problemen met uit de wei halen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DaimyTeun

problemen met uit de wei halen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 23:00

Heehee,
Ik heb net een nieuw verzorgfjordje, ze is super lief maar ik heb echter een probleempje..
Als ik dr uit de wei wil halen dan doe ik dr halster om, dat gaat allemaal goed, maar dan ga ik ermee lopen en dan gaat ze draven, en nee niet zacht, best hard. Ik ben niet zo sterk als een paard en word dus mee gesleurd..
Iemand tips?

Xdaimy

Happie

Re: problemen met uit de wei halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 23:02

Ken eigelijk niemand die zo sterk als een paard is :D Haal je haar alleen uit de wei als je gaat werken? Of poets je ook wel eens en zet je haar dan terug? Heeft ze verder wel respect voor je? En hoe los je het nu op?

DaimyTeun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 23:10

Happie schreef:
Ken eigelijk niemand die zo sterk als een paard is :D Haal je haar alleen uit de wei als je gaat werken? Of poets je ook wel eens en zet je haar dan terug? Heeft ze verder wel respect voor je? En hoe los je het nu op?

Op dit moment haal ik haar eigenlijk altijd alleen uit de wei, er is nog een ander meisje bij, maar die durft nog niet zoveel.. Het verschilt, de ene keer haal ik haar eruit om te poetsen en de andere keer om te rijden.. Het is echt geen slecht paardje, echt een knuffel paardje en ze zal ook nooit iets doen met kwade bedoelingen, ze is alleen heel eigenwijs, en ze is 5, dus ook nog best jong.. Op dit moment probeer ik haar in de wei goed mee te laten lopen aan het halster en dat gaat wel prima..

marieENfamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 23:11

hahah ook gehad met mijn eigen fries ;) ben na een tijdje over gegaan naar een hengstenketting, dat was echt mijn redding en is die nogsteeds. zommige paarden kennen gwn hun eigen sterkte.. en op mijn paard zit ook echt een kop en als zij dr hoofd weg draaid en ik ik heb haar met een normaal touwtje vast, dan kan ik wel alvast los laten want ik hou dr toch niet.. maar met hengstenketting hoef ik maar een rukje aan het touw te geven en ze weet meteen al dat ze niet weg mag lopen.
ik zou zelf ook wel willen weten of er nog een andere oplossing is..? maar ik gebruik nu dus gwn een hengstenketting, het is voor mij een stuk makkelijker en me paard heeft er opzich geen last van :) want ik hou mijn touw gwn lang, alleen als het nodig is neem ik het touw strak :)

veel suc6! ik lees hier ook nog ff mee :) hopelijk vind je een goede oplossing ;)

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:28

Het paard ziet jou niet als leider, en doet daarom dat soort dingen. Ga eens grondwerkoefeningen doen en geef het duidelijk aan als je paard voor jou over de grens gaat. Desnoods ga je als een gek staan springen als hij door je heen wil lopen, een paard hoort dit niet te doen.

marieENfamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:29

mijn paard ziet mij wel als leider, en luisterd ook wel naar me, maar met een gewoon halster touw is ze om een of andere rede héél anders.. met de hengstenketting loopt ze letterlijk als een mak lammetje achter me aan, en met een normaal touw loopt ze alle kanten op behalve de goede..:S heel hinderlijk.. het maakt haar niet uit wat ik doe, als zij dan iets in haar hoofd heeft is het ook echt toedeloe ik zie je straks welweer:D .... ik doe ook veel grondwerk, dan is ze ook gewoon mak, en ik kan de hengstenketting in doen en het touw om haar nek knopen, loopt ze ook gewoon dood leuk achter me aan, maar met een gewoon touw doet ze dus echt haar eigen ding...

iemand hiermee bekent?? :)

wianca_ate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:04

je moet gwn et touw strak houden en als ie raar doet gwn hard aan het touw trekken

