Hoe omgaan met dit karakter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spytgnieskje

Hoe omgaan met dit karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 15:38

Tjah, waar zal ik eens beginnen. Allereerst even een opmerking.. graag alleen reageren als je je reactie ook kunt toelichten zodat ik er echt wat aan heb!

Ik ben in het bezit van een E-pony, Haflinger x KWPN en het is een ruin. Het is 1 van de mooiste pony’s die ik ken (al zeg ik het zelf) maar zijn karakter… Hij heeft het ‘koppige’ van een haflinger en het ‘hete’ van een KWPN’er en dan kan heel erg botsen. Hij heeft zo veel talent, springen dressuur western hij kan het allemaal, maar door zijn karakter kan ik er niet uit halen wat er in zit.

Punten waar ik tegen aan loop:

- Kan niet (tijdelijk) alleen staan, maakt niet uit waar. Stal, land of paddock hij breekt de boel af.
- Kan niet tegen veranderingen. Als er de ene dag een stoel aan de linkerkant van de bak staat is het goed, maar als hij de volgende dag aan de rechter kant staat is het mis en kan ik wel ophouden met rijden.
- Kan niet met hem op buitenrit want hij galoppeert bokkend weer terug naar huis.
- Hij hoort en ziet alles ook spoken en bakkabouters.
- Maakt soms schijnbewegingen vanuit het niets waardoor ik er uiteraard meteen naast lig.
- Als hij niet luistert en ik geef heem een tik met de zweep bokt hij zo hoog (soms) dat de kans groot is dat ik er af val.
- Met poetsen staat hij constant om zich heen te kijken en te snuiven en te knorren.

Meer weet ik op dit moment even niet :+

Het is niet dat hij pijn heeft of dat er kwaad in hem zit maar kan in één keer een angstaanval krijgen of helemaal stijf staan van de spanning.

Dit gedrag vertoont hij met vlagen. Alle anderen dagen is hij een heerlijke knuffelpony en is hij soms zelfs té braaf. Ik heb ook regelmatig les en dan gaat het vaak heel goed omdat er dan iemand bij is dat vind hij prettig. Ik heb heel vaak op het punt gestaan om hem te verkopen als hij weer in zo’n ‘angstige fase’ zat, maar dat kan ik niet maken want ik heb hem cadeau gekregen.

Zelf ben ik er achter gekomen dat ik PDD-NOS heb (een milde vorm van autisme) en ik roep heel vaak dat hij dat ook heeft, omdat we soms wel eens de zelfde symptomen hebben :+ Misschien dat dat onbewust er ook iets mee te maken heeft?

Anyway, ik zoek dus een manier waardoor hij minder stress en spanning in zijn lichaam heeft waardoor hij prettiger word in de omgang en onder het zadel. En zodat het voor hem ook fijner is om te werken onder het zadel en in alle rust te kunnen poetsen. Ik heb al eens geprobeerd om pavo nerv control te voeren maar dit at hij op het laatst niet meer op en had ook geen effect.

Oja, hij staat elke dag de hele dag buiten in de paddock en ’s nachts op stal. Hij krijgt 4x per kuil en elke dag een handje brok.

Nogmaals dit gedrag vertoont hij niet dagelijks! De overige dagen is het gewoon een heerlijke pony om mee te werken en in de omgang. Het is ook niet iets van de laatste tijd hij is altijd al zo geweest.

Caira

Re: Hoe omgaan met dit karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:52

jouw opmerking is zo gek nog niet. Veel mensen zijn nog niet volledig op de hoogte van de spiegelde werking van een paard. Ze zijn enorm gevoelig voor onze stemmingen en zullen die ook haarfijn overnemen. Ook een links of rechts geplaatste stoel kan voor ons onbelangrijk lijken, voor een prooidier met 2 verschillende gezichtsvelden!!! is het dit niet. Iets wat hij eerst met links ziet, ziet hij voor de 2e keer met rechts weer voor het eerst, zijn hersenhelften werken niet samen op de manier dat het bij ons samenwerkt. Ben je wel eens bezig geweest met grondwerken of loswerken en hoe sta je daar tegenover?

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 16:17

Ik sta voor alles open vandaar dat ik ook al bij veel verschillende mensen een lesje heb gevolgd. Toevallig krijg ik as. zaterdag les van een vrouw waar ik nog niet eerder les van heb gehad en die bied ook grondwerk lessen aan dus dat gaan we zeker eens proberen!

