen.

Huren zou voor mij afvallen. Dat gedoe altijd om hem op te halen en weer weg te brengen of hij moet op 5 min. afstand te huren zijn.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 17:25

Nieuwere vrachtwagen is prachtig en ik snap zeker wat je aanhaalt, maar dat is voor mij niet betaalbaar helaas. Ik zou dan eerder een oldtimer zoeken die ik super goed laat keuren, maar dan wel minder voor hoef te betalen maandelijks ;)

Is ook zo ik moet alles eens tegen elkaar weg zetten qua kosten. Maar ben ook benieuwd naar jullie verhalen :j

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:27

Wegenbelasting en verzekering vallen wel mee (ook voor een nieuwe). Aanschaf blijft heftig.
Ik zou zeker geen oudere meer nemen. Dan loop je leeg op het onderhoud als het even tegen zit.

edit
ik heb eens opgezocht wat mijn kosten toen waren
Ik had de wagen gekocht en gelijk wat dingen opgeknapt voor totaal 3.250,00.
Daarna heb ik 3 jaar lang gemiddeld 1900 euro kosten aangehad incl. benzinekosten (200/jr), verzekering (250/jr) en wegenbelasting (310/jr).

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:31

Een vriendin van mij heeft een vrachtwagentje te koop die volgend jaar 25 jaar oud wordt en dus belasting vrij.
Als je belangstelling hebt dan kan ik wel vragen of ze wat foto's heeft en de vraag prijs....
Het is er een met een zijklep.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:16

Hoe vaak denk je daadwerkelijk op stap te gaan?
Met hoeveel paarden ga je op stap?
Hoeveel ruimte heb je voor stalling?
Hoeveel kennis van de techniek heb je (met het oog op die old-timer)?

er zijn nogal wat factoren die bepalen welke optie de beste is. Ga je niet zo vaak, huur de spullen bij elkaar. Ga je heel vaak, ga dan voor een kleine vrachtwagen (C-rijbewijs!) en alles wat daar tussenin zit.......

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:24

De regels voor E achter B gaan veranderen. Kijk op de website van de overheid over het wat, hoe en wanneer. Bottomline is dat je makkelijker met een combinatie op stap kunt met alleen B. Natuurlijk is E achter B altijd handig.

Reken uit hoe vaak je weg gaat en wat de kosten dan zijn. Vrijheid om te gaan wanneer je wil is niet in geld uit te drukken, maar elke maand je blauw betalen aan wegenbelasting is niet tof.

Er zijn dan 4 mogelijkheden:
- vrachtwagentje (check laadvermogen!)
- E achter B combi in eigendom
- trailer of grote auto in eigendom, het andere huren
- alles huren

Wat het handigst is, komt vanzelf uit je berekening rollen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:30

Hilli schreef:
De regels voor E achter B gaan veranderen. Kijk op de website van de overheid over het wat, hoe en wanneer. Bottomline is dat je makkelijker met een combinatie op stap kunt met alleen B. Natuurlijk is E achter B altijd handig.

Kleine aanvulling: Wil je in het nieuwe systeem (vanaf jan 2013, zoals de planning nu is) je E-rijbewijs, dan moet je zeer waarschijnlijk twee keer op examen (B+ daarna B-E). Een tweepaards trailer vereist bij de nieuwe regels nog steeds een E-rijbewijs. Bedenk dus wel heel goed wat je wil; examens worden er meestal niet gemakkelijker op en ook niet goedkoper........

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:36

Dankjewel voor de aanvulling, ikke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:41

Ik heb een vrachtwagen staan die ik ga verkopen. Er zit wel flink wat werk aan (daar ben ik liever eerlijk in) en is ook niet gekeurd, maar dat hoeft in België ook niet als je een vrachtwagen verkoopt.

Ik had indertijd hetzelfde idee, en toen samen met de ex 3 paarden. Een trailer leek ons niet zo handig als we steeds met 3 dieren op pad moesten, dan moest er ofwel eentje thuisblijven ofwel 2x heen en terug.
Daarnaast hadden we geen van beide een auto die een trailer kon trekken, geen van beiden BE én ook geen trailer.

Qua kosten van het rijbewijs en de duurtijd om het af te leggen is een C vaak sneller en goedkoper. Vooral als je aangeeft dat je niet-commercieel gaat rijden. In mijn theorie-examen kreeg ik dan ook andere vragen dan iemand die wel commercieel gaat rijden en ook de kennis van de giftige stoffen en dergelijke moet kennen.

