Wat willen jury's zien in een M1 proef?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovewynette

Wat willen jury's zien in een M1 proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 14:05

Hoi allemaal,

Ik rij op dit moment met mijn paard M1.
Ik zou graag willen weten waar de jury's nou precies op letten, wat ze willen zien.
Want de ene jury wil bijvoorbeeld een schouderbinnenwaarts met veel buiging zien en de andere juist met weinig buiging.

De wedstrijden gaan op zich wel goed en ik haal wel gewoon winstpunten, maar ik zou het toch fijn vinden om te weten waar de jury op let, zodat ik met trainingen daarop kan focussen en nog betere punten ga halen.

Alvast dank jullie wel!

Groetjes lovewynette

Anoniem

Re: Wat willen jury's zien in een M1 proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:06

Waarom niet een keer de jury aanspreken na een proef? In principe moet dat mogelijk zijn en kun je vragen waarom hij of zij je deze punten heeft gegeven. Heb ik ook wel eens gedaan, is zeer leerzaam :)

lovewynette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 14:08

Joolien schreef:
Waarom niet een keer de jury aanspreken na een proef? In principe moet dat mogelijk zijn en kun je vragen waarom hij of zij je deze punten heeft gegeven. Heb ik ook wel eens gedaan, is zeer leerzaam :)

dat wil ik vaak ook wel doen of om uitleg vragen over een bepaald punt in de proef, maar vaak zijn de jury's al weg of zijn ze aan het jureren.
maar dank je wel!

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:12

Hier ben ik ook Zeer benieuwd naar ik start sinds kort ook in de M
Dus hier even een stipje

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:33

SBW is gewoon een moeilijk oefening om te rijden en ook de beoordeling ervan is wisselend (is mijn ervaring van toen ik nog zelf reed :j ). In het proevenboekje staat duidelijk uitgelegd hoe de sbw moet en hoe het beoordeeld zou moeten worden. Te weinig buiging is niet goed, maar teveel buiging ook niet. Staat precies in het boekje, dus daar zou ik eens kijken..
Wat ik vaak zie is teveel buiging in de hals en daarbij een paard wat niet of nauwelijks op 3 sporen loopt. Ook zie je vaak dat paarden veelste scheef worden gezet, dan is het geen sbw meer maar wijken langs de hoefslag. Ook het uitzwaaien van de achterhand zie je heel veel en dat moet niet, de schouder moet immers naar binnen en niet de ah naar buiten :D
Verder verwacht in het M1 een paard wat al goed bevestigd is in de aanleuning, nageeflijkheid en stelling en buiging en het paard moet goed aan de hulpen zijn, actief en met voldoende impuls.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:58

Ik zie in de SBW vaak paarden die over de buitenschouder weglopen, teveel halsbuiging tonen en kantelen dus niet nageeflijk op de buitenteugel zijn.
Ik kan zelden hoge punten kwijt voor de SBW-en.

Ik wil in het M1 een paard zien wat met voldoende impuls loopt, correct nageeflijk is, stil in de aanleuning en in een mooie balans loopt dus voldoende gesloten en op het achterbeen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:30

Suzanne F. schreef:
Ik zie in de SBW vaak paarden die over de buitenschouder weglopen, teveel halsbuiging tonen en kantelen dus niet nageeflijk op de buitenteugel zijn.
Ik kan zelden hoge punten kwijt voor de SBW-en.

Ik wil in het M1 een paard zien wat met voldoende impuls loopt, correct nageeflijk is, stil in de aanleuning en in een mooie balans loopt dus voldoende gesloten en op het achterbeen.

Helemaal mee eens, al ben ik dan geen jury maar ruiter.
Ik deel de ervaring uit de OP ook totaal niet, ik heb namelijk wel bijna altijd constante punten voor mijn SB. Je paard moet duidelijk buiging tonen en actief blijven. Niet kantelen, niet te schuin en zeker niet alleen buiging de in de hals.

lovewynette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 22:36

Mijn vraag was niet specifiek naar SWB maar gewoon wat er over het algemeen van de combinatie wordt verwacht in dr M1. SWB was maar een voorbeeldje ;) maat dank jullie wel voor jullie antwoorden tot nu toe!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:49

Ik denk dat de meeste antwoorden hier wel gegeven zijn. Een paard dat vlug aan het been is, voldoende impuls heeft, tacktmatig is, een constante aanleuning heeft. Daarbij moet de ruiter het paard zo min mogelijk hinderen.

