Rijden met vliegendeken: te warm voor paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Rijden met vliegendeken: te warm voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 16:53

Met het oog op heerlijke buitenritten in de zomer, heb ik ooit een goede vliegendeken met sparing gekocht.
Nu gaat er een heerlijk weekendje weg aankomen en heb ik laatst eens met de vliegendeken geoefend.
Gewoon om er zeker van te zijn dat Bandito het niet eng vond. En nee; de braverd keek ook hierbij niet op of om :D

Maar tijdens het rijden bedacht ik me dat het me wel erg heet leek om met zo'n ding te rijden....
Misschien dus toch beter Bandito volspuiten met Atex Daas en de deken maar in de zadeltas meenemen?

Wat is jullie ervaring met het rijden met zo'n vliegendeken-met-gat?
Heet? Handig? Shoot!

Akshay

Re: Rijden met vliegendeken: te warm voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:54

Warm maar handig en minder storend dan (in ons geval) een kudde dazen op je nek.

Ik heb er een met hals (van harryshorse) voor tijdens het rijden (en heb hem zo gemodificeerd dat hij met mennen ook op kan) en het klopt dat paard er veel meer onder zweet. Maar ik heb niet het idee dat dat vervelender is dan opgevreten worden door steekbeestjes.

In mijn geval dus, warm en handig :)

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:07

Ik rij altijd met een deken. Ik heb er wel een gewone, ik doe eerst zadeldoek dan deken dan zadel, op de plaats waar de sangel moet komen heb ik in het deken twee gaten geknipt en netjes ombiesd met bieslint, zo kan ik de sangel erdoorsteken en klaar is kees. Er zijn wel vliegendeken die superwarm zijn, zo heb ik er ook een, dat was een miskoop, maar ik heb een andere ademende vliegendeken en dat is zeker niet te warm.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 10:33

Dank voor jullie reacties :)

Conclusie: waarschijnlijk dus warm. Maar weegt op tegen de dazen :D
Mmm, misschien dat ik hem dan toch maar eerst flink in spray als we gaan rijden.
En de deken pas opdoe als blijkt dat het niet voldoende is....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:36

Als wij dat doen kunnen we bij het eerste de beste bospaadje al afstappen haha.
Dus hier gaat ie ook om bij veel insecten.
Warm, maar dan kunnen we wel enigzins normaal rijden.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:37

Ja, in het steekseizoen rij ik ook met vliegendeken met hals.. anders kan je echt nie rijden.
En heb zelf een shirt me lange mouwen en gaas... anders gaan ze mij prikken, Rotbeesten.
En ja zweet wel iets meer maar het blijf wel luchtig..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:39

Het is idd warm, maar minder warm dan wanneer mn pony zich compleet over de flos jaagt omdat ze gek wordt van de dazen en vliegen. Dus het is het wel waard :j
Overigens heb ik hier én deken én dazenspray, op én onder de deken :+ Omdat het hier ramvol zit met die klerebeesten en omdat mn pony er stapelgek van wordt :=

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 10:43

Wij gaan naar een dorp tussen Eindhoven en Venlo, in de buurt van de Groote Peel.
Is het daar al druk met die rottige vliegbeesten?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:44

Dat is mijn regio, dazen vallen nog mee op het moment, het is nog niet warm genoeg geweest. Het zit wel vol met knutten en muggen, rond de schemer vooral.
Waar ga je precies heen als ik vragen mag? :D

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:46

Ik zit ook in die regio en dazen zijn er nog niet inderdaad.
Maar de rest kan inderdaad al behoorlijk klieren tijdens de ritten :j

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 10:49

Je hebt PB Britt ;)

Thanks opnieuw voor jullie info! _/-\o_

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:52

ik denk wel dat het warm is voor je paard maar beter dan al die stomme beestjes, ik zou ook niet in volle galop gaan met dat deken.

ik zelf gooi gewoon zijn gewone vliegen deken op. dan eerst het dekje en mijn bontje en dan zijn vliegendeken en dan het zadel er overheen. bij mijn vliegendeken zit namelijk ook een buikflap en onder zijn buik gaan vaak de meeste beestjes zitten

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:58

Ik heb ook een tijdje met zo'n deken gereden maar ik vond het niet echt heel handig. Ze gingen als nog op zijn benen en hoofd zitten, en hij zweette er enorm onder. Vaak sla ik ze gewoon dood, als er dazen op z'n hoofd zitten dan kijkt hij ook om naar mij zo van kan je ze even weghalen haha. Dus zonder deken vond ik het toch fijner.

Malibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:08

ik heb een hh vliegenuitrijdeken met hals. Vind het ideaal met warm weer en die vervelende dazen. Onder de deken is mijn paard zelfs koeler dan wanneer hij met z'n gewone vliegendeken op de wei staat. Hij is zelf namelijk donkerbruin/zwart van kleur en de deken babyblauw met witte biest.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:32

Ik heb vorig jaar gewon vlak voor vertrek op rit nog even goed gesmeerd.

De steekbeesten die toch nog van mijn merrie wilden proeven heb ik even geplet :Y)
Ze laat me trouwens altijd netjes weten waar er 1tje zit op der nek. Op haar kont kijk ik regelmatig eens en met het wakend oog van mijn rijbuddy krijg ik ze altijd geod te grazen :D

Vaak hebben ze mij eerder dan mijn paard (mijn rijbud let beter op mijn paard dan op mij :') )

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:32

Ik spray mijn paard meestal eerst helemaal in met veerust en leg daarna een vliegendeken erop.

Ik ben nog steeds vóór het idee van een vliegendeken wat werkt als een supermarkt diepvriestas.
Een vliegendeken waar je koel elementen in kunt schuiven en op je paard kunt leggen.

Als er een genie is die deze uit kan vinden, ik ben je eerste koper.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 10:44

Het weekend is helaas al weer voorbij!
RIjden met de vliegendeken is prima bevallen! Hij had het best wel warm, maar het viel me nog mee.
En veeeeeeel minder bulten, dus ik ben voorstander :)

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:14

Ik zou graag jullie advies willen. Ik heb vandaag de zilveren deken van hh gekocht maar ben er niet helemaal blij mee. Ik heb de zweetbladen er overheen gedaan, hoort dat zo? Hierdoor stond er veel druk op het deken aan de voorkant bij het zadel. Ook vind ik de bil koorden erg kort. De hals was overigens erg lang en wanneer je die aan de voorkant dicht doet hou je hele lange aansnoer koordjes over.

Ik zit te denken om m om te ruilen tegen een ej deken maar die is donkerblauw en heeft uitsparing bij de benen van de ruiter.

Wat raden jullie aan ? Omruilen, terug brengen of opzoek naar een deken zonder uitsparing? En hoort het dat je de zweetbladen er overheen doet? Of moet je eerst het deken erop leggen en dan pas je zadel eroverheen?

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:30

Ik leg er ook de zweetbladen boven, voor ons werkt dat het beste. Ik heb een tijdje met een deken zonder uitsparing gereden, maar vond dat niet zo prettig "zitten".
Vanaf morgen rijden wij nu ook terug met onze dekens. Gisteren zijn wij aangevallen door al wat vliegt, dazen én muggen... en het was totaal niet genietbaar rijden...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:07

Ik doe de zweetbladen er niet over, idd omdat er dan teveel spanning op de uitsparing staat.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:08

Gaat het deken dan niet kapot?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:32

Nee hoor, zolang je geen rare of scherpe dingen aan je broek/laarzen hebt zitten.. Ik deed wel altijd de 'flapjes' van de zitting er overheen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:41

maar hebben jullie geen last van muggen onder de buik? daarom die ik mijn gewone vliegen deken op omdat daar een buikflap aan zit

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:22

Ik zit dus ook heel erg te twijfelen daarover. Eigenlijk zit ik te denken om een normale vliegendeken aan te schaffen zonder zadeluitsparing maar wel waarbij de buik bedekt is. Maar ben bang dat ik daar spijt van krijg omdat het deken dan mss toch kan schuren. Is er iemand die een foto heeft van een normale vliegendeken en die zn zadel daar overheen heeft?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:41

Oow die maak ik morge wel even als je wil