Uiteindelijk was mijn theorie gelijk geslaagd, maar ik ben toen afgekeurd op mijn ogen. Vanaf -8 (of +8) mogen ze je wettelijk gezien niet meer doorlaten. Je moet dan een test doen zonder bril of lenzen, en daar KAN je gewoon niet op slagen, je ziet immers geen steek :+ Om door die medische keuring te komen heb ik een laseroperatie moeten ondergaan. Kostenplaatje: €2000.
Mijn theorie is nog geldig tot begin volgend jaar, dus ik wil alsnog proberen om dit jaar wel mijn rijbewijs C te halen.

De vrachtwagen wil ik echter verkopen. Waarom? Omdat de kosten te hoog liggen momenteel om hem te laten herstellen. Had er een budget voor maar moest begin dit jaar mijn merrie onverwacht laten inslapen na koliek en operatie. Daar ging al zowat de helft van dat budget. Wat onvoorziene kosten gehad aan de auto en onvoorziene operatie, er komt er nog eentje aan én ik moet voor 1 van de paarden nieuw zadel kopen. Dus heel dat budget is er nu doorheen en ik kan het me niet permitteren om de vrachtwagen nog maanden te laten verkommeren of verzekering te betalen + taksen voor iets wat niet rijdt.

Ik kon de vrachtwagen indertijd goedkoop overnemen van een kennis. Vrachtwagen + rijbewijs + operatie kwam nog steeds goedkoper uit dan trailer + nieuwe auto + rijbewijs BE.

Voordeel van een C-rijbewijs is wel dat je gerust een B-vrachtwagentje kan kopen/huren als je op stap wil, maar dan hoef je niet bang te zijn als je over je gewicht gaat. Rij je met een B, dan is je MTM 3,5T, heb je een rijbewijs C dan mag je tot MTM 8,5T gaan. Zo kan je dan ook gerust een 2-paards vrachtwagentje huren waar je met 1 paard onder B valt en met 2 paarden onder C, mits je de MTM van het voertuig sowieso niet overschrijdt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:59

Ehm, Varekaj, mag ik je erop attent maken dat de regels in NL dusdanig verschillen dat jouw verhaal niet zonder meer opgaat voor TS!
Het principe dat je aanhaalt is wel correct, maar veel van de details die je noemt zijn in NL anders geregeld. TS, let dus even op en controleer de Nederlandse wetgeving op dit punt! Mocht je specifieke vragen hebben dan wil ik wel proberen die te beantwoorden, maar ik heb ook geen volledige kennis van alle (wettelijke) details.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:11

Ikke: was in principe alleen maar om aan te tonen waarom een vrachtwagen handiger kan zijn :) Er kunnen trouwens ook belgjes aanwezig zijn die wel gebruik kunnen maken van de informatie, of moet dat maar even buiten beeld blijven?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:19

Varekaj schreef:
Ikke: was in principe alleen maar om aan te tonen waarom een vrachtwagen handiger kan zijn :) Er kunnen trouwens ook belgjes aanwezig zijn die wel gebruik kunnen maken van de informatie, of moet dat maar even buiten beeld blijven?

Nee, maar niet alle Nederlanders zijn in staat om uit je tekst te lezen dat je van Belgie bent.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 23:27

Bedankt voor alle info, heel nuttig!

Ik ga nu maar 1 x per maand op wedstrijd omdat dit de enige kans is aangezien ik er onder het zadel naar toe kan. Ik wil graag vaker op wedstrijd maar heb nooit de mongelijkheden gehad. Ik denk er ook wel over na idd om alleen een trailer te kopen en dan auto te huren als ik op pad ga... Dat is iets wat ik moet gaan berekenen inderdaad. Vrachtwagen lijkt me ideaal aangezien mijn merrie daar strak in staat in tegenstelling tot een 1,5 paards trailer. En het rijdt denk ik fijner...

Ik ga vooral alleen op pad... Dus niet met meerdere paarden...

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:01

Varekaj schreef:
Voordeel van een C-rijbewijs is wel dat je gerust een B-vrachtwagentje kan kopen/huren als je op stap wil, maar dan hoef je niet bang te zijn als je over je gewicht gaat. Rij je met een B, dan is je MTM 3,5T, heb je een rijbewijs C dan mag je tot MTM 8,5T gaan. Zo kan je dan ook gerust een 2-paards vrachtwagentje huren waar je met 1 paard onder B valt en met 2 paarden onder C, mits je de MTM van het voertuig sowieso niet overschrijdt.

Als jij een B vrachtwagentje huurt waar dus op het papier staat "Max 3.5" dan mag jij ook met je C niet meer laden. Dat is afhankelijk van het papier dat bij je wagentje zit.
Zo heb ik een C laten herkeuren naar B, maar ook iemand met een C rijbewijs mag daar niet meer gewicht instoppen ...

