Trektocht naar Luxemburg, alleen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassia

Trektocht naar Luxemburg, alleen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 13:45

Heej :wave:

3 Jaar geleden hadden mijn moeder en ik het plan om te paard naar Luxemburg te gaan. We hadden de paarden in topconditie, gîtes om te overnachten gecontacteerd en hupsa, daar vertrokken. Dag 1 50km gedaan, de volgende dagen zouden we het rustiger aan doen. Alles was super in orde op onze eerste overnachtingsplaats maar helaas besloot het paard van mijn moeder zich te bezeren aan de poort van de wei (normale paarden zouden zich er niet aan bezeerd hebben maar dat paard werkt zich wel meermaals in de problemen met haar heet karakter). Helaas, de trektocht was voorbij want ik mocht niet alleen verder.
Nu ben ik 18 en mag ik er wel op m'n eentje met mijn haflinger op uit. Ik rijd al jaren buiten en mijn ouders zijn al niet meer verbaasd als ik 's ochtends vertrek en pas tegen het avondeten terug thuis sta en vertel waar ik allemaal heb gezeten met Cassia :D .
Momenteel is ze in topconditie doordat ik bijna dagelijks ga rijden en we samen heel wat kilometers verzetten (we hebben dan ook zo'n 2100 ha bos tot onzer beschikking) en ben is dus ook serieuzer erover beginnen nadenken en heb nu uiteindelijk de knoop doorgehakt: in juli maken we onze tocht!

Dit zal ongeveer onze route worden:
Afbeelding
We vertrekken van hier thuis en overnachten dus in gîtes wat betekent dat ik geen tent/slaapzak/... moet meenemen. Ook heb ik ouders en een vriend ter beschikking die mij evt 's avonds het een en ander kunnen nabrengen (ookal is dit niet de bedoeling) en een nieuw t-shirt ofzo kan ik ook altijd kopen ergens in een winkel onderweg :).
Dag 1 is direct al een flink stuk (kleine 50km), daar ben ik me van bewust maar er zijn geen overnachtingsplaatsen eerder op de weg naar daar en er gaat iemand met de fiets mee die de bagage dan kan vervoeren :D . De rest van de etappes zijn zo'n kleine 30km per dag en doe ik alleen. Ik ben me er ook van bewust dat het tempo op trektocht een pak lager ligt dan nu het geval is.
Eenmaal aangekomen in Lux, blijven we er een paar dagen om wat te bekomen en mooie plaatjes te schieten (zie onderschrift) en dan worden we teruggebracht met de trailer.

Nu heb ik al veel topics en sites gelezen maar zat toch nog met een aantal vraagjes:

*Mis ik nog iets cruciaals in mijn 'mee te nemen'-lijstje?
- 3 onderbroeken
- extra T-shirt
- sportshort (lekker licht en comfortabel)
- 2 paar extra sokken
- extra rijbroek
- mini tandenborstel en klein tubetje tandpasta
- mini flesje douchegel
- tube bepantol (zalf dat je op wonden enzo kan doen, werkt heel goed!)
- borstel
- plakkertjes
- evt wat ontsmettingsmiddel
- zakdoekjes/wc-rol
- kompas
- touwhalster
- wat bottenkoorden hier en daar bijproppen, kan altijd van pas komen
- extra GSM

In een buideltasje aan mezelf dus:
- GSM (heeft zaklamp, GPS en internet) en oplader
- geld
- ID bewijs van mij en kopie van dat van Cassia
- paardenzakmes (dus met hoevenkrabber enz)
- kleine digitale camera
- lijstje met DA en hoefsmeden in de buurt

En dat dan in plastic zakken gestoken.
Regenjas en pull kunnen er wel ergens bij/aan.
Opvouwbare emmer ga ik thuislaten denk ik omdat ik wel ergens ga aanbellen dan om voor water te vragen.

*Wat betreft zadeltassen: Heb er wel maar die beginnen serieus te verslijten. Heb er al enorm veel over zitten opzoeken en doen maar ik kom er toch maar niet uit. Die Ortliebs leken me ideaal (en waterdicht) maar leken me te groot en ik moet eigenlijk niet zo heel veel meenemen .. Nu was ik aan het denken aan Stowaway English, zowel vanvoor als vanachter maar ik betwijfel dan toch of alles erin gaat passen. Afbeelding
Helaas zijn alle ruiterwinkels hier in de buurt op engels rijden gericht en is er toch geen dat ik weet waar ik een aantal zadeltassen kan gaan vergelijken en passen..
Wat raden jullie dus aan?

