paard breekt los tijdens wandelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha89

paard breekt los tijdens wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:34

Hallo bokkers,

Ik heb een probleempje en ik weet even niet meer hoe ik het moet oplossen |o.
Vooraf wil ik al vertellen dat ik niet zo heel veel kracht in mijn armen heb, hoe dat komt echt geen flauw idee :?, omtrekken lukt mij dan al niet meer, helaas want dan had ik nu niet hier een topic geopend :n.
Mijn ruin van 4.5 jaar(rond de 700 kilo en 1m75) heb ik al vanaf dat hij net een jaar was. Toen hij eenmaal 2 was geworden kwam hij erachter dat hij dus veeeel sterker is dan dat ik ben :+. Hij brak dus met regelmaat van mij los tijdens de wandelingen die ik met hem maakte. Toen ben ik met hengstenketting gaan wandelen, dit hielp iets maar ook met hengstenketting brak hij gewoon van mij los. Uiteindelijk ging het alleen maar verder bergafwaarts en toen hij 2.5 was heb ik hem zadelmak laten maken. Sindsdien doet hij het niet meer, als ik met hengstenketting loop, maar neem ik hem mee aan een gewoon halstertouwtje begint het weer. 2 keer gaat het goed maar daarna is het weer foute boel. Hij vindt de hengstenketting echt heel vervelend, en ik eigenlijk ook. Ik wil gewoon met een normaal touwtje kunnen lopen zonder dat hij er steeds vandoor gaat, want het leed is echt niet te overzien als hij er vandoor gaat en er komt net een vrachtwagen/auto/fietser etc aan.
Ik heb ook een tijdje een zweep bij me gehad tijdens de wandelingen. Met de zweep kon ik hem dan terug "duwen" als hij bijvoorbeeld voorbij mij wilde lopen(met z'n schouder al een stuk voor mij uit). Dan was ik hem al voor, want als hij voor mij uit gaat lopen ben ik helemaal de sjaak en ik heb hier overigens een hekel aan, ik leidt en niet hij! Ik heb hem ook heel vaak zelf terug gezet, door halt te houden en hem dan een paar stappen achteruit te laten lopen, even stilstaan en dan weer lopen. Gaat het dan goed geef ik hem een schouderklopje. Helaas ging hij 9 van de 10x na het schouderklopje mij weer inhalen. Ik heb het terug zetten volgehouden en gelukkig gaat dit nu over het algemeen goed, ik gebruik geen zweep meer, als ik dan zachtjes trek aan de lijn gaat hij al terug! Uiteraard krijgt hij dan een schouderklopje.
In het geheel gaat het wandelen wel goed, alleen ik wil heel graag van de hengstenketting af maar ik wil niet dat hij steeds van mij los breekt. Met hoofdstel lopen vind ik ook geen optie, ik wil graag uit zijn mond blijven want hij is heel fijn in de mond en ik vindt het gewoon niet nodig om in zijn mond te gaan hangen.
Wie o wie heeft tips voor mij wat ik nog meer kan proberen?!?!?!
Het rijden gaat trouwens wel hartstikke goed!
Ik hoop op reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:37

Toch zou ik kiezen voor een hoofdstel met longeerlijn, al is het maar voor de veiligheid. Hij moet leren dat hij niet langs je mag komen, daarin moet je consequent zijn. Als hij langs je wilt geef je hem een ophouding, zodra hij daarop reageert en weer netjes naast je loopt ontspan je weer. Probeer dit ook te oefenen in de bak.

Happy16

Re: paard breekt los tijdens wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:39

misschien kun je les nemen in grondwerk?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:42

Stoppen met het schouderklopje.
Juist het zgn belonen werkt zo vaak verkeerd.
Niks zeggen en niks doen als hij weer achter je staat.
Gewoon verder gaan lopen en weer corrigeren als hij de fout ingaat.

Maar niet belonen.

jen_james

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:44

Meschien een optie om tijdelijk met een hengste ketting en een gewoon halstertouwtje
Te Lopen. Als die dan voor bij je gaat probeer je het eerst met je gewoone halstertouwtje
En reageert die daar niet op dan "trek" je aan je hengste ketting ...

