2 jarige hengst wat te doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SanneJas

2 jarige hengst wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 11:47

Ik ben al weer bijna 3 jaar paardloos en begin het hebben van een eigen paard erg te missen.
Daarom ben ik al weer een tijdje op zoek naar een paardje.

Eerst dacht ik, ik neem een wat ouder paard die al een goede basis heeft, maar later dacht ik dat een jaarling ofzo ook wel leuk zal zijn. Deze kan je alles nog leren en echt een goede band mee opbouwen.
In het verleden heb ik beide gehad. Een ervaren paard, maar ik heb ook een keer een jaarling gehad en opgevoed. Ik moet er wel bij zeggen dat er bij zijn oude eigenaar veel mee gedaan is, en hij een erg makkelijk karakter had, dus ik heb hier nooit problemen mee gehad.

Nu ben ik verliefd geworden op een 2 jarige hengst, die in de opfok staat. Hij is aanhankelijk wilt graag geaaid worden, komt naar mensen toe als deze aankomen in de wei. Kent het aan en afdoen van een halster en is een paar keer bekapt. Verder is hij alleen als veulentje gepoetst.

Nu twijfel ik een beetje of ik er aan moet beginnen. Ik vind hem heel erg leuk, en besef me heel goed dat er erg veel tijd en geduld in moet gaan zitten.
Ik wil hem wel graag gelijk laten ruinen.
Nu is mijn vraag eigenlijk wie heeft er ervaring met 2 jarige uit de opfok?

Zoals eerder aangegeven heb ik ervaring met jonge paarden, maar niet uit de opfok.

amyz

Re: 2 jarige hengst wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 14:52

Geen ervaring met 2-jarigen uit de opfok..
Maar heb wel altijd geleerd; bij twijfel niet doen.
Waar twijfel je precies over? :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:01

Een 2 jarige moet nog een jaar de tijd krijgen om zich te ontwikkelen. Als je graag bezig wilt zijn met een jong dier, dan zou ik voor een onbeleerde 3jarige gaan. Daar kan je direct mee aan de slag :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:55

Die van mij was 2,5 toen ik hem uit de opfok haalde dit inverband met de hengstenkeuring.
Je leert hem in feitte de zelfde dingen als een 3 jarige uit de opfok.
Dan bedoel ik het mee lopen etc.

Binnen de arabieren wordt al veel gedaan in de veulen tijd.
Dus eigelijk scheelt dat wel een hoop kwa africhting.
Opvoeden zelf is hetzelfde concequent.

Je kan hem ook kopen en een jaar nog laten staan tot zijn 3e jaar....

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:04

Heb zelf een 1 jarig hengstje gekocht, voor mij was het wel de eerste keer. Odertussen is hij al weer drie jaar oud en gaan we rustig beginnen met het 'echte' werk. Hij heeft gewoon altijd op een stal gestaan met paddock en inloop stallen met vriedjes, in de zomer lekker op de weide. Heb hem lekker zijn eigen ding een beetje laten doen en aventoe een beetje met hem gespeeld en ben er echt blij om dat ik het zo heb gedaan.

Als je er ervaring mee hebt zou ik lekker een jong dier nemen en hem nog even een beetje op stal laten staat of een opfok en rustig aan wat leuke dingetjes doen zoals een wandeling en een keer poetsen. Je kan misschien minder doen met een 2 jarige dan een 3 jarige maar het is wel prachtig om te zien hoe hij zich ontwikkelt.

Maar je moet inderdaad goed na gaan waarom je prescies twijfelt en vandaaruit verder gaan kijken :)

Succes!

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 16:15

bedankt voor de reacties tot zover!

Eigenlijk twijfel ik altijd bij een grote beslissing.
Het is toch weer een grote verandering in je leven. En als ik het beestje koop, wil ik er ook echt 100% voor gaan, en niet naar een paar maanden zeggen, dit wordt niets ik doe hem weg. Want zo werkt dat niet bij mij. Dus het is weer een hele verantwoording die je aan gaat.

Een driejarige is ook leuk, maar ik hoef niet persee al gelijk te beginnen met inrijden. Ik vind het ook erg leuk om te wandelen, te poetsen, aan het water te laten wennen etc. Natuurlijk moet dit met een drie jarige ook, maar ik denk dat ik dan sneller de focus zal gaan leggen op het zadelmak maken zelf.
Een tweejarige of jaarling heb je nog lekker lang de tijd om te frutselen en te spelen om het zo maar te noemen. Dat lijkt me juist zo leuk!