Ik heb het er met opzet bij gezet van mijn pdd-nos omdat ik heel veel in hem herken waar ik zelf mee worstel. Al ben ik bij de paarden vrij rustig.

Ik wil nog even duidelijk maken voor evt. volgende reacties dat dit niet om zijn 'gedrag' gaat maar dat ik echt vind dat het zijn karakter is en dat het waarschijnlijk nooit over gaat maar dat er vast wel manieren zijn om het voor ons wat makkelijker te maken. (correct me if 'm wrong)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:21

Maar waarom denk je dat het zijn karakter is? Als dat zo zou zijn zou hij dat gedrag immers altijd vertonen. Als een kind jou niet begrijpt en daardoor vervelend gedrag vertoont zeg je ook niet: joh dat zal zijn karakter wel zijn. Jullie hebben gewoon ruis op de lijn en er zijn zat manier om die ruis eruit te krijgen.

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 16:28

:o Daar heb je wel een beetje gelijk in.

Ik heb ook altijd gezegd ik ben wie ik ben en daar kun je niks aan veranderen, maar nu ik medicijnen slik voor mijn pdd-nos merk ik ook dat ik beter te genieten ben dus dat het ook anders kan. Maar het zal nooit helemaal over gaan zo voel ik dat bij hem ook.

Ik zoek dus een manier waardoor hij ook beter te genieten is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:29

Ik werk volgens het Voest systeem en gedeeltelijk Parelli Zie mijn profiel voor hoe dat gaat. Je bent hier van harte welkom om eens te komen kijken wat dat inhoudt.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:29

Een tijdje terug heb ik ook op een spook van een paard gereden, lui voor het been, maar wel van alles schrikken en dan niet zo maar schrikken maar de hele trukendoos ging open. Een zeer gevoelig paard wat gelijk doorhad als ik er niet met mijn aandacht bij was.... Dus met rijden hard aan het werk gezet, veel oefeningen en er met mijn hoofd bij blijven, hem proberen te vroeg af te zijn.

Je hebt ook voer wat speciaal voor nerveuze paarden is. Vooral Magnesium schijnt een goede aanvulling op het randsoen van nerveuze paarden. Vaak is hier ook een te kort aan in het dagelijkse voer.

Hoe lang heb je de pony al? Een paard heeft een ruimte tijd nodig om aan zijn omgeving te wennen, pas als het alle seizoenen heeft meegemaakt voelt het zich echt thuis.

Het kan ook zijn dat hij gevoelig is voor aardstralen of waterbronnen (?) Zit zelf niet in die materie maar misschien dat je er iets in herkent als je er op zoekt. Paard schrikt dan vaak op steeds dezelfde plek.

hoop dat je er iets aan hebt, het zijn zo snel de dingen die me te binnen schieten. Lastig hoor als je als baasje niet precies weet wat er gaande is... Hoop dat je je antwoord vind.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:32

elk dier is weer anders en ik ken echt heel veel paarden die 3 dagen braaf zijn en de 4e zooo vervelend!
ook wel paarden op stal die naast je lopen te dansen en te knorren,ik moet dan altijd wel lachen, ze zijn een beetje gek,maar gelukkig wel heel hanteerbaar!
dat is dus niet vreemd,belangrijk is hoe je er zelf op reageerd.

paarden reageren erg op jouw stemming.
is hij vervelend en word jij dan ongeduldig en boos dan kun je hem beter weer terug brengen naar stal/wei want dan werkt toch niet.

reageer je juist niet en ga je bijvoorbeeld een liedje staan zingen dan zal je pony ongetwijfeld anders gaan doen.
vaak als je geirriteerd raakt ga je anders en sneller ademen, met een liedje zingen breng je je ademhaling weer rustig en dat helpt. :D

grondwerk is niet eens nodig, rustig en assertief blijven wel.

ik kijk wel eens naar ceasar milan,die hondenfluisteraar?
wat hij dus bij honden werkt ook bij paarden.
kalm en rustig blijven ( calm and assertive) en dan word je paard het ook wel.

mag ik vragen waarom jij hem een tik geeft met de zweep als hij niet luisterd?
mijn pony zou je er denk ik ook af bokken als je dat doet..sommige dieren pikken dat niet
belangrijker om uit te zoeken wat je zelf fout hebt gedaan zodat je pony niet luisterd ;)

niet alleen kunnen staan kan ook onzekerheid zijn en dat drukke gedrag kan ook komen doordat hij misschien wel wat nerveus is door wat tekorten uit de voeding,.,magnesium schijnt dan wel te helpen.
is die fase van hem altijd rond dezelfde tijd?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:36

misschien is het een idee, om op te schrijven hoe jij bent op de dag dat je bij je pony bent, en je schrijft op wat je allemaal doet met je pony en je schrijft dan ook nog op hoe hij zich heeft gedragen. misschien valt daar een conclusie uit te trekken? en kom je er dan zo achten waarom hij op die dag zo doet

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:39

Ik wil je graag een compliment geven voor de manier waarop je dit aanpakt.
Je zult voor jezelf een manier moeten vinden om met hem om te gaan, en daar kun je alleen maar van leren. :)
Zoek bij jezelf, dat vind ik een enorm goed standpunt én startpunt.
Mijn ervaring is dat wanneer je dit soort paarden goed leert begrijpen, ze voor je door het vuur gaan. :)

Verder denk ik dat dit een paard is dat wel een uitdaging kan gebruiken, maar dat je er goed voor moet waken dat je niet over zijn grens gaat. Dit geldt natuurlijk voor elk paard, maar hier moet je dus duidelijk leren, waar die grens ligt.
Op die manier kun je het buitenrijden ook gaan oppakken en zo krijgt het paard meer uitdaging, beweging en (belangrijk!) afwisseling.
Grondwerk kan heel goed zijn om je te helpen hierbij, om zijn lichaamstaal beter te leren lezen, grenzen te zien en stiekem ook over jezelf te leren.
Geef niet op! :)

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 16:41

Citaat:
Een tijdje terug heb ik ook op een spook van een paard gereden, lui voor het been, maar wel van alles schrikken en dan niet zo maar schrikken maar de hele trukendoos ging open. Een zeer gevoelig paard wat gelijk doorhad als ik er niet met mijn aandacht bij was.... Dus met rijden hard aan het werk gezet, veel oefeningen en er met mijn hoofd bij blijven, hem proberen te vroeg af te zijn.

Dit stukje is heel herkenbaar. Met rijden zet ik 'm ook flink aan het werk zodat hij blijft opletten maar als ik alleen rijd of een tijdje geen les heb gehad is het best lastig voor mij om altijd zo consequent te zijn. Ik wil ook wel eens een keer lekker rijden met een los teugeltje maar dat gaat dan niet.

Citaat:
paarden reageren erg op jouw stemming.
is hij vervelend en word jij dan ongeduldig en boos dan kun je hem beter weer terug brengen naar stal/wei want dan werkt toch niet.

reageer je juist niet en ga je bijvoorbeeld een liedje staan zingen dan zal je pony ongetwijfeld anders gaan doen.
vaak als je geirriteerd raakt ga je anders en sneller ademen, met een liedje zingen breng je je ademhaling weer rustig en dat helpt.

Als ik chagrijnig ben stap ik er niet eens op want ik weet dat het geen zin heeft. Meestal ga ik dan longeren (waarbij hij wel erg braaf is!) of een stukje wandelen door het bos (waarbij hij weer zeeeeeeeer kijkerig is).
Liedje zingen en tot 10 tellen helpt heel af en toe maar.

Met een tik bedoel ik meer een corrigerende tik die iedereen wel eens geeft ;)

Als het rot weer is is hij zowiezo drukker dan normaal maar ik was vandaag met hem bezig in het zonnetje en toen is hij een half uur aan het staken geweest en veel achteruit lopen omdat hij niet door een hoek van de bak durfde omdat daar een buis lag (buiten de bak)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:00

Spytgnieskje schreef:
- Kan niet tegen veranderingen. Als er de ene dag een stoel aan de linkerkant van de bak staat is het goed, maar als hij de volgende dag aan de rechter kant staat is het mis en kan ik wel ophouden met rijden.
- Kan niet met hem op buitenrit want hij galoppeert bokkend weer terug naar huis.
- Hij hoort en ziet alles ook spoken en bakkabouters.
- Maakt soms schijnbewegingen vanuit het niets waardoor ik er uiteraard meteen naast lig.
- Als hij niet luistert en ik geef hem een tik met de zweep bokt hij zo hoog (soms) dat de kans groot is dat ik er af val.
- Met poetsen staat hij constant om zich heen te kijken en te snuiven en te knorren.

