Wie is er voor verantwoordelijk/aasprakelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Wie is er voor verantwoordelijk/aasprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 10:46

Naar aanleiding van dit topic [MD] Paard op 3 benen en staat in Utrecht is mijn vraag kan ik een deel van de kosten op iemand verhalen.

Waar daks in pension staat is het pad naar het land een puinpad nu hebben wij eerder al aangegeven aan de boer dat er zand overheen moest.
Dit heeft hij helaas niet gedaan waardoor mijn paard een stuk glas in zijn hoef had en nu dus nog in de kliniek staat omdat dat glas is gaan zwerven.
Het is niet het eerste paard wat een hoefzweer daar op loopt.

Nu is mijn vraag kan ik een gedeelt van de kosten voor de DA verhalen op de pensioneigenaar?

Ik heb de pensioneigenaar gesproken hierover en die zegt gewoon dikke pech, maar zeker omdat wij met z'n alle het pad al hadden aangekaart vind ik van niet.

Dus nogmaals de vraag eigen schuld of kosten proberen te verhalen op de boer.

Even een toevoeging de boer heeft toegezegd zand te gooien over het pad
Laatst bijgewerkt door Daks op 13-04-12 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Re: Wie is er voor verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:48

Ik zou denken eigen schuld, omdat jij zelf de keuze hebt gemaakt om je paard daar zo te stallen en had kunnen weten dat het puin wellicht een risico mee zou brengen.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:49

Je had ook je paard daar weg kunnen halen.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:50

Tja, aansprakelijkheid. Dat blijft een enorm lastig iets als het om dieren gaat. Als jij echt vindt dat de pensioneigenaar aansprakelijk is kun je hem formeel aansprakelijk stellen. De verzekeraar gaat dan onderzoeken wie er daadwerkelijk in zijn gelijk staat. De pensioneigenaar gaat zich waarschijnlijk beroepen op het feit dat het jouw paard is en onder jouw verantwoordelijk valt en ook daar is iets voor te zeggen.

veerledec

Re: Wie is er voor verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:53

Aansprakelijk op grond waarvan? Is er een contractuele overeenkomst die niet is nagekomen waardoor schade is ontstaan? Is er sprake van een onrechtmatige daad?

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:54

Ik vrees ook dat je je niet op de staleigenaar kan verhalen, om dezelfde redenen die hier al aangegeven zijn:
- Je had je paard weg kunnen halen,
- Degene die hier een probleem van maakten, hadden de puin ook op kunnen ruimen.

En ja, je kan dan een debat krijgen zoals die over de kip en het ei, maar ik vrees helaas dat dat dus een gebed zonder eind wordt. :-( Heel spijtig, maar helaas de harde realiteit, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:01

Nou, ik kan me best voorstellen dat een pensionstal eigenaar in de diensten en producten die hij levert naar zijn klanten "rekening" moet houden dat het niet "schadelijk" mag zijn voor het paard.
En dat de staleigenaar dus moet zorgen voor een veilige omgeving die geschikt is voor het houden van paarden.

De paden die rondom de stal liggen, waar de paarden overheen moeten lopen, moeten dan dus ook geschikt zijn voor paarden om overheen te lopen.
Als een paart letsel oploopt door een verkeerde bodem, die logischerwijs al niet geschikt zou kunnen zijn, dan kan ik me heel goed voorstellen dat een staleigenaar niet zijn verplichting jegens de stalhuurder is nagekomen om een veilige en geschikte omgeving te bieden.

Als daar schade door ontstaat, kan ik me goed voorstellen dat de staleigenaar hiervoor aansprakelijk kan worden gesteld.

Natuurlijk had je het paard "weg kunnen halen", zoals hierboven door meerdere mensen gesuggereerd wordt.
Maar zó werkt het ook weer niet. Dat als een verhuurder een onveilige/ongeschikte omgeving biedt, dat je dan maar weg moet gaan...
Nee, je huurt een stalling voor het paard en dan mag je verwachten dat die stalling (en alle diensten die daaromheen aangeboden worden) ook geschikt en veilig zijn voor het houden van paarden.
Een pad naar de weilanden waar puin, rommel en los glas in ligt, is een heel duidelijk voorbeeld van een ongeschikte bodem voor het doel van het bedrijf. Het is gevaarlijk.

Ik zou zeker proberen om te kijken of je de staleigenaar aansprakelijk kunt stellen.
Je hebt immers door zijn nalatigheid/verkeerde keuzes/ongeschikte bodem schade gelegen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-12 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:02

Het puinpad lag er nog niet toen ik er kwam staan en het zelf weghalen onmogelijk omdat het een laag is van 25 cm gebroken puin.

En ja had mijn paard weg kunnen halen maar beloven zand te storten en het dan niet doen vanwege de kosten is niet mijn fout denk ik dan.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:07

Daks schreef:
Het puinpad lag er nog niet toen ik er kwam staan en het zelf weghalen onmogelijk omdat het een laag is van 25 cm gebroken puin.

