Op openbare weg als op- en/of afstappen problematisch is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Op openbare weg als op- en/of afstappen problematisch is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 21:21

In de discussies over paardenmest op de openbare wegen en het (wel/niet) opruimen daarvan zie ik geregeld als argument voorbijkomen dat op- en/of afstappen een probleem vormt.

Dit schept mijn verbazing. Naar mijn mening behoor je je niet op de openbare weg te begeven als dit dus problematisch is. Ik vind dat namelijk een stukje controle, een stukje basis die de veiligheid verbeteren. Iedereen brult altijd dat je niet naar buiten moet als je je paard al onvoldoende kan beheersten in draf of galop, maar ik vind dit evengoed een discutabel punt.

Wat denken/vinden jullie?

veroniekk_

Re: Op openbare weg als op- en/of afstappen problematisch is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:25

tsjaa .. goeie :p . sommige (oudere) mensen hebben een krukje nodig bij opstappen op hun paard van 1.70, dan vindt ik dat je best naar buiten kan hoor! als je stap , draf & galop beheerst

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:27

Vind ik ook! Op- en afstappen is toch een heel belangrijk deel van de basis?
Als je dit nog niet kan, zou ik lekker van de openbare weg blijven :j

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:29

Ik was een van die mensen die in het topic aangaf dat ze niet meer kon opstappen op buitenrit.
Nouja, misschien lukt het wel als ik 'm met z'n koppie richting een hek zet of iets anders waar hij niet wegkan, maar anders vind ik het onverantwoord..

Dit vindt ik echter geen reden om dan maar niet op buitenrit te gaan! Verder heb ik hem wel onder controle vind ik. Ik ga ook bewust niet vaak de weg op en zorg dat ik zo snel mogelijk van de wegen afben waar auto's (kunnen) rijden zodat ik eventuele ongelukken zoveel mogelijk kan voorkomen.

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:30

Ik vind dat je dan wel op de openbare weg mag rijden. Ik heb sinds kort een nieuw zadel maar ik kan niet opstijgen zonder krukje omdat dan het zadel eraf glijd. Bij mijn oude zadel kon ik dit wel. Daarom vind ik het geen rede dat ik nu dan niet buiten mag rijden...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:31

Het kan wel een deel van je basis zijn, maar een paard blijft een schrikdier. Ik vind het nooit fijn om op te moeten stappen op de openbare weg. Er zijn altijd van die malloten die het leuk vinden om te toeteren of gek te doen.
Er zijn maar weinig paarden zo bomproof zijn als politiepaarden, je zal maar net je been eroverheen willen zwaaien en je paard rent weg omdat hij schrikt.

Dus ja, in hoeverre kan je dat doortrekken? Als het uberhaupt al een probleem is om op te stappen, dan is het niet verstandig. Aan de andere kant, hoe krijg je een bomproof paard als je nooit de kans krijgt om hem verkeersmak te maken?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:45

ik vind het wel voort erg als je niet mag buiten rijden, als je niet zonder krukje op kunt stapen. ik zelf stap ook met krukje op, of krijg een voetje van mijn moeder. als ik niet op stap met krukje moet ik met mijn hele gewicht zo aan hem hangen en dat vind ik ook niet echt fijn voor hem.

maar ik zou ook niet zomaar afstappen. eerst proberen om er zo door of langs te komen en dan pas af stappen, dat komt pas echt als aller laaste

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:54

Sommige hebben een krukje nodig ivm hoogte, stijfheid of schuivende zadels, maar wat is dan het probleem om even een natuurlijke verhoging (of een bankje oid) op te zoeken? Dan ben je toch klaar?

Verder met het paard voor een hek parkeren, op zich zou het niet nodig moeten zijn, maar als je op die manier weer veilig in het zadel kunt komen is dat toch een optie?