Het grootste deel is waarschijnlijk heel eenvoudig op te lossen als jij zelfverzekerder en rustiger met hem omgaat.
Veel spoken zien en niet tegen veranderingen kunnen ligt vaak aan onrust en/of onkunde bij de ruiter, het paard maakt daar misbruik van of wordt er onzeker van.
Het bokkend terug gaan naar huis is daar een goed voorbeeld van, hij doet het omdat het kan. Kwestie van aanpakken en laten merken dat je geen grappen met je laat uithalen.
Zo ook de bok die hij geeft als je hem een tik geeft, zorg in elk geval dat hij weet waarvoor hij die tik krijgt anders doet hij het terecht. Geef je hem een tik houd hem dan ook strak met je been en teugelhulpen zodat hij er eigenlijk niet tussenuit kan, geeft hij die bok, laat hem dan merken dat niet kan en geef evt. een tik na.
Daarnaast moet jij natuurlijk ook zorgen dat je blijft zitten.

Staat hij ook buiten met een vriendje? Als hij alleen staat kan hij zijn energie waarschijnlijk niet kwijt en zoekt met rijden een reden om te irriteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:13

Misschien voer je hem te hard, als hij nu ook nog vers gras krijgt en te veel brok, goede voordroog...mijn paard kon nooit meer dan 1 kg basisbrok aan e op het gras is geen brok..

Met vergeet ook vaak dst ponies schraler gevoerd horen te worden dan paarden/warmbloedpaarden

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:21

Ik denk dat je met zon paard het best gewoon nuchter om moet gaan, niet te snel ergens een probleem van maken. (als in: hij vindt dit eng, ohjee welke fluistertherapie moet nu toepassen? :P ) Of het andere uiterste: laten we hem dan maar met geweld langs dat enge object slaan :P .

Ik heb ook een paard die nog wel eens de neiging heeft overal een probleem van te maken maar ik ga dan gewoon door waar ik mee bezig was en blijf voor zover het kan gewoon kalm en doe je ding. Als ie een hoek eng vindt ofzo zou ik gewoon stug doorrijden (niet twijfelen), maakt niet uit of je wat uitzwaait ofzo, gewoon bezig houden en uiteindelijk wordt die hoek vanzelf minder eng. Als je je gaat focussen op die hoek wordt het vaak alleen maar erger.

Sja elk paard is anders natuurlijk maar ik heb de ervaring met verschillende pony's/paarden dat ze een stuk minder moeilijk doen als je gewoon 'brutaal' (niet agressief) rijdt, en zelf ook niet moeilijk doet.

Als ik in een slechte bui ben en ik wordt boos of als ik ga voorzichtig doen, dan wordt het gelijk een lastige zenuwpees.

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:23

Hoe oud is hij? Als hij nog jong is, misschien een paar maanden in een hengstenkudde laten zitten zodat hij de sociale regels daar kan leren. De wilde haren verliezen. Je ziet er paarden enorm van opknappen.
Door de sociale structuur te leren kennen, kan het paard ook zelfvertrouwen opbouwen.

Niet gaan verdoven met allerlei spullen, dat is gewoon geldverspilling.

Ik heb gehoord dat grondwerk ook wonderen kan doen, al heb ik daar zelf geen ervaring mee. Maar dat zou je zelf ook kunnen proberen.

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 18:49

Citaat:
Het grootste deel is waarschijnlijk heel eenvoudig op te lossen als jij zelfverzekerder en rustiger met hem omgaat.
Veel spoken zien en niet tegen veranderingen kunnen ligt vaak aan onrust en/of onkunde bij de ruiter, het paard maakt daar misbruik van of wordt er onzeker van.

Het klopt dat ik op de aanpak momenten onzeker kan worden. Dat komt doordat ik op mijn vorige werk van een paard ben gevallen en daarbij mijn rug brak. En ik kan je vertellen, dat voelt niet fijn! Daarom ben ik wat angstig om te vallen, terwijl ik na mijn ongeluk al een aantal keer van een paard ben gevallen waarbij er niks aan de hand was.