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:44

bedankt voor je reactie Joolien! Maar langs me heen lopen doet hij niet meer, als hij het wel doet geef ik zachtjes een ophoudingkje aan de lijn en dan komt hij al terug. Ik wil alleen graag dat dit dus ook gebeurd met halstertouw. Ik vraag mij eigen dus af of het wel zin heeft om met hoofdstel te gaan lopen, want waar ik bang voor ben is dat als hij met hoofdstel in niet los breekt, wat hij nu dus ook niet doet met hengstenketting, en ik dan daarna weer met halstertouw gaat lopen het weer 2 x goed gaat en dan weer fout.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:47

@ jen_james: dit doe ik nu ook sinds 2 dagen, maar gister is hij er dus weer vandoor gegaan. Ik laat de ketting dan wat losser hangen zodat hier geen druk op staat(doe ik altijd eigenlijk) en als hij het dan probeert trek ik eerst aan het halstertouw, reageert hij nog niet dan trek ik aan de ketting. maar helaas had ik gister niet voldoende grip en maakte de ketting ook al niet meer uit.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:48

Je zegt dat je hem terug zet als je je voorbij loopt. Dan ben je dus al te laat want hij is je al voorbij. Eerder ingrijpen: komt hij met zijn hoofd bijna bij je schouder direct met je touw rondjes zwaaien op zo'n manier dat als hij eigenwijs is en met zijn hoofd daadwerkelijk naast je schouder komt, wat je niet wilt want dan leid hij al, een beste klets krijgt. Daar is niets zieligs aan, immers jij zwaait al met je touw voor hij dat kleine stapje nog verder naar voren doet. Eigenlijk kiest hij ervoor om die mep te krijgen. Dit werkt heel goed als jij consequent blijft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:48

Samantha89 schreef:
bedankt voor je reactie Joolien! Maar langs me heen lopen doet hij niet meer, als hij het wel doet geef ik zachtjes een ophoudingkje aan de lijn en dan komt hij al terug. Ik wil alleen graag dat dit dus ook gebeurd met halstertouw. Ik vraag mij eigen dus af of het wel zin heeft om met hoofdstel te gaan lopen, want waar ik bang voor ben is dat als hij met hoofdstel in niet los breekt, wat hij nu dus ook niet doet met hengstenketting, en ik dan daarna weer met halstertouw gaat lopen het weer 2 x goed gaat en dan weer fout.

Misschien moet je je er bij neerleggen dat het niet kan met halster. Je pony weet nu eenmaal dat hij op het halster sterker is dan jij.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:50

@ ariebren: ik dacht dat je juist moest belonen als het daarna goed gaat. gaat het weer fout weer corrigeren. Want als het goed gaat en ik beloon het niet dan weet hij toch niet dat het goed gaat? is de kans dan niet groter dat hij het 'foute' gedrag steeds vaker gaat doen, soort van negatieve aandacht vragen?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:51

@troi: daar heb je een punt, maar kan een paard daar niet hoofdschuw van worden?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:54

De beste beloning voor een paard is stoppen met wat je doet.
Ik heb nog nooit paarden onder elkaar gezien die liepen te belonen.
O wat aardig ben je, ik gaf je net een klap om uit mijn buurt te blijven.
Nee na die klap kwam de goede reactie en het weg gemepte paard werd verder met rust gelaten.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:58

oke dan ga ik dat proberen! bedankt! maar dan zit ik nog steeds met de hengstenketting?! moet ik mij er daadwerkelijk bij neerleggen, omdat hij zo goed weet dat hij sterker is dan mij, of is hier nog een andere oplossing voor?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:01

Samantha89 schreef:
@troi: daar heb je een punt, maar kan een paard daar niet hoofdschuw van worden?

Jij doet toch niks? Dat touw zwaait daar 'toevallig' en daar kun jij toch niks aan doen? Als peerdlief slim is laat hij zich niet meppen en anders heeft hij dikke pech, kan jij wederom 'niks' aan doen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:09

Hengsten kettingen zijn niets voor niets uitgevonden.
Een paard wat het geintje doorheeft, ik loop mijn begeleider voorbij en ben los.

Als je dit wilt in onderstaande foto en je paard wordt aangereden dan weet ik hoe je, je voelt als je naar bed gaat.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MUGRCMJD.jpg

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 21:12

ja en dit heb ik al vaak gehad(geen aanrijding hoor _/-\o_ ) dus waarschijjnlijk blijft het dan bij de hengstenketting. Ik ga aan de slag met het feit dat zijn schouder niet voorbij die van mij mag komen, hier was ik al mee bezig en dit gaat over het algemeen goed, maar even het schouderklopje eruit halen. ben benieuwd hoe het dan gaat.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:17

Succes.

Nog een kleine tip, zorg dat het touwtje wat langer is, hij zal dan achter je meelopen.
Duikt hij met zijn hoofd in het bermgras, een kort rukje omhoog is voldoende.