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:47

marieENfamke schreef:
mijn paard ziet mij wel als leider, en luisterd ook wel naar me, maar met een gewoon halster touw is ze om een of andere rede héél anders.. met de hengstenketting loopt ze letterlijk als een mak lammetje achter me aan, en met een normaal touw loopt ze alle kanten op behalve de goede..:S heel hinderlijk.. het maakt haar niet uit wat ik doe, als zij dan iets in haar hoofd heeft is het ook echt toedeloe ik zie je straks welweer:D .... ik doe ook veel grondwerk, dan is ze ook gewoon mak, en ik kan de hengstenketting in doen en het touw om haar nek knopen, loopt ze ook gewoon dood leuk achter me aan, maar met een gewoon touw doet ze dus echt haar eigen ding...

iemand hiermee bekent?? :)

Ik denk niet echt dat je paard je als leider ziet. Tussen jullie heerst eerder een band van dominantie dan van respect. Het paard weet dat als hij er vandoor probeert te gaan dat hem dan pijn te wachten staat. Heb je een normaal halster, dan heeft hij geen respect, en doet wat hij wil. Ik denk niet dat je paard je respecteert of vriendelijk vind. Verder vertrouwt je paard je volgens mij bijna niet meer. Een hengstenketting is niet de oplossing.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:54

wianca_ate schreef:
je moet gwn et touw strak houden en als ie raar doet gwn hard aan het touw trekken

Dat zou heel fijn zijn maar een paard dat z'n krachten kent helpt dat niet bij en zul je op een slimmere manier voor moeten zijn.
Bedoel als mijn paard van 600 kilo er vandoor wil gaan is er niemand die haar tegenhoudt met hun spierballen.
Je moet leren reageren voor er iets gaat gebeuren. Probeer vooruit te kijken zodat je kan in grijpen voor het moment dat een paard de aanloop neemt, dan ben je gewoon te laat en wordt meegesleurd.
Wat ik meestal doe en niet iedereen zal het paardvriendelijk vinden maar goed paard heeft mij gewoon niet mee te sleuren. Is het touw om de neus doen, mocht je voelen/zien dat ze willen gaan trek je het touw aan, worden ze rustig laat je het touw weer losser. Maar goed dit heeft niet bij ieder paard het effect wat je zou willen. Bij die van mij zelf heeft het weinig zin maar ik ken er aantal die erg goed luisteren dan en dat is kwestie van 3 x doen en dan hebben ze het meestal wel door dat ze er niets mee bereiken en heb je het touw over de neus niet meer nodig.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:24

Ik heb even geleiden een korte opleiding gegeven van 15 minuten aan een paard dat vreselijk sterk was, ook in de nek. Van bouw kwam het bijna overeen met een boerenpaard. Het was een paard dat altijd mensen meesleurde aan het leidtouw, als er geen touw om zijn neus zit. Sorry maar ik vind dat inderdaad niet paardvriendelijk. Ik kan eerlijk zeggen dat ik eerst 100 meter in galop achter haar ben aangeschoven. Maar ik vertikte het het touw om de neus te gaan doen. Als je de techniek toepast van langzaam de druk op te voeren, en snel te lossen bij het gewenste resultaat, is dat allemaal niet nodig. Ik kan je vertellen dat het paard als heel zijn leven (20 jaar) deze gewoonte had. Er werd ook van gezegd dat hij zijn kracht niet kende, maar toch is het mogelijk om dat binnen zeer korte tijd er uit te krijgen met paardvriendelijke technieken.
Ik raad hier nu niet iedereen aan om het zomaar te proberen, omdat als je het touw niet goed vasthebt, je dan niet op je voeten achter het paard aanglijdt, maar eerder achter je paard aan stuitert. Maar voor die personen is het ook mogelijk de overgang langzaam te maken, en steeds minder het touw rond de neus te doen, en uiteindelijk ook niet meer.
Bij sommige paarden is het touw om de neus mss niet meer nodig na enkele keren, maar dan heb je volgende punten:
1) Bij sommige paarden blijft het nodig.
2) Je hebt je band van vertrouwen wat beschadigd, en je paard is zijn respect voor jou voor een deel kwijt geraakt. Waarom? Omdat je je paard hebt gedomineeerd in plaats van ermee te praten via lichaamstaal. Je hebt de methode toegepast van als je niet luistert, zal je het wel voelen. En dat is nooit goed.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:43