En ja had mijn paard weg kunnen halen maar beloven zand te storten en het dan niet doen vanwege de kosten is niet mijn fout denk ik dan.

Aha, maar je had niet in je orginele post gezet, dat de eigenaar dit daadwerkelijk beloofd heeft, maar niet gedaan heeft. Dat kan de zaak veranderen, daar dit een mondelinge overeenkomst is. Echter, daar duikt ook wel weer een probleem op: Mondeling = vaak geen bewijs. :-(

Maar proberen kan je het altijd!

Echter, ik zou uitkijken er een eventuele rechtzaak van te maken; tenzij er keihard bewijs is, is de kans aanwezig dat het geseponeerd wordt, en ben je straks nog meer geld kwijt.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:08

Hadden jullie afgesproken binnen welk termijn het zand gestort moest zijn?

Daks

Re: Wie is er voor verantwoordelijk/aasprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:11

nee dat hadden we niet afgesproken he is zo gegaan vorig jaar begin van het 24/7 buiten is het puin gestort en hij heeft gezegd er "een keer" zand over te laten gooien.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:14

goed hij belooft dus dat zand te storten, dus hij wil wel meewerken.
Maar wie kiest er nu wel over dat puinpad te gaan, jij toch??

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:16

Esmeralda schreef:
goed hij belooft dus dat zand te storten, dus hij wil wel meewerken.
Maar wie kiest er nu wel over dat puinpad te gaan, jij toch??

ja ik kies ervoor maar wat zou jij doen 24/7 binnen door niet over dat puinpad te gaan, of om er toch overheen te gaan zodat je paard wel buiten staat overdag.

en over het zand storten moet daar ruim een jaar over heen gaan ,ja hij wil meewerken maar duurt nu al meer dan een jaar

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:18

als ik weet dat er zoveel glas inzit en een verhoogt risco zal lopen, had ik persoonlijk een andere oplossing bedacht-gezocht.

en als je zelf nu eens zand bestelt en het laat storten, en dan de rekening aan de stalhouder overlegt. Zou dit wel even aangeven, van joh je heb het zo druk, heb het maar zelf voor geregelt. Wie weet heb je het dan wel morgen liggen

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:25

het gals hebben we niet gezien .
We hebben daar al een keer geharkt voor de grootste brokken.
Wat voor oplossing had jij gedaan dan?

Natuurlijk we kunnen zand laten komen maa dat moet toch niet nodig zijn?
ik bedoel je betaald niet veel maar je mag er wel vanuit gaan dat het normaal kan.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:51

Is er geen andere manier om naar de wei te gaan
Of kan die in een paddock, zodat je niet over het puin hoeft
Of toch maar dat voorstel doen, ik bestel jij betaal
Hoe denken de andere stalgenoten erover?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 13:37

we moeten om naar de bak paddock en weide en weg over zo'n pad. dus een andere optie is er niet.

Het voorstel denk ik niet dat hij daar in trapt maar is nu ook niet van toepassing.
ik had meer de vraag of ik de boer aansprakelijk kan stellen.

Andere stalgenoten weten nog niet dat er glas uit is gekomen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:39

Eigen schuld zou ik zeggen, jij laat je paard daar lopen dus is eigen verantwoordelijkheid.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:58

wie zegt dat het stukje glas op dat pad heeft gelegen ???? bewijzen wordt moeilijk, ik denk dat je het niet kan verhalen .

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 14:10

sassefras schreef:
wie zegt dat het stukje glas op dat pad heeft gelegen ???? bewijzen wordt moeilijk, ik denk dat je het niet kan verhalen .

waar anders. mijn paard is nooit ergens anders geweest

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:30

Volgens mij kan je de boer niet aansprakelijk stellen, ondanks dat de boer een ''belofte'' heeft gedaan.
Je hebt er namelijk zelf voor gekozen om het pad ondanks de risico's te gebruiken.
Je zegt ook dat je eerst langs/om de bak moet,een weg en dan over het pad om de weide te breiken, ik zeg nu misschien iets heel stoms, maar het is mijn ogen toch ook heel goed mogelijk dat je paard het glas bijv bij de bak of op de weg het stuk glas in de hoef heeft gekregen?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 14:34

uhm weg heb ik eht over een weg gehad.
Bij ons heb je 1 pad en dat leid naar de weg en de andere kant op naar de bak/paddock/weide.
Dus nee de weg op of over hoef ik niet en doe ik ook niet want dan word je platgereden.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:36

Zo'n soort onderwerp was laatst in de rijdende rechter! misschien is het mogelijk om dat terug te kijken?
Ik geloof dat uiteindelijk de uitspraak was dat de eigenaresse zelf schuld had :j

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:39

Sorry dan heb ik het verkeerd gelezen,ik dacht namelijk te lezen dat je ook over een weg moest en dan pas op het pad terecht kon.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:46

Even vragen aan je verzekeraar ?
(Maar ik denk dat jij als eigenaar aansprakelijk zal zijn ...)