Verkeersmak maken, wie heeft er ook zon schijtluis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Verkeersmak maken, wie heeft er ook zon schijtluis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 21:46

Haha de titel zegt het eigenlijk al. Ik heb nu een 2 jarige Comtois merrie, loeisterk natuurlijk en heb haar nu zo ver dat ze mee moet gaan wandelen. Ik wil haar graag verkeersmak maken, ik ben van mening: jong geleerd is oud gedaan. Ik wil haar gewoon aan een halster mee nemen en onderweg lekker laten eten en haar laten wennen aan verkeer. Maar madame draait bij een fiets al om en is helemaal in paniek. Wie heeft er nog meer zon schijtert en wat doen we er aan??? In de wei kan ik alles met haar, ze loopt los als een hond achter me aan wijkt voor druk ect. ect.

Poosje81

Re: Verkeersmak maken, wie heeft er ook zon schijtluis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:47

Wandelen heb ik ook veel gedaan, maar nooit laten eten onderweg ;) Aandacht moet bij het baasje zijn en niet bij het gras.
Verder een rustig en verkeersmak paard meenemen die nergens van opkijkt, scheelt ook veel ellende.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:47

Iemand mee vragen met een ervaren, verkeersmakke pony/paard. Dan heeft ze wat steun!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:49

neem in het begin een stalgenoot met een kipmak paard mee, zodat ze niet alleen is. Het ervaren paard zal waarschijnlijk niet zo snel schrikken, wat jouw paard al een stuk meer gerust stelt :) daarna kan je langzaamaan de afstand tot het brave paard vergroten, een keer jouw paard voorop en de andere er achter, en zo kan je richting het alleen naar buiten gaan werken :)

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:50

Hier ook zon schijterd alleen die is al 5.. En schrikt zelfs van zijn eigen schaduw.
Eerste keer onder het zadel naar buiten ging goed hij vond het moeilijk en was onder de indruk maar verder niet, maar een paar meters van erf af gegaan dat wel.
2de keer constant achteruit lopen zodra iets engs was en zo tegen auto's aan.

Nu weer aan de hand begonnen met buiten lopen, maar kom niet zo ver.
Want van de kleinste dingen vliegt die alle kanten op en
begint hij te snuiven en te knorren als een hengst,
want dalijk word je nog opgegeten door een auto of een wandelend iemand ...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:10

Eerst op het erf oefenen met een fiets :) Voorbij laten fietsen, remmen, aan laten komen, weg laten rijden, er om heen, er naast enz. enz.. Dan pas buiten..

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:12

Eerst schriktraining, dan met een ervaren paard samen naar buiten.
Indien je niet veilig naar buiten kan wordt het toch de fiets/auto op het erf en veilig laten wennen

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:13

Inderdaad eerst op pad gaan met een ervaren! Onze baby heeft daar ook echt veel steun aan. Je gooit ze echt in het diepen in hun uppie.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:14

mijn pony is minder bang voor auto's als voor fietsen, we denken omdat dat minder geluid maakt, kan je eigenlijk met iemand anders (die dus ook een paard heeft) lekker even aan de wandel? of je neemt een sterk iemand mee ofzo !

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:19

Ik heb een Friese schijtluis... Samen met anderen durft ze alles aan de tuthola maar alleen wil ze niet eens van het grind op het asfalt stappen... Ze is dan weer niet bang voor verkeer, maar door de onrust die andere dingen veroorzaken werd ze wel onrustig.

Onderhand kan ik met mijn vader op de fiets naar buiten en blokjes om langs de weg. Het kost nog wel wat overtuiging maar ik ben begonnen met meelopen met een ander paard waar ze braaf achteraan liep, wel wat spanning natuurlijk maar ze liep gewoon achter de ander aan. Daarna aan de hand en daarna met mijn vader die mee wandelde en onderhand fietst hij mee.

Ik denk dat je het vooral kunt oplossen door een ervaren paard mee te nemen, dan kopieert hij het gedrag van zijn steunpartner.

Succes!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:21

Ervaren paard voorop. En dat eten oderweg achterwegen laten kunnen ze hele dag al doen ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:25

Misschien 4 stapjes terug doen? En eerst in de bak werken aan jullie leiderschap.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:44

bij die van mij scheelt het als ik doe alsof er niks is.

bv er komt een auto aan en hij flipt(e) dan deed ik alsof ik de auto niet zag en gewoon doorlopen.
hielp bij die van mij enorm,

niet gelijk natuurlijk maar ik geloof toch dat jou reactie 90% je paards reactie zal worden.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:51

Pelryo schreef:
bij die van mij scheelt het als ik doe alsof er niks is.

bv er komt een auto aan en hij flipt(e) dan deed ik alsof ik de auto niet zag en gewoon doorlopen.
hielp bij die van mij enorm,

niet gelijk natuurlijk maar ik geloof toch dat jou reactie 90% je paards reactie zal worden.