Als je het bij sommige paarden nodig blijft hebben gebruik je de manier dus al niet goed. Het is wel de bedoeling dat je direct beloont als het paard gewoon normaal meeloopt en dus geen druk op houdt. Het is hele snelle en simpele manier. En ik weiger om achter een paard aangesleept te worden. Dat jij het prima vindt om er eerst 100 meter achter aan te hangen prima ik wil dat gewoon weg niet hebben.
En ja dan geld voor mij dus echt wie niet luisteren wil zal wel voelen. Waarom zou dat niet goed zijn zo leert namelijk iedereen. Wie z'n billen brand moet op de blaren zitten.
Ik kan veel hebben maar pik echt niet alles en als het niet op de zachte manier kan dan maar wat strenger.
En ik vraag me af hoe je daar een vertrouwensband mee beschadigd door een paard gewoon te laten weten dat ik leider ben en niet hij.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:56

Ik had het niet over mezelf toen ik vertelde dat de manier nodig bleef, maar voor de eigenaar, totdat ik kwam alleszins.
En wees maar zeker dat als je er de tijd voor neemt die het nodig heeft, en de overgang zoals gezegd langzaam maakt, dat je dat dan niet meemaakt. Ik had alleen toen veel te weinig tijd, en wist dat ik wel wat kon verdragen van erachteraan hangen.

Wie niet luisteren wil zal voelen werkt mss wel, maar zo leert een paard niet het best. Waarom niet? Omdat je hem niet aanspreekt in zijn taal. Je paard begrijpt dus veel van wat je probeert te zeggen niet.

Waarom de vertrouwensband beschadigd geraakt? Een paard heeft al een natuurlijke angst van de mens. Als deze angst bevestigd wordt omdat ze soms pijn krijgen door de mens, is het logisch dat de vertrouwensband achteruit gaat.
Hierbij komt nog dat je leiderschap niet kan afdwingen. Alleszins toch zeker niet bij paarden. Leiderschap verkrijg je door respect en vertrouwen van je paard, en volgens mij kan je op een manier van niet luisteren = voelen geen vertrouwen of respect krijgen van je paard. Het enige dat je paard weet is dat jij in staat bent hem pijn te doen als hij niet naar jou grillen leeft (zo komt dat ook over in de ogen van een paard).
Als je op een goede manier met je paard werkt, dan zal je paard je als leider KIEZEN. En dat geeft echt een zalig gevoel.
Kiezen? Ja, als het erop aankomt wil geen enkel paard echt leider zijn, zelfs de meest dominante niet. Alleen als er geen fatsoenlijke leider is, proberen ze er zelf een te worden.

Natuurlijk ben je volledig vrij om te doen met je paarden wat je wilt, en begrijp me niet verkeerd. Als dat het enige is wat je af en toe moet doen, ben je al heel goed bezig. Maar toch kan dat kleine stukje het verschil maken tussen een goede of een slechte relatie met je paard.

marieENfamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 01:54

ik heb mijn paard nu bijna een jaar! ik ken haar, zij kent mij. sinds in een hengsten ketting gebruik(letterlijk op het einde van het touw vast of helemaal niet) is ze lief. voordat ik hem gebruikte viel ze me aan in het weiland, en trapte ze naar me en wou ze niet stil staan met poetsen, nu met ketting, komt ze naar me toe in het land, kan ik bij haar komen liggen, geeft ze me kusjes als ik dr sta te poetsen. als ik met haar loop heb ik het touw op het einde vast of helemaal niet, als ze niet luisterd dan geef ik een beetje druk op het touw maar ik trek echt niet dr kin kapot ofz..? @ jensvl, k weet niet of t aan mij licht maar ik kan hier niet echt iets "vriendelijk's" uit halen..?? :S voor mij is het nou eenmaal wel de oplossing.. ik heb al heel veel geprobeerd, maar zodra me paard er achter komt dat ik een normaal touw vast heb, lijkt het wel of ze denkt dat ze gwn los loopt.. ik heb er niks aan, als mijn paard binnen 2 seconden aan de andere kant van het terrein staat, en ik bij de stal... dan heb ik liever een hengstenketting en een mega lief knuffel paard.. oplossingen zijn welkom, maar a.u.b. op een manier die vriendelijk klinkt?:$ en een stappen plan zou dan handig zijn :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 02:00

