Varekaj schreef:Ikke: Het staat in de eerste alinea dat het om België gaat, maar klopt, ze kunnen er inderdaad wel overheen lezen.
Belsje: Klopt ook, heb me die bedenking pas gemaakt nadat ik bokt al had afgesloten. Blond + moe = foutjes gebeuren.
Waar ik over twijfel is om een flinke jeep of pick up,omdat ik toch regelmatig ook dingen meezeul en moet vervoeren, waarvoor klein aanhangwagentje ook al handig kan zijn + als ik door een modderweg moet of zo...
In België (ben ik weer) kan je zo'n auto onder bepaalde voorwaarden laten omzetten tot lichte vracht. Bij een gewone jeep verlies je dan meestal de zitplaatsen achterin, maar je hebt wel je auto dus goedkoper rondrijden qua taks, da's toch al 1 ding en je kan je trailer trekken.
Pick up's daarentegen vallen hier sowieso vaak onder de noemer lichte vracht vanwege de grote laadbak achteraan, en toch hebben ze nog zitplaatsen behalve passagier en bestuurder. Niet dat je een zee van ruimte hebt, maar goed, je kan passagiers/kinderen meenemen. Dan kan je EN je trailer meesleuren EN als "gezinswagen" inzetten. Al is het niet zo handig als je uitgaat om dat in het centrum te parkeren natuurlijk. Zit je natuurlijk nog met de aankoopprijs van de wagen, dat moet ook wel rondraken.
Is er in Nederland zo geen gaatje in de wetgeving dat in je voordeel kan werken?
Dat gat is enkele jaren geleden redelijk grondig dichtgetimmert. Je kunt in NL als particulier wel grijs kenteken rijden (onze versie van lichte vracht) maar de verschillen zijn niet zo groot meer. Je betaald geen provinciale opcenten bij grijs kenteken.
Even voor jouw beeldvorming (en iedereen die het NL-systeem niet snapt). De basis van ons systeem is het lege voertuiggewicht. Hoe zwaarder de auto, hoe hoger het tarief. Vervolgens gelden drie delen die tesamen het bedrag bepalen.
1) Basis tarief;
2) Brandstoftoeslag (Diesel en LPG);
3) Provinciale opcenten.
Die laatste schijf is een bedrag dat de provincie mag innen als inkomsten voor onderhoud van het provinciale wegennet (feitelijk wordt het toegevoegd aan de algemene middelen van de provincie).