herkent een merrie haar kind?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

herkent een merrie haar kind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 12:51

Ik zag laatst dat de zoon van onze Silja te koop stond. Verleden jaar, toen we nog op zoek waren naar een paard voor mij, hebben we haar kinderen gezocht in de hoop een van hen te kopen, maar dat was destijds niet mogelijk.
Nu heb ik reeds een paard en hoewel de verleiding groot is, is het kopen van haar zoon geen goed idee.
Maar we kwamen daardoor wel in discussie over de vraag of ze haar zoon zou herkennen of niet.

Ik heb persoonlijk dus geen flauw idee. Ik weet dat onze Daisy (hond) haar kinderen niet herkende, toen ze hen na lange tijd ontmoette. Maar daisy is wel een beetje apart :P

Hoe zit dat met merries? Herkennen ze hun kinderen na een aantal jaren nog?

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:07

Hmm ik denk het wel. Ik heb het namelijk meegemaakt dat mijn verzorgpaard een vriendje had bij zijn oude stal (dat was echt iets van 4 jaar geleden) en toen bij de nieuwe stal zag hij zijn vriendje weer in de wei. En gelijk stonden ze weer te kriebelen en reageerden op elkaar. Ze herkende elkaar nog, dus ik denk dat dat met een merrie en haar veulen dan ook wel zo is.

Mindfields

Re: herkent een merrie haar kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:10

Ja vorige week nog meegemaakt. Merrie had haar dochter jaren niet gezien maar ze herkenden elkaar direct was heel lief.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 15:55

Ha, eindelijk reacties :)
Op zich lijkt het logisch. Een paard heeft een zeer goed ontwikkeld reukvermogen en dieren hebben ieder hun eigen reuk (soms herkennen zelfs mensen met hun slechte reukorgaan dat). Daarnaast heeft onderzoek aangetoond dat paarden een fenomenaal geheugen hebben, en dat past daar ook in. Net als het feit dat familiebanden bij paarden erg sterk zijn. Maar er is nooit echt onderzoek naar geweest, dus was ik benieuwd naar jullie bevindingen.
Hoe weet je zeker dat de merrie een paard als veulen herkent en niet gewoon sympathiek vindt?

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:56

Mijn ervaring is dat ze elkaar niet meer herkennen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:59

De merrie gaf typische moeder-naar-veulen-hinnikjes. Paarden die elkaar niet kennen doen die murmelhinnikjes niet, die doen bij een kennismaking piepen en een gilletje geven maar dit was echt anders.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 17:53

spritz, kun je daar meer over vertellen?
Mindfields, inderdaad... die geluidjes ken ik wel. Hoewel onze sil die murmel hinnikjes ook naar mensen laat horen en naar kuddegenoten. Maar zeker niet bij een eerste kennismaking. Dan is het gillen geblazen.
Je bent merrie of je bent het niet, he :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:58

Volgens mij vergeten paarden nooit iets!

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:05

Wij hebben ook een aantal merries en hun veulens in een groep lopen, nadat ze een aantal jaar niet samen hebben gestaan. Mijn ervaring is dat ze hun veulens niet meer herkennen, ze trekken totaal niet naar elkaar toe etc.

annemiekje40

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:10

Het veulen van de merrie van mijn zus is in het bezit van mijn nichtje. Deze herkennen elkaar nog zeker. Vooral de eerste keer nadat ze elkaar ruime tijd (toch zeker een jaar tot enkele jaren weet niet meer hoe lang) niet hadden gezien was er duidelijk een teken van herkenning. Nu zien ze elkaar elke week in de les weer. Maar het is heel duidelijk dat ze het weten. Gewoon met hoe ze reageren op elkaar.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 18:15

Grappig, die verschillende meningen. Jammer dat daar nooit echt onderzoek naar is gedaan... Maar ik blijf geinteresseerd in meer meningen. :)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:19

Maar hoe oud is die veulen dan?

De moeder weet gewoon dat de veulen op een bepaalde leeftijd klaar is voor de wild.
Een hoop veulens gaan in de wild ook uit de groep en zoeken naar een nieuwe groep om erin te gaan.

Natuurlijk zullen er merries zijn die het leuk vinden dat hun veulens/kind terug in de buurt zijn.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:22

Moeder en zoon die elkaar na 3 jaar nog kennen :j

Verder ben ik wel benieuwd of de exmoor (half)broertjes elkaar nog herkennen over een tijdje, maar dat zien we vanzelf wel :)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:22

mijn merrie herkent haar kind niet (athans, het interesseert haar niet,dus het lijkt me dat ze hem niet herkent)
daarin tegen haar zoon(ruin 4jaar) brult alles naar der toe. en enkel bij haar, meteen zodra ze van de trailer afkwam. ze hadden elkaar 1.5 jaar niet gezien. Dus ik denk zeker dat hij haar wel herkent :j

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:25

Merrie bij ons heeft afgelopen week haar dochter na 4 maand weer gezien. (niet bij elkaar gelopen, 1 in land andere in de buitenbak). Merrie herkende haar dochter, dat was heel duidelijk te zien. Dochter leek mama niet meer te herkennen :).