Aanpakken durf ik alleen als mijn intructeur/intstructrice erbij is. Of al ik me zelf er goed bij voel. Ik weet dat hij daar misbruik van kan maken.

Maar wat 'Lepeltje' zegt:
Citaat:
Als ie een hoek eng vindt ofzo zou ik gewoon stug doorrijden

Je mag er van mij op gaan zitten en proberen stug door te rijden :P Vanmiddag was hij echt ECHT bang voor die hoek. (Dus geen geklier)
Na een half uur aandrijven, tegen hem praten, tikjes met de zweep geven, stilstaan, stug doorrijden wat dan ook maar kreeg ik hem nog niet door de hoek. Toen ben ik maar afgestapt en een paar keer met hem aan de hand door de hoek gestapt. Toen weer opgestapt en daarna ging het iets beter maar heb hem uiteindelijk niet 100% ontspannen gekregen.

Dan kan je aanpakken wat je wilt maar je red het niet tegen die paar 100 kilo.

Citaat:
Misschien voer je hem te hard, als hij nu ook nog vers gras krijgt en te veel brok, goede voordroog...mijn paard kon nooit meer dan 1 kg basisbrok aan e op het gras is geen brok..

Met vergeet ook vaak dst ponies schraler gevoerd horen te worden dan paarden/warmbloedpaarden

Misschien moet je eerst even lezen voordat je reageerd ;)

hij staat elke dag de hele dag buiten in de paddock en ’s nachts op stal. Hij krijgt 4x per dag kuil en elke dag een handje brok.

@Dromen: Hij is nu 10. Zomerdag krijgt hij meestal een week/2 weken vakantie en in de winter vaak wel dik een maand. Dat doet hem altijd erg goed maar zijn 'buien' komen op den duur toch weer. Hij staat bij andere paarden en is altijd lekker aan het stoeien. Hij is de grote pestkop van de kudde.

Ik ga zeker beginnen met grondwerk lessen, wie weet wat dat oplevert.

EliseS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:04

Hhmm dit komt mij zeer bekend voor! Mijn paard heeft ook van die spook momenten en ook op de poetsplaats, kan zich om vanalles drukmaken. Wat ik ertegen doe? Ik accepteer dat dit bij hem hoort, ti's wel iets wat in z'n karakter zit. Hij heeft het al sinds ik hem kocht en hij is ook koppig. Wat ik wel doe tegen de "spoken", is hem zoveel mogelijk op mij laten leren hem attent houden en consequent zijn en dat zeker!

EliseS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:08

Laatste zin beetje vaag hier nog een keer:p Tegen de "spoken": zorg dat hij op mij let en attent is op mijn hulpen, hem voor zijn in z'n denken en consequent zijn.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:16

Ik vind de opmerking van het gekke gedrag negeren en erom lachen wel een goede.
Ik heb eens schrik en obstakel training gehad en de instructeur die daarbij was legde uit dat het heel goed was om om gek en schrik gedrag te lachen, want dan ontspan je zelf. Daarnaast had mijn dressuur instructrice een goed oplossing voor enge hoeken. Ze zei dan altijd dat ik op het stuk waar hij nog wel langswilde gewoon mijn dressuur werk moest doen en dan telkens ieder rondje ietsje dichter langs de hoek. Uiteindelijk hebben ze dan niet eens meer door dat de hoek eng is.

Verder zou je kunnen proberen om hem meer vertrouwen in jou te laten krijgen. Waarschijnlijk is het er gewoon een die een beetje drama-queen speelt soms. Mijn paardje kan dat ook heel goed, alleen omdat ze mij echt vertrouwd haalt ze die rare fratsen niet bij mij uit. maar bijvoorbeel wel in het land. dit vertrouwen kan je opbouwen door hem heel veel te laten zien. Aan de hand en dan onder het zadel.

succes, ik vind wel dat je er goed over nadenkt, met wat moeite moet het vast wel goed komen.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:23