Heel veel paarden worden te kort vastgehouden, dus belemmerd in de stand van het hoofd.
Het hoofd is voor een paard zo belangrijk ivm zijn evenwicht.

En denk eraan, de beste beloning bij terug zetten is: geen actie meer geven.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 21:37

Bedankt!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:47

In je op lees ik alleen maar over oplossingen met kracht. Terwijl je aangeeft dat dat nu juist je zwakke punt is. Het is begrijpelijk dat je dit wilt compenseren met een optoming (zoals de hengstenketting) die jou hulpen versterkt, maar uiteindelijk blijft het beest zoveelhondert kilo zwaarder dan jou, dat win je nooit.

Je moet het dus gaan spelen op psychologisch vlak. Je paard moet het belangrijk gaan vinden om jou netjes te volgen, en moet graag bij je zijn. Investeer tijd en energie in grondwerk. Corrigeren doe je kort en fel. Jou passeren is een tik op de borst, daarna blijf jij zelf staan terwijl het paard achterwaarts terug naar "zijn plaats" gaat. Grondwerk instructeurs zijn er tegenwoordig steeds meer. Daar is helemaal niks softs aan, het is gewoon pure opvoeding. In de praktijk leert bijna niemand tegenwoordig nog hoe je een paard fatsoenlijk opvoed, mensen slaan het gewoon over. Daarom, back to basics, opvoeding, oftewel, grondwerk.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:53

Dus wat TS al doet met de hengsten ketting en het korte zweepje is een hele goede grondwerk training.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 22:19

@gypsy: het rare ervan is dat hij wel graag bij mij is. Als hij bijvoorbeeld los loopt in de bak en ik loop er ook in dan komt hij naar me toe, bewaart netjes afstand en loopt braaf achter mij aan. Hij kan het wel en wilt het ook, alleen hij weet ook heel goed dat als we gaan wandelen hij heeeeel sterk is. Mijn enige middel op dit moment is dus de ketting en zweep, maar ik wilde graag weten of dat er misschien een andere oplossing naast de ketting. Ik heb er zelf een beetje een hard hoofd in dat ik alleen met een touwtje met hem kan wandelen omdat hij dus het spelletje door heeft. Ik ga nu eerst beginnen aan het corrigeren en dan gewoon verder gaan, hopelijk gaat het dan snel beter. Als dat goed gaat kan ik altijd nog kijken met alleen een touwtje, breekt hij dan alsnog los blijft alleen de ketting nog over, helaas ;(

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:30

Denk dat je echt moet gaan oefenen met grondwerk.. Misschien parelli? Het gaat niet om kracht, krachtspelletjes wint je paard jij kan echt niet op tegen 700 kilo. mijn vz paard gaat bijv al achteruit als je een bepaalde beweging met je vinger maakt, totaal geen fysiek contact.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:37

Wat doet hij als iemand anders met hem loopt? Zomaar nieuwsgierig, mijn oude paard kon ook bij sommige mensen zomaar vanuit het niks het gewoon op een lopen zetten, die nam hij het hele erf mee over.. Als je hem 1 keer goed op zijn plek zette was er niks aan de hand..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:39

Je hebt blijkbaar al heel wat gedaan , het is niet allemaal nieuw meer, maar ik vermoed dat het paard het soms, niet helemaal snapt, en tja soms mssn een beetje verwarrend overkomt, en dat daar de grootste fout gezocht moet worden.
Ik zou zeggen neem een paar lesjes grondwerkles, nadien kan je dit dan uitbreiden naar les onder de man.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:40

De bak is een veilige omgeving. Hij ruikt andere paarden, hij is thuis.
Buiten voelt hij zich minder veilig, daar is hij alleen.

Ariebren, het gaat om meer dan zweepje en hengstenketting, het gaat om hoe je die gereedschappen gebruikt. Dat is het belangrijkste.
Als ik bv de paarden uit de wei haal, stuur ik ze vaak alle 4 tegelijk richting de paddock. Het is een grote wei, dus ik neem vaak een verlengstuk voor mijn arm mee. Dat kan een tak, een zweep of een bezem zijn, net wat er toevallig in de buurt is. Wat het is doet er niet toe, maar wel de manier waarop ik het gebruik. Mensen die het niet op de juiste manier gebruiken, kunnen zwaaien wat ze willen, die paarden gaan echt niet lopen. :n

Daar is dus oa parelli voor, om te leren hoe je bepaalde dingen gebruikt. Hoe je met je paard communiceert.