los lopende honden op (outdoor) wedstrijd,

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heleen88

los lopende honden op (outdoor) wedstrijd,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 17:02

Ik erger me er steeds vaker aan,

los lopende vaak niet luisterende honden die worden mee genomen op wedstrijd,
mensen gaan er van uit dat alle paarden honden gewend zijn, en vinden het dan ook heel normaal dat hun hond rond jouw trailer rond huppeld als jij kalkoenen aan het indraaien bent, gevolg paard onrustig ik handen open van de sleutel of punten van de kalkoenen en een hoop ergenis, eignaar in geen velden of wegen te bekennen,

ik vraag me dan ook af waarom de honden mee moeten op wedstrijd, en waarom ze altjd los moeten?
zelf heb ik ook een hond maar laat ik lekker thuis, mocht die een keer mee gaan gaat ie keurig aan de lijn.

nu dus mijn vraag of er meer zijn die zich er aan ergeren en spreek jij de eigenaar van de hond er ook op aan?
vaak als ik vraag of ze hun hond bij zich willen houden kijken ze me zwaar beledigd aan.

EllyC

Re: los lopende honden op (outdoor) wedstrijd,

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:56

Ik spreek er eigenaren op aan, afgelopen weekend nog. Ze doen er echter weinig mee.
Op een bepaald terrein is het vaak de eigenaar van de hond/kat(ten) die voor overlast zorgen in de wedstrijdring.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 21:22

ik blijf het ook stug vol houden mischien valt het kwartje een keer, vind het allen vaak zo sneu voor de hond zelf mocht ie een keer een trap krijgen van een paard die er dus niet van houd

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:23

Rij zelf geen wedstrijden, maar vind het behoorlijk aso van die mensen die hun honden bij zoveel paarden loslaten. Niet alleen voor de ruiters die er aan het rijden zijn, maar vooral voor de honden die steeds klappen kunnen verwachten van de paarden. Gewoon nergens voor nodig..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:27

Hier iemand met Dobermanns EN Paarden.
Ik vind het absoluut niet kunnen dat op een Paardendag of wedstrijd, er sowieso honden mogen loslopen, nee, ook geen Jack Russels.
De organisatie van zo'n (paarden)evenement zou hier in moeten grijpen
Honden mee?
Okee.
Maar dan geen geblaf of gekrijs en wel aan de lijn. OOK de honden van de deelnemers!
Ik ben gek op honden (buiten paarden), maar los op een wedstrijd-terrein: NEE!

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 21:34

uiteraard ook de honden van de deelnemers! en idd ook de jacky's klein of groot het irriteerd gewoon ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:40

Ja, ik snap dat ook niet nu geeft mijn paard er niets om maar als er een jackrussel onder mn trailer vandaan komt met een mol in zn bek dan zal mn paard wel eens raar kunnen kijken. En precies als je met kaloenen bezig ben is dat ronduit gevaarlijk!!
honden gewoon aan de lijn!! Hier op ons concour mogen er niet eens honden het concours veld op ( trailerveld aan de overkant van de weg ( is maar een klein straatje dat je over moet steken van 4 meter naar de ringen maar daar komen ook géén honden.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 21:57

kijk dat is nog eens super geregeld! wij organiseren straks ook voor het eerst een wedstrijd miss idd direct die regel maar toepassen :j

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:02

Ben het er helemaal mee eens.
Mijn paard is honden gewend, maar is angstig voor vreemde honden die achter haar langs rennen of op haar af komen.
Kan dan wegspringen of trappen.
Allebei gevaarlijk, zeker met kalkoenen draaien.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:04

maar dan kan ik ook nog meer ergenissen op het losrijterrein
- in de bak staande instructeurs
- kinderwagens
- mensen die dwars door het losrijveld moeten lopen
- combinaties die op de hoefslag stappen of nog erger halthouden.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 22:16

ja en wat zouden jullie er van zeggen? ik meld het wel bbij eigenaren maar ben zelf te zachtaarig om zo maar even te zeggen om zo uit mijn slof te schieten!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:23

Bij ons is het zo als je hond losloopt je hem voor 25 euro op kan halen bij het secretaritaat nou dan laten de mensen het wel hoor. Dus misschien iets om in te voeren.

