Paard gaat op je teen staan, straffen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

Paard gaat op je teen staan, straffen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 21:29

Hi,

Ik vroeg me zonet toch wat af (alweer :') )
Mijn jaarling heeft nu al 3x op me teen gestaan -O- En dan geef ik haar wel een tik of duw der weg, maar later denk ik dan zo van 'Ja zij kan er eigenlijk ook niks aan doen' behalve er sneller af gaan :P

Straffen jullie je paard als die op je teen staat?

vigo_is_lief

Re: Paard gaat op je teen staan, straffen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:31

nee, ik niet, paarden letten nou eenmaal niet waar ze hun voeten neerzetten :P dus ze kunnen er eigenlijk niks aan doen, expres doen ze het niet !

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:32

Nou, mijn ouder verzorgpony deed het echt wel express, met aansingelen..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 21:32

Sommige mensen zeggen dan dat die in je persoonlijke ruimte komt of zo iets.
Maar ik weet niet wat dat is?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:34

Ik rij sinds kort een tank-merrie, die heeft er ook een handje van om tegen je aan te lopen en op je tenen te gaan staan. Dat corrigeer ik wel, is ook al een hoop minder geworden, maar soms als ze zenuwachtig is vergeet ze het nog wel eens. Ik zet haar dan eigenlijk standaard in de achteruit, of geef haar een hardere duw terug, meestal bindt ze dan wel in :-) een tik geven doe ik niet.

Paarden lopen ook niet zomaar tegen elkaar aan en gaan ook niet snel op iets staan als ze hun voet er ook naast kunnen zetten is mijn ervaring, en daarom zie ik het als een kwestie van respect en opletten :-)
Laatst bijgewerkt door Maeve op 27-05-12 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:34

Je persoonlijke ruimte is ongeveer een armlengte afstand. Denk maar als een vreemde te dicht bij komt, dan vind je dat niet prettig. Vanaf een bepaalde afstand weer wel. Dit is je persoonlijke ruimte :)

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:35

Ik straf wel, want ze komen dan in je persoonlijke ruimte, en dat mag niet..
Gwn even me stem verheffen is genoeg:)

troi

Paarden weten precies waar ze hun lichaamsdelen laten dus reken maar dat je jaarling een spelletje met je aan het spelen is. Persoonlijk ruimte wil zeggen een halve meter om jouw heen. Daar hoort je paard uit te blijven, tenzij je hem/haar uitnodigt bijv bij het borstelen.

vigo_is_lief

ja, een flinke duw doe ik ook:P

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:36

Nee, paard doet het namelijk niet met opzet ( dat kan een dier niet) je moet gewoon zelf altijd blijven opletten je gaat immers zelf vlakbij het paard staan :)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:37

Of jezelf een draai om je oren geven, want je hebt al toegestaan dat hij te dicht bij komt. Een paard moet heel dichtbij staan om per ongeluk op je tenen te gaan staan.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 21:37

Bedankt. :D
Ik was de'r aan het leren dat ze niet bang is voor het afspuiten.
Hoe kan ik der leren uit mijn persoonlijke ruimte te blijven?
Gewoon als ze te dicht bij komt weg duwen of wat?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:38

Ik deed aan helicopter spelen, dus als een malle met je armen zwaaien en als paardlief dan een lel krijgt was hij te dicht bij, jammer zijn probleem had hij zich maar netjes moeten gedragen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:39

vigo_is_lief schreef:
nee, ik niet, paarden letten nou eenmaal niet waar ze hun voeten neerzetten :P dus ze kunnen er eigenlijk niks aan doen, expres doen ze het niet !