Maar ik heb dus geen idee hoe paarden uit de opfok zijn, (ik snap dat het natuurlijk per paard verschilt).
Mijn idee erachter is dat ze wat 'verwilderd' zijn ofzo. Ze leven op een groot stuk land, in een kudde zien maar af en toe mensen. (voor de paarden zelf trouwens helemaal geweldig om lekker paard te kunnen zijn).
Waarschijnlijk is mijn gedachte over de opfok helemaal niet juist, daarom ben ik zo benieuwd naar mensen die een paardje uit de opfok hebben.

Het lijkt mij makkelijker om een jaarling te hebben die al van veulens af aan gewend is aan mensen etc. maar misschien is mijn gedachten niet juist.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:22

Die gedachte is inderdaad onjuist. Wij brengen de paarden ook naar de opfok en al helemaal een hengst, want die worden gewoon stierlijk vervelend als ze hun ei niet kwijt kunnen. Dat wil je liever niet. Als ze als veulen handmak zijn, dan heb je er als 2,5 jarige vaak geen problemen mee. Juist die jonge dieren waarmee om geprutst is zijn lastig. Laat het paard nog lekker even paard zijn en ga pas vanaf 2,5 a 3 jaar wat vragen. Daar doe je je paard een plezier mee :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:28

Ik vind het juist fijn de opfok.
Met 3 jaar zijn ze al verder dan met 1 en 2 jaar ook fysiek.
Ik deed in de opfok wel eens een borsteltje er over heen halen of ze hoeven uitkrabben.
Maar echt wandelen etc nee niet echt.

Bij ons stonden ze in de wei seizoen met oudere paarden ertussen dus ze zijn vaak wel degelijk opgevoed.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:32

Idd liever een paard uit de opfok dan zoeen waar mee omgeprutst is.... Zou een 2jarige ook lekker nog een jaar laten staan. Je zou hem wel alvast kunnen castreren, dan hoeft dat volgend jaar niet meer :)

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:32

idd paardje uit de opfok nemen :j
en wat hierboven is genoemd een beetje "frutselen" met m ;)
Succes

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:14

Wij hebben 2 weken geleden mijn 2 jarige hengst uit de opfok opgehaald.
Ik had hem liever nog een seizoen laten lopen tussen zijn leeftijdsgenoten, maar ik kon nu een hele fijne stal hier voor hem vinden met weidegang, dus toch besloten om hem eerder op te halen.

Hij staat nu overdags in de wei en 's nachts op stal.
Hij is duidelijk nu zoekende naar zijn plek in de nieuwe koppel, daagt veel uit, ook naar mensen.
Dus het is zaak om hem nu duidelijk aan te geven wat zijn plek is, hij mag niet omhoog komen aan de hand en moet dus netjes mee leren lopen naar en en van de wei.
Vast staan kon hij al, alleen zijn vindt hij nog vreselijk, dus ik zet hem nu alleen nog vast met andere paarden erbij, eerst maar even wennen aan zijn nieuwe situatie...
Ik ben nu bezig met poetsen, om gaan, voeten optillen, dat soort dingen...
In kleine stapjes opvoeden dus, door heel duidelijk te zijn en veel te belonen wat goed gaat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:32

Als je deze koopt.

Castreren en nog een jaar in de opfok laten staan. Als ze als veulen goed in handen geweest zijn heb je er echt geen problemen mee met 3 jaar.

Ik heb nu een jaarling hengst in de opfok lopen....ja daar is echt niet veel aan. Over 1,5 jaar haal ik hem op. Dan laat ik hem klaar maken voor de keurin( als rontgen goed is)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:39

IK denk dat het er aan ligt wat je hem kan bieden als je hem uit de opfok haalt.
Als hij niet tussen maatjes kan staan en veel op stal, is nog een jaar opfok beter, maar dan kan je weer geen band op bouwen en kost hij alleen nog een jaar extra.
Dan moet hij ook worden ingereden, en wat is je ervaring daarin?
Ik zou voor een ouder dier gaan, die al is gereden.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 08:40

Bedankt voor de reacties!
Ik ben blij dat jullie allemaal positieve ervaringen hebben.

Ik ga er van het weekend nog een keertje naar toe, en als ik er een goed gevoel bij heb, dan koop ik hem , laat hem castreren, en laat hem daar nog lekker een tijdje staan.
Gelukkig is het niet ver weg, dus kan ik toch bij hem gaan kijken.
Het belang van het paardje staat natuurlijk voorop.

Bedankt iedereen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:45

Veel succes.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:07

Ik heb ervaring met beide situaties. Een van mijn paarden is al zijn hele leven bij mij. Wel in de opfok geweest, maar al heel keurig opgevoed als veulen zijnde en de twee jaar in de opfok wel wekelijk bezocht om e.e.a. bij te houden. Mijn laatste aanwinst heb ik als bijna 3 jarige uit Portugal laten komen waar hij als leider van zijn hengstengroep 300hectare tot zijn beschikking had.