Bij gebrek aan hengstenketting voldoet touw om de neus vaak ook prima. Krijg je gewoon net even wat meer controle van. Verder je elleboog in de hals zetten en om je heen draaien als ze je voorbij komt en jij te laat bent met tegenhouden. Gewoon hand omhoog voor het hoofd als je bijna ingehaald wordt en een tikje op de neus met die hand als ze daar toch doorheen wil lopen. Pony moet wachten op jou en jij moet zorgen dat je voor de schouder blijft met lopen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:09

@marieENfamke:
Ik ben blij dat je band met je paard heel goed is ondanks het gebruik van een hengstenketting.
Maar wat mij verontrust is dat je eigenlijk geen respect van je paard hebt. Zonder hengstenketting ben je geen leider in zijn ogen en met hengstenketting wel. Waaraan dit precies ligt zo'n reactie weet ik ook niet.
Maar ik ben er zeker van dat jullie band nog zal verbeteren moest je er in kunnen slaan om het gebruik van de hengstenketting achterwege te laten.
Ik kan je verzekeren dat je zelfs met een paard waarbij een hengstenketting nodig is, dat je dat paard zonder hulpmiddelen kunt leiden, mits de juiste technieken.

Ik wil wel eens wat tijd maken om een stappenplan in elkaar te steken over hoe je dit het beste oplost, als je dat wil.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:54

Ik had ook zo'n probleem, alleen ik moest een paard uit het dorp halen en een drukke weg oversteken :') Ze hebben me uitgelegd wat ik dus verkeerd deed:

Ik deed fout: Terwijl het paard draafde ging ik maar langzamer lopen en achteruit drukken en bij het borst tegenhouden, Daar wordt je lichaam gespannen van, dus het paard ook waardoor hij nog harder gaat.

de volgende dag moest ik weer dat paard halen, dit keer met de tips.
Dit keer bleef ik rustig, en als zei ging draven gaf ik gewoon een rukje en ging ik wat harder lopen, tegenhouden heeft geen zin je bent nooit zo sterk als een paard. Het ging nog niet soepeltjes, want ik had een bang paard, x3 .

Maar jouw paard staat gewoon in de wei, Ik ben bang dat hij geen respect heeft. Bouw een band op, Neem wat lekkers mee waardoor hij aan je zij blijft lopen, en blijf belonen, Geef het snoepje pas als je uit de wei bent.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:52

Als je al geen respect heeft is het niet slim om te belonen met snoepjes.
Waarom niet? Paarden zijn niet als honden. Als in de kudde een paard het lekkerste en beste overlaat voor een ander paard, laat dat paard eigenlijk zien dat hij de ander als hoger beziet. Dus als je een snoepje geeft als beloning zeg je eigenlijk tegen je paard dat hij hoger is dan jou. Ik zeg niet dat ik nooit een snoepje geef aan een paard, maar niet als beloning, want een paard beziet lekker eten toch niet als beloning. En bij een paard dat geen respect heeft, zou ik de eerste tijd geen snoepjes geven.
De beste beloning die je een paard kan geven is rust. Paarden proberen van druk weg te geraken, dus de druk laten vallen is de grootste beloning voor het paard. Het moment waarop je de druk laat vallen is cruciaal, want dat vertelt het paard wat hij precies juist deed.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:40

Probeer hem anders een hoofdstel om te doen ipv een halster. Met het bit heb je meer controle. Halstertouw door het bitring halen aan jouw kant en aan de andere kant het halstertouw vast maken.

marieENfamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 01:50

Dat vind ik wel een beetje ver gaan?? Dan vind ik mijn hengstenketting nog een lieverdje :p.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 01:55

ik zeg ook een hoofdstel heb je meer te zeggen met een halster is ze zo weg als ze haar krachten kent en die kent ze

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:26

marieENfamke schreef:
Dat vind ik wel een beetje ver gaan?? Dan vind ik mijn hengstenketting nog een lieverdje :p.

Tis ook niet de bedoeling dat er steeds druk opstaat :) dat zou idd een beetje sneu zijn.
Maar je houdt wel meer controle zo.

