Paard wil niet uit het land, waarmee kan ik haar overhalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Paard wil niet uit het land, waarmee kan ik haar overhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 14:24

Beetje knullige titel, maar ik ben niet goed in titels bedenken.. Excuses!!!! :+

Ja, het zit zo:
Mijn paard moet op het land staan, omdat ze wat te dun is geworden van het veulen.
Ik moet haar wel door blijven trainen, zodat de bespiering ook weer goed wordt.

Nu is het enige probleem dat ze nooit naar me toe komt als ik haar roep oid.
En aangezien ik niet zo gek ben om het hele land achter haar aan te lopen, krijg ik haar nooit.
Wie heeft de ultieme oplossing?

Alvast bedankt!

EDIT: Biks heeft geen effect.. Of.. Nouja, wel effect, maar werkt averechts. Op het moment dat ik met het biksemmertje begin te rammelen, rent ze van me af :')

Amira_

Re: Paard wil niet uit het land, waarmee kan ik haar overhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:26

Heb je het al geprobeerd door je klein te maken? Zoals je ook bij veulens doet? Bij ons helpt het wel :j Neem bv brood mee en als ze dan naar je toe komt geef je het. Haal dr ook een paar keer uit het land zonder haar te gaan rijden.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:28

wel achter haar aanlopen en geduld hebben!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 14:31

Ja, klein maken heb ik al eens geprobeerd en heeft 1 keer geholpen.
Heb het laatst weer geprobeerd, maar toen keerde ze me de kont toe..

@josien_m_: Sorry, maar dát ga ik écht niet doen..

Nobbels24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:48

Hoi,

Kan het ook een andere reden hebben? Jaren geleden had ik een verzorgpaard die ook erg lastig uit het land te halen was. Stond soms wel anderhalf uur te "vangen". Maar eenmaal bij de stal was er niets aan de hand. Uiteindelijk kwam ik erachter dat ze gewoon erg veel last had van haar hoeven (net gestart met natuurlijk bekappen) en elke keer als ze uit het land moest, moest ze over kiezelsteentjes lopen, wat haar gewoon pijn deed.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar miss heeft ze pijn ergens van, of angst?

Wat ik ook wel eens wilde doen was ergens op een plek staan en net doen alsof daar iets heel interessants te zien was, en daarbij paard compleet negeren. Meestal komen ze dan uit nieuwsgierigheid toch kijken wat dat nu was. Maar goed, werkt ws ook maar een paar keer.

En idd, kijken wat ze (erg) lekker vind en dat bij haar brengen.

Succes!!

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:50

josien_m_ schreef:

Dat moet je dus echt wèl doen.
Je loopt steeds naar haar toe en als ze wegrent, weer achter haar aan. Dat moet je lang volhouden; op een bepaald moment is ze zo moe en zat van het wegrennen dat je haar kunt pakken. Opvoeden kost nu eenmaal energie en tijd.

Nobbels24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:51

Oja, en als je eenmaal begint, afmaken! Ook al is het maar een aaitje over de neus.

Want anders leert ze dat ze uiteindelijk toch wel van je af komt, omdat je opgeeft. En dan is het helemaal niet meer te doen.

Dus als je geen/weinig tijd hebt, kan je beter helemaal niet gaan

laralangwals

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:04

toch de eerste paar keer achter haar aan lopen en proberen te pakken, als dat lukt schouderklopje en misschien lekker snoepje, verder niet op haar gaan rijden, gewoon een paar keer doen. Daarna komt ze vanzelf naar je toe.

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:27

Er achteraan lopen bij lange na niet altijd zin. Zo ben ik al vaker bijna 2 uur bezig geweest en dan had ik hem nóg niet te pakken!

Hangt natuurlijk ook een beetje af van de instelling van je paardje. Die van mij heeft een zeer sterke eigen idee van wat hij wilt, een conditie waar je U tegen zegt en een doorzettingsvermogen tot en met. Onbegonnen werk om daar achteraan te blijven lopen.

Staat ze trouwens 's nachts op stal? Dan zou je bijv 's avonds pas met haar kunnen gaan werken. In de stal heb je ze zo te pakken. Als je dan het werk zo aangenaam en relaxed mogelijk houdt en haar zelf haar eten geeft zal ze 'gevangen worden' niet asocieren met iets vervelends, maar juist met iets prettigs en/of wat de moeite waard is om voor te komen.

Voor die van mij heeft dat goed gewerkt. Toen hij 's nachts op stal moest kwam hij overdag écht niet voor mij mee de wei uit. Ik ben toen begonnen met wat ik net heb beschreven en dat heeft goed gewerkt. Hij komt steeds makkelijker met mij mee.

Een tip voor wanneer ze niet de stal in gaat, tja die heb ik niet. Wanneer mijn pony gewoon 24/7 buiten staat komt hij uit eigen wil naar mij toe, soms zelfs rennend. Het gaat dan immers niet van zijn beperkte graastijd af.

Misschien kan je proberen om een ander paard dat toevallig bij haar in de buurt staat aandacht te geven, sommigen komen daar dan ook op af.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:34

Niet achter aan gaan lopen dat win je nooit, soms wel maar dat duurt erg lang.Ik negeer mijn paard altijd, doe net als of ik voor iets anders kom.En dan loop ik zonder hem aan te kijken langzaam zijn kant op, en dan hup kan ik hem pakken.Hij staat wel met halster als het zo warm is want hij moet een graaskorf om. En zonder halster krijg ik hem nooit.

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:39

mij pony kwam eerst ook niet en liep ook weg als ik hem wou pakken.
wat ik heb gedaan is elke keer als hij weg liep of niet kwam terwijl ik riep ging ik weer dat heeft een eek geduurd maar hij baalde want ik ging weg en hij kreeg geen aandacht meer en als hij kwam kreeg hij een aai,wat lekkers, gingen we wandelen, poetsen of rijden altyd wel iets anders.

nu komt hij ook aangerend als ik hem roep het werkt over het algemeen bij iedere pony/paard maar niet iedereen wil het zo doen omdat je dan bvb een paar keer voor niets komt.

hoop dat je snel een oplossing vind en er achteraan lopen werkt naar mijn bevinding tegenovergesteld.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:45

Achteraan lopen heeft idd niet altijd nut, soms wel. Wat al eerder genoemd is niet altijd pakken om te rijden. Ga ook een paar keer het land in en breng haar een snoepje of een aai over de neus, borstel eroverheen en ga daarna weer weg. Wissel dat af met een keertje wandelen of alleen halster om en stukje door de wei, of alleen halster om en later weer af doen. En dan af gaan wisselen met rijden. Zo weet je paard nooit wat haar te wachten staat. Elke keer als je komt is het een verassing van krijg ik een snoepje of krijg ik het niet? En als je haar te pakken krijgt beloon haar dan.
Ook bijvoeren werkt goed. Als je haar elke dag op de wei gaat voeren gaan ze je vanzelf leuk vinden. Als onze paarden mn auto zien komen ze al naar het hek gerend omdat ze weten dat het etenstijd is. Ik kom ook regelmatig zonder te voeren en dan komen ze ook koekeloeren. Maar die van mij lopen de laatste jaren als een hondje achter me aan als ik in het land ben en gaan pas hun eigen gang als ik ze negeer.

Succes!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:33

Geen rijtechnisch probleem.
RT-P >> OPG

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:40

Tip 1: niet in rechte lijn naar je paard lopen met de intentie deze wel eens even te pakken. Je lijkt dan op een roofdier.
Tip 2: scharrel dus net als je paard zigzaggend door de wei alsof je niet voor paard komt. Friemel eens aan je schoen, sta stil en kijk om je heen, zeg de andere paarden gedag. Paard heeft tijd je te herkennen en je te zien als baasje ipv het roofdier dat haar komt pakken.
Tip 3: cirkel dus zo een beetje richting paard. Gaat ze weglopen loop dan in dezelfde richting mee maar blijf op dezelfde afstand. Zo vorm je een gezamenlijke kudde in de kudde
Tip 4: waarschijnlijk vind ze je inmiddels interessant en zal ze aanstalten maken naar je toe te komen. Ga langzamer lopen en draai 1 zijde van haar af alsof je haar uitnodigt (met je schouder) naast je mee te komen lopen.

Komt ze en zeg je haar gedag, evt een aai en misschien een koekje of appel. En klik dan later de lijn vast n neem haar rustig mee. Doe dit ook regelmatig zonder haar vast te klikken, omdat ze leert dat je ook samen met haar kudde kan zijn zonder dat ze aan het werk hoeft.

Deze aanpak heeft bij mijn beide paardjes gewerkt. Ik leer mijn kinderen dit ook.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:19

Merlijn schreef:
josien_m_ schreef:

Dat moet je dus echt wèl doen.
Je loopt steeds naar haar toe en als ze wegrent, weer achter haar aan. Dat moet je lang volhouden; op een bepaald moment is ze zo moe en zat van het wegrennen dat je haar kunt pakken. Opvoeden kost nu eenmaal energie en tijd.

Dat ligt er ook maar net aan hoe groot je weide is. Heb je een kleine weide is het redelijk te doen maar heb je een erg grote wei dan krijg je paard niet zomaar "moe" en als je opgeeft is het nog erger. Bv, erg grote wei. Je wil naar je paard, paard galoppeert naar de andere kant jij weer op je gemak naar de andere kant ik denk dat een paard dan echt wel de aanhouder wordt.

Bij ieder paard werkt wel iets anders. Zo kun je ook naar je paard toelopen, paard wil weg lopen jij blijft stil staan. Paard maakt geen aanstalten meer weg te gaan en loop je weer stukje. Maar dan moet erg goed op je paard letten en op de juiste momenten stoppen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:26

Paard loopt zins pas op de wei? Miss als je haar het hele jaar door weidegang bied dat het beter word

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:30

veel tips zijn al gegeven.

Deed je paard dit altijd al of sinds ze weer op het land staat voor het eerst?

Nobbels24 en laralangwals ben ik het ook mee eens.

Maar inderdaad ze mag het niet winnen.
Desnoods met z'n tweeen met bv een longeertouw haar in een hoek insluiten.
Nu weet ze dat je het toch regelmatig opgeeft en hoeft ze lekker niet mee.

Waar ik zeker een voorstander van ben wat laralangwals zei pak haar ook gewoon om bv even te wandelen of alleen te borstelen of alleen voor een knuffel.
Niet altijd pakken en rijden.

En het is ook al gezegd misschien denkt ze inderdaad uit de wei halen = pijn......

Het word even zoeken en veel geduld hebben

succes

Nielsjee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:00

Je moet achter der lopen.
Op een bepaald moment zal ze het opgeven. :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 19:54

sorry maar ik ga er écht niet achteraan lopen.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:57

Zilfstar schreef:
Tip 1: niet in rechte lijn naar je paard lopen met de intentie deze wel eens even te pakken. Je lijkt dan op een roofdier.
Tip 2: scharrel dus net als je paard zigzaggend door de wei alsof je niet voor paard komt. Friemel eens aan je schoen, sta stil en kijk om je heen, zeg de andere paarden gedag. Paard heeft tijd je te herkennen en je te zien als baasje ipv het roofdier dat haar komt pakken.
Tip 3: cirkel dus zo een beetje richting paard. Gaat ze weglopen loop dan in dezelfde richting mee maar blijf op dezelfde afstand. Zo vorm je een gezamenlijke kudde in de kudde
Tip 4: waarschijnlijk vind ze je inmiddels interessant en zal ze aanstalten maken naar je toe te komen. Ga langzamer lopen en draai 1 zijde van haar af alsof je haar uitnodigt (met je schouder) naast je mee te komen lopen.

Komt ze en zeg je haar gedag, evt een aai en misschien een koekje of appel. En klik dan later de lijn vast n neem haar rustig mee. Doe dit ook regelmatig zonder haar vast te klikken, omdat ze leert dat je ook samen met haar kudde kan zijn zonder dat ze aan het werk hoeft.

Deze aanpak heeft bij mijn beide paardjes gewerkt. Ik leer mijn kinderen dit ook.

Op deze manier haal ik mijn ruin ook uit de weide, werkt echt perfect. :)

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:05

ga eens gewoon in het weiland zitten, blijf zo zitten en wacht tot ze naar je toekomt
dan rustig pakken als ze je heeft besnuffeld

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:15

weet iemand een tip,
Bij mij kan ik prima het paard pakken, maar gewoon niet meenemen. Dan weigert ze met lopen en blijft ze gewoon stil staan.
Hoe kan je dit oplossen? Iemand hier ervaring mee?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:54

Ik heb de ultieme tip voor een merrie met veulen aan de voet die het land niet afwil om gereden te worden: naar het paard luisteren, haar alle kracht in het veulen laten stoppen, niet gaan rijden, die bespiering komt snel genoeg terug na spenen van het veulen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 15:49

Veulen is er al vanaf ;)
En ik moet haar door blijven trainen ;)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:57

naast alle al gegeven tips ervoor zorgen dat ze met plezier de wei af gaat. Ze komt niet omdat ze geen zin heeft, waarschijnlijk weet ze dat ze aan de slag moet. Als ze iets heeft om naar uit te kijken komt ze makkelijker naar je toe. Mijn paard komt altijd heel makkelijk naar me toe, zonder brokjes e.d. deels doordat er vaste tijden zijn dat ze van de wei af gaat en weet dat ze voer krijgt op stal. Door deze regelmatigheid kan ik haar ook makelijk tussendoor pakken omdat ze een positieve gedachte heeft gekoppeld aan het uit de wei halen.

Succes!