Geen "Klik" met nieuwe paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saartje88

Geen "Klik" met nieuwe paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 10:54

Dag allen,

Ik schaam me eigenlijk voor het volgende aangezien ik na een lange zoektocht blij was dat ik eindelijk een leuk paard had gevonden die de rest van haar leven bij mij kan blijven maar here goes (kort samengevat):

Sinds 2 weken heb ik dus mijn paard en eigenlijk vanaf dag 1 ging het al mis ; ik voel me onzeker en kan zelfs ontzettend bang voor haar zijn.
Het paard heb ik gekocht om vooral veel grondwerk,vrijheidsdressuur,knuffelen en af en toe rijden (minst belangrijke voor mij) maar zelfs die dingen zie ik somber in . Natuurlijk weet ik dat ze moet wennen e.d. en dat het lastig is om in zo'n korte te tijd te bepalen of dit paard geschikt is maar ik zit nog in de " proefperiode" die over 2 weken afloopt.
Anderen kunnen werkelijk alles met haar en beschrijven haar als een knuffelkont die voor me door het vuur zal gaan maar het enige wat ik nu zie is een chagrijnig paard die als ik haar benader standaard de oren naar achter heeft , me de kont toekeert en niet zo blij met mij lijkt te zijn aangezien anderen er wel alles mee kunnen en zij er ook van geniet.

En nu weet ik niet wat ik moet doen ! Ik word er onzeker,bang en nerveus van en kan er niet van genieten!

Mijn beslissing is makkelijker maar ook moeilijker gemaakt doordat ik pas weer contact heb gekregen met mijn oude instructrice en het toenmalige veulen van mijn oude lespaard wat altijd mijn knuffelbeertje was , wordt nu als 2-jarige verkocht . Het liefst zou ze hem aan mij verkopen want ook dit doet haar veel pijn maar ze kan wegens omstandigheden niet al haar paarden houden. Ik ben wezen kijken en het is nog steeds dezelfde lieverd als toen.
Ik heb haar beloofd om haar over 2 weken uitsluitsel te geven omdat ik eerst wil zien wat mijn beslissing zal zijn omtrent mijn huidige paard.

Ik vind dit echt heel erg moeilijk , ik heb dat paard gekocht voor het leven maar de klik is er gewoonweg niet! Bokkers , wat denken jullie? Iemand in een soortgelijke situatie gezeten?

maaaikkee

Re: Geen "Klik" met nieuwe paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:57

Als de klik er met het paard er niet is en je eigenlijk nu al geen plezier beleeft aan het paard zou ik het als ik jou was niet doen en verder kijken voor een ander paard wat wel beter bij je past

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:59

twee weken is nog erg kort.
Soms duurt een band krijgen iets langer.
Probeer het ens met stukjes appel of wortel....klinkt heel raar,maar de liefde gaat vaak door de maag.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:00

Bij twijfel niet inhalen.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:00

Ik had dat in het begin ook, wanneer ze jou de kont toedraait oid gewoon weglopen en een ander paardje, je hond aaien, en als die er niet zijn gewoon wat rondlopen maar totaal geen intresse in haar tonen. Doe in het begin ook niet te veel, je paard moet immers nog wennen. Ga ook gewoon is erbij in de wei/box zitten, en als ze komt (het hoeft de eerste keer nog niet!) beloon haar dan en geef evt een snoepje. Laat haar(/hem) zien dat jij ook lief bent dan komt het vast goed!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:01

Reëel zijn naar jezelf :j . Als jij meer klik met die twenter hebt kun je beter dit paard terug brengen en die twenter op gaan halen. Als je ervoor kiest om dit paard te houden en je krijgt meer (echte) angst ben je verder van huis en het paard ook. Als die jou niet aardig vind en jij haar/hem niet moet je je vooral niet schuldig voelen. Beter voor jullie beide.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:02

tsjaa bij mij heeft het echt een jaar geduurd voordat we fijn met elkaar om konden gaan. het is maar net hoeveel moeite je er in wil steken.

het klinkt alsof je al je besluit hebt genomen. ik zou kijken of je nieuwe paard nog terug kan..?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:04

Ik zou hem terugbrengen en die tweejarige kopen. Daarmee kun je ook lekker wandelen, kroelen enz.. Je kunt altijd nog beslissen dat je hem laat beleren, of misschien wil die instructrice daar zelf wel mee helpen. Zeker als je nu puur voor de omgang een paard wilt, zou ik zo'n jong paard nemen, daar kun je alles mee, behalve rijden.

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 11:04

thanks voor de reacties , de reacties bevestigen mijn twijfels ; het meer tijd geven of reeel zijn naar mijzelf.