Je paard klink als een onzeker paard. Overal van schrikken en blijven schrikken hoort bij dit karakter. Je hebt zelf een lichte vorm van autisme, en ziet overeenkomsten, dit klopt inderdaad. Een paard, zeker een onzeker paard kun je op bepaalde punten wel vergelijken met een autist: ze kunnen allebei slecht omgaan met veranderingen. Waar een dergelijk paard het meest bij gebaat is is, net zoals een autist: een vast dagritme, precies weten wat er gaat komen en geen verrassingen. Want die verrassingen maken hem onzeker en bang en daardoor zit hij zichzelf in de weg.
Wat een onzeker paard ook heel erg doet is jouw stemming oppikken: ben jij een dagje niet zo happy, dan zal jouw paard daarop reageren met schrikachtig gedrag. Dat is geen mystieke eigenschap maar gewoon kuddegedrag: je vlucht en kuddedier is al miljoenen jaren van zijn leven afhankelijk van de kuddedieren om hem heen en hun lichamelijke reacties. Als paard nummer een een roofdier signaleert gaat de hele kudde rennen, simpelweg om hun leven te redden. Als jij dus als kuddedier lichamelijke seintjes afgeeft dat het allemaal niet zo leuk is vandaag zal je paard gewaarschuwd zijn en ook nerveus worden: er is immers iets waardoor jij van slag bent, hij kan het alleen zelf niet zien en gaat dus uit voorzorg maar overal van schrikken, dan ben je in elk geval op het ergste voorbereid als kuddedier.
Heel verhaal. komen we nu op de concrete gebruiksaanwijzing:
-maak elke dag voorspelbaar, vast dagritme, vaste rituelen
-herken de zwakke momenten van jezelf ( inderdaad Cesar Milans state of mind is echt superbelangrijk!) en ga dan niet te veel vragen, laat die buitenrit achterwege als je zelf je dag niet hebt, maar ga lekker samen iets simpels doen.
-creeer zoveel mogelijk elke keer een succesverhaal voor je paard: doe kleine stapjes in je training in plaats van grote, maar ook: let op voor je paard dat er niets te schrikken is, zoek het niet op als het kan maar geef je paard het gevoel dat bij jou niets te schrikken is, bij jou is het veilig.
- dit veilige gevoel creeer je zeker ook door veel dingen als grondwerk (hi Merel :D ) met hem te doen, om jullie band verder te verstevigen.

Ik heb zelf een superonzeker en sensibel paard overgenomen van iemand die zo bang was geworden dat ze beiden helemaal geblokeerd en in paniek waren. Op dit moment na twee jaar bovenstaand regime zijn we zo ver dat we bijvoorbeeld weer naar een wedstrijd kunnen *\o/* maat wel als volgt: de dag is als altijd, ook in mijn hoofd en lijf, en ergens in die normale dag vertel ik m: oh ja, we gaan ook nog ff wedstrijdje doen vandaag, niks bijzonders hoor....(Cesar Milans state of mind) Zijn reactie is dan : oh joh, doen we wel ff :)ddd
Op het moment dat we nerveus of druk om hem heen zouden gaan fladderen slaat bij hem direct de paniek weer toe en heeft hij maar een oplossing: rennen.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 03:52

Spytgnieskje schreef:
Je mag er van mij op gaan zitten en proberen stug door te rijden :P Vanmiddag was hij echt ECHT bang voor die hoek. (Dus geen geklier)
Na een half uur aandrijven, tegen hem praten, tikjes met de zweep geven, stilstaan, stug doorrijden wat dan ook maar kreeg ik hem nog niet door de hoek. Toen ben ik maar afgestapt en een paar keer met hem aan de hand door de hoek gestapt. Toen weer opgestapt en daarna ging het iets beter maar heb hem uiteindelijk niet 100% ontspannen gekregen.

Dan kan je aanpakken wat je wilt maar je red het niet tegen die paar 100 kilo.

Ja maar dat bedoel ik ook juist niet :D , niet teveel gaan pushen.. Dan maar even krom/niet die hoek door, als je maar door blijft rijden en dingen gaat doen ipv dus focussen op die enge hoek.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:31

De tip van Sjouk_L is een goede, van gewoon de oefeningen doen in het gedeelte van de bak waar geen kabouterszitten en dan langzamershand steeds dichter naar de bocht toe werken. Probeer dan zelf ook dat enge te vergeten anders focus je je aandacht en daarme dat van je paard erop.

En verder zou je kunnen proberen om je paard ontspanning te kunnen geven op die gespannen momenten (hopelijk staat hij ervoor open). Zo bestaan er massage technieken, of oefeningen dat het paard het hoofd laag brengt met lange hals en vast nog andere dingen. Het zijn geen tovermiddelen, en wat bij het ene paard werkt, helpt bij een ander niet, maar misschien kan het je paardje wat helpen?

