Hoe zouden jullie dit aanpakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Hoe zouden jullie dit aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 13:21

Even een beetje geschiedenis.

Ik heb Orlando als veulen gekocht, het is een fries van nu 8 jaar, hij is met 6 maanden naar de opfok gegaan tot hij een jaar of 2,5 was. Daarna is hij met andere paardjes lekker nog de wei op gegaan en heb ik er nog niet veel mee gedaan, beetje hoofdstelletje wennen, proberen verkeersmak te maken (was geen succes daarover zo meer). Maar het was vooral lekker jong paard zijn. Uiteindelijk heb ik hem nog wat dichterbij gezet, want we hadden op de stal waar ik stond nog geen bak en ik wilde na een paar maanden toch wel eens longeren om hem langzaam aan het werk te zetten.

Dus dat gedaan, longeren ging goed, tuurlijk af en toe snapte hij er de ballen niet van, maar met een vriendin hebben we het voor elkaar gekregen en hij reageerde eigenlijk best goed. Daarna zadelmak maken, geen enkel probleem, hij verblikte of verbloosde niet.
Het enige wat niet lukte was met hem langs de weg lopen. We kregen hem het erf niet af, ook niet als een ander paard voor ging. Nou had hij al wat minder prettige ervaringen gehad buiten, als veulen samen met zijn moeder wezen wandelen. Toen ging het super, tot er een groep motorrijders langs kwamen met een hoop herrie. Orlando ging toen draaien maar doordat we op een grindpad stonden is hij uitgegleden en gevallen. Zoiets is toen hij bijna 3 was ook gebeurd. Dus op zich snapte ik dat van het erf weg voor hem best eng was.

Toen het inrijden, ook dit ging prima. Ik heb niet veel zelf gedaan want om een of andere rare reden durfde ik niet zo goed meer op een paard te klimmen. Best lastig als je jou 3,5 jarige wil gaan inrijden. Maar goed, ik ben er wel eens op gegaan aan de longeerlijn en verder heeft mijn bijrijdster dit samen met mij gedaan, zodat ik altijd precies kon vertellen hoe ik het wilde.
Orlando heeft eigenlijk nooit gebokt, hij ging niet aan de kletter. Als hij schrok was het even verstijven en dat was het.
Later ging hij wel wat meer uittesten, dan pakte hij zijn bit vast en draafde terug naar het hek. Ik heb toen de tandarts erbij gehaald, maar alles zag er eigenlijk gewoon goed uit.

Naar buiten lukte nog steeds niet, als we richting weg liepen draaide meneer ineens om en ging dan in volle galop terug naar stal. Niet te houden natuurlijk zo'n paard van 600 kilo.
Uiteindelijk wist ik niet meer wat ik kon doen en heb ik de hulp ingeroepen van Annemarie v.d Toorn, hij is toen daar op training geweest en dit ging echt super. Onder het zadel durfde hij veel meer en toen hij weer thuis was heeft mijn bijrijdster hem regelmatig mee naar buiten genomen.

Helaas was het wel zo dat hij inmiddels wist dat hij sterk is, dus hij gebruikte dat ineens er tussenuit piepen als je hem bijv. naar de wei wilde brengen of uit de wei wilde halen nog wel eens. Maar met het Monty Roberts halster had ik wat meer te vertellen en kreeg ik dat er best wel aardig uit.
In de bak durfde ik inmiddels ook best wel te rijden, alleen buiten deed mijn bijrijdster vooral.

Afgelopen winter hebben mijn vriend en ik besloten dat we samen zouden gaan wonen in zijn huis in Oosterhout. Orlando moest dus ook verhuizen en eind december is hij naar Loon op Zand verhuisd, geweldige plek op nog geen 5 minuten stappen van het bos.
Ik was wel al eerder verhuisd als mijn paard, maar gelukkig heeft mijn bijrijdster hem goed verzorgd en ik ging zelf nog wel een paar keer naar hem toe natuurlijk. Maar goed, door de verhuizing heb ik in die maand zelf heel weinig met hem kunnen doen.