Om eerlijk te zijn heb ik geen tot weinig verschil gemerkt. Met beide heb ik een uitstekende vertrouwensband en ze leren net zo makkelijk en snel.

Het is denk ik per paard verschillend, maar ook per mens. Hoe handig en kundig ben jijzelf?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:44

Ruinen, en nog een jaar de opfok in.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:52

Ik zit met ongeveer hetzelfde dilemma, dus ik volg even...

Edit: Weet je wel of hij al wat opvoeding heeft gehad? Zoals poetsen, voetjes geven, meelopen aan een halstertje e.d.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:44

Ik heb zelf 2,5 jaar geleden een fries hengst veulen gekocht. Die is toen hij een maand of zes was bij mij op stal gekomen. Ik sta op een opfok/pension stal. Hij heeft toen eerst in een klein groepje gelopen met andere veulens, en is daarna elk jaar in een grote groep met leeftijdsgenootjes gekomen. Ik kon hem in principe bijna dagelijks zien aangezien ik ook nog een ouder paard daar in pension heb staan. Toen hij nog in het kleine groepje liep heb ik hem regelmatig even gepakt om wat te frutselen. Vaststaan, borstelen, voetjes geven, meelopen. Vanaf dat hij 1 was tot en met 3 eigenlijk niks meer mee gedaan. Lekker paard geweest, met 2,5 is hij gecastreerd en hij staat nu bijna drie weken op stal in een 'grote paardenbox'! Ben nu weer begonnen met borstelen, meelopen, beginnetje met wassen etc. Binnenkort gaan we met het echte werl beginnen. Hij paste zich prima aan de situatie aan en is heel braaf en makkelijk. Maar goed ik wist wel dat hij een goede opvoeding heeft gehad, verder is het denk ik belangrijk om op tijd te castreren voor ze doorkrijgen wat ze zijn en kunnen. ;)

Sammels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:50

Ik ben het met cassidy eens , lekker later ruinen en dan nog een tijdje daar laten staan , af en toe lekker langsgaan en aan je laten wennen , die band komt echt wel goed , ook als hij straks 3 is

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 07:39

SanneJas schreef:
Bedankt voor de reacties!
Ik ben blij dat jullie allemaal positieve ervaringen hebben.

Ik ga er van het weekend nog een keertje naar toe, en als ik er een goed gevoel bij heb, dan koop ik hem , laat hem castreren, en laat hem daar nog lekker een tijdje staan.
Gelukkig is het niet ver weg, dus kan ik toch bij hem gaan kijken.
Het belang van het paardje staat natuurlijk voorop.

Bedankt iedereen!

Als hij niet ver staat en je zou besluiten hem te kopen kun je toch al regelmatig met hem bezig zijn. Haal hem wekelijks uit de groep voor een borstelbeurt en leer hem alvast aan dingen wennen. Blijft hij toch in zijn vertrouwde omgeving staan en jij kunt al iets met hem gaan doen. Spannend hoor ga je vandaag kijken?

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 14:39

ik lees nu pas de andere reacties.
Dus sorry voor mijn late up date.
Ik heb hem inderdaad gekocht. Het voelt erg goed.
Hij is inmiddels geruind, en ik laat hem lekker nog een jaartje daar staan. Ik ben wel van plan om er weekelijks naar toe te gaan, en zoals friesiszwart zegt even een stukje wandelen en borstelen etc.

Hij is nu al erg braaf met halster om doen etc. en komt gelijk naar je toe in de wei. Dus dat is erg leuk.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:44

Gefeliciteerd met je aankoop. Verstandig dat je hem nog lekker een jaar in de opfok laat staan. Ik sluit mij verder aan bij de voorgaande reacties. Liever een driejarige die nog niks kan, dan eentje die verpest is omdat hij teveel in handen is geweest.
Wanneer plaats je een foto van je nieuwe aanwinst?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:47

Ik heb ook een 2 jarige hengst, zelf gefokt. Ik leer ze meteen een halster omdoen en aanraken, verder gaan ze naar de smid en mee op de trailer, ze moeten mee kunnen lopen aan een halster en vast staan en verder doe ik er zo weinig mogelijk mee, dus naast het binnen en buiten zetten in de winter tuttel ik er nooit mee om. Ik bostel ze ook niet en ben heel streng en consequent als ik wel eens wat met ze moet. Ik heb liever dat ze wat aan de schuwe kant zijn dan te brutaal, daar krijg je namelijk alleen maar dominantieproblemen van. Ik moet wel zeggen dat ik merries net zo behandel als de hengsten. Ik doe er tot het derde jaar zo weinig mogelijk mee.

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:57

Gefeliciteerd met je aankoop, we willen natuurlijk wel ook een foto van hem zien :D