Ik ga nu werkelijk met brok in mijn keel en angst naar haar toe , dit voelt zij natuurlijk ook dus wellicht dat dat een verklaring is voor het gedrag. Maarja...kom ik er overheen ?en waarom kunnen anderen wel heerlijk met knuffelen e.d.
Snap het niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:05

maar waarom ben je zo bang?
Dat lijkt mij geen goede zaak.Een paard merkt dat van een km afstand.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:05

Twijfel niet doen. Zeker bij angst g gewoon stoppen, de kans dat dat nog weg gaat is niet zo groot

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:06

2 weken is erg kort,hoe dan ook moet je toch een band opbouwen met een paard en dat duurt langer..Een klik is aantrekkingskracht zeg maar,net als in een relatie moet je ook veel moeite doen om elkaar te leren kennen :j

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 11:07

demo_love schreef:
Ik zou hem terugbrengen en die tweejarige kopen. Daarmee kun je ook lekker wandelen, kroelen enz.. Je kunt altijd nog beslissen dat je hem laat beleren, of misschien wil die instructrice daar zelf wel mee helpen. Zeker als je nu puur voor de omgang een paard wilt, zou ik zo'n jong paard nemen, daar kun je alles mee, behalve rijden.

Het huidige paard kan nog terug en de twenter wordt verkocht met de garantie dat zij hem inrijdt en mij helpt met evt. problemen . Hij mag zelfs bij haar blijven staan als ik dat zou willen.
Ik ben alleen zo bang dat als ze terug gaat ,ze weer in de handel ofzo beland en dat verdient ze niet ... Wil dat ze een geweldig nieuw thuis krijgt. Als ik die garantie zou hebben dan was mijn beslissing gemaakt.

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 11:08

geerke schreef:
maar waarom ben je zo bang?
Dat lijkt mij geen goede zaak.Een paard merkt dat van een km afstand.

Ik heb geen idee waarom ik zo bang ben , dit werd nog erger toen ze mij en andere paarden wilde opjagen en zich gemeen gedroeg.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:09

Als die er niet is, komt het ook niet. Weg genoeg andere paarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:09

Dat is de belangrijkste les die ik over de jaren geleerd heb. Als het niet direct past, niet doen.
Zie het als een gearrangeerd huwelijk. Je zal met de tijd vrienden worden en elkaar respecteren of zelfs ervan gaan houden, maar de magie zal altijd blijven ontbreken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:10

Saartje@bedoel je dat je in de bak of wei was en tussen alle paarden liep?

XxSultanxX

Als je er nu al niet een goed gevoel over hebt zou ik het niet doen .
het is ook niet de bedoeling dat je met tegenzin naar haar toegaat..zoals ik uit jouwn verhaal opmaak heb je wel een klik met het 2 jarige paard . ik zou dan voor hem gaan .
suc6 met je keuze

pleiada

Ja lastig hoor vooral omdat je bang bent,maar kan me voorstellen dat je echt een goed tehuis wil voor haar..

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:14

Ik had ook echt geen klik met mijn haflinger.
Maar opgeven wilde ik niet. Nu een jaar verder kan ik niet meer zonder haar.
je hebt echt minimaal een half jaar tot jaar nodig om echt aan elkaar te wennen.

de eerste periode moest mijn man me helpen als ik naar de overkant van de weg wilde om te longeren. ik durfde het echt niet alleen. Maar nu man ik schaam me gewoon dat ik het niet durfde het is zo`n heerlijk paardje.

kijk goed bij jezelf wat het is waarom de klik mist. en bedenk dan wat je ermee doet.
wegdoen kan altijd nog toch?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:15

Makkelijke keuze: Paard terug brengen, twenter kopen. De twenter heeft een fijn karakter voor jou en het huidige paard niet, simpel :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:16

ik heb al 4 jaar een paard met hetzelfde gedrag als jouw nieuwe paard, je leert er mee omgaan. leuk is anders!
gelukkig heb ik nog 2 lieverds dus dan is het niet zo erg. ik vind het zonde als je één paard hebt waarmee het niet klikt. ik vraag me alleen af, als je zo snel bang bent of het straks met het jonge paard dan niet hetzelfde gaat. omdat die nog gaat puberen en mss word jij bang voor hem als hij je wat gaat uitproberen.

je was op zoek naar een 'lieve schat' en hebt een zuurpruim gekregen.
willen de vorige eigenaren het zure paard niet terugnemen?

succes met je keuze!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:21

Ik vraag mij af of je er goed aan doet om een tweejarig paard te kopen als je voor een ouder paard al bang bent.
Wat je ook kiest, het is duidelijk dat je eerst aan jezelf moet gaan werken, een paard kan nooit een leider in je zien als jij dat niet zo voelt en bang bent, laat staan een jong paard. Die moet je wel vertrouwen kunnen geven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:27

Helemaal eens met air, als een volwassen knuffelkont jouw al zenuwachtig maakt is een tweejarige helemaal niet verstandig. Hoe lief die ook is dat blijft een jonkie die altijd een keer gaat uitproberen wie de baas is en je een keer zal proberen mee te sleuren, hap nemen of een keer zal dreigen je te schoppen. Het is vervolgens aan de eigenaar om dit te herkennen en paardlief dan duidelijk te maken dat dat niet mag (dan is het bij een lief paard ook gelijk klaar zonder dat er ongelukken hoeven te gebeuren overigens) maar als jij je snel laat intimideren kan dat nog wel eens grote problemen op gaan leveren.

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 12:03

Zou ik een 2-jarig paard kopen van een onbekende? NEE!

Waarom deze misschien wel? Ken dit paard vanaf veulen , ken vaders en moeders , huidige eigenaresse is betrokken en ik weet hoe hij opgevoed is + de klik is er altijd geweest.