Toen hij verhuisd was heb ik hem even een paar weken de tijd gegeven om te wennen aan zijn nieuwe plek en zijn nieuwe weidegenootjes. Ze staan daar elke dag buiten, dus dat was wel heel erg lekker voor hem. Ik ben wel elke dag naar hem toe gegaan om hem even aandacht te geven, maar ik wilde nog niet teveel van hem vragen, ook omdat ik zelf niet meer zo goed erop durfde te klimmen.
Ik ben begonnen met longeren, helaas begon hij toen weer met het trucje, omdraaien en ervandoor. Zo heeft hij me alle hoeken van de bak laten zien, maar met veel geduld en uiteindelijk dubbele lijnen eraan kon ik hem weer normaal longeren. Tenminste, meestal dan, hij heeft nog wel eens zijn dagen dat hij toch echt liever links als rechts wil en dan doet hij dat ook, hoe hard ik ook mijn best doe om aan de lijn te blijven hangen.
Rijden heb ik ook langzaamaan opgepakt, gelukkig veel steun van mijn vriend die gewoon mee ging en als ik dat wilde naast me bleef lopen tot ik zelf gewoon de bak door durfde.
Toen aan de lijn een stukje richting bos, doodeng, maar wat was hij braaf, wel kijken natuurlijk, maar met mijn lieve vent aan het halstertouw durfde ik te ontspannen en de keer erop ben ik met mijn stalgenootje en haar doorgewinterde bostinker voor het eerst naar het bos geweest.
Ik heb genoten en hij was zo vreselijk braaf. Dus dit smaakte naar meer en we gingen dus regelmatig samen met mijn stalgenootje het bos in. Ook in de bak had ik al een keer in galop gezeten (had ik al die tijd nog niet gedaan)

Toen heb ik even wat minder in het bos gereden vanwege wat minder tijd en slecht weer, maar ik ging wel trouw naar stal.
Laatst was het prima weer dus ik dacht even in mijn eentje in de bak te gaan rijden. Helaas ging dat voor geen meter, elke stap die hij zette was gespannen, hij vond ineens alles om zich heen dood eng, stopte steeds en wilde maar omdraaien en terug naar het hek rennen. Uiteindelijk kon ik hem 2 rondjes redelijk rustig laten draven en ben ik afgestapt, ik was zelf weer gespannen en ik wilde de dingen niet laten escaleren, ik was blij dat hij nog even rustig had gedraafd. Met afzadelen was hij ook maar gespannen en waar ik normaal het hoofdstel af kan doen, hem kan laten staan en rustig het halster om kan doen, moest ik nu echt een halster om zijn nek doen anders ging hij ervandoor.
Met het naar de wei brengen ging het ook mis, hij schrok, trok zich los en ging in volle galop de weg over, gelukkig naar een sportveldje aan de overkant van de straat, maar eer ik hem weer te pakken had was het halstertouw gesneuveld en kon ik hem van achter het veld ophalen. Heel de weg naar de wei is hij aan het snuiven geweest en had ik moeite hem bij me te houden.
De week erop weer aan de slag geweest met dubbele lijnen, uit de wei halen deed ik maar even met hoofdstel voor wat meer controle en eigenlijk ging het weer goed.
Alleen er weer op klimmen, dat durfde ik nog niet. Tot gister, toen was mijn vriend weer eens mee, dus die heeft me erop geschopt (bij wijze van spreken) er was nogal wat aan de gang op het erf, dus we zijn weer aan een touwtje met mij erop het bos in gegaan. Pff wat een gespannen paard had ik onder me, op de heenweg ging het wel, maar terug was ineens weer alles eng.
Ook nu gingen we hem weer terug brengen naar de wei en terwijl er niks aan de hand was, in mijn ogen, heeft hij zich weer los getrokken en is een heel stuk langs de weg geraced. Uiteindelijk kon ik hem pakken, wilde ik hem bij het hek in de wei omdraaien om het draadje dicht te doen, maar pats daar ging hij weer, vol in galop de wei door.
Ik heb even stevig gescholden en heb hem gepakt zodat ik het touwtje los kon maken.