Als je het zou vertalen naar een auto zeg je feitelijk: Ik beheers de auto op het schakelen na, maar dat vind ik geen reden om niet de weg op te gaan.
Iedereen zal waarschijnlijk roepen dat je zoveel moet oefenen totdat je het schakelen wel onder de knie hebt. Waarom zou dat met opstijgen dan anders zijn?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:00

omdat sommige mensen met krukje op stappen van uit het paard, en niet omdat ze het niet kunnen!!

als ik met mijn paard bij een paaltje ga staan om op te stappen heeft dat weinig zin want al wat er om hem heen gebeurt is veel boeiender, en dat heb je soms met een jong paard. en als hij niet stil staat val ik van mijn paaltje. ieder paard moet het leren, maar wel op een veilige manier, en dan moet ik niet van mijn paaltje vallen en dat hij er dan tussen uit naait.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:11

Als je het zou vertalen naar een auto, zou het 'ik beheers het autorijden, op het instappen na' en dat noem ik nou niet echt problematisch...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:21

Appelmoes_11 schreef:
Als je het zou vertalen naar een auto, zou het 'ik beheers het autorijden, op het instappen na' en dat noem ik nou niet echt problematisch...

Én uitstappen, dat vind ik behóórlijk problematisch _O-

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:27

Maar van je paard afstappen is toch niet zo moeilijk? :')

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:27

anders laatje je gewoon vallen ben je er ook zo af :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:38

Ik stap regelmatig af, als we bijvoorbeeld iets tegenkomen wat ze niet kent. Ponylief verstopt zich dan dankbaar achter mijn rug, en we inspecteren samen grondig het gevreesde object. Wanneer na enig voelen, kijken en ruiken blijkt dat het om een ongevaarlijke ligfietser (bijvoorbeeld) gaat, stap ik op, maken we nog even een praatje terwijl ponylief ontspannen geniet van haar pauze, en ga dan weer verder.
Ponylief weet het dan weer, baasje beschermt me, ligfietser of welk eng object dan ook levert pauze op, toffe lui!

Op en afstappen is dus imo een zeer belangrijk onderdeel van het rijden, ze horen netjes stil te staan en te wachten, de ruiter moet lenig genoeg zijn om bij onverwachts omdraaien oid niet meteen plat op de grond te liggen. Wel lijkt het me inderdaad handig om even de omgeving te inspecteren, je bent tijdens het opstappen toch vrij kwetsbaar, dus je neemt zo min mogelijk risico op schrikreacties op dat moment.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:21

Persoonlijk vindt ik het niet meer dan logisch dat je op en af kunt stijgen waar je ook bent. Er kunnen altijd situaties zijn waarbij je beter even afstapt. Als je dan niet meer kunt opstappen is dat wel problematisch of je moet te voet terug willen maar vliegt je paard er dan vandoor tja dan ben je hem echt kwijt.
Kijk tuurlijk zal dat met jonge paarden niet direct gaan maar vindt het zeker een punt om aan te werken hoor.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:30

Heb 1x een hele lange buitenrit gemaakt op een paardje van een vriendin, en zij op het paard van haar moeder. We zijn in totaal wel 30 x afgestapt denk ik :+ omdat ze iets engs zagen, en dan hun anker uitgooide. Elke keer zijn we omstebeurt afgestapt en daarna gewoo weer opgestapt. Moet geen probleem zijn lijkt mij? Ik vind dat als je wil rijden, je ook moet kunnen op/afstappen. Als je wil autorijden moet je toch ook in je auto gaan zitten? Gaat zo moeilijk op het dak :')

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:04

nicky_rilana schreef:
omdat sommige mensen met krukje op stappen van uit het paard, en niet omdat ze het niet kunnen!!

als ik met mijn paard bij een paaltje ga staan om op te stappen heeft dat weinig zin want al wat er om hem heen gebeurt is veel boeiender, en dat heb je soms met een jong paard. en als hij niet stil staat val ik van mijn paaltje. ieder paard moet het leren, maar wel op een veilige manier, en dan moet ik niet van mijn paaltje vallen en dat hij er dan tussen uit naait.

Maar dat zeg ik, dat krukje kun je toch vervangen voor een verhoging ter plekke? En als die niet direct te zien is dan loop je toch 100 meter? Er zijn zoveel bankjes, paddenstoelen en omgevallen boomstammen dat dat over het algemeen geen probleem zou moeten vormen.

Om je 2e alinea aan te halen: Feitelijk kun je dus niet opstijgen omdat je paard niet stil staat?
Ik kan me best voorstellen dat voor een jong paard de (nieuwe) omgeving interessant is, maar dat neemt niet weg dat stilstaan een van de allerbelangrijkste dingen is om een paard geleerd te hebben. Een stilstaand paard kan ook rondkijken.