Ohja! Dat helpt ook, ik loop nog steeds weleens mega onverschillig langs iets en geef daar een schop tegenaan ofzo of ritsel met een stuk zeil. Onderhand heeft dat geresulteerd in een paard wat bijna voor niets schrikt!

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:59

Mijn hafje liep een half jaar geleden nog super braaf mee buiten (alleen!). Was toen net een jaar, keek nergens van op of om.
Op een gegeven moment niet naar buiten kunnen gaan, ivm. winter, en voorjaar weer opgepakt.
Meneer was bang (terwijl hij thuis achter me aanloopt en alles vertrouwt (zelfs schriktrainig geeft die niets om).
Ik hield mijn hart vast 2-3 weken geleden toen die langs de weg moest voor paar km. om bij de weiland te komen.
Maar mijn draver (18 jaar, 1000% verkeersmak) voorop, hafje in het midden en mijn shethengstje van nu 11 maanden (ook 1000% verkeersmak) achteraan.

Wat was ik trots op mijn hafje zeg!!
1x flink geschrokken van een vrachtwagen (die express bij de haf koppeling intrapte en enorme straal gas gaf, wat een kabaal maakte!), maar dankzij de andere 2 was hij binnen paar sec. weer rustig, en liep hij rustig mee. Wel even op dat moment steun zoeken bij de draver, maar hij nam echt het gedag over dat het niet eng was buiten.
Op den duur keek hij zelfs (genietend) om zich heen!
En trok zich halverwege cht nergens meer van aan!

Hij gaat straks mee buitenom lopen (onbeken terrein) eerst met mijn draver.
Dan langaam uitbreiden dat hij ook lekker alleen mee kan!

Als de haf merkt (net als de andere 2 overigens) dat wij er niet op reageren, doet hij (en de andere 2) ook niet!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:09

RT-P -> OPG

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:17

Hier ook echt een schijtluis, laatst op het erf issie er vandoor gekletterd, ik liet niet los hou ik niet van.
Maar we zijn ergens achteraan bij 2 trailers geëindigd echt niet leuk.
Staleigenaar was ook geschrokken en had dat niet van mijn beestje gedacht.

Vanaf die tijd rijden ze niet met tractoren hard langs 1 van de buitenbakken waar ik train en worden sproeiers uit gedaan.

Punt is wel dat ik hiervan niet zekerder word natuurlijk, en het was dan ook een hele stap om in de wei met dressuurring te trainen (die zit aan een vrij drukke weg, wel met hekwerk) en 2 dagen later ook een sprongetje in de springwei daarnaast mee gepakt (nog meer richting de grote weg).

Wandelen leek mij ook strak plan, maar alleen met een super mak dier erbij en ik met een hengstenketting.
Voort gebeurt ditzelfde als toen op het erf, maar dan buiten het erf en vliegt ie me over de weg, ik dank vriendelijk wil nog langer van mn pony genieten.

Ik wil hem wel steeds meer aan de grote enge voertuigen laten wennen d.m.v de wei dus, hier rijden kletterende motoren langs/vrachtwagens met het bekende PSSSSSSSSSSSSST geluid enz.
Dan maar veilig achter een houten hek.. dat 10x liever.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:18

Mijn paarden hebben enkele maanden aan een dijk gestaan waar onwijs veel verkeer langskwam (groot groter grootst!) heb daarna nooit moeite hoeven doen om ze verder verkeersmak te krijgen! Kijken nog niet op of om voor een huge combinatie (of fietser!)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:23

Mwah Asra stond als klein veulentje voor ik hem kocht ook aan een vrij drukke weg maar kon ver de wei in.
Ze hadden hem toen ik kwam kijken verplaatst naar een bakje achter thuis, maar daarna moest ie weer de wei op .
Toen reed er ook een vrachtwagen langs, en was er niks.

Hij is nu 8 en vind het echt oprecht eng, het is geen aanstellerij.
Op het erf gaat het nu iets beter, ook als met de omgebouwde grasmaaier de binnenbak gesleept word, waar pony zn stal bij staat, blijft ie rustig, ook bij de buitenbakken wel, maar grote tractoren met aanhanger en dan ook nog eens met heen en weer slingerend plastic van hooi, word hem teveel.
Dan gaat ie .

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:15

Haha, herkenbaar. Normaliter laat ik ze staan en ga ik er tegen de tijd dat ze bevestigd zijn onder het zadel gewoon opzitten en mee langs de weg en overbluf ik ze. Vaak ga ik dan in mijn eentje en dat ging tot nu altijd perfect.

Echter mijn 2 jarige ruin, is een brutaal mannetje in de wei, maar oh zo onzeker en nerveus bij alles wat anders is als de wei. Hoefsmid en dergelijke verdraagt hij wel, maar hij vind alles spannend en eng en zijn reactie is idd omdraaien en het op een lopen zetten.