Groetjes genja

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:23

Ik vind het niet kunnen. Heb zelf ook een hond maar als die uberhaupt mee op wedstrijd zou gaan, gaat 'ie mooi aan de lijn. Je laat 'm toch niet loslopen tussen de paarden op wedstrijd? 8)7

Ik zou de eigenaar (als die al te vinden is) er ook zeker op aanspreken :j of ze hun hond misschien willen aanlijnen omdat niet ieder paard gek is op honden en een trap nogal hard aan kan komen ;) Zo zou ik het brengen. Niet direct aanvallend maar wel laten merken dat je er niet van gediend bent.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:12

Ik word er niet zo warm of koud van eerlijk gezegd, en als ie voor de voeten van mijn paard loopt, rij ik dus echt gewoon door. Is letterlijk zo in Almelo gebeurd, JR bleef maar door mijn ring lopen maar ik rij echt gewoon door dus ik heb er geen last van.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:42

terpentijn schreef:
Hier iemand met Dobermanns EN Paarden.
Ik vind het absoluut niet kunnen dat op een Paardendag of wedstrijd, er sowieso honden mogen loslopen, nee, ook geen Jack Russels.
De organisatie van zo'n (paarden)evenement zou hier in moeten grijpen
Honden mee?
Okee.
Maar dan geen geblaf of gekrijs en wel aan de lijn. OOK de honden van de deelnemers!
Ik ben gek op honden (buiten paarden), maar los op een wedstrijd-terrein: NEE!

Dit.

Het is toch van de zotte dat je tijdens je wedstrijd meer aandacht moet schenken of je iemand zijn hond(je) wel of niet bijna te pletter rijd, in de staart van je paard hangt of voor overlast zorgt tijdens je proef.

Mijn nichtje was vorige week op wedstrijd en tijdens het voorlezen van haar proef heb ik af en toe echt vol uit luidkeels moeten voorlezen omdat er een hond liep te blaffen omdat zijn baasje de tennisbal niet weg wilde gooien......
Dat kan gewoon écht niet.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:17

de hond van een toeschouwer van mij heeft zich vandaag uit zijn tuig gewurmd. Hij blaft of piept of springt verder niet, maar hij wurmde zich uit het tuigje en is toen in volle vaart dwars over het losrijterrein gelopen. Wel netjes uit de buurt van alle paarden, maar toch vreselijk irritant.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:50

Het is niet het loslopen dat irritant is, maar het niet luisteren. Ik ken zat honden die niet aan de lijn zijn, maar toch gewoon aan het been van hun baas plakken. Daarnaast zie ik ook veel honden die dan weliswaar aan de lijn zijn, maar toch iedere kant op schieten, blaffen bij ieder paard dat langskomt etc etc. Dat vind ik irritant.
Dus het is niet het los of vast zijn van de hond, maar het gedrag van de hond dat als irritant ervaren wordt.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:06

Achja.. dat heb je met verjaardagen ook altijd..
Honden kunnen blijkbaar niet alleen thuis zijn, dus gaan ze overal(lees: echt OVERAL) mee naartoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:10

Paar weken geleden op wedstrijd hier in de buurt ook hond los over het terrein, tot 1 paard hem schop verkocht, weet niet of hond het overleeft heeft toen, maar was blijkbaar behoorlijk veel om te doen. Dus voor alle partijen gevaarlijk, verbod geen slecht plan.
Hier ook al verenigingen waar honden niet welkom zijn, staat dan al in vp en startlijst

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:10

zucht ja idd. en dan rustig je kleine bulldog achtige flink onder de onderste balk door laten kijken (wel aangelijnd).... Hoewel ik de mijne aan honden laat wennen, omdat je ze vaak tegenkomt.. gaat het nog niet altijd even goed. Vooral niet als ie zowat de bak binnenkomt.
en het ergste is nog dat ik diegene heb gevraagd meer afstand te nemen ik diezelfde persoon een week erna er opnieuw over aan mocht spreken. Alleen was een keer zuchten en goed aankijken dit keer voldoende ;-)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:19

Hier ook honden liefhebber, maar die zit op wedstrijden toch echt aan de lijn.
(buiten overlast voor anderen, moet ik er niet aan denken dat een paard hem zou slaan.)

Mijn fjord heeft wel een keer bijna een hondje geplet onder haar voorvoet, die bleef maar onder ons
doorlopen. En ze is honden gewend, maar als er dan 2 oren naar voren gaan en neusgaatjes groot worden,
dan moet je wegwezen als hond, want dan gaat er voorvoetje op staan.

