Bijt periode Shet.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy66

Bijt periode Shet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 11:23

Goedenmorgen vroege bokkers,

Ik heb al bijna een jaar een mini Shetje Cevvin.
Ik heb hem als hengstje gekocht. Maar hem eind oktober laten castreren.
Voor de castratie begon hij te bijten en te schoppen. Het schoppen is bij mij
nog nooit voor gekomen maar verder bij andere familie leden wel of vreemde mensen.
Het bokken is verder geen probleem geweest maar het bijten in handen, voeten is niet afgelopen.

Aangezien ik volwassen ben zeg ik rustig stop en knijp ik zachtjes in zijn neus om bij hem op te komen dat
ik terug bijt. Maar is hier een andere oplossing voor? Dat hij een keer zal ophouden met bijten.
Heeft iemand hier er ervaring mee?
Graag in dit topic of in PB antwoorden ;) Dankjewel.

Groetjes,
Mandy66

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:27

mijn shet probeert ook weleens te bijten....dan krijgt hij een dreun.
Ik ben ook volwassen ;)

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 11:30

geerke schreef:
mijn shet probeert ook weleens te bijten....dan krijgt hij een dreun.
Ik ben ook volwassen ;)

Een dreun zal ik mijn Shet niet geven. Daar leert hij niks van eigenlijk ;)
Maar zoals gezegd knijp ik zacht met mijn wijsvinger en duim in zijn bovenlipje.
Maar daar mee houd hij niet op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:32

misschien een goed gesprek met hem aangaan? :D

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 11:33

geerke schreef:
misschien een goed gesprek met hem aangaan? :D

Whaha :P *\o/* :D
En dat zal lukken? :o

TamarBwopke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:34

In zijn oor knijpen??
dat doen ze namelijkook in de kudde

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:37

Mandy66 schreef:
geerke schreef:
dan krijgt hij een dreun.

Een dreun zal ik mijn Shet niet geven. Daar leert hij niks van eigenlijk ;)
Maar zoals gezegd knijp ik zacht met mijn wijsvinger en duim in zijn bovenlipje.
Maar daar mee houd hij niet op.

Hoe weet je dat hij van een dreun niks leert?
Van jou geknijp leert hij ook niks want hij doet het nog steeds.

Hard gezegd,fikse mep als hij bijt of gelijk terugbijten (maarja moet je wel op de knieën zitten) :P

Beter 1x hard afstraffen als 10 x dat zachte geaai. Paard heeft een dikke neus en een dikke huid,wat voor ons pijnlijk is kan voor hem gekriebel betekenen.

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 11:39

TamarBwopke schreef:
In zijn oor knijpen??
dat doen ze namelijkook in de kudde

Voornamelijk zou ik niet in zijn oor knijpen omdat hij dat geen lekker plekje vind. Want dan
weet ik al sowieso zeker dat hij gaat bijten naar me :P
Maar misschien komt het ook omdat hij nog bijna 3 jaar is of nog speels is.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:39

Ik denk dat als hij een ander paard bijt, en die dat niet leuk vind, dat ie van dat paard ook een rotschop krijgt. Zo gaat dat in paardentaal: ongewenst gedrag is stampen en wegjagen (onder paarden)

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 11:41

x_Quinta_x schreef:
Ik denk dat als hij een ander paard bijt, en die dat niet leuk vind, dat ie van dat paard ook een rotschop krijgt. Zo gaat dat in paardentaal: ongewenst gedrag is stampen en wegjagen (onder paarden)

Tja, hij word nooit gebeten door mijn merrie. Aangezien mijn merrie al bejaard is zit ze liever te suffen in der wei dan Cevvin te bijten :P
Maar alsnog bijt hij haar wel en dat krijgt hij een dreun terug. Zelf geef ik hem wel is een klein tikje op zijn neus. Maar dat doe ik zelden.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:42

Als mijn paard zou bijten zou ik hem zeker weten een dreun geven, beter 1x goed straffen dan 10x te zacht. Als hij het niet afleert gaat het van kwaad naar erger en bijt hij in alles en gebeuren er ongelukken

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:43

Als hij jou bijt als strafmaat, omdat hij het er niet mee eens is, betekent dat waarschijnlijk dat de rangorde tusse jullie ook nog niet helemaal duidelijk is. Misschien verstandig om daar eerst mee aan de slag te gaan.

Verder is het argument dat je niet zijn oor wilt gebruiken als strafmaat omdat hij dat niet fijn vindt eigenlijk een beetje gek, het is namelijk de bedoeling dat hij de straf niet fijn vindt. Nog los van de vraag of ik in een oor zou knijpen, ben persoonlijk meer van de lel.

TamarBwopke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:44

ik geef mijn shet gewoon een klap tegen haar neus
ze heeft mij een keer gebeten maar toen gaf ik haar eenklap en nu doet zehet ook niet meer

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:45

Zulk soort mensen zouden geen jonge paarden moeten hebben...