Ik verbaas mij er altijd over dat ruiters veel gemakkelijk over 'niet stilstaan' heen stappen dan een menner. Voor hen is het echt een vereiste dat een paard onder alle omstandigheden stil kan staan als ze dat gevraagd wordt. Waarom zou dat voor een paard onder het zadel anders zijn?

Mijn inziens worden er allerlei externe oorzaken bedacht om maar niet de fout bij jezelf te zoeken.
Als voorbeeld de bovenstaande post (gebruikt in algemene zin, zeker niet op de man af bedoeld):

want al wat er om hem heen gebeurt is veel boeiender
In betrekking op jezelf: Ik ben niet boeiend genoeg voor mijn paard (hoe wordt ik dat?)

en dat heb je soms met een jong paard
In betrekking op jezelf: Ik vraag hem nu niet (duidelijk genoeg) om naar mij te luisteren (hoe kan ik hem dat duidelijker/anders vragen?)

en als hij niet stil staat val ik van mijn paaltje
In betrekking op jezelf: Wat kun jij hem geven zodat hij aan jouw wens (stil staan) kan voldoen?

ieder paard moet het leren, maar wel op een veilige manier
In betrekking op jezelf: Wat heb ik nodig om de veiligheid van mij en mijn paard te kunnen garanderen?

en dan moet ik niet van mijn paaltje vallen
In betrekking op jezelf: Wat heb ik nodig om niet van mijn paaltje te vallen?

en dat hij er dan tussen uit naait
In betrekking op jezelf: Wat heeft jouw paard van jou nodig om er niet 'tussenuit te naaien'?

Het blijft een wisselwerking tussen paard en ruiter, maar als je jezelf regelmatig afvraagt wat heeft het paard van mij nodig dan kun je kijken of je in staat bent om hem dat te bieden. Zo niet, dan zul je een stapje terug moeten doen. Zoek dan uit of je thuis wel op kunt stappen via een paaltje. Kan dat alleen op de plek waar je altijd opstijgt, kan dat ook op een andere plek op het erf, kan dat als je net het erf af bent en vervolgens, kan dat als je wat verder van huis weg bent? En als je ergens vast loopt dan vraag je jezelf weer af, wat heeft het paard van mij nodig en bied ik hem dat nu?

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:14

Hallo,

Ik rij zelf geen paard ( meer ) maar ik rij nu zo"n elf jaar aangespannen.
Zoals hierboven al werd gezegd, met mennen is stilstaan ook echt stil staan, al duurt het een uur!
Je heb buiten nu eenmaal met ander verkeer te maken en daar kunnen ook rare / enge of onverwachte situaties voorbijkomen.
Mijn pony's "moeten" echt stil staan, dus veel oefenen, en conseqent blijven.

Dus mocht je een keer in een situatie terecht komen waarin afstappen de meest veilige optie is, vind ik wel dat je er op zn minst weer terug op moet kunnen klimmen.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:10

Niet meer kunnen opstappen omdat het paard het niet toe laat vind ik best kwalijk, en dan heb je niets te zoeken in het openbaar (bos, dorp, eigenlijk alles wat zich buiten je rijbak bevind).

Als je er niet op kunt komen zonder krukje of iets dergelijks is er altijd wel een oplossing. Er is vast wel een steen of bankje in de buurt. Maar dat zie ik ook niet als een gevaar voor de veiligheid van jezelf, je paard en van andere mensen/dieren.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:37

Afstappen kan iedereen :+ Als je niet meer op kunt komen dan zul je verder moeten lopen tot je ergens een hek of verhoging hebt. Lijkt me niet echt een gevaar voor de omgeving, wel lastig voor jezelf.

Als je paard problemen maakt van op/afstappen dan denk ik wel dat er iets mis is in de basis en dan vraag ik me ook af of je er als combinatie wel aan toe bent om buiten te rijden. Ook vind ik het wel noodzaak dat je paard braaf is aan de hand in het verkeer als je buiten gaat rijden.
Ik heb mijn paard tijdens het inrijden gewend gemaakt om overal naast te parkeren om op te stappen. Nu zal ik met haar (1,52m) met zadel geen probleem hebben om op te stijgen zonder hulpmiddel. Een poosje terug heb ik een paard van ruim 1,70-1,75 gereden (voor mij is dat dus heel groot :+ ), daar kwam ik tijdens buitenritten met mijn eigen beugelmaat niet zomaar op, maar dan maak je toch gewoon de beugelriem even wat langer?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:57

Ik vind het normaal weer kunnen opstappen ook echt een vereiste als je gaat buiten rijden. Zelf stap ik meestal met een krukje op (paard van 1.74 en ik maar 1.58..) Maar het lukt me ook zonder. Met krukje dus vanwege het paard zijn rug..