Dus ik ben ook begonnen met wandelen.
Tot dusver heb ik 2x 10 minuutjes gewandelt waarbij ik 10x bijna een paard in de sloot had als er een fietser of auto langskwam. En hij staat in de wei aangrenzend aan diezelfde weg en fietspad, dus had gehoopt dat hij het ietsje meer zou herkennen. :Y)

Binnenkort ga ik denk ik maar een van de meiden vragen om met mijn oude pony voorop te lopen, want dit ventje is niet zo stoer. :P

Gelukkig ben ik wel heel stoer, en blijven we dus wel voorwaarts gaan, alleen die zijwaartse sprongen richting sloot en dan ineens voorwaarts is toch niet zo handig. :+ Maar ik blijf altijd ontspannen en kalm, meestal lach ik even en dan komt ie weer bij me.

Leuk momentje:

Mijn buurvrouw schrok zich de vorige keer de pleuris toen hij als een achterlijke stond te springen op het fietspad toen er een auto langsreed, de buurvrouw ging inhalen via de overkant van de weg en zei: Jeetje Nikki, die is vervelend, moet je die wel meenemen langs de weg?! Dus ik zei: Dit is training, uiteindelijk is ie poepie-braaf! Rij ik een week later met zijn moeder buiten aan een lang teugeltje kom ik de buurvrouw tegen op de fiets en die zegt: Jeetje Nikki, die heb je goed getraind!!!

Ik zei: Ja he! :D :D :D

fatixgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:56

Leonoor schreef:
Wandelen heb ik ook veel gedaan, maar nooit laten eten onderweg ;) Aandacht moet bij het baasje zijn en niet bij het gras.
Verder een rustig en verkeersmak paard meenemen die nergens van opkijkt, scheelt ook veel ellende.

ze heeft wel een punt. :j

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:23

Ik ben ook begonnen om mijn vijfjarige verkeersmak te maken. Gelukkig staan ze aan de bosrand dus er komt nu nog niet meer verkeer langs dan af en toe wat fietsers en sporadisch een auto.
Het liefst laat ik ze zo jong mogelijk wennen aan al het verkeer, zodat ze het als gewoon beschouwen.
Deze dame is echter pas sinds een tijdje bij ons, vandaar dat ze nu nog aan veel dingen moet wennen.
Om te beginnen ga ik samen met stalgenootje en ervaren paardje naar buiten, als ze buiten wat relaxter wordt gaan we beginnen met stukjes langs de weg.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:28

Ik ben een groot voorstander van "oefenen op het droge": ga op je eigen erf in de vertrouwde omgeving desensibiliseren voor de angstige prikkels. Is ze angstig voor fietsers, laat haar dan eerst kennis maken met de fiets aan de hand, gaat dat goed bouw het uit totdat je haar op tempo vanuit alle hoeken kan benaderen. Een snoepje op zijn tijd om ontspanning te belonen kan dan IMO geen kwaad. Hetzelfde voor auto's. Eerst wennen aan de auto zelf, dan met motor aan, motor laten ronken en auto laten rijden, en ook dan kan wat te kauwen geen kwaad, immers, een etend paard is een ontspannen paard. Als je snoepjes of hooi uit de hand geeft verlies je de focus op jou ook niet.

Ondanks dat het voor het paard erg fijn is om verkeersmak te worden met een ander lief paard loop je het risico op een vervelende bijwerking, namelijk dat ze in een verder stadium niet zonder andere paarden van het terrein durven en dan ben je weer terug bij het begin. De eerste keer buiten met een ander paard is prima, maar zorg er dan voor dat je de oefening kort houdt en in ontspanning afsluit en ga dan rustig aan verder oefenen alleen als je ook graag alleen buiten wilt kunnen rijden.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 18:35

bedankt. Ik laat haar nu eten aan de kant van de weg (sta in een doodlopende weg en ga dan aan het einde staan, op de splitsing met de doorgaande weg) gaat al steeds wat beter.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:40

Bij ons op het erf kwamen vaak jongelui mee vriendjes van stalgenootjes met de scooter. Als ik dan rustig aan het poetsen was vroeg ik ze eens flink wat gas te geven en luid te claxonneren. Als de boer bezig was mocht die zo dichtbij mogelijk rijden en ik liep onder de stilstaande landbouw apparaten door.
Eenmaal op de weg gaf ik weggebruikers het sein eens te claxonneren of extra gas te geven. Uiteindelijk keek geen paard ergens meer van op..
Een nieuwe pony vorig jaar was zogenaamd totaal niet verkeersmak, naar de wei alleen al sleepte ze je mee.. Nou dat gaan bij mij niet door, na tien minuten op jet erf oefenen met van en naar de wei zonder druk op het touw en een paard dat netjes wacht ben ik sigaretten gaan halen. Zon 10 minuten lopen over de weg. Mensen gevraagd te toeteren en zelf zo rustig als wat lopen, geen kick!

Je moet zelf gewoon doen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, in. Mijn ervaring werkt dat best.