Je knijpt zachtjes in zijn bovenlip? Denk je echt dat je paard dan denkt, oh.. hee.. een beetje druk op mijn lip.. Hmmmm, zal dat te maken hebben met dat ik bijt? Hmmm.. geen idee, nog maar eens proberen....

Nee natuurlijk niet. Heb je een kudde paarden weleens geobserveerd? Als een paard die lager in rang staat iets doet bij een paard wat hoger in rang staat (neem even het voorbeeld bijten) dan ziet hij alle hoeken van de weide hoor.. En dát is de paardentaal. Consequent zijn en direct duidelijk ingrijpen.

Knijpen in de lip is niet duidelijk, een fikse knal voor zijn hasses wel.
Ik los echt niet alles op met slaan maar een paard mag nooit, maar dan ook nooit bijten.
2 oplossingen: zelf hard inkomen en gewoon een knal verkopen (en nee dat is niet zielugh maar duidelijk) of je paard verkopen aan iemand die dat gedrag wél kan corrigeren.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:46

Het is toch wel een normale fase voor jonge hengstjes (of ruintjes) dat bijten. Dat maakt het nog niet prettig en ja, met geweld kun je het misschien stoppen. Het gaat over het algemeen over met het ouder worden. De reactie die je nu geeft op hem na het bijten, geeft hem wel aandacht. Misschien werkt echt negeren en natuurlijk proberen de situatie zo in te schatten dat hij de kans niet krijgt, beter.

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 11:47

troi schreef:
Als hij jou bijt als strafmaat, omdat hij het er niet mee eens is, betekent dat waarschijnlijk dat de rangorde tusse jullie ook nog niet helemaal duidelijk is. Misschien verstandig om daar eerst mee aan de slag te gaan.

Verder is het argument dat je niet zijn oor wilt gebruiken als strafmaat omdat hij dat niet fijn vindt eigenlijk een beetje gek, het is namelijk de bedoeling dat hij de straf niet fijn vindt. Nog los van de vraag of ik in een oor zou knijpen, ben persoonlijk meer van de lel.

Ik zeg niet dat ik geen goeie band heb met mijn pony. Ik heb juist een hele goeie band met mijn paard.
Waarom zou ik hem een lel geven als hij bijvoorbeeld speels is? Maar ik wil graag alleen dat hij dat afleert.
Want altijd komt hij wel is naar me toe, en blijft rustig stil staan.

Omdat hij bij zijn vorige baas wat problemen heeft gehad, haalt hij die problemen bij mij weer op omdat hij denkt dat ik net zoals die baas van hem was. Maar natuurlijk doe ik dat niet ;) Zijn vorige baas haar man had een agressief voorbeeld bij Cevvin. Waar door hij denkt dat ik ook Agressief naar hem doe. Maar dat wil ik juist afleren snappie? :9

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 11:49

Captain schreef:

Je knijpt zachtjes in zijn bovenlip? Denk je echt dat je paard dan denkt, oh.. hee.. een beetje druk op mijn lip.. Hmmmm, zal dat te maken hebben met dat ik bijt? Hmmm.. geen idee, nog maar eens proberen....

Nee natuurlijk niet. Heb je een kudde paarden weleens geobserveerd? Als een paard die lager in rang staat iets doet bij een paard wat hoger in rang staat (neem even het voorbeeld bijten) dan ziet hij alle hoeken van de weide hoor.. En dát is de paardentaal. Consequent zijn en direct duidelijk ingrijpen.

Ik los echt niet alles op met slaan maar een paard mag nooit, maar dan ook nooit bijten.
2 oplossingen: zelf hard inkomen en gewoon een knal verkopen (en nee dat is niet zielugh maar duidelijk) of je paard verkopen aan iemand die dat gedrag wél kan corrigeren.

Ik zeg niet dat ik heel bang voor mijn pony ben. Maar een knijpje in zijn bovenlip is beter dan dat hij bang van me word en ik hem een dikke lel geef waar door hij agressief tegen me over gaat doen. Lees aub mijn vorige bericht eens;)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:50

Iets afleren kan alleen als JIJ begint met HEM te behandelen als een paard en als JIJ kuddegedrag gaat vertonen. In een kudden wordt een paard gestraft omdat hij bijt, hij wordt dan verrot getrapt door de hoger in rang staand paard. Dus JIJ moet hem harder aanpakken, dus een flinke lel geven. Ook al heeft een paard in het verleden problemen, geeft hem nog niet een vrijbrief om te mogen bijten. JIJ bent zijn kudde en HIJ wil in rang klimmen, dus dat moet JIJ voorkomen.

TamarBwopke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:50

Maar je kan toch ook streng zijn en goed voor hem zorgen ;)

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:52

Ook een manier om de 'rangorde' duidelijk te maken.

Men neme een halstertouw dat draai je van jezelf af (als was het je staart) en iedere keer als je shet lekker in de wei staat te eten jaag je hem van dát plekje weg met het touw (van je af draaien! Erg belangrijk) en als je hem raakt, geen probleem (doet geen zeer, maakt wel duidelijk dat jij hoger in rangorde staat).