En te ver gaan.... Nee dat niet.
Met rijden zit het bit er ook constant in en is het de bedoeling dat je contact houdt en geen constante druk geeft. Dat kan ook tijdens het lopen aan de hand.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:32

marieENfamke schreef:
ik heb mijn paard nu bijna een jaar! ik ken haar, zij kent mij. sinds in een hengsten ketting gebruik(letterlijk op het einde van het touw vast of helemaal niet) is ze lief. voordat ik hem gebruikte viel ze me aan in het weiland, en trapte ze naar me en wou ze niet stil staan met poetsen, nu met ketting, komt ze naar me toe in het land, kan ik bij haar komen liggen, geeft ze me kusjes als ik dr sta te poetsen. als ik met haar loop heb ik het touw op het einde vast of helemaal niet, als ze niet luisterd dan geef ik een beetje druk op het touw maar ik trek echt niet dr kin kapot ofz..? @ jensvl, k weet niet of t aan mij licht maar ik kan hier niet echt iets "vriendelijk's" uit halen..?? :S voor mij is het nou eenmaal wel de oplossing.. ik heb al heel veel geprobeerd, maar zodra me paard er achter komt dat ik een normaal touw vast heb, lijkt het wel of ze denkt dat ze gwn los loopt.. ik heb er niks aan, als mijn paard binnen 2 seconden aan de andere kant van het terrein staat, en ik bij de stal... dan heb ik liever een hengstenketting en een mega lief knuffel paard.. oplossingen zijn welkom, maar a.u.b. op een manier die vriendelijk klinkt?:$ en een stappen plan zou dan handig zijn :D

Lijkt mij toch een dominantieprobleem. Heb je niet eerder vandaag een topic geopend over je paardje wat er op buitenrit vandoor gaat en tegen een auto knalt? Lijkt mij nou niet een goede verstandhouding. Een paard welke jou al leider ziet gaat er niet zomaar vandoor gewoon omdat hij harder wil.

@TS en zijn meer mensen welke grondwerk hebben geadviseerd en dat lijkt mij ook een goed idee. Succes!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:39

Er zijn maar weinig mensen zo sterk als een paard :') Het probleem is dat veel mensen met een constante druk werken, ipv ophoudingen.
Ik zie zo vaak paarden die achteruit worden geduwt om het zo te leren.. Dit is dus absoluut niet mijn manier. Zo gaan paarden namelijk juist terugduwen en voelen ze zich steeds sterker tegenover jou.

Mijn manier is met 'ophoudingen' Dan wil zeggen tikken met mijn hand of schudden met het halstertouw. Als alleen schudden niet genoeg is geef ik rukjes aan het halstertouw, en zodra er reactie komt loslaten.

Wat mijn manier zou zijn om jou paard uit te wei te halen; zodra het halster om is in zijn achteruit zetten, en pas laten stoppen als ze haar voorwaartje drang kwijt is. Dan een paar meter stappen en weer hup in zijn achteruit. Zo leert je paard wachten op jou hulpen. Je mag hierbij best streng zijn hoor. Als ze op je hulp niet achteruit gaat een keer een goeie ruk aan het halster of een tik op haar borst met een halstertouw. Je hoeft niet door te meppen maar gewoon een corrigerende tik is niets mis mee.

Er zullen vast mensen zijn die het niet met me eens zijn of het onvriendelijk vinden ofzo. Maar ik werk zo met ieder paard en ze vinden me nog allemaal lief :P (en luisteren als engeltjes.)

Nielsjee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:03

Niet sterk maar slim zijn! :)

Mijn haf kan ik ook niet uithalen zonder dat ze draaft. (dan vooral bij het terugbrengen)
Heb het dan ze gedaan;
steeds als ze poging deed tot draven (op den duur word je het gewoon) zelf stilstaan.
Als ze ook stilstaat enkele passen achteruit. (niet op een brute manier)
nu doet ze het niet meer. :)

JarJar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:07

Met kracht bereik je vaak juist het tegenover gestelde.
Als een paard niet op mijn tempo wilt lopen houd ik mijn arm onder zijn hoofd met elleboog richting hals, rukje/ophouding en elleboog in hals laten komen. Als dat geen effect heeft ga ik draaien, desnoods loop ik cirkelent richting uitgang om te voorkomen dat het dier het tempo gaat/wilt bepalen.