Ik zou heel graag tips willen over hoe jullie dit zouden aanpakken, want ik weet het niet meer.
Aan de hand ben ik overigens niet onzeker, dat is alleen in het zadel.

Ik ga hem in ieder geval maar weer aan het hoofdstel of monty roberts halster uit de wei zetten en in de wei zetten, want dat gesjees over de weg is natuurlijk niet de bedoeling, straks loopt hij voor een auto (het is gelukkig heeeeel rustig daar, maar het dorp zit om de hoek)

Oh ja, het is een kampeerboerderij waar regelmatig naast de bak in een sportveld kinderen voetballen en dergelijke, aan de andere kant naast de bak zit achter een rij bomen een speeltuin met kabelbaan en dergelijke. Dat is allemaal nieuw, maar hij heeft wekenlang achter de bak in de wei gestaan, dus heeft ie tijd genoeg gehad om te wennen aan de speeltuin en het sportveld met alle activiteiten.

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat iemand de moeite neemt om dit te lezen en misschien mij de gouden tip kan geven, want ik hou van mijn knolletje en wil graag onze band weer net zo sterk maken als voorheen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:38

Ik wil wel een poging doen....wat je daar op het eind noemt, dat voetbalveldje etc. dat zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn. Paarden zijn gewoontedieren, houden van regelmaat en rust, en een sportveldje waar kinderen voetballen, dat is voor een paard wel stressvol denk ik. Het is nooit hetzelfde (elke dag weer anders), dus als paard moet je elke dag weer alert zijn. Kan het zijn dat hij door een bal is geraakt?

Als hij op de terugweg uit het bos nerveus wordt en bij het weiland weg rent, dan kan het zijn dat het weiland voor hem geen fijne plek is om te zijn! Hij weet waarschijnlijk al dat na het ritje bos het weiland weer volgt (die "enge" plek, zonder rust, waar alles elke dag weer anders is) en door weg te rennen geeft hij m.i. aan dat hij daar niet wil zijn en liever wegvlucht.....Tel daar jouw onzekerheid bij op en je paard heeft niets en niemand om op terug te vallen als hij angstig is.

Het is moeilijk om iets zinnigs te zeggen als je niet ter plaatse bent, maar dit is wat in mij opkomt. Heb je de mogelijkheid om je paard op een wat meer besloten, rustiger wei te zetten? Als dat niet kan, dan misschien hem nog wat langer de tijd geven om te wennen, sommige paarden hebben wel een half jaar nodig om te aarden op een nieuwe plek. Verder aan je eigen onzekerheid gaan werken, je paard heeft je nu hard nodig als leider die laat zien dat er niets is om bang voor te zijn! Soms kan het ook helpen om een bak met lekkers in de wei klaar te zetten voor na je buitenrit. Als hij dan de wei in komt, dan staat daar een lekker hapje als beloning en dan legt hij misschien de link: wei= lekker hapje eten en zal hij er misschien wat makkelijker in gaan.

rockwitch

Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 19:21

Ik weet zeker dat hij zijn weiland niet eng vind, dat ligt sowieso niet aan dat sportveld. Tenminste het weiland waar hij nu instaat niet en hij rent ook richting wei en niet daarvandaan.
Vandaag was hij trouwens heel braaf er is een meisje komen uitproberen om evt bij te rijden, ik werk namelijk fulltime en ben een uur aan reistijd kwijt om naar stal en thuis te komen. Dus als ik 2 dagen in de week direct naar huis kan na mijn werk kan ik nog wat aan het huishouden doen haha. Zij was dus echt niet bang en Orlando vond ook in de bak ineens niks eng, ik weet natuurlijk ook dat ik echt over mijn onzekerheid moet komen en daar werk ik hard aan, maar dat is al jaren een probleem bij mij, dus dat is jammer genoeg niet binnen een week opgelost, ben dus ook heel blij met mijn lieve stalgenootje die me op sleeptouw neemt het bos in als ik weer durf. En mijn vriend die eerst niks met paarden had maar nu mij volop steunt en helpt waar hij kan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:54