Als het goed is gaat hij na een tijdje ergens anders in de wei op zijn gemak staan eten, dan wacht je even en stuur je hem daar ook weer weg (als boven). Het is erg belangrijk dat je daarna nog even op de 'veroverde' plekje blijft staan.

Dit blijf je doen en regelmatig herhalen (dus niet één dag en dan nooit meer). Wat bereik je hiermee?

Jij bent vanaf dat je hem weg kunt sturen hoger in rang (ze noemen dit 'plekje pikken') en een gezond en goed opgevoed paard zal NOOIT de leider bijten en of slaan.

Blijft hij bijten of slaan dan wordt het idd tijd hem eens een rotschop of klap te verkopen en weg te sturen uit 'de groep', dat doen leidende merries (en hengsten) binnen een kudde ook. Hij mag dan ook niet terug bij je komen totdat jij het toelaat.

Wil je hier meer over weten? Lees eens wat boeken over Natural Horsemanship! Zal je zeker helpen!

Succes!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:52

Ik zeg toch ook niet dat je bang voor je pony bent? Alleen dat je veel te lief voor hem bent.
Een knijpje in de bovenlip is niet beter, sterker nog, ik denk dat je het bijtgedrag zo alleen nog maar meer uitlokt.

Je paard wordt niet bang van een knal als je dat consequent en direct doet. Dus als hij bijt geef je hem direct een knal. Dan pas gaat je paard de link leggen dat als hij bijt hij een knal krijgt en dus niet mag bijten.

En als jij bang bent dat je paard agressief naar je wordt als je hem corrigeert mag je wel eens hééééél hard aan de verstandhouding gaan werken. Ik denk dat dat sowieso geen slecht idee is, hij is nu de baas over jou in plaats van andersom.

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 11:54

TamarBwopke schreef:
Maar je kan toch ook streng zijn en goed voor hem zorgen ;)

Idd ben ik ook streng voor hem. Ik ben dan misschien wel volwassen ben ik ben niet agressief tegen over mijn dieren toe.
Ik geef ze dus niet in een twee een dikke lel. Oke, als ze MIJ bijten dan zeg ik rustig in een normale toon stop met een boos gezicht doen ze het dan weer dan zal ik een kleine klap geven. Maar weg lopen zal ik voor het paard niet doen, anders laat ik zien dat ik bang voor het paard ben ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:55

Mandy66 schreef:
Oke, als ze MIJ bijten dan zeg ik rustig in een normale toon stop met een boos gezicht doen ze het dan weer dan zal ik een kleine klap geven.

Denk je nu écht dat een paard het woord 'stop' gaat linken aan dat hij iets verkeerds doet? :?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:57

Mandy66 schreef:
Captain schreef:

Ik zeg niet dat ik heel bang voor mijn pony ben. Maar een knijpje in zijn bovenlip is beter dan dat hij bang van me word en ik hem een dikke lel geef waar door hij agressief tegen me over gaat doen. Lees aub mijn vorige bericht eens;)

Ga helemaal met Captain mee. Hier 2 shetten, waarvan 1 tot zijn 4e hengst is geweest, en een Welsh A merrie. Kan gerust zeggen dat zij mij nóooooit bijten.
Ze zien mij als leider, en hebben respect voor mij. Speelsheid, prima, maar ik ben mens en geen paard. Wat een ander paard qua speelsheid (bijten, trappen etc.) wel kan hebben, kan mij in het ziekenhuis doen belanden. Dus zodra ik in de buurt ben, zijn ze maar extra voorzichtig. En dat weten ze dondersgoed.

TS: als jij alles zelf zo precies weet, waarom vraag je hier dan nog om advies? Alles wat hier wordt gezegd werkt volgens jou niet..... Als jij je eigen manier het beste vind, ga daar dan gewoon mee door. Al werkt het dus zeker niet op deze manier, en dat ondervind jij dus nu ook. Maar op alles heb jij een tegenwoord.....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:57

Duidelijk, hoe klein ook, je shet is de baas en jij bent veel te soft. Aanpakken die hap, onze shet besloot een jaar geleden dat ze geen hoeven meer wilde laten uitkrabben, ze heeft 10 seconden alle hoeken van haar grote boks gezien. Flinke schop eronder en heel boze stem opzetten. En of ze nu luistert, nooit meer problemen mee gehad en ze komt echt nog steeds hardlopend bij me, waarom, ik ben haar kuddeleider, daarom. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, vooral in omgang met een paard, minishet of trekpaard, ze zijn allemaal gelijk. Onze groten hoef ik maar even te brommen of aan te kijken en ze weten precies hoe laat het is, ik heb mijn leven lief en daarom ben ik de baas. En dat kneepje in de neus, door een praam komen er prettige stoffen vrij waardoor een paard ontspant, misschien bijt hij je wel expres omdat hij het zo lekker vind.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 22-04-12 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt