Dekens schoonmaken met hogedruk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Dekens schoonmaken met hogedruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 08:52

Vorige week heb ik mijn winterdekens (2 stuks) weg gebracht voor te reinigen, ze waren vies maar wel helemaal schoon geborsteld.
Gister ging ik ze halen en moest ik 23,50 per deken betalen, dus 47 euro.
Dat vind ik toch erg veel geld.
Mijn staldeken heb ik zo gewassen en nu heb ik nog twee regendekens.
We hebben toevallig afgelopen week zo'n klein karcher gekocht voor de stoep schoon te maken.
Nou wilde ik ze gewoon afspuiten met de spuitlans maar wel niet te dicht op de deken.
Doen meer mensen dat?
Ga het zowiezo eerst proberen op de oudste regendeken.

Sjors

Re: Dekens schoonmaken met hogedruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 08:53

Volgensmij had ik ergens gelezen dat dan de waterdichtheid eraf gaat :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 08:54

Als m'n chabrakken vies zijn en m'n moeder heeft geen tijd ze te wassen, doe ik ze wel altijd onder de hoge druk.
Met dekens nog nooit geprobeerd.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 08:57

Dat is wel heel veel geld zeg. Ik heb van de week ook mijn dekens laten wassen, impregneren en repareren. En ik was 70 euro kwijt voor 4 dekens.

Ik hoor het trouwens wel vaker dat mensen het met de hogedrukspuit doen. Je zou ze daarna misschien zelf kunnen impregneren met zon spuitbus.
Laatst bijgewerkt door Bismarck op 26-05-12 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 08:57

Sjors schreef:
Volgensmij had ik ergens gelezen dat dan de waterdichtheid eraf gaat :)

Als je te dicht erop spuit denk ik wel, maar van een afstand.
En zo'n kleine heeft niet zoveel bar druk.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 08:58

martina1 schreef:
Dat is wel heel veel geld zeg. Ik heb van de week ook mijn dekens laten wassen, impregneren en repareren. En ik was 70 euro kwijt voor 4 dekens.

Dat is ook veel geld, maar ik heb zoiets als het met de karcher kan ga ik niet meer zoveel geld betalen ik vind dat een beetje absurd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 09:59

Ik doe het altijd zo met de hele dikke dekens:

Dekens op de grond en helemaal nat spuiten met de tuinslang. Met water en wasmiddel helemaal schoon borstelen (zowel binnen als buitenkant). Daarna op de waslijn en dan helemaal afspuiten. De iets dunnere dekens borstel ik eerst af met water en wasmiddel, dan afspoelen, en daarna in de wasmachine om hem door een door fris te krijgen.

Voor gebruik ga ik er met een waterdichtspray meerdere keren overheen, en zo gaan mijn dekens echt jaren waterdicht mee.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:09

Ik doe altijd mijn dekens met de hogedrukspuit. Mijn ervaring is dat ze dan beter waterdicht blijven dan wanneer je ze in de wasmachine doet en het is nog goedkoper ook :j Ze worden natuurlijk niet helemaal perfect schoon, maar schoon genoeg. Mijn paard staat 24/7 in een uitloopstal en zijn dekens hebben nog nooit doorgelekt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:14

Ik spuit mijn dekens ook altijd af met een hogedrukspuit, dat werkt prima.
Gewoon even over de schutting hangen en dan van alle kanten goed schoonspuiten met koud water en een reinigingstablet.
Watervaste dekens kan je daarna weer inspuiten met zo'n spray waar je ook schoenen mee waterafstotend maakt. De laatste keer had ik die bij de Lidl gekocht en dat werkte perfect.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 10:22

De klus is al klaar en ze zijn redelijk schoon, ze zijn natuurlijk niet zo schoon als die wat ik voor 47 euro terug heb maar na 1 dag op het paard zie je daar toch niks meer van.
Ging prima.
Straks als ze droog zijn effe inspuiten en dan zijn alle dekens klaar voor de winter.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:09

Niet doen, dan haal je de goretex laag dr af! Oftewel dan zijn ze niet meer waterdicht.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:58

Ik heb nog nooit gehoord van een deken die van goretex is gemaakt? En gore tex zou dan juist niet eraf gespoten kunnen worden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:59

Ik doe dit elk jaar en ze zijn nog steeds waterdicht ;)

(met 1 deken doe ik het zo al 3 jaar!)