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:29

Op stal staat de moeder van mijn ruin. Mijn buurmeisje had haar gekocht een goed jaar geleden. Ik heb met toeval de zoon van haar gekocht (dat wisten we vantevoren niet, maar werd ons verteld toen we kwamen kijken).
Ik was ook erg benieuwd of ze haar zoon nog zou herkennen, maar dat was helemaal niet het geval... :')
dus na goed 2 jaar van elkaar weg geweest negeerde ze elkaar wat. :')
Laatst bijgewerkt door Ils_e op 09-05-12 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:30

Mijn ervaring is juist dat een paard zijn oude verzorger, eigenaar herkent.
Mits er een goede band was onderling.

Ik heb een echt leuke en lieve, bonte, bijna witte pony, van ongeveer 140 cm.
Zij reageerde heel sterk op mij.
Liep altijd als een hondje achter mij aan.

Een keertje was ze uit de wei ontsnapt en liep ze op de weg met een aantal behulpzame buurtjes er achter aan om haar te vangen.
Toen ik eindelijk gewaarschuwd werd ben ik de weg opgegaan en zag haar lopen met de mensen er achter aan.
Ik floot een keertje goed hard op mijn vingers en wat gebeurd er.
Die pony draait zich om, stormt langs de buurtjes en stopt bij mij.
Kon haar zo weer meenemen.

Ze is een jaartje verkocht geweest en toen ik haar weer ophaalde, reageerde ze weer op mijn fluitje.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 18:46

dat een paard zijn/haar verzorger/eigenaar kent, is wel bekend, ja. Je zou dan toch zeggen dat ze ook hun eigen kind herkennen? Maar de ervaringen zijn verschillend. Of zou het zo zijn dat ze elkaar wel kennen maar de interesse van een van de twee, of allebei, minder is geworden?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:14

Ik weet wel dat mijn beide hengsten heel erg hangen aan hun vaste merries.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 14:56

Bij iemand anders op stal gezien, de kinderen van een bepaalde merrie gingen altijd allemaal bij mama staan, was echt een kluitje op zich :D Er kwam later nog een dochter van die merrie bij (geloof dat er nu 3 of 4 kinderen van die merrie staan) en die was meteen dikke maatjes met haar zus en trok ook erg naar mams en halfbroertje toe. Geen gegil of wat dan ook, gewoon gelijk goed :) En die twee zussen hebben elkaar maar een paar maanden gekend...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 15:23

Tja het blijft een feit dat paarden een fenomenaal geheugen hebben en zeer sterke familiebanden. Dat is aangetoond. Je zou dan zeggen dat het logisch is dat ze hun kinderen herkennen. Zou het hier wel willen uitproberen, maar dan kom ik, denk ik, op straat te staan...:+

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:39

n new forestje waar ik op heb gereden zag altijd haar veulen staan in de wei die je kon zien vanaf de bak. Toen hij terug kwam herkende zij hem meteen maar ik vind dit niet een helemaal eerlijke vergelijking aangezien ze m 1 keer per week zag.

Kirsie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:03

Ik heb het laatst meegemaakt. Een merrie heeft 2 jaar met haar veulen op de wei gestaan. Toen werd de moeder verkocht aan de buren een paar huizen verder. Naar een tijdje wilden ze nog een merrievriendin voor de moeder. Toen kwam het veulen erbij. Ze herkenden elkaar echt.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:49

liljebo schreef:
spritz, kun je daar meer over vertellen?
Mindfields, inderdaad... die geluidjes ken ik wel. Hoewel onze sil die murmel hinnikjes ook naar mensen laat horen en naar kuddegenoten. Maar zeker niet bij een eerste kennismaking. Dan is het gillen geblazen.
Je bent merrie of je bent het niet, he :)

Ik rij op een fokkerij en heb nooit het idee gehad dat ponys hun veulen nog herkende nadat ze weer terug kwamen uit de opfok.. Sommige mogen elkaar ook simpelweg niet.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:51

Tot voor kort was ik van mening dat een merrie haar veulentje altijd zal herkennen en andersom maar een tijdje geleden heb ik mijn paard laten 'meeten' met haar veulen dat nu 3jaar is. het zag er niet naar uit dat ze elkaar nog kenden :)