Ik heb nu gewoon een JC veelzijdigheidszadel (gepast en aangekocht bij een zadelmaker) maar ga er nog ringen aan laten maken en nog is volledig laten reviseren en evt opvullen. Ook ga ik adressen/nummer plaatje aan het zadel vastmaken voor moest er iets gebeuren met mij onderweg.

*halsterhoofdstel : Is dat nu echt handig? Ik rij nu gewoon met een trenshoofdstel, soms met gecombineerde neusriem, soms zonder (dacht op tocht eigenlijk deze eraf te laten voor haar comfort). En zoja, welke raden jullie aan?

* Zadeldekje : ik rij nu op aanraden van de zadelmaker gewoon met een heel dun basic dekje en ze heeft er nog nooit last van ondervonden ofzo maar ik dacht wel een nieuw (speciaal?) dekje te kopen voor de tocht. Wat raden jullie aan als zadeldoek voor 5 dagen te trekken? Liefst iets wat goed vocht opneemt en wat vuilafstotend is.

* Singel : ik heb nu een gewone single met aan 1 kant elastiek van Stübben en heb hier in 3 jaar geen problemen mee gehad maar deze is wel aan vervanging toe ondertussen. Gewoon dezelfde terug kopen of eerder iets met gel ofzo? Ze krijgt niet rap wondjes..

* En wat met onderbroeken? Rijdt nu altijd met gewone Pieces 'boxershorts' en heb eigenlijk er nog nooit last van gehad. Ik stap ook vele kilometers naast mijn paard, misschien dat dat er iets mee te maken heeft.. Maar zijn naadloze of speciale paardrij onderbroeken dan nog echt nodig?

Groetjes en alvast bedankt,

Inèz en Cassia /3

sanne1992

Re: Trektocht naar Luxemburg, alleen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:17

Je kan een een touw halster heel makkelijk onder je hoofdstel doen. Ik ga in September een tocht doen, en volgend jaar juni een lange. Dus ik volg deze even.

Ik denk dat je het wel redelijk voor elkaar hebt. Ik heb zelf een boomloos westernzadel, maar ik zou niet een al te dikke zadeldekje eronder doen, maar inderdaad een die niet klieder nat word van het zweet is wel handig denk ik. Veel plezier in ieder geval !

Ow overigens, ik heb altijd een loswerk touw van ongeveer 3 meter mee, neemt geen ruimte in beslag, maar super handig als je even pauze wilt nemen en je je paard even wilt laten grazen.

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 14:34

Ik rij de laatste 2 jaar eigenlijk vooral met zo'n dekje : http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 7919_n.jpg (is met m'n vriend erop, kon effe geen beter foto vinden) en dat bevalt ons prima :) . Maar stel liever teveel vragen en weeg liefst wat te veel alternatieven af dan om na een paar dagen allebei opengereden te zijn :7
Een lange halsterkoord (neem aan dat je dat bedoelt met loswerktouw?) was ik ind vergeten :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 07:01

Ik vind de dagelijkse afstanden behoorlijk. Persoonlijk zou ik dit te ver vinden. Daarbij ga er niet van uit dat je met een paard niet de route van de auto zult rijden, en veel extra slingers zult maken. Dit behalve om rustiger te kunnen rijden vooral ook om in een leukere omgeving / route te rijden.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 07:13

Kan je niet met afstandmeten.nl je echte route uitstippelen? Dan kan je precies zien hoever je elke dag gaat rijden en kan je misschien ook meteen op knelpunten stuiten.

Verder vind ik het erg tof dat je dit gaat doen, mocht je weg gaan zal ik ook met plezier je verslag lezen!

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 07:35

Mis ik nou nog paardenborstels en een hoefkrabber in je lijstje, of heb ik er overheen gelezen. Of is het zó logisch dat je het niet hebt opgeschreven om te checken.

Heel veel plezier en succes met de trektocht! Stoer en spannend hoor!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:01

heel leuk om te doen!

ik zou wel voor een goede pad voor onder je zadel gaan, je zadel ligt echt uren op je paard en je wilt geen drukplekken.
zou eens kijken bij lange afstand ruiters waar hun mee rijden.

en op je route uitzoeken waar/wie DA zijn en eventueel een hoefsmid.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:08

Ik vind je dag afstanden ook erg ver.
Hou altijd rekening met verdwalen, wegomleggingen enz.
En hou in je achterhoofd dat het voor je paard ook leuk moet blijven.