Kinderwagens, ook inderdaad zo'n bijzonder ding, gewoon dwars over het terein drukken,
geen idee hebbend dat daar misschien wel eens een paard dwars door heen zou kunnen rennen.

Of hele familie met kleine kinderen die niets met paarden hebben en uitzwermen over het terein
en je maar hoopt er geen een ondersteboven te rijden.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:22

ik vind dat ze eigenlijk gewoon thuis moeten blijven. ik zou er niet blij van worden als ik in mijn dressuurproef zit en er begint een hond naast de ring te blaffen. dan loopt mijn paard daar echt niet meer lang.
ik zelf heb ook een jack russel maar die gaat niet mee.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:29

Kinderen en honden aan de lijn en niet ongeleid over het concoursterrein... :D

Nou is dat voor kinderen makkelijk te regelen: zet er een springkussen neer naast de consumptietent.

En als je toevallige passanten ziet dwalen over het terrein is het een kleine moeite als deelnemer om die mensen even een klein beetje wegwijs te maken met de regels en ze veel plezier te wensen op een veilige plek.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:35

Anne_GTI schreef:
Kinderen en honden aan de lijn en niet ongeleid over het concoursterrein... :D

Nou is dat voor kinderen makkelijk te regelen: zet er een springkussen neer naast de consumptietent.

En als je toevallige passanten ziet dwalen over het terrein is het een kleine moeite als deelnemer om die mensen even een klein beetje wegwijs te maken met de regels en ze veel plezier te wensen op een veilige plek.

Dat zou idd een hele goede positieve insteek zijn +:)+

Mijn hond gaat soms wel eens mee, maar wel aangelijnd. Onaangelijnd vind ik not done, ook bij honden die 99% onder appel staan omdat je toch altijd kans hebt dat het net het moment is dat hondlief niet luistert. Aangelijnd heb ik geen problemen mee, als ruiter vind ik dat je paard niet moet zitten meuten over omgevingsfactoren, of dat nu een hond is of een paraplu, een bloembak, geluidsboxen of een kinderwagen. Ik vind klagen over aangelijnde honden (niet IN de ring uiteraard, rijdt een beetje moeilijk ;) ) echt dressuurtutjesgemuts. Ik vind het wel prettig als een vereniging aangeeft of er een hondenverbod is, een paar uur in de auto vind ik nl. ook erg sneu voor het dier, zeker met warm weer.

Ook de kinderen gaan vaak mee omdat papa voorleest, maar ik ben strenger op hun gedrag dan menig passant. Ze moeten zich gewoon rustig gedragen en ook dat is aan te leren. Losrennende kinderen ben ik dus ook niet voor, gevaarlijk voor de kinderen zelf maar ook voor de ruiters. Bij veel verenigingen liggen er kleurplaten enzo, dat vind ik al helemaal top (heb ze zelf ook bij maar alles van thuis is natuurlijk saai, zo gaat dat).

Mensen die niks met paarden hebben zijn wat mij betreft juist hartstikke welkom op het terrein, HET moment om het imago van de paardensport te verbeteren (nee, we zijn niet allemaal arrogante rijke stinkerds :P ) en mensen meer begrip bij te brengen voor de sport (komt misschien ook weer ten goede van de veiligheid bij het buitenrijden). En ik vind het heel leuk dat opa en oma hun kleinkind eens meenemen om paardjes te kijken, ze zijn toch ook hartstikke lief en mooi? Wie weet weer toekomstige ruiters erbij! ;) En eerlijk is eerlijk, op concoursen waar her en der een bordje in de grond geprikt staat moet je ook wel echt wedstrijdruiter zijn om de ringen te herkennen en losrijden is daar vaak overal waar ruimte is :D :D :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:53

Vind het op dat soort concoursen zonder goede ringen en inrij ringen altijd inderdaad doodeng,
dat ik niet iemand van zijn sokken af rij, die het niet door heeft.
(incl. mijn vader, die totaal niets heeft met paarden en ook altijd weet ergens in het midden van het verkeer te gaan staan :o :D )

Denk dat veel mensen het gevaar niet inzien van wat ze doen, niet zozeer dat een paard ervan schrikt overigens,
maar meer dat er een keer 1 een mep uitdeeld of 1 die er vandoor gaat en in zijn vluchten kinderwagen oid omrent.
Moet er niet aan denken, brrrrrrrrrrr.