Het feit dat hij door je vorige bijrijder wel te hanteren was en door jou niet altijd is precies waar het probleem zit, jij bent te lief, te bang, te braaf, vul het zelf maar in. Als het van nature een zenuwachtig paard dan moet je je afvragen of jij niet beter af bent met de verkoop van je paard, vooral omdat je er zo weinig van kunt genieten.
Jouw paard is iig beter af bij een duidelijke, zekere baas, zie je jezelf dat doen prima maar dan moet je wel aan de bak voor jij of je paard verongelukken, heel veel succes en hopelijk lukt het om over je "angst" heen te komen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 20:12

Bij mijn vorige bijrijdster heeft hij zich ook regelmatig los getrokken, dus dat is niet iets wat hij alleen bij mij doet. Hij heeft het zelfs bij een van de trainers bij Annemarie v.d. Toorn gedaan en die was echt niet bang of onzeker.
Het is overigens ook niet zo dat ik hem nooit op zijn sodemieter geef, want dat doe ik zeker wel.
Ik ga hem echt niet verkopen omdat we nu weer even een dipje hebben, het ging hiervoor geweldig, heb heerlijke bosritten gemaakt en ik zat er ook echt relaxed en zeker op, dus ik weet dat we dat ook weer terug kunnen krijgen, maar soms weet ik even niet hoe ik het nu het beste kan aanpakken en verkopen is voor mij geen optie.
Dat paard heeft me toen ik niet zo goed in mijn vel zat echt erdoorheen geholpen en ik ken dat paard al sinds hij 8 weken oud is, hij is echt heel belangrijk voor me en daarom wil ik erdoorheen komen, samen met hem en verkopen is dus niet de bedoeling.
Orlando is ook niet echt een zenuwachtig paard, ik weet ook dat ik het probleem ben en dat ik over mijn angst heen moet komen, gaat ook wel lukken, weet ik zeker.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:21

Het vervelende is dat hij nu al weet hoe sterk hij is, dat maakt het lastig. Heb je bij Annemarie ook wel eens een schriktraining met hem gevolgd? Want ik denk dat dat je enorm kan helpen in hoe op te gaan met lastige situaties en hem kan helpen met meer vertrouwen hebben in jou.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 20:38

We hebben toen idd ook schriktraining gedaan en toen kon ik hem na een beetje oefenen over plastic en onder een vlag doorlaten lopen en dergelijke, toen kreeg ik ook tips hoe ik zelf moest draaien om mezelf meer kracht te geven als hij ergens van zou schrikken. Dat ging ook echt goed en die tip heb ik ook gebruikt met logeren en dat gaat goed als ik maar snel genoeg ben. Jammer genoeg is dat moeilijker als we rechtdoor lopen want dan ben ik niet altijd snel genoeg met mezelf in te draaien zeg maar. Maar ik zou dat wel weer kunnen oefenen in de bak, gewoon weer een leuk spelletje van maken en zo ook mijn vertrouwen weer opbouwen dat ik enge situaties kan handelen met hem.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:50

Moeilijk verhaal, zo te zien ben je wel goed bezig! Tip van Amable vind ik zeker wel goed.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor een groot gedeelte te maken heeft met jou onzekerheid.
Waarom ben je precies zo onzeker?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 21:33

Mijn angst is controle verliezen. Heb ik met andere dingen ook, net zoals toen ik een trap had gehad en ik met de ambu opgehaald moest worden, ik mocht lekker aan het lachgas, maar zodra ik suf werd stopte ik want ik wilde de controle over mijn lijf niet verliezen. Dus dat is wel iets waar ik niet alleen met mijn paard maar ook met andere dingen last van heb. In het zijspan van mijn vriend ook, dan heb ik zelf geen controle en vind ik dus echt eng.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:34