Voor zadeltassen wil ik je aanraden om toch verder te kijken voor de tassen van ortlieb.
Zijn ongeveer dezelfde prijsklasse als twee Stow aways maar past veel meer in.
Ze zijn ook weer niet dermate groot dat je er voor weken spullen in kwijt kunt, dus je hebt er wel genoeg aan denk ik. Als je wil kan ik wel foto's maken van die tassen aan een zadel, dan heb je een idee ;)
Stow aways zijn goed voor dagtochten, maar bieden niet veel ruimte.

Verder zou ik qua tuig geen andere spullen gaan aanschaffen die misschien beter zouden kunnen zijn.
Als je nu goed overweg kunt met je spullen, dan voldoen die ook prima tijdens je trektocht.

Wat betreft een halsterhoofdstel... Ik zweer erbij en wil niet meer zonder. Geen kans op wrijvingen van een halster onder je gewone hoofddoel en geen gevaarlijke situaties als je moet gaan wisselen van hoofdstel naar halster.

Ik heb voor onderweg een opblaasbaar bakje bij .
Neemt veel minder plaats in dan een opvouwbare emmer, maar je hebt toch iets bij je voor als het nodig is.

Zo heb ik ook een opvouwbare hoevenkrabber en inklapbare drinkbekertjes.
Allemaal ruimte besparend ;)

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:23

Cool vind t echt stoer dat je dit met je paard gaat doen!! Lijkt me super om te doen!!
Heb geen verdere tips voor je maar wens je alvast heel veel plezier en Succes!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:28

Leuk om te gaan doen, maar ik zou die eerste dag toch echt halveren. Met 50 km heb je eigenlijk geen marge om iets flexibel op te lossen, zoals Silence ook al aangeeft, als je moet omrijden (en dat komt altijd voor op de onhandigste plek) heb je er zo nog eens 5 of meer kilometers bij. Verder kan het in juli erg heet zijn, die 50 kilometer is met een graad of 20 wel te doen, maar met 30 graden leg je het af en je haflinger erbij.
Dus vooral wel gaan, maar pas je dagafstanden aan, dan blijft het leuk voor jullie allebei. ;)

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 11:34

Borstel staat ertussen hoor en hoevenkrabber zit in m'n zakmes :) .
Wat betreft de eerste dag: ik heb de route al een paar x gereden en ken hem vrij goed dus kans op verdwalen is vrij klein en ik heb heel de maand juli om te kiezen wanneer ik vertrek dus ik ga sowieso op een koelere dag vertrekken hoor :) . Van wegomleggingen moet ik ook niet al te veel schrik hebben want doe het meeste door bos/veld.
Opblaasbaar bakje had ik nog nooit van gehoord maar klinkt idd heel handig! Waar vind je die zoal?
Oh en een foto van de Ortliebs aan je zadel zou heel handig zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:35

Is het een idee om in plaats van wc rol/zakdoekjes een pakje vochtige doekjes mee te nemen?
Kan je als wc papier gebruiken, als zakdoekje en als poetsdoekje voor handen gezicht enz.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:40

Wat gaaf zeg! Nu nog hopen op mooi weer :) Succes & geniet ervan!

erica87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:29

Leuk dat je alleen een tocht gaat ondernemen. Een afstand van 50km is echt veel te veel als je ook daarna nog meerdere dagen gaat rijden, zeker ook omdat het terrein waar je rijdt niet vlak is. Wij houden op tochten op onbekend terrein, niet vlak terrein altijd een afstand aan van max 30km.
Houdt er ook rekening mee dat je bagage meeneemt en dat draven en galopperen minder aangenaam is voor je paard. Bovendien ken je de weg niet, dus je kunt je ook vergissen. Waardoor de afstand langer wordt dan gepland.
Ik rijd op lange tochten altijd met een opgevouwen legerdeken onder een dekje. Deze kan zo worden gevouwen dat de bagage niet op de huid komt.
Let op dat je in de banaan alleen superlichte spullen stopt, want anders drukt dit op de rug van je paard.
Ik heb ervaring met de tassen van ortlieb. Ze zijn heel handig, maar helaas riskeren ze je paard te blesseren als je draaft en galoppeert (ik spreek uit ervaring, want op een 9 daagse tocht hadden 2 van de 5 paarden na 4 dagen afgeschuurde haren). We hebben toen de bagage maar laten brengen om problemen te voorkomen.

Bij de spullen die je meeneemt zie ik geen stafkaarten staan. Ik rijdt veel met gps, maar ik zou toch ook de kaart meenemen, want je weet maar nooit of je telefoon of gps het niet meer doet!

Veel succes!