Ik heb naast mijn bedrijfswagen een oldtimertje gekocht trouwens. Als je een echt goede wagen voor een trailer wil zit je toch met een zware moter/jeep/... Dat is vaak niet gewenst als bedrijfswagen, momenteel rij ik met een wagen die wettelijk wel een trailer zou mogen trekken (1.5p) maar ik vind het gewoon een erg onveilig ogende combinatie.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:06

Dat is ook een goede inderdaad Belsje, mijn merrie staat lang niet altijd stil dus daar wil ik sowieso een goede trek auto voor hebben als ik met trailer op pad zou gaan. Het is toch een flinke merrie van 1.70 dus als die het op haar heupen krijgt rijdt dat niet fijn...

Hihi wat lastig eigenlijk allemaal en veel dingen om over na te denken, wel leuk om er zo over te hebben!! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:08

Ikke: Het staat in de eerste alinea dat het om België gaat, maar klopt, ze kunnen er inderdaad wel overheen lezen.

Belsje: Klopt ook, heb me die bedenking pas gemaakt nadat ik bokt al had afgesloten. Blond + moe = foutjes gebeuren.

Waar ik over twijfel is om een flinke jeep of pick up,omdat ik toch regelmatig ook dingen meezeul en moet vervoeren, waarvoor klein aanhangwagentje ook al handig kan zijn + als ik door een modderweg moet of zo...
In België (ben ik weer) kan je zo'n auto onder bepaalde voorwaarden laten omzetten tot lichte vracht. Bij een gewone jeep verlies je dan meestal de zitplaatsen achterin, maar je hebt wel je auto dus goedkoper rondrijden qua taks, da's toch al 1 ding en je kan je trailer trekken.
Pick up's daarentegen vallen hier sowieso vaak onder de noemer lichte vracht vanwege de grote laadbak achteraan, en toch hebben ze nog zitplaatsen behalve passagier en bestuurder. Niet dat je een zee van ruimte hebt, maar goed, je kan passagiers/kinderen meenemen. Dan kan je EN je trailer meesleuren EN als "gezinswagen" inzetten. Al is het niet zo handig als je uitgaat om dat in het centrum te parkeren natuurlijk. Zit je natuurlijk nog met de aankoopprijs van de wagen, dat moet ook wel rondraken.

Is er in Nederland zo geen gaatje in de wetgeving dat in je voordeel kan werken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:19

Varekaj schreef:
Ikke: Het staat in de eerste alinea dat het om België gaat, maar klopt, ze kunnen er inderdaad wel overheen lezen.

Belsje: Klopt ook, heb me die bedenking pas gemaakt nadat ik bokt al had afgesloten. Blond + moe = foutjes gebeuren.

Waar ik over twijfel is om een flinke jeep of pick up,omdat ik toch regelmatig ook dingen meezeul en moet vervoeren, waarvoor klein aanhangwagentje ook al handig kan zijn + als ik door een modderweg moet of zo...
In België (ben ik weer) kan je zo'n auto onder bepaalde voorwaarden laten omzetten tot lichte vracht. Bij een gewone jeep verlies je dan meestal de zitplaatsen achterin, maar je hebt wel je auto dus goedkoper rondrijden qua taks, da's toch al 1 ding en je kan je trailer trekken.
Pick up's daarentegen vallen hier sowieso vaak onder de noemer lichte vracht vanwege de grote laadbak achteraan, en toch hebben ze nog zitplaatsen behalve passagier en bestuurder. Niet dat je een zee van ruimte hebt, maar goed, je kan passagiers/kinderen meenemen. Dan kan je EN je trailer meesleuren EN als "gezinswagen" inzetten. Al is het niet zo handig als je uitgaat om dat in het centrum te parkeren natuurlijk. Zit je natuurlijk nog met de aankoopprijs van de wagen, dat moet ook wel rondraken.

Is er in Nederland zo geen gaatje in de wetgeving dat in je voordeel kan werken?

Dat gat is enkele jaren geleden redelijk grondig dichtgetimmert. Je kunt in NL als particulier wel grijs kenteken rijden (onze versie van lichte vracht) maar de verschillen zijn niet zo groot meer. Je betaald geen provinciale opcenten bij grijs kenteken.

Even voor jouw beeldvorming (en iedereen die het NL-systeem niet snapt). De basis van ons systeem is het lege voertuiggewicht. Hoe zwaarder de auto, hoe hoger het tarief. Vervolgens gelden drie delen die tesamen het bedrag bepalen.
1) Basis tarief;
2) Brandstoftoeslag (Diesel en LPG);
3) Provinciale opcenten.
Die laatste schijf is een bedrag dat de provincie mag innen als inkomsten voor onderhoud van het provinciale wegennet (feitelijk wordt het toegevoegd aan de algemene middelen van de provincie).