Op het jonge ding waar ik op rijd, werd me ook gezegd met krukje op de stappen. Toch ben ik een paar keer zo opgestapt, puur omdat ie gewoon moet leren dat het zo ook kan, en dan ook stil moet staan. Gaat prima, dus gebruik ik meestal het krukje omdat het idd beter is voor het paard. Maar ze moeten het wel kunnen hoor..

Ging een keer met een vreemd paard naar buiten, en we kwamen langs wegwerkzaamheden. Paarden moesten over buizen heen stappen, en ben toen ook afgestapt om ze netjes te begeleiden. Kreeg een compliment van de mensen, want de meeste ruiters rijden dus gewoon door..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:16

Ik reageerde toen ook dat ik niet zomaar even af kan stappen omdat ik er dan niet zo makkelijk meer op kom, en dat ligt aan mijn paard. Hij blijft supernetjes staan, ook als er een trekker of ambulance met sirenes aan voorbij komt. Ook als uk een enge hoge keukentrap naast hem zet of hem naast de meest vreemde bouwwerken en klimtoestellen parkeer. Hij gaat zelfs pardoes stilstaan op het moment dat hij hoort dat ik mijn hitair-vest losklik of wanneer ik deze over zijn nek leg.
Maar hij is gewoon zo idioot groot (hoog) dat geen mens er normaal op kan stijgen. En aangezien je niet in iedere woonwijk een bankje kan vinden en mensen het niet wenselijk vinden dat je hun tuinhek als opstapje gebruikt, kan opstijgen dan nog wel eens problematisch worden ja....
Belachelijk om dan te zeggen dat ik met zo'n paard dan niks op de openbare weg te zoeken heb, zoals TS in het paardenmest topic toen zei. 8)7

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:24

Ik vind wel dat iedereen gewoon zijn mest op moet ruimen/in de goot moet schuiven in een woonwijk. Dat je er niet meer op komt zou ik geen excuus vinden, dan maar een poepzak er onder of verder lopen, of direct na het rijden terug komen om het op te ruimen. Maargoed, dat is off topic.

Ik heb uberhaupt nog nooit op zo'n "kasteel" gezeten Repelsteel :D , maar kun je er ook niet op komen wanneer je je beugelriem lang maakt dan?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:29

Ik stap ook op met een krukje, ter bescherming van de rug van mijn pony.

Als ik ga buiten rijden stap ik ook nooit af, als mij pony schrik heeft, zorg ik er wel voor dat ze er voobij gaat als ik erop zit dan dat ik afstap, in mijn ogen heb je meer controle als je erop zit dan als je ernaast staat. Zeker op een weg waar ik zowiezo over moet waar ze 70 mogen rijden, maar het merendeel 90 rijd; rakelings langs de paarden (en dan nog camions, traktoren), nee dank u ik blijf wel op mijn pony.

Het kan misschien eens gebeuren dat ik bij een boer een ijsje ga eten, dan stap ik wel af maar ik ben nooit alleen en dan zal mijn wandelgenootje wel aan de andere kant van het zadel trekken zodat ik op kan stappen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:48

Maar is dan niet eigenlijk het probleem dat paard niet lang genoeg daar blijft stilstaan waar jij wilt? Want in principe moet je, als je paard braaf blijft staan, er altijd wel weer op kunnen komen, met of zonder verhogingen, lijkt me.

Naast dat ik de rem en stilstaan bij de basisopvoeding vind horen vind ik stilstaan idd wel een vereiste om de openbare weg op te mogen. Denk aan oversteken bv. Hoe doe je dat met een paard dat niet stil wil staan? Of als paard een steentje oppikt, ook erg fijn als paardlief dan lang genoeg kan stilstaan zodat je dat steentje uit de voet kan krijgen. En zo zijn er vast nog wel meer situaties te bedenken waarbij een paard dat kan stilstaan erg handig is...
Maar goed, is misschien wel makkelijk gezegd allemaal als je een paard mag rijden dat stilstaan tot een kunstvorm heeft verheven :') .

Overigens kun je echt wel zakken voor je ruiterbewijs als je niet zelfstandig op je paard kan komen...