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:07

Ik doe al jaren zo mijn dekens en dekjes schoonmaken. Regendekens blijven prima waterdicht.
Gaat naar mijn mening dus prima :)

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:14

ik breng mijn waterdichte dekens wel weg maar de andere dekens doe ik allemaal zelf.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 09:52

xRomana schreef:
Niet doen, dan haal je de goretex laag dr af! Oftewel dan zijn ze niet meer waterdicht.

Paardendeken met goretex heb ik nog niet gezien en goretex is geen laag dat is een laminaat onder de buitenstof. :D
Jij bedoeld waarschijnlijk de coating, als er teveel druk komt op zo'n coating kan die inderdaad stuk gaan.
Gewoon niet te dicht erop en niet teveel bar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:54

Ik was mijn westernpad altijd met de hogedruk, gaat best goed :j

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:56

Ik was mijn dekens ook met de karcher :j
dan goed met een borstel en sop erop schrobben en dan terug afspuiten. Moet zeggen dat mijn dekens er best schoon van worden en ik spaar heel wat uit :j

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:03

Ik doe mijn dure Horseware Rambo's elk jaar met de Kärcher :D Spuit ze naderhand niet eens in met impregneerspray. Niks geen last van doorlekken oid. Ze worden idd niet zo schoon dan als ze echt gewassen worden, maar net wat je zegt Jesito, na 1 dag dragen zijn ze toch weer smerig :D
En ik moet zeggen, heb 1 keer de dekens weggebracht, daarbij hebben ze de enigste waterdichte deken wel geruiïneerd :( Komplete vulling naar z'n grootje en waterdicht was ie ook niet meer.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:03

Angela schreef:
Ik doe het altijd zo met de hele dikke dekens:

Dekens op de grond en helemaal nat spuiten met de tuinslang. Met water en wasmiddel helemaal schoon borstelen (zowel binnen als buitenkant). Daarna op de waslijn en dan helemaal afspuiten. De iets dunnere dekens borstel ik eerst af met water en wasmiddel, dan afspoelen, en daarna in de wasmachine om hem door een door fris te krijgen.

Voor gebruik ga ik er met een waterdichtspray meerdere keren overheen, en zo gaan mijn dekens echt jaren waterdicht mee.

Heb je wel een stevige waslijn :+ Ik kreeg die waslijn van mij op die manier prima stuk....
Ik leg ze tegenwoordig op een vouwladder; dan drogen ze ook sneller omdat het niet tegen elkaar hangt.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:24

jesito schreef:
xRomana schreef:

Paardendeken met goretex heb ik nog niet gezien en goretex is geen laag dat is een laminaat onder de buitenstof. :D
Jij bedoeld waarschijnlijk de coating, als er teveel druk komt op zo'n coating kan die inderdaad stuk gaan.
Gewoon niet te dicht erop en niet teveel bar.

Ik bedoel de waterdichte laag, zit ook in schoenen, ik dacht dat dat die naam had :D
Ik breng mijn dekens altijd eens per jaar naar een special deken wasserij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:28

Gore tex is een soort kunststof toch waar schoenen en jassen enz van gemaakt worden?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:28

Hier worden ook alle dekens gewassen met de Kärcher hogedrukspuit :D Dettol in de schuimbus en ze zijn meteen ontsmet. Daarna nog een keer met schoon water en dan hang ik ze uit over de bakrand. Nog nooit problemen gehad.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 13:52

capopjekop schreef:
Gore tex is een soort kunststof toch waar schoenen en jassen enz van gemaakt worden?

Gore-tex is een soort stof met een dichte structuur, dit laat zweet naar buiten maar geen vocht naar binnen.
Het is dus een apart iets dan in een schoen of jas verwerkt word.
Gore-tex is vrij duur maar wel behoorlijk slijtvast en flexibel.
Onze dekens worden doorgaans van coatings gemaakt, die hebben een minder hoge waterkolom (waterdichtheid)
Daarbij is een coating minder slijtvast, daarom is het ook zo belangrijk dat de buitenstof van een deken heel stevig is, dit beschermd de coating van slijtage.
Impregnatiespray heeft niks met waterdichtheid te maken, maar wordt gebruikt omdat de couting of menbraam onder de buitenstof zit en dus de buitenstof afstotend te maken.
Ik heb me al wel eens afgevraagd waarom er geen dekens van gore-tex zijn, maar dat zal waarschijnlijk heel kostbaar zijn.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:21

Wij doen het elk jaar met de hogedruk, eerst weken in een oud badje met waspoeder.
Nooit geen problemen gehad...