Sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xEmilieLx

Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 14:13

Haai allemaal,
Ik had gisteravond weer een paardrijles en we hadden Dressuur. Nou rijd ik met dressuur altijd op een ander paard dan met springen maar nou moest ik op het paard waar ik meestal mee spring :P Bergerac is een tuiger, en ik rijd iets langer dan 2 jaar inmiddels op hem. Ik ken hem dus behoorlijk goed en weet zijn trucjes en flauwe spelletjes inmiddels ook allemaal. 1 daarvan is het probleem met een zweep. Zonder zweep is hij niet voorwaarts genoeg, en met zweep rent hij keihard onder me vandaan. Vooral als we aan moeten galopperen gaat hij keihard draven en valt hij in de galop en luisterd totaal niet meer naar mijn hulpen. Nou was ik het gisteravond echt helemaal zat en toen vroeg ik of ik toch even zonder zweep mocht galopperen. Toen kwam mijn instructrice met het idee om haar kleine spoortjes om te doen zodat ik de hulpen wel goed kon geven maar hij niet zo op het zweepje kon reageren. Maar aangezien ik nog nooit met sporen had gereden was ik lichtelijk zenuwachtig ookal maakte mijn instructrice me echt duidelijk dat mijn beenhouding stil genoeg was en ik verder niks hoefde te doen. Alles ging dus helemaal perfect en ik heb hem nog nooit zo fijn gereden! Geen geren en hij maakte zelfs een perfecte stap-galop overgang. Nu vroeg ik mij dus af welke sporen ik het beste kan gebruiken voortaan, ik wil de kleinste dat weet ik al, maar ik twijfel tussen de stompe 10 mm of de knopsporen. Zouden jullie me kunnen uitleggen wat het verschil is tussen deze 2 en welke ik het beste kan nemen?

Als ik het paard constant had zitten prikken in zijn buik had mijn instructrice het niet toegelaten! daar hoef ik door geen commentaar over! :D

geerke

Re: Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:17

je instructrice kan zoveel zeggen...eerst een onafhankelijke zit en een stil been ....dan pas sporen.
Geen idee of je dat hebt,dan zou ik een filmje moeten zien.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:58

Omdat het geen rijtechnisch probleem is maar een vraag over ruiterhulpmiddelen:
RT-P -> RUI

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:03

sporen zijn voor verfijning van de hulpen, niet voor tempocontrole.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:13

om maar even antwoord te geven op de vraag van TS (ze doet dit immers onder begeleiding van haar instructrice, en op een manegepaard, waar ik vanuit ga dat ze het dus "kan")

Hoe groter het oppervlak, des te vriendelijker de spoor. Een knopje heeft een bolletje op het einde, en dus een groter oppervlak dan een stompe. Deze is recht, waardoor je met randen van deze spoor een kleiner oppervlak hebt.

Je zou ook naar een ruitersportzaak kunnen gaan, en daar de sporen op je bovenbeen duwen. Wat is dan het minst prettige gevoel? Die moet je dan niet hebben.

Ciara, ik ben het niet helemaal met je eens. Als je een paard altijd rijdt ( dus als enige) kun je hem op andere manieren beter voor het been maken, dan met een spoortje. Maar als je een manegepaard rijdt, waarbij hij bij de een niet meteen hoeft te reageren op been, en wel weg mag rennen op de zweep dan kan een spoortje wel eens uitkomst bieden. Zodat hij weet dat hij echt moet luisteren ( en je net wat duidelijker kunt zijn met je been, zonder een rennerig paard voor de zweep). Maar ook dan geldt: iedere ruiter die met sporen op dit paard rijdt, moet consequent zijn!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:28

geerke schreef:
je instructrice kan zoveel zeggen...eerst een onafhankelijke zit en een stil been ....dan pas sporen.

Aparte reactie..net alsof jij op internet via een filmpje kan beoordelen of ze wel of niet met sporen kan rijden, maar de instructice die de combi irl kent en al veel langer heeft zien rijden dat niet kan beoordelen?

@ts: super dat het paard zo goed reageerde op de sporen! Waarschijnlijk kwamen je hulpen beter door. Ik zou kiezen voor een knopspoortje, omdat deze rond zijn en dus zachter inwerken dan een stompe spoor. Al is het natuurlijk zo dat je zo scherp kunt inwerken als je wilt.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:35

Pas maar op, nu krijg je heel bokt over je heen :o
Omdat sporen voor 'verfijning van de hulpen zijn' :z
* duikt weg *
Laatst bijgewerkt door Sjors op 14-04-12 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:38

Sjors schreef:
Pas maar op, nu krijg je heel bokt over je heen :o
Omdat sporen voor 'verfijning van de hulpen zijn' :z

af en toe ook heel prettig om er een keer onder te ....... als ie niet reageert op been :Y)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:43

ik ga helemaal mee met danamuts,
heel fijn te lezen dat het zo goed werkte.
het gebeurt wel vaker dat een paard niet met zweep gereden kunnen worden omdat ze er te renerig van worden en met een klein spoortje net het gewenste effect krijgen, dit is dus ook een vervijning van een hulp want alleen op je been moet je heel veel en hard aansporen om hem op het gewenste tempo te krijgen en dat ziet er vaak heel rommelig uit en met een klein spoortje kun je je hulp van je been verfijnen en zo dus wel op een veel nettere manier je paard in de ronde rijden.

