Nu vraag ik mij af of er mensen zijn die dit in Noord-Holland zouden willen realiseren.
Ik zal even puntsgewijs aangeven wat mijn idee inhoudt:
* Kostenverlagend bouwen door de CPO-constructie (zo bespaar je vanwege schaalvoordelen en omdat je zonder winstoogmerk bouwt; je betaalt dus niet voor de winst die een projectontwikkelaar maakt)
* Zelf invulling geven aan hoe je huis er uit komt te zien + over welke faciliteiten/hoe en wat (binnen een bepaald kader; zie hieronder)
* Ongeveer 36 woningen (hangt af van wat de grondprijs is; hoe goedkoper de grond; des te minder huizen je hoeft te bouwen om samen de faciliteiten te kunnen betalen)
* Iedereen heeft zijn eigen stal en bepaalt dus ook zelf de verzorging (dus geen groepsstalling zoals een pensionstal); (eigen stal grenst aan de faciliteiten)
* Faciliteiten a la binnenbak, buitenbak, stapmolen, longeercirkel in het midden met woningen er omheen (achtertuin grenzend aan de faciliteiten)
* Iedereen is zo min mogelijk afhankelijk van elkaar doordat iedereen zijn eigen stalling heeft.
* Iedereen heeft zijn eigen stuk weiland (grootte afhankelijk van beschikbaarheid gemeente en grondprijs)
* De wijk wordt in een landelijke stijl gebouwd (als voorbeeld Sinnige Bouw, dus westfriese stolpen idee)
* 2 onder 1 kap en opgesplitste stolpen om goedkoper te kunnen wonen, maar toch een kwalitatief goed huis en luxe uitstraling.
* Je kunt samen met 1 (in het geval van 2 onder 1 kap) buurman of meerdere (in het geval van appartementen in stolp) bepalen hoe het huis er uit komt te zien zo lang het geheel maar past in de landelijke (stolpen)sfeer. (Variatie is leuk zo lang het maar wel dezelfde uitstraling heeft)
CPO geeft je als eigenaar veel vrijheid, maar ik geef wel duidelijk aan wat ik persoonlijk mooi vindt qua uitstraling. Dus landelijk ipv hypermodern. Ik denk dat het belangrijk is om dat kader aan te geven, omdat je anders nooit tot overeenstemming kunt komen. Je moet namelijk wel op 1 lijn zitten met wat je ongeveer mooi vindt. Welke vorm woning (er zijn binnen de sfeer van westfriese stolpen heeft veel mogelijkheden), welke stenen, kleur kozijnen etc. etc. etc. je verder wilt, moet je vervolgens lekker zelf weten.
Verder sta ik uiteraard open voor suggesties. Bovenstaande is slechts een idee. Al is het hebben van je eigen paard in een eigen stal voor mij wel een harde eis.
Als er meer mensen zijn die met een soortgelijk idee rondlopen, dan hoor ik het graag!
.