Als je op de rechte lijn met hem loopt, waar loopt hij dan ten opzichte van jou?
En kan je hem makkelijk, zonder duwen oid een stapje achterwaarts laten zetten? Loop je normaal ook drukloos op het touw, of heb je altijd tijdens het lopen een lichte druk op de lijn?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:50

grondwerk en schrik-training, met grond werk leer je weer je zelfverzekerde leiderschap terug te krijgen en met schrik-training leert hij te vertrouwen op jou en hij leert hoe hij wel mag reageren als ie gespannen is, daarnaast zal het jullie onderlinge band versterken waardoor je weer een team word!

p.s. als je een control freak bent neem dan regelmatig zit-les, dit leert jou te vertrouwen op je zit...je onafhankelijke zit en daar heb je heel veel aan ook omdat een ander de touwtjes in handen heeft en dus een uitdaging word voor jou om je te ontspannen. ga een uitdaging niet uit de weg en probeer altijd in je achterhoofd tegen jezelf zeggen; je kan het altijd gewoon proberen gaat het niet kun je alsnog ermee stoppen dat zie je dan wel, ga dus niet op situatie vooruit lopen denken want juist daarmee creëer je spanningen.
Laatst bijgewerkt door Boompje1985 op 01-05-12 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 21:54

Ik loop eigenlijk altijd drukloos, zeker als hij lekker ontspannen meeloopt vind ik het niet nodig om druk op het touw te hebben. Hij moet van mij met mijn hoofd naast me, ik wil niet dat hij verder vooruit loopt omdat hij dan als hij wil gaan al een voorsprong heeft.
De ene keer gaat hij makkelijk voor me achteruit en de andere keer moet ik hem wel eens een duw geven voor hij een stap verzet.
Af en toe lijkt het ook wel of hij vergeet dat ik ernaast loopt, dan is hij helemaal gefocussed op iets wat hij spannend of interessant vind en dan gaat hij gerust schuin lopen terwijl ik daar loop. Maar dat accepteer ik absoluut niet en dan zet ik hem ook echt weer terug op de plek waar ik hem wil hebben.

Ik heb zelf in mijn ogen nog te weinig ervaring met grondwerk, ik heb het natuurlijk wel een beetje geleerd tijdens de cursus bij Annemarie, maar of ik dat thuis dan ook goed toepas weet ik eigenlijk niet helemaal zeker. Ben ook altijd bang om iets verkeerd te doen waardoor het erger zou worden ofzo.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:10

Als ik het zo lees is het eigenlijk vooral een "aandachts" probleem. Zolang hij met zijn aandacht bij jou is gaat het goed, op het moment dat hij zijn aandacht verlegt gaat het mis. Dus je kan hem bijvoorbeeld makkelijk achterwaarts zetten, tenzij hij met iets anders bezig is. Aandacht houden doe je door constant de aandacht te vragen. O.a. door middel van kleine oefeningen, maar ook door hem er continu op te attenderen dat jij er ook nog bent met bijv aanrakingen, hoofd naar je toe bewegen enz.

Eerlijk gezegd denk ik, ook nav je laatste stukje, dat een aantal extra lessen helemaal niet onverstandig zouden zijn. Meer bewust worden van de mogelijkheden die je met grondwerk hebt en meer kennis op doen over het hoe en wat. Daardoor wordt je ook zekerder in het grondwerk wat je vraagt en dat helpt je uiteindelijk ook in het zadel weer.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 18:31

Vandaag aan de hand in het bos wezen wandelen samen mijn mijn stalgenootje en mijn vriend voor een beetje steun voor mij.
Hij deed het heel goed, op een paar gespannen momentjes na. Hij spande een aantal keer aan dat ik het gevoel kreeg dat hij wilde gaan rennen, maar ik was hem elke keer voor, dus kon hem goed bij me houden.
Dus dat was wel weer even een positieve dag. Toch heb ik het gevoel dat ik erop meer controle heb als ernaast.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:14