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:16

Respect hoor wat een plan zeg, goed voorbereid zijn is het belangrijkste.
Halsterhoofdstel heel fijn en simpel, sterk in had voor mijn tinker zo'n dikke nylon nat een gewoon halster maar dan met klipjes eraan voor het bid. Nu rij ik bitloos met hem en heb dan altijd een halster bij haha.
Ik heb zelf voor mijn trektocht zadeltassen van BR gekocht, ik vondt het ideaal. Ik heb daaronder een fleecedekje gemaakt tegen de zweet en eventuele schuurplekken op de zijkanten van zijn buik.
Ik kan ze makkelijk vast zetten aan mijn zadel en had ze ook aan mijn singel vast gemaakt met sporen riempjes. Ook altijd fijn om bij je te hebben.Aan de voorzijde had ik een zadeltas gehangen met aan de ene kant tweeflesjes drinken/water en aan de andere zijde was er ruimte voor kaart, fototoestel, kleine snackje/koekje.
Ik wil je heel veel succes wensen en hoop dat je mooi en droog weer heb en niet te warm want dat vindt je paardje vast niet fijn
We wachten op het verslag

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 14:16

Vochtige doekjes ga ik in mijn achterhoofd houden! Kaarten ga ik wrs ook nog meepakken hoor.

Heb ondertussen Ortliebs besteld en ben ze vandaag mogen gaan afhalen :) . Helaas zijn ze nu alleen nog maar te bestellen in de kleur zwart/zand (had veel liever gewone zwarte gehad, vind deze niet zo mooi en lijkt me ook rap vuil te worden...). Moet nu studeren maar ga vanavond ze toch al is volledig 'vullen' en ze is op Cassia leggen met zadel om alles is uit te zoeken (helaas niet gaan rijden, ze is een ijzer kwijt :( ) . Ben er vrij zeker van dat alles erin past en denk niet dat ik nog voortassen ga nodig hebben.

Ik heb liever motregen (heb nu toch waterdichte tassen :D ) dan hele tijd brandende zon. Gelukkig heb ik 5 weken om te kiezen wanneer ik vertrek maar ik denk dat het de laatste 2 van juli gaan zijn ergens, dan kan ik in het begin van de vakantie nog genoeg voorbereiden en nog is een deel van de eerste etappe afleggen enzo.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:01

Wat een avontuur zeg! :) Het scheelt wel dat je ouders of vriend in nood naar je toe kunnen rijden. Verstandig dat er de eerste dag iemand mee fietst. Hoe denk je over die 50 km van dag 1 te doen?
Je vraagt of je nog iets mist. Ik zie geen sportbeha op je lijstje staan.. Dat lijkt me wel noodzaak :p En een paar paracetamolletjes (tenzij je nooit hoofdpijn hebt)

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 12:24

Sportbeha doe ik aan hé :D O ja en heb ind altijd een klein zakje mee met wat pijnstillers of iets voor de maag enzo :)
Nu even een vraag, ben gisteren gaan rijden met de ortliebs, ging super goed! Had ze al is gepast enzo maar toen waaide het hard en deed ze enorm moeilijk erover, terwijl ze echt wel zadeltassen gewend is... Dus ik gisteren voor ik erop kroop, eventjes toertje stappen en draven in de wei naast haar, gaat ze gewoon stilstaan en zo haar hoofd draaien naar die tassen en niet meer vooruit willen.. Ach jah, beter dat dan dat ze is volle galop er vandoor gaat en ze er probeert af te bokken. Maar eenmaal ik erop zat, was er geen enkel probleem. Had ze wat geladen (langs elke kant een zadeldoek, zadelhoes en halster + koord) en goeie toer gaan doen, veel gedraafd enzo, was geen enkel probleem, alles hing goed vast. Binnenkort is vullen met alles wat ik effectief mee ga nemen.
Nu, heeft er iemand toevallig foto's van een paard met die zadeltassen op? Want ik vind er op het internet bijzonder weinig (alleen degene van Ortlieb zelf) en vraag me toch wel af hoe strak die 'buikband' moet zitten en hoe hoog enzo ze hangen. En hoe jullie het oplossen met het gedeelte dat achter het zadeldoek uitkomt. Ik dacht er een stuk van een andere zadeldoek achter te naaien en eventueel nog wat 'verstevigen' waar die riemen 'kruisen' zo bovenop de rug..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:11

