eerste paard kopen met hoefkatrol 3 Wel of Niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pennyputs

eerste paard kopen met hoefkatrol 3 Wel of Niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 10:44

Ik ben zwaar aan het twijfelen over de aanschaf van mijn eerste paardje.

Heb een leuk paard gezien, ruintje van 16 jaar oud, 1,55 hoog met wat quarter bloed. lief in de omgang en eigenlijk in elk opzicht wel wat ik zoek
Western ( reining) opgeleid en M dressuur.
Paard is geruime tijd niet bereden en afgelopen voorjaar na buitenlaten een tijd erg stram geweest.
Het paard heeft hoefkatrol klasse 3, opgelopen op 9 jarige leeftijd, en toen ik hem bekeek nog steeds ietwat stram in de benen. Lijkt iets gevoelig/voorzichtig te lopen met de voorbenen, en heeft speciaal beslag omdat op onregelmatige ondergrond ( met steentjes) hoeven te gevoelig waren.
Een van de achterhoeven lijkt het paard steeds ietsje naar opzij te laten staan zonder deze weer recht bij te zetten. Hoe kan dit?

Is het verstandig dit paard te kopen en te hopen dat het allemaal wel meevalt of met aangepaste rijmethode te verhelpen is of per definitie niet doen en wachten op een gezond paardje.
Ik wil er samen met mijn vriend rekreatief reining mee gaan rijden.
Is dit niet te belastend voor een paard met deze achtergrond?
Moet een dergelijk paard op stal of is een uitloop met schuilstal beter?

Veel vragen, misschien kan iemand mij verder adviseren.
Wat is een reeele prijs voor zo'n paardje?

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:46

Ikm zou gewoon een gezond diertje halen!
er zijn zat paarden op de markt, je gaat toch geen ellende van een ander kopen?
Sorry maar als die in rust al stram loopt, wat denk je dat gebeurt als je ermee gaan trainen,?
Hij staat al niet voor niks zo lang stil neem ik aan
Laatst bijgewerkt door joyce_eddy op 18-04-12 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Re: eerste paard kopen met hoefkatrol 3 Wel of Niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:46

Ik zou verder zoeken naar een gezond paard.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:47

Ik zou hem niet kopen.
Staat al een poos stil. meestal niet voor niks.
Ben bang dat de problemen pas komen als je weer regelmatig gaat rijden.

Anieke89

Hier zou ik niet aan beginnen! Zelfs niet als je recreatief wilt rijden. Er staan genoeg paarden op internet die wel gezond zijn

lailapri

Wachten op gezond. Uit ervaring weet ik dat juist je eerste paardje echt je lieveling kan worden en als die dus niet verder kan leven door de pijn zou ik dat vreselijk vinden.
Daarbij er zijn heel veel leuke paardjes te koop die geschikt kunnen zijn voor jou doeleind, maar die gezonder zijn. Neem de tijd om het juiste paardje te zoeken en te vinden.

paddraigh

ook ik zou verder zoeken je haalt je een boel ellende op de hals

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:48

Ik zeg lekker laten staan. Er staan momenteel genoeg (gezonde) paarden te koop!
Recreatief gebruik mag hiervoor geen excuus zijn, de belasting is er dan immers ook.
Als hij nu al (na enige tijd stilstand en stramheid) op speciale ijzers moet, dan kan jij wel nagaan wat er gebeuren zal bij "intensief" gebruik.

Hoe sneu ook, niet doen.

Prijsindicatie voor een paard met deze kwaal, leeftijd,stokmaat e.d: € 1.000/1.200 maximaal!

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:48

niet doen want je koop brok ellende. zijn genoeg goede paarden.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:50

Ik zou ook op zoek gaan naar een ander paardje, lijkt me niet zo heel geschikt om reining mee te gaan rijden..
Zeker aangezien als je wil gaan stoppen en spinnen toch ook plates onder zou moeten hebben en als hij al op speciaal beslag staat gaat dat niet.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:50

Niet doen, hoe leuk het paard ook is, je haalt je ellende op de hals en heel veel verdriet, want je gaat van dit paardje houden.

paardjes123

Re: eerste paard kopen met hoefkatrol 3 Wel of Niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:51

Laten staan, geen hand vol maar een land vol. Ook al wil je recreatie rijden, dan moet een paard als nog gewoon goed gezond zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:52

Ook recreatief reining is vrij belastend dus ik zou dat met een hoefkatrol paardje niet aandurven. De kans is te groot dat je er strakjes een dure grasmaaier aan hebt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:54

Ik vraag me af of reining niet te zwaar is voor HKO-paard.

Kijk als je je dieper gaat nadenken staat de O voor ontsteking dus een ontsteking moet weg kunnen gaan.
Houd er rekening mee dat een paard met HKO speciaal beslag moet hebben, vaak vaker naar de smid moet gaan, en dat het meestal niet beter wordt.