En of ze dat expres doen anders zouden erg te veel merries per ongeluk op hun veulen staan, en dat gebeurd gelukkig zelden.
Het is het opzoeken van grenzen. Ze doen je niet bewust pijn, maar als ze op je staan deinzen veel mensen achteruit en heeft het paard jou dus 'achterwaards' geleerd ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 21:40

Sizzle schreef:
Ze doen je niet bewust pijn, maar als ze op je staan deinzen veel mensen achteruit en heeft het paard jou dus 'achterwaards' geleerd ;)

Maar dat gaat wel moeilijk als die op je teen staat. :+

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:41

goede troi. dat werkt, maar dan is het wel de bedoeling dat je daar zelf niets bij voelt. Dus niet boos of geiriteerd. Ze moeten leren dat ze uit de buurt blijven omdat jij ineens een arm of een been kunt uitsteken. En let maar eens op. Van al hun weidegenootjes weten ze al dat het zo werkt! Die benaderen ze met toestemming.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:42

Mossel schreef:
Nee, paard doet het namelijk niet met opzet ( dat kan een dier niet) je moet gewoon zelf altijd blijven opletten je gaat immers zelf vlakbij het paard staan :)

Ik ben benieuwd naar de uitleg, waarom dit niet kan? Ik heb namelijk nog nooit gezien dat een paard een ander paard die hoger in rang staat per ongeluk op een bepaalde manier aanraakt.

Hetzelfde als dat honden nooit per ongeluk je bijten in het spel. Ze weten heel goed waar ze hun tanden zetten.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:45

Ik ben benieuwd naar hoe je dit oplost.
1 van me bijrijpaarden staat ook regemlatig op me voet.
Hij is ook lomp uit zichzelf en ik zit dan zelf ook niet op te letten hoor.
Ik bestraf nooit. Moet ik me paard gewoon niet beter leiden bv naar buiten?
Zeg alleen he ga eens van me voet af en duw hem wat aan de kant.
Kijkt niet op of om.
Hij is ondertussen 19jaar dus geen idee of je dat nog afleert?
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 27-05-12 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

vigo_is_lief

ik heb ook vaak dat als ze gewoon hun hoofd er niet bij hebben en ze worden lomp , dan letten ze niet meer op hun benen en zo heeft er eentje erg zwaar op mijn voet gestaan.. paarden doen ook wel eens per ongeluk met een bokje iemand raken, dan doen ze het ook niet expres

Mossel

Xjosee schreef:
Mossel schreef:

Ik ben benieuwd naar de uitleg, waarom dit niet kan? Ik heb namelijk nog nooit gezien dat een paard een ander paard die hoger in rang staat per ongeluk op een bepaalde manier aanraakt.

Hetzelfde als dat honden nooit per ongeluk je bijten in het spel. Ze weten heel goed waar ze hun tanden zetten.

Mensen met deze gedachten ga ik al niet eens meer proberen zoiets uit te leggen ;)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:47

Gewoon een kwestie van opvoeding.... Ze moeten gewoon meer respect hebben voor hun leider (jij dus).

Afleren? Verdiep je eens in NH, parelli of een andere stroming...

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:48

Het kan per ongeluk of expres denk ik.

Edit: Mijn verzorgpony is vaker op mijn teen gaan staan, merkte echt wel als het per ongeluk of express was. Ze was meestal beetje sloom als t per ongeluk ging, deed dan ook niet pijn. Ze heeft het paar keer express geprobeerd, waarvan één keer geraakt, en me voet is nog steeds blauw.. Is inmiddels een maand geleden :')
Laatst bijgewerkt door Oyeru op 27-05-12 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:52

Ja hoor, dat kun je afleren. Maar wat je jezelf aan moet leren is om het aan te zien komen zodat je eerder ingrijpt.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:52

Lovely schreef:
Ja hoor, dat kun je afleren. Maar wat je jezelf aan moet leren is om het aan te zien komen zodat je eerder ingrijpt.

Dat scheelt een hoop inderdaad!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:55

Mijn appie stapt zelfs opzij richting tenen.
Elke vreemdeling heeft binnen 2 minuten mijn paard op zijn teen.
Raar genoeg heeft ze dat bij mij maar 1x gedaan :+

De eerste keer dat de hoefsmid ernaast stond, zag ik het oor en het hoofd opzij gaan, vervolgens de voet en voila. Madam stond met het been wijd vol trots op de stalen neuzen al voordat ik kon waarschuwen.
Heeeeel per ongeluk zeker :')