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:43

Zoveelste topic hierover

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:55

nikkialex schreef:
Zoveelste topic hierover

gaat niet eens over het gebruik van sporen in het algemeen, maar om de vraag welke het vriendelijkst is?!

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:56

danamuts schreef:
nikkialex schreef:
Zoveelste topic hierover

gaat niet eens over het gebruik van sporen in het algemeen, maar om de vraag welke het vriendelijkst is?!

jaa, Daar zijn er ook al 11 over. :+

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:03

11 maar?
een stuk of 1111 is beter ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:45

Jibbel schreef:
geerke schreef:

Aparte reactie..net alsof jij op internet via een filmpje kan beoordelen of ze wel of niet met sporen kan rijden, maar de instructice die de combi irl kent en al veel langer heeft zien rijden dat niet kan beoordelen?

@ts: super dat het paard zo goed reageerde op de sporen! Waarschijnlijk kwamen je hulpen beter door. Ik zou kiezen voor een knopspoortje, omdat deze rond zijn en dus zachter inwerken dan een stompe spoor. Al is het natuurlijk zo dat je zo scherp kunt inwerken als je wilt.

ja hoor...dat kan ik inderdaad zien.Daar ben ik voor opgeleid namelijk.
Stille beenligging kun je prima zien op een filmpje

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:49

Sjors schreef:
11 maar?
een stuk of 1111 is beter ;)

ja joh ook goed tog

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:19

Knop spoortjes zijn het fijnst, om verder op het onderwerp te gaan. Ze zijn rond en daarom glijden ze wat naar beneden i.p.v. platte uiteinde spoortjes, kom niet op de naam, die prikken en glijden minder makkelijk naar beneden. Beetje kromme uitleg maar hoop dat je 't snapt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:01

geerke schreef:

Dat bedoel ik niet...Je doet het overkomen alsof de instructrice dat niet kan zien, maar jij wel. Ik geloof best dat jij het kan zien, maar waarom het oordeel van de instructrice in twijfel trekken, terwijl zij de combi al langer kent en begeleidt?

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:47

Ik ben zelf erg anti sporen( is gewoon me eigen idee hoor.)
ik kocht me fjord en die was altijd met sporen gereden ze luisterde nergens naar..
Toen heb ik alleen van die begin knopjes gekocht( de kleinste maat)
daar heb ik 2 maand mee gereden daarna af gedaan, en ik kan de was doen hahaha:P sporen niet meer nodig gelukkig.
ik zal altijd proberen om zonder te doen of het moet echt helemaal niet kunnen zonder..

anoukxxkevin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:26

mischien kan je beter bij een aantal andere topics kijken over dit onderwerp :)

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:33

Ik ben ook anti-spoor, maar ik zie de meeste mensen met van die knopsporen lopen. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:18

Jibbel schreef:
geerke schreef:

Dat bedoel ik niet...Je doet het overkomen alsof de instructrice dat niet kan zien, maar jij wel. Ik geloof best dat jij het kan zien, maar waarom het oordeel van de instructrice in twijfel trekken, terwijl zij de combi al langer kent en begeleidt?

Instrucrice zijn is geen garantie op goed lesgeven....zie dit topic.

[RT-D] Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

van een instructrice die ik nog nooit heb zien lesgeven....dan ga ik er vooral niet vanuit dat ze goed lesgeeft.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:58

Eens, maar dat is weer een andere discussie. :)

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 14:11

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal. Sommige reacties begreep ik niet helemaal want mijn instructrice is ook opgeleid om mijn houding te beoordelen en ik denk niet dat ze een manege paard een open buik laat trappen door iemand die geen stille beenhouding heeft of iets dergelijks daar denkt ze echt wel bij na, maar ik zal er verder niet op in gaan. Het is inderdaad zo dat er ook mensen op rijden die totaal niet consequent zijn en het paard zijn eigen gang laten gaan. Maar juist daarom, wil ik met hem werken ik wil iets uit hem krijgen wat de anderen zo gezegt er niet uit kunnen krijgen. En daarom vond ik het geweldig dat de hulpen beter door kwamen met sporen. Hij kon ineens prachtig wijken en travers, bleef perfect in mijn tempo, omdat er geen zweepje was. Uiteindelijk ga ik dus voor het kleinste knopspoortje wat ik kan vinden, ik heb vanmiddag nog even getest in een winkel wat minder fijn voelde en ik vond het stompe spoor toch wat TE zegmaar. Heel erg bedankt!
Toedeloe :*

Mowgli23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:49

Ik rij altijd met sporen, met een zweep gaat mijn paard stil staan en zonder sporen neemt hij mij in de maling. En met sporen reageert hij goed. Ik gebruik grove wieltjes-sporen. Maar ik hou over het algemeen mijn benen stil. Ik vind knop-sporen zelf niet zo vriendelijk maar dat is ieder zijn eigen mening.

wiebsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:55

Ieder paard is anders. net zoals de mens. Je moet het gewoon uitproberen. Het is een hulpmiddel welke niet voor niets is uitgevonden. Je moet wel weten hoe je het moet gebruiken.