Ik heb een probleempje en ik weet even niet meer hoe ik het moet oplossen
. Vooraf wil ik al vertellen dat ik niet zo heel veel kracht in mijn armen heb, hoe dat komt echt geen flauw idee
, omtrekken lukt mij dan al niet meer, helaas want dan had ik nu niet hier een topic geopend
.Mijn ruin van 4.5 jaar(rond de 700 kilo en 1m75) heb ik al vanaf dat hij net een jaar was. Toen hij eenmaal 2 was geworden kwam hij erachter dat hij dus veeeel sterker is dan dat ik ben
. Hij brak dus met regelmaat van mij los tijdens de wandelingen die ik met hem maakte. Toen ben ik met hengstenketting gaan wandelen, dit hielp iets maar ook met hengstenketting brak hij gewoon van mij los. Uiteindelijk ging het alleen maar verder bergafwaarts en toen hij 2.5 was heb ik hem zadelmak laten maken. Sindsdien doet hij het niet meer, als ik met hengstenketting loop, maar neem ik hem mee aan een gewoon halstertouwtje begint het weer. 2 keer gaat het goed maar daarna is het weer foute boel. Hij vindt de hengstenketting echt heel vervelend, en ik eigenlijk ook. Ik wil gewoon met een normaal touwtje kunnen lopen zonder dat hij er steeds vandoor gaat, want het leed is echt niet te overzien als hij er vandoor gaat en er komt net een vrachtwagen/auto/fietser etc aan.Ik heb ook een tijdje een zweep bij me gehad tijdens de wandelingen. Met de zweep kon ik hem dan terug "duwen" als hij bijvoorbeeld voorbij mij wilde lopen(met z'n schouder al een stuk voor mij uit). Dan was ik hem al voor, want als hij voor mij uit gaat lopen ben ik helemaal de sjaak en ik heb hier overigens een hekel aan, ik leidt en niet hij! Ik heb hem ook heel vaak zelf terug gezet, door halt te houden en hem dan een paar stappen achteruit te laten lopen, even stilstaan en dan weer lopen. Gaat het dan goed geef ik hem een schouderklopje. Helaas ging hij 9 van de 10x na het schouderklopje mij weer inhalen. Ik heb het terug zetten volgehouden en gelukkig gaat dit nu over het algemeen goed, ik gebruik geen zweep meer, als ik dan zachtjes trek aan de lijn gaat hij al terug! Uiteraard krijgt hij dan een schouderklopje.
In het geheel gaat het wandelen wel goed, alleen ik wil heel graag van de hengstenketting af maar ik wil niet dat hij steeds van mij los breekt. Met hoofdstel lopen vind ik ook geen optie, ik wil graag uit zijn mond blijven want hij is heel fijn in de mond en ik vindt het gewoon niet nodig om in zijn mond te gaan hangen.
Wie o wie heeft tips voor mij wat ik nog meer kan proberen?!?!?!
Het rijden gaat trouwens wel hartstikke goed!
Ik hoop op reacties!
) dus waarschijjnlijk blijft het dan bij de hengstenketting. Ik ga aan de slag met het feit dat zijn schouder niet voorbij die van mij mag komen, hier was ik al mee bezig en dit gaat over het algemeen goed, maar even het schouderklopje eruit halen. ben benieuwd hoe het dan gaat.