Cassia schreef:
Sportbeha doe ik aan hé :D O ja en heb ind altijd een klein zakje mee met wat pijnstillers of iets voor de maag enzo :)
Nu even een vraag, ben gisteren gaan rijden met de ortliebs, ging super goed! Had ze al is gepast enzo maar toen waaide het hard en deed ze enorm moeilijk erover, terwijl ze echt wel zadeltassen gewend is... Dus ik gisteren voor ik erop kroop, eventjes toertje stappen en draven in de wei naast haar, gaat ze gewoon stilstaan en zo haar hoofd draaien naar die tassen en niet meer vooruit willen.. Ach jah, beter dat dan dat ze is volle galop er vandoor gaat en ze er probeert af te bokken. Maar eenmaal ik erop zat, was er geen enkel probleem. Had ze wat geladen (langs elke kant een zadeldoek, zadelhoes en halster + koord) en goeie toer gaan doen, veel gedraafd enzo, was geen enkel probleem, alles hing goed vast. Binnenkort is vullen met alles wat ik effectief mee ga nemen.
Nu, heeft er iemand toevallig foto's van een paard met die zadeltassen op? Want ik vind er op het internet bijzonder weinig (alleen degene van Ortlieb zelf) en vraag me toch wel af hoe strak die 'buikband' moet zitten en hoe hoog enzo ze hangen. En hoe jullie het oplossen met het gedeelte dat achter het zadeldoek uitkomt. Ik dacht er een stuk van een andere zadeldoek achter te naaien en eventueel nog wat 'verstevigen' waar die riemen 'kruisen' zo bovenop de rug..

Die riemen horen niet op de rug, ook niet met een zadeldek. Dat geeft gegarandeerd schuurplekken en dus problemen. Het beste maak je de tassen vast aan het zadel zelf.
Op dat moment is de maat van je dek ook minder van belang.
Tassen hang je zo hoog mogelijk. Ben er daarnaast allert op dat de tassen in evenwicht zijn, dus even veel wegen.

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 13:53

Weeral iets bijgeleerd dan, ik had het bevestigd zoals op de 'handleiding' die mee was. De tassen hingen dus ook aan het zadel zelf (ringen) maar de zadeltassen zijn ook nog aan mekaar bevestigd door gekruiste riemen langs bovenom, die laat ik er dus beter af?
Gisteren wogen ze exact evenveel (we hebben zo'n weegdingetje met een haak).

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:04

Wat een geweldig avontuur :) Ik hoop dat je veel fotos gaat maken en ons op de hoogte houdt :j

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:17

Ik heb die gekruiste banden los gemaakt zodat ik twee lossen banden heb. Overigens liggen deze niet op de rug van mijn paard.
Zal van de week wel even een foto maken. Niet meer van gekomen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:13

Cassia schreef:
Weeral iets bijgeleerd dan, ik had het bevestigd zoals op de 'handleiding' die mee was. De tassen hingen dus ook aan het zadel zelf (ringen) maar de zadeltassen zijn ook nog aan mekaar bevestigd door gekruiste riemen langs bovenom, die laat ik er dus beter af?
Gisteren wogen ze exact evenveel (we hebben zo'n weegdingetje met een haak).

Nee, wacht! Nu gaan we echt in detail :D Wanneer de banden geen gewicht dragen (als de tassen dus aan het zadel zitten) dan kan het geen kwaad om de kruisbanden te gebruiken. Lekker laten zitten dus.

Dat weeghaakje moet je meenemen; dan kun je onderweg steeds voor het opzadelen controleren dat de tassen even zwaar zijn. Meestal veranderd er wel wat aan dat gewicht, bijvoorbeeld door eten of drinken wat toegevoegd wordt of eruit gaat.

Oh en de buiksingel: die maak je liefst zo strak vast dat de tassen net niet klapperen. Maar pas op! Niet alle paarden vinden dat een grappige oplossing! Even uitproberen dus wat het paard accepteerd. Daarnaast moet je erop letten dat die singel niet gaat schuren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:38

Ik weet van diverse mensen dat ze iets van neopreen aan de achterkant van de tassen hebben gemaakt om het comfortabeler aan te laten sluiten, ook al zit er nog een dek tussen.

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 19:45

Ja bij de mijne is er een achterkant van vrij stevig schuimrubber maar merkte toch na de rit van gisteren dat er op de plek waar hij niet op mijn zadeldoek lag, haartjes in de war waren (wat dus na enkele dagen zou kunnen resulteren in schuurplekken)
Afbeelding

http://www.ortlieb.com/_anleit/pferdetasche.pdf dit is trouwens de handleiding :p
http://www.ortlieb.com/_pdf_en/horsepannier.pdf en hier is het gegevensblad. Daar staat ook in dat er nog een zadeldoek onder moet.

De weeghaak gaat ind ook mee :D was vergeten dat we die hadden.
En de buiksingel, had ik strak gedaan (maakte ze trouwens geen enkel probleem van) toen we vertrokken maar mevrouw staat nog op een lekker malse weide dus mest ze een paar x tijdens het rijden dus die hing een pak losser toen we terugkwamen :=