Te voet naar wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustLizz

Te voet naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 22:41

Hallo Bokkers,

Ik wil graag jullie advies over het volgende.

Ik heb geen trailer tot mijn beschikking en ook geen auto die een trailer kan trekken. Ik vind het nogal omslachtig om dit voor een paar wedstrijdjes te gaan regelen maar zou toch graag iets meer wedstrijden rijden dan alleen de wedstrijden die bij ons op stal georganiseerd worden.

Nu is er op zo'n 4,5 km afstand ook een stal, waar bijna iedere week een wedstrijd georganiseerd wordt.. Het is te voet ongeveer een uurtje wandelen. Ik zal dan naast mijn paard moeten lopen, want onder de man wil hij nogal eens graag omdraaien en niet verder lopen. Aan de hand heb ik hier totaal geen last van en kan ik overal met hem naar toe lopen.

Denken jullie dat het voor mijn paard een probleem is om een uur heen te wandelen, wedstrijd te rijden en weer een uurtje terug te lopen?

Graag jullie reacties/eventueel andere ideetjes?

Helma_Amber

Re: Te voet naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:43

Moet geen probleem zijn. Lijkt me juist een goede warming-up voor de heenreis en terugreis heeft je paard ruim de tijd om uit te stappen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:44

Dat is geen enkel probleem hoor.
Ik ging vaak onder de man naar een manege zo'n 5 km verderop om daar nog 2 Z proeven te rijden.
Ik galoppeerde en draafde dan wel dus losrijden hoefde ik haast niet meer!

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:45

Ik ga, als wij de organiserende club zijn, soms wel over de weg er naartoe (ik zit er dan op) en dat is denk ik zo'n 1 a 2 kilometer.
Ik zou er niet aan moeten denken om een uur heen en een uur terug te moeten rijden :o
Het lijkt me ook voor je paard niet echt fijn, omdat het al een uur gelopen heeft en dan nog intensief gereden word en dan nog een uur terug.
Je zit natuurlijk ook met je tijd, doe je dressuur of springen, anders moet je ook nog parcours verkennen, inschrijven, etc.
Het lijkt me dus ook niet handig om in je eentje daar naartoe toe gaan.

Ik denk ook dat er best wel mensen zijn waar mee je mee kan rijden :j
Heb je dat al aan een paar mensen voor gesteld?
Laatst bijgewerkt door Ekeif96 op 13-05-12 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 22:46

Met beetje oefening wil ik natuurlijk ook wel gaan proberen om onder de man terug te gaan (is meestal makkelijker dan heen) en ter zijner tijd ook onder de man heen, maar dat is nu nog een te groot "gevecht" en die spanning kun je voor een wedstrijd niet gebruiken :)

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:47

Welnee, dat kan best hoor. In de tijd dat ik nog geen trailer had deed ik niet anders dan te voet naar wedstrijden.

Mijn paard was dan altijd lekker ontspannen tegen de tijd dat we er waren, maar goed, ik liep er dan ook niet het hele eind naast maar zat er gewoon op en kon onderweg al wat overgangen doen zodat hij de ergste energie kwijt was.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 22:48

Het zou om dressuur wedstrijden gaan.
Ik zou bijvoorbeeld wel mijn moeder/ een vriendin vragen om naar de wedstrijd te komen zodat ik wel kan aanmelden bij secretariaat enzo en ik ook meteen een lezer heb.

Ik zal ook eens wat rondvragen op stal of er toevallig mensen daar willen starten en dat mijn paard dan mee kan rijden. Hij is sociaal dus dat is in ieder geval al een pluspunt

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:49

Maar kan jij dan niet op je paard en dat er dan iemand naast fiets? (als er toch al iemand jou op het terein moet gaan helpen)
Dat lijkt me voor jou fijner en doe je er ook minder lang over.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:51

4,5 km moet makkelijk kunnen als jouw paard een beetje op conditie is.
Misschien kun je iemand meenemen op de fiets? Bij veel paarden scheelt dat al een heel stuk.
Als je wat stukken kan draven, kun je die afstand binnen een half uurtje afleggen. Juist ideaal!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 22:53

@ Ekeif96.. Dat zou ik eerst ff moeten oefenen.. maar qua tijd is dat ideaal..

Mijn paard is wat dat betreft nogal een raar mannetje.. Als er iemand mee gaat op de fiets dan draait hij vaak nog steeds om en gaat ie moeilijk doen. Hij gaat niet rennen ofzo maar maakt een hupsje en draait daarbij naar links en dan duurt het echt wel ff voordat ik hem weer voorwaarts heb.. die stress heb ik liever niet voordat ik een proef ga rijden..
Het gekke is dat ik er totaal geen last van heb als ik naast hem loop.. dan denkt hij er nog niet eens aan om stil te staan/gek te doen..