Je zou speciaal les moeten gaan nemen die je daar verder mee kunt helpen bv ADB maar die zijn vaak ook ontzettend duur.

Persoonlijk zou ik hem ook laten staan, als je hem gratis kreeg en veel geld wil uitgeven aan een "ziek" paard dan kan het een leuk projectje worden maar ik denk niet voor reining :n denk aan stappen langs de weg en rustig drafje vooral rechtuit en niks belasten.

Succes met je keuze

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:56

Als hij ern u al gevoelig op loopt, grote kans als je met hem aan de slag gaat, een kreupel paard.

Met HKO niet geschikt voor springen, dressuur, cross oid.
Alleene rechtuit stappen en meer niet. Ik zou het niet doen.

Tenzij je thuis paardne kan stallen en je hem voor ene symbolisch bedrag kan overnemen om het "gokje" te nemen, maar als eerste paard. Niet doen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:57

Ik heb zelf een paard gehad met HKO 3.
Ik ben van mening dat je op deze paarden gewoon niet meer moet wíllen rijden.
het zit gewoon helemaal verkeerd daar, en dat komt nooit meer goed. HKO is zeer pijnlijk voor paarden, al wordt het met vlagen minder.
In een wei laten lopen, oké. Maar wil je er nou echt op gaan zitten waardoor het been met nog meer gewicht belast wordt --> nog pijnlijker??
Snap niet waarom je dat zou willen, er zijn genoeg gezonde paarden waarom dan een ziek paard onnodig belasten??!
Mijn advies is dus: NIET doen!!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:58

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:00

Geen hand vol maar een land vol.
Reining rijden (ook recreatief) met een paard met HKO is dom werk. Of je moet een hekl aan het paard hebben, dan is het een goede zet.

Maw: kijk alsjeblieft verder, doe het jezelf én het paard niet aan.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:00

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. Niet doen dus :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:01

@ Arabesk leuk die sites maar vind niet echt verstandige raad

Zoiets ga je doen als je paard bij jouw als eigenaar zijnde HKO krijgt maar zou je een paard al kopen die HKO-3 heeft met het oog op reinig.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:02

Als je hem gratis mag hebben misschien. Maar zeker geen euro aan uitgeven. Want die gaat je nog heel wat euro's kosten.

Bovendien is het dier redelijk op leeftijd, hij zal er dus zeker niet meer soepeleren op gaan lopen, zit je met duur beslag ALS dat al wat afdoet.
Sorry maar je koopt de ellende van een ander, en die zijn zo aso voor zo'n beestje nog geld te willen hebben.
Niet doen, tenzij je hem gratis krijgt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:04

44Myrthe44 schreef:
Ik heb zelf een paard gehad met HKO 3.
Ik ben van mening dat je op deze paarden gewoon niet meer moet wíllen rijden.
het zit gewoon helemaal verkeerd daar, en dat komt nooit meer goed. HKO is zeer pijnlijk voor paarden, al wordt het met vlagen minder.
In een wei laten lopen, oké. Maar wil je er nou echt op gaan zitten waardoor het been met nog meer gewicht belast wordt --> nog pijnlijker??
Snap niet waarom je dat zou willen, er zijn genoeg gezonde paarden waarom dan een ziek paard onnodig belasten??!
Mijn advies is dus: NIET doen!!!

Niks aan toe te voegen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:04

liefhelietje schreef:
Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. Niet doen dus :)

Helemaal mijn idee!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:05

tita schreef:
@ Arabesk leuk die sites maar vind niet echt verstandige raad

Zoiets ga je doen als je paard bij jouw als eigenaar zijnde HKO krijgt maar zou je een paard al kopen die HKO-3 heeft met het oog op reinig.

recreatief reining is een rekbaar begrip ;-)

Met anders bekappen en huisvesten is heel veel te doen, sterker nog geen enkel paard dat volgens die methode aangepakt werd faalde in het weer op de been krijgen. Hier in NL niet, maar ook in de VS niet.

Maar dat is een andere discussie.

smulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:06

Mijn paardje heeft ook hoefkatrol, dit kwam tijdens de keuring (waarna ik hem dus eigenlijk wilde kopen) naar boven. Klinisch was hij helemaal top, niks aan te merken maar helaas op de rontgen was er dus iets te zien. Ik heb er heel lang over nagedacht maar omdat hij verder nooit kreupel geweest was en ook met de klinische keuring helemaal goed was heb ik het risico genomen en hem toch gekocht. Nu 3 jaar later rij ik dressuurwedstrijden met hem, ik rij hem iedere dag en hij heeft nooit ergens last van. Maar als ik het zo lees in jou geval zou ik het toch niet doen. Hij heeft een poos rust gehad en toch kun je aan hem zien dat het niet lekker zit in zijn benen.