lamp aan of uit in de trailer bij vervoer in het donker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kilianbh

lamp aan of uit in de trailer bij vervoer in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 23:01

Vraagje, wat is prettiger voor je paard als je in het donker met hem reist.;het lampje in de trailer aan of juist niet? Heb je het lampje aan kun je volgens mij niet door de raampjes naar buiten kijken omdat het licht dan weerkaatst , staat je paard in het donker, kan het juist wel lekker naar buiten kijken?

Daphne__

Re: lamp aan of uit in de trailer bij vervoer in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:06

Wij hebben altijd het licht uit :) Lichtje is fijn als je in de trailer even wat moet doen, maar met rijden is ons paard onrustiger met licht.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:07

hangt af wat je paard fijner vind.
die van mij vind het ook fijner als het licht uit is zodat hij buiten kan kijken.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:08

Wij hebben ook altijd het licht in de trailer uit als we aan het rijden zijn. Paarden staan rustiger op de trailer in het donker, en het is ook fijner voor de mede-weggebruikers.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:08

ons lampje is kapot dus die staat nooit aan

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:47

nicky_rilana schreef:

Dan ben je strafbaar :list:
De wet schrijft voor dat het lampje het moet doen. Of je het lampje daadwerkelijk aan doet, hangt af van de situatie en dan vooral wat het paard ervan vindt.

Nog een tip: sommige paarden vinden het prettiger als het lampje niet in hun gezicht schijnt (als het voorin de trailer zit) maar hebben liever dat het achterin zit en naar voren schijnt.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 00:30

ikke schreef:
nicky_rilana schreef:

De wet schrijft voor dat het lampje het moet doen. Of je het lampje daadwerkelijk aan doet, hangt af van de situatie en dan vooral wat het paard ervan vindt.

Nog een tip: sommige paarden vinden het prettiger als het lampje niet in hun gezicht schijnt (als het voorin de trailer zit) maar hebben liever dat het achterin zit en naar voren schijnt.

Mijn lichtje hangt vooraan, vind het zelf helemaal niks.
Kan je dit zelf veranderen? :+

Mijn lichtje is altijd aan... Geen idee waarom eigelijk

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 01:33

ikke schreef:
nicky_rilana schreef:

Is al enige tijd niet meer verplicht.
Alleen voor bedrijfsvervoer moet er in de (vee)vrachtwagen verlichting aanwezig zijn.
Voor particulieren is dit dus niet meer van toepassing.

Let er wel op... als je de verlichting aan doet, dat je de achterzijde geheel sluit (zeiltje/ bovenklep dicht) omdat je geen wit licht naar achteren mag laten schijnen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:16

Ferdo schreef:
ikke schreef:

Mijn lichtje hangt vooraan, vind het zelf helemaal niks.
Kan je dit zelf veranderen? :+

Mijn lichtje is altijd aan... Geen idee waarom eigelijk

Het ligt eraan hoe handig je bent, maar dat lampje is op zich vrij simpel te verplaatsen.
Dat het lampje aan is, komt omdat je het niet uitschkeld :)* maar er zijn inderdaad versies waar geen schakelaar op zit en als het lampje dan op de permanente +12V-draad van de steker is aangesloten, brandt ie dus altijd.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:15

Ik denk dat ik zo'n versie heb. :+

Zal het eens vragen aan m'n papa :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:18

ons lampje is denk ik al meer als 5 jaar kapot, en nog nooit iets van gezegt. al wordt die nu wel gemaakt want ik heb maandag avond wedstrijd

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:20

ow? volgens mij is het lampje altijd aan.. ik heb er geen aan/uit schakelaar op zitten, dus het brand altijd als de stekker erin zit.. ik rijd vrijwel nooit in het donker, dus ik denk niet dat mn paard of medeweggebruikers er last van hebben.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:21

volgensmij gaat het binnen lampje alleen aan als je je lampen van je auto ook aan hebt staan

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:50

Wel geen trailer maar vrachtwagen, maar wel het licht aan in het donker. De dieren vinden het prettiger, met licht uit worden ze constant gestoord door de lichten van buitenaf.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 08:52

Hier ook altijd het licht aan om dezelfde reden als Neonlight.
Met name bij rijden in het donker is het erg onrustig voor de paarden wanneer ze steeds lichten van buitenaf naar binnen krijgen, of het nu van achter of via de raampjes is.
Mijn paarden staan rustiger met licht aan.
Zal voor elk dier anders zijn maar het lijkt mij prettiger om gewoon licht aan te hebben, verder hebben de meeste tegenwoordig net als ikke zegt licht onderin of op de vloer.... schijnt minder in hun gezicht met laden etc.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:58

Wij rijden nooit in het donker, dus nooit echt heel specifiek bij stil gestaan, maar volgens mij kan ik onze trailerverlichting niet eens uit doen. (of zeg ik nu iets heel doms...... )

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:01

Wij hebben in het donker het lampje wel altijd aan staan, dat vind mijn paard prettiger.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:30

Hier ook lampje aan.
Heb wel schakelaar erop.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:33

Hier ook het lampje aan tijdens het vervoer. Nog nooit zonder lamp geprobeerd, maar met lamp zijn alle paarden die ik op de trailer heb gehad, altijd rustig geweest.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:35

Gut, ik denk toch over een hoop dingen na maar ik heb me nog nooit afgevraagd of het met of juist zonder lampje prettiger is voor een paard. Leuk, ga ik eens testen. :D

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:40

Ik merk totaal geen verschil bij de paarden dus meestal uit. Ze staan in een vrachtwagen met hun hoofd naar rechts dus weinig verkeer aan die kant.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:42

Maar met het hoofd naar rechts is er nog wel het licht van de straatverlichting. :)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 00:28

Maar daar hebben wij toch ook geen last van. Ik heb wel overdag gemerkt dat sommigen schrikken als ik onder een viaduct door ga. Dan hoorde je ze een been verzetten. Verder hoor ik vrijwel nooit iets.

moniquececil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:36

Wij hebben bij het er inzetten een lampje aan ! Dat vind hij fijner maar met rijden maakt het niet zo veel uit ! Ik zou allerbij is proberen en kijken waarbij hij het rustigst staat
Groetjes ;)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:41

Ir111 schreef:
Gut, ik denk toch over een hoop dingen na maar ik heb me nog nooit afgevraagd of het met of juist zonder lampje prettiger is voor een paard. Leuk, ga ik eens testen. :D

Zo zit ik hier ook al haha. Mijn paard is onderweg vaak wat onrustig op de trailer en wij hebben altijd de lamp aan. Nooooit over nagedacht om te proberen met het licht uit te rijden (het licht in de trailer dan).

Die van mij wil ook in het donker de trailer niet in, dan moet de lamp wel aan. Dus ik twijfel een klein beetje of het zou helpen. Maar proberen kan altijd.