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:55

Wij hebben er hier thuis ook zo'n eentje gehad
Wat wij dan meestal deden is dat ik op de pony ging en mijn moeder met de auto ernaast.
Pony had door dat daar mijn moeder in zat (moeder eend) en vond niks meer eng :+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:56

4,5 kilometer is geen uur wandelen en als je erop zit al helemaal niet. Het kan een perfecte warming up zijn en uitstappen terug.
:= Mijn arme pony moest vroeger soms eerst 10 kilometer lopen, daarna een dressuurproef, een parcours, een achttal en een parade lopen en dan nog weer terug naar huis.... En soms was die terugweg ook nog niet de snelste want vaak knoopten we er dan nog een omweg bij aan met een mooi zandpad of een kolk.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 22:58

haha ja is inderdaad ook nog een idee!

Mijn paard is totaal niet bang van grote auto's, caravans, tractor etc.. maar langs een steen lopen die langs de weg ligt.. No Way.. dat is toch wel heel eng..
Maar soms doe hij het ook als er echt niets te zien is.. beetje dominantie denk ik zelf

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:59

Onder de man ben ik drie km verder op dressuurwedstrijd geweest en voor de kar hebben we 6.5km moeten rijden voor een wedstrijd. Paarden worden er eigenlijk juist fijn van.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:01

Wat een onwijs goed plan! Vooral doen, twee vliegen in één klap!
Ik kan vooral voordelen bedenken, je stapt netjes in en uit, werkt ook buiten met hem, hij leert er van, enz.
Vind het super! :)

Citaat:
Ik zou er niet aan moeten denken om een uur heen en een uur terug te moeten rijden
Het lijkt me ook voor je paard niet echt fijn, omdat het al een uur gelopen heeft en dan nog intensief gereden word en dan nog een uur terug.

Dat hoort een paard imo met gemak te kunnen!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 23:03

@ Anne_GTI.. op routeplanner staat inderdaad dat het ongeveer 50 minuutjes lopen is.. heb het even afgerond naar uurtje..
Als ik onder de man heen zou kunnen is het zeker geen uur, maar eerder een half uur omdat je stukjes kan draven onderweg..
Probleem is dus alleen dat ik er nog niet aan toe ben met hem om onder de man heen te gaan.. :)

Maar goed om te lezen dat het qua afstand en inspanning dus in principe prima kan (mijn paard heeft verder een goede conditie)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:06

Ik ga regelmatig te voet. Maar langer dan een half uur dat vind ik toch wat te veel. Niet voor het paard, maar ik zou het zelf gewoon helemaal niks vinden.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 23:08

Haha.. heb je wel meteen je eigen beweging ook gehad voor de helft van de week ;)..

Zou ook wel lekker zijn als ik na een tijdje onder de man heen zou kunnen want dan ben je er in een half uurtje.. en kun je onderweg alvast je paard lekker loswerken en dat gaat beetje moeilijk als je er naast loopt ;)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:10

Loopt hij ook niet mee als je er mee fietst?
Dat zou al schelen en dan kun je je laarzen ook alvast aan.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 23:12

Ik heb nog niet geprobeerd om met hem te fietsen.. Daar had ik nog niet aan gedacht..
Thnx voor de tip ambre! Ga ik van de week eens proberen! Dat scheelt ook alweer heel wat tijd!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:14

Nee hoor, prima te doen. En juist een hele fijne manier om zonder je paard moe te maken, de spieren lekker op te warmen.

Succes op wedstrijd dus!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:15

Dat zou ik inderdaad doen! En veel oefenen met onder de man naar buiten! Streng en vooral heel consequent zijn, dat helpt bij die van mij altijd goed als ze weer eens zo'n bui heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:15

Ik rij ongeveer dezelfde afstand naar de wedstrijdlocatie en ervaar het niet al een probleem, behalve als het zoals 2 weken terug met bakken de hemel uitkomt en daarbij ook nog gaat onweren. Ik heb toen toch maar besloten om me af te melden want 40 minuutjes door de polder met onweer vond ik geen strak plan. Paard ook niet trouwens.

Als er iemand mee gaat op de fiets en je paard gedraagt zich goed zou je idd ook nog kunnen kijken of je zijdelings achterop de fiets zou kunnen zitten en je paard stukje mee laten draven? Als je zijdelings zit kan je ook snel weer van de bagagedrager afspringen als dat nodig is.

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:22

Moet makkelijk te doen zijn. Lijkt mij zelfs lekkerder voor een paard als hij een uurtje heeft gestapt(en evt gedraafd als je erop kan zitten) voordat hij op het wedstrijdterrein komt dan wanneer hij een uur heeft stilgestaan in de trailer. Vooral wanneer het een paard betreft wat nog al eens wat gespannen is in de trailer en/of op het wedstrijdterrein.

Het idee van Gast8253 vind ik trouwens ook wel een goede.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 23:27

Ja er komen hier zeker goede tips en fijne ideetjes voorbij! Ga eens de verschillende opties bekijken en kijken wat werkt voor mij en mijn paard..
Ik verwacht namelijk dat ik als ik wat strenger (en consequenter) ga zijn tegen mijn paard dat ik al een heel eind onder de man zou moeten komen (eventueel met fietser erbij als mentale steun voor meneer paard), wat alles aanzienlijk makkelijk maakt..