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 21:37

@dianaw33: Hoe zorg ik er voor dat ik een vast dag ritme voor mijn pony heb? Ik bedoel, de ene dag kom ik 's ochtends, de andere dag 's middags. De ene dag ga ik longeren, de andere dag rijden. Je doet nooit elke dag het zelfde.

@Lepeltje: Ik snap wat je bedoelt, en dat is meestal ook de methode die ik gebruik. Na een aantal rondjes vind hij het meestal niet eng meer. Maar op de extreme dagen zoals van de week, krijg ik hem niet eens meer in z'n vooruit. Hij liep alleen maar achteruit en deed niks anders dan snuiven, knorren en bokken. Misschien kan ik op die dagen beter maar afstappen?

@Samantha_01: Ik kreeg via PB al een tip over Cranio-Sacraal Therapie. Het is natuurlijk wel iets waar je in moet geloven, maar ik ben er interessante verhalen over tegen gekomen. Misschien dat ik dat eens ga overwegen.

Had vandaag ook nog even met de stal eigenarresse gepraat en die zei dat ik gewoon meer met hem moest doen en eens een keer flink moet gaan rijden. Ik rij meestal nooit zo lang 30 á 40 min. Zij zei dat ik gewoon een paar keer moet rijden totdat hij echt niet meer kan en gewoon wat fanatieker met hem moet zijn. Maar op mijn slechte dagen heb ik daar helemaal geen energie voor en dan rij ik een paar dagen niet en dan is hij weer helemaal uit zijn ritme...

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:12

Ik snap je verhaal heel goed hoor! Ik heb zelf een friese merrie en ze is ook verschrikkelijk bang! Nu na 3 jaar rijden kan ik normaal in mijn eigen bak rijden en alsnog zijn er dingen eng, een bank die is omgedraait het lint van de wei dat los op de grond ligt of de waterbak die is omgevallen...

Ze is ook een hele lieve fries en ze kan geweldig lopen, maar als ze bang is gaat ze er of vandoor (180 graden omdraaien in volle gallop) of sta ik vanuit bijvoorbeeld gallop in 1 keer stil.

Hier ben ik nu 3 jaar mee bezig en ik heb 1 keer in de week les met haar. In het begin was ik inderdaad ook niet consequent genoeg voor haar en het vervelende was dat ze alleen maar kon bokken naar de zweep of ze deed niks en ook bij het been. Toch ben ik door gegaan en iedere keer moet ik rustig blijven.

Nu ben ik, door iedere dag rustig proberen te blijven en haar slimmer af te zijn, bezig met de wedstrijden en het gaat heel goed.

Wat ik veel heb geprobeerd is om als ze in paniek raakte iets anders te gaan doen. Wanneer ik bijvoorbeeld rustig aan het instappen was en ze werd bang ging ik gewoon opeens de andere kant op als het na even proberen niet lukte. Dan maar wat anders. Hierdoor raken ze afgeleid en moeten ze wel weer op iets anders gaan letten. Ook helpt het bij mij als er muziek op staat, want dan ben je zelf ook ergens anders met je hoofd.

Nu heb ik sinds kort een 2e paard en dat is ook altijd zo druk en hij begint ook onmogelijk hoog te bokken als je hem een tikje met de zweep geef. Ik rij hem ook altijd zonder zweep of sporen en wanneer hij niet luistert moet ik hem er dus doorheen rijden met me been.

Hierdoor ben ik ook rustiger in me hand en dat heeft hij ook echt nodig. Hij kan namelijk ook niet stil staan naast me, maar wanneer hij dit goed doet krijgt hij een snoepje, want dit vind hij lekker en daarom gaat het nu al een stuk beter!

Ook met het rijden als het niet goed gaat gooi ik hem eerst even aan de longeerlijn, want dan kan hij even tot rust komen, want dan is hij ook veel braver! Misschien helpt dat...

Hopelijk heb je wat aan me informatie!!

En heeel veel succes met je pony en ik hoop dat je samen een team kunt vormen en hem door die angstige momenten heen kunt helpen!!

Groetjes Laura.

tijger_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:13

Ik had graag meer geweten over de karakters van Daniëlla (irish cob merrie)
mvg