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:53

Het is inderdaad lastig als je paard ervandoor gaat als je ernaast loopt of er op zit! En dat vind ik zelf ook niet altijd even leuk en soms word ik zelf ook wel is angstig! Toch is het belangrijk dat je moet geloven in jezelf en dat je weet dat je gewoon moet proberen, ook al doe je iets fout, want een fout kun je altijd weer rechtzetten en van fouten leren jij en je paard samen. Ik heb nu een paard van 6 jaar en die probeerde ook weg te rennen aan de had in het begin maar als ik een zweep in mijn handen had had hij daar heel veel respect voor! Ik hoefde hem niet te slaan, maar voor zijn ogen houden was al voldoende.

Ook een ander paard ken ik van iemand anders rent altijd de wei in bij iedereen en iedereen zeurt dat hij zo sterk en onbetrouwbaar is. Echter heb ik er nooit problemen mee gehad en als hij wilde gaan dribbelen gewoon stilzetten en een enorme rug aan het halstertouw! Dat heb ik 2 keer moeten doen en nu loopt hij met een lang touwtje gewoon mee. Net als mijn 6 jarige paardje nu.

Misschien kun je zoiets proberen bij het buitenzetten!

Wat betreft het rijden moet je gewoon doorzetten, heel allert zijn en gewoon proberen lekker te genieten! Ik voel me ook wel is heel gespannen op het 6 jarige paard van mij, maar hij is ook erg onbetrouwbaar af en toe! Mijn fries van 9 vertrouw ik volkomen en daar doe ik ook alles mee: dressuur, springen, bos en strandritten. Met die fries heb ik ook heel wat problemen gehad in het begin en ik was heel bang, maar als je daar eenmaal doorheen bent kun je echt een heel mooi team vormen!

Succes met je paardje!!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 21:51

Vandaag is paardlief met mijn oude bijrijdster lekker het bos en de duinen in geweest. Hij was superbraaf en ik heb ook echt weer zoiets van jaa ik wil ook weer. Dus ik denk dat ik van de week het bos weer in ga erop. Hij heeft echt geen stap verkeerd gezet. Uit de wei halen ging ook goed, wel even aan het hoofdstel nog en een paar keer spande hij en wilde hij me inhalen, maar ik was elke keer op tijd dus hij kreeg de kans niet om te gaan. Terug naar de wei gewoon aan het halster want we liepen met 3 paarden terug dus toen durfde ik het wel gewoon met halster. Toen ik hem in de wei zette wilde hij wel een sprintje trekken, maar ik kon hem om trekken en zo rustig het halster afdoen. Hij heeft van mij altijd geleerd dat hij om moet draaien zodat ik de draad dicht kan doen. Alleen dat vergeet hij soms. Maar nu ging het goed gelukkig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:33

Bij het loslaten in de wei: doorbreek het patroon. Ga eens een rondje lopen met hem aan de lijn. Omdraaien voordat je hem loslaat is iig al een hele goede. Nu nog leren wachten tot jij hem loslaat. En ook al is hij los, even bij je blijven (ook zonder halster om) tot je zegt dat hij weg mag...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 06:11

Meestal blijft hij ook wel even staan als ik hem los heb gelaten in de wei. Nog even een knuffeltje en dan loop ik vaak weg en soms staat hij me dan echt nog even na te kijken. Behalve als een van de andere paarden hem gaat opjagen, maar ja dan begrijp ik het wel, want hij is in deze club absoluut niet de baas, iets wat hij in zijn vorige groepje wel was.
Maar over het algemeen gaat het terug zetten in de wei goed. Op sommige momentjes na dan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:08

En juist die sommige momentjes zijn een teken aan de wand: het zegt iets over zijn respect voor jouw....