Er is niet iets speciaals dat ze in de M1 willen zien. Ze willen alleen dat je paard vanuit het skala verder is dan in de L. Kijk anders eens de proefjes op de knhs cd :)

lovewynette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 16:59

ik heb afgelopen donderdag les gehad en tegen mijn instructeur gezegd dat ik wou werken aan de impuls en het op de achterhand hebben van mijn paard, dat ging heel goed, vandaag ook nog veel met impuls geoefend en morgen wedstrijd.

dank jullie wel voor jullie antwoorden allemaal!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:46

lovewynette schreef:
ik heb afgelopen donderdag les gehad en tegen mijn instructeur gezegd dat ik wou werken aan de impuls en het op de achterhand hebben van mijn paard, dat ging heel goed, vandaag ook nog veel met impuls geoefend en morgen wedstrijd.

Wat erg dat je dat moet aangeven bij je instructeur zeg.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:48

dat wilde ik vanmiddag ook posten... Hebop mijn handne gezeten :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:49

996981 schreef:
dat wilde ik vanmiddag ook posten... Hebop mijn handne gezeten :=

Niet doen, maak van je hart geen moordkuil. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:50

Ik vond het ook maar vreemd, maar heb me ook maar stil gehouden ;)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:45

:=

Vandaag een grote groep M1 in de ring gehad, viel nog niet alles mee. Binnen losrijden en dan naar buiten met die regen/wind gaf bij veel paarden toch wat spanning. En wat wordt er soms toch ook gewoon slordig gereden zeg, een wending rijden bijv is niet hetzelfde als op hoop van zegen de hoek om zeilen hoor :') !

lovewynette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 20:01

Suzanne F. schreef:
lovewynette schreef:

Wat erg dat je dat moet aangeven bij je instructeur zeg.

ik heb niet zo vaak les en mijn paard is niet de makkelijkste, een behoorlijk pittige merrie
daarom geef ik altijd aan wat ik wil oefenen ;)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:07

Maar impuls is niet iets dat je 'even oefent', dat hoort als een rode draad door de training te lopen zéker als je M start! Dat is denk ik waarom er zo gereageerd wordt ;)

lovewynette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 17:28

Remember schreef:
Maar impuls is niet iets dat je 'even oefent', dat hoort als een rode draad door de training te lopen zéker als je M start! Dat is denk ik waarom er zo gereageerd wordt ;)

ja weet ik, maar hij heeft tips gegeven hoe ik het kan oefenen en dat doe ik nu elke dag

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 17:51

lovewynette schreef:
ja weet ik, maar hij heeft tips gegeven hoe ik het kan oefenen en dat doe ik nu elke dag

Je moet het allemaal zelf weten hoor maar het klinkt zo heel best niet. Impuls 'oefen' je niet.
Sowieso het feit dat je een topic opent met de vraag wat een jury wil zien in een M1 proef vind ik al dubieus. Als je echt een goede instructeur zou hebben, zou die je dat helemaal tot in detail hebben kunnen uitleggen en was de rode draad door de training heen een opbouw hiernaar toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:04

Remember schreef:
:=

Vandaag een grote groep M1 in de ring gehad, viel nog niet alles mee. Binnen losrijden en dan naar buiten met die regen/wind gaf bij veel paarden toch wat spanning. En wat wordt er soms toch ook gewoon slordig gereden zeg, een wending rijden bijv is niet hetzelfde als op hoop van zegen de hoek om zeilen hoor :') !

De afwerking laat idd te wensen over.. Ik had gister de proef waarbij ze op X aan moeten springen (lijn B-X-E) en er is niet 1 combi geweest die na het aanspringen rechtdoor rijdt naar de E of B, nee allemaal beginnen ze meteen af te slaan na het aangaloperen.. Het zijn maar details, maar zo zijn er veel van die dingetjes..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:09

Dat is vaak puur een gebrek aan verzameling. Je kán niet rechtdoor gaan als je enorm groot in de galop komt :D heb ik zelf ook nog last van. Verder weinig moeite met de M proeven :)

R_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:10

Volgensmij moet een jury als de ring ofzo klaar is, nog wachten voor ze vertrekken voor eventuele vragen van ruiters en amazones. (het is mij maar één keer overkomen). Dat zou je aan de jury kunnen vragen, dan kunnen ze geen nee zeggen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:14

996981 schreef:
Dat is vaak puur een gebrek aan verzameling. Je kán niet rechtdoor gaan als je enorm groot in de galop komt :D heb ik zelf ook nog last van. Verder weinig moeite met de M proeven :)

Klopt, het is idd makkelijker, net als dat iedereen middengalop terugneemt ín de hoek ipv bij de letter voor de hoek :j Maar het zijn wel aandachtspunten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:28

Er zijn een hoop paarden nog niet voldoende op het achterbeen en lopen niet of te weinig gesloten, dan krijg je dat soort dingen als Relaxed aangeeft.
Ik zie ook altijd veel paarden door de contraoefeningen heen racen...op hoop van zegen :P iedere pas moet te controleren zijn!

Btw: als ik ga lessen bepaald mijn instructrice wat er gebeurt en niet andersom.....je kan in de proef toch ook niet kiezen wat je gaat doen :+