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 07:39

Dat klopt en daar ben ik me ook van bewust, dus ik probeer daar wel hard aan te werken.
Gister wel een goeie dag, we staan op een kampeerboerderij en gister was er weer een hele groep kinderen die op kamp waren.
Net toen ik Orlando uit de wei had gehaald en ik langs het deel moest waar ze net gingen eten, begonnen ze allemaal met hun bestek op hun borden te rammen. Dat vond hij echt heel erg eng, maar hij bleef wel bij me. Gelukkig kwam toen net een stalgenoot die even naar de begeleiding is gelopen om te melden dat er een paard langs moest die echt bang was voor de herrie.
Dus toen stopten de meeste er wel mee, maar niet iedereen, ben er toch langs gegaan en ondanks dat hij echt liep te snuiven en ontzettend spande bleef hij bij me.
Toen besloten dat ik mee ging naar buiten, moest van mezelf. Dus wij opgezadeld, opgestapt en weer langs dat eetgedeelte. Net toen wij langs kwamen begonnen ze weer met het bestek te rammen. Dus hij sprong even naar voren, maar kon hem gelijk weer terug pakken en toen weer rustig verder rijden. In het bos was hij super, heeft zich perfect gedragden, we hebben echt een hele fijne rit gehad. Dus ik ben weer een stuk positiever.
Er is nog heel veel werk, dat weet ik, maar we gaan de goede kant weer op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:12

Wat dat geluid betreft: ik had er een spelletje van gemaakt. Met die kinderen afgesproken dat ze zo hard mogelijk met dat bestek moeten gaan rammen, maar als jij je hand opsteekt, ze ook allemaal meteen moeten stoppen. Vervolgens haal je je paard erbij, laat de kinderen rammen en laat ze doorrammen tot hij minstens 15 seconden stilstaat of zijn hoofd laat zakken. Dan laat je ze stoppen. Geluid gaat weg = beloning. Vervolgens weer geluid laten maken, en weer laten stoppen als hij op zijn minst 15 seconden stil blijft staan of zijn hoofd laat zakken. Wedden dat de schriktijd steeds korter wordt?
Om dit te kunnen bereiken heb je kinderen nodig die echt allemaal luisteren en stoppen als jij een teken geeft. Er snel langs gaan of het geluid op het verkeerde moment laten stoppen sensibiliseert hem voor het geluid....

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 08:38

Dat is idd wel iets om een keer te proberen, maar dit was echt een hele grote groep, dus weet niet of die allemaal zouden luisteren. Toen er nog een paar aan het rammen waren ben ik er ook niet snel langs gelopen, gewoon normaal rustig tempo.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:53

Heb je er wel eens aan gedacht dat hij jou gedrag overneemt?
Jullie zijn beide bang (schrikachtig) en gespannen.
Op het moment dat jij je ontspant wanneer je bijvoorbeeld je vriend bij je hebt is hij braaf.
Misschien heel vervelend om te horen, maar het lijkt er op alsof jullie niet echt de ideale match zijn.
Misschien is een rustiger, minder temperamentvol paard iets geschikter voor je? Op die manier kan je proberen je angst te overwinnen.

Heb je geen stalgenoot met een rustig paard waarop je af en toe eens kan 'oefenen'?

Ik bedoel dit niet vervelend hoor, probeer je alleen een beetje advies te geven.

Succes met alles!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:00

Natuurlijk neemt een paard het gespannen gedrag van de ruiter over. Maar om uit een schrikreactie meteen te concluderen dat je dan maar niet de ideale match hebt is een beetje voorbarig. Een paard kan leren om enge dingen met meer zelfvertrouwen tegenmoet te treden, en de ruiter kan leren hoe hij het beste kan reageren op een schrikreactie.

Als iedereen zijn paard meteen maar weg zou doen bij een schrikreactie zonder de tijd te nemen om aan het probleem te gaan werken, zouden er heel veel paarden te koop staan....