Lenen om paard te onderhouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij (ooit) een lening afsluiten om je paard te onderhouden?

Ja, want..
36 (14%)
Nee, want..
212 (85%)

Totaal aantal stemmen: 248

MRIIIS

Lenen om paard te onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 17:07

Laatst hoorde ik over iemand die geld leent om haar paard te onderhouden. Nu mijn vraag aan Bokt: zou je (ooit) een lening afsluiten om je paard te onderhouden? Waarom wel/niet? :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:08

Nee ik steek me niet in de schulden voor een paard, heb ooit een schuld gehad niet heel groot hoor maar heb toen mijn pony verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:09

Echt never nooit >;) . Dat potje is ook een keer op ...... en dan??? Zou het wel doen om bijvoorbeeld onverwachtse en hoge dierenartskosten te kunnen betalen maar dat is dan een incident en wat anders dan maandelijkse stalling en voer.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:10

Dat is net TE! Wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven, is mij altijd geleerd en als er geld voor is, kan er een paard lopen; is het geld er niet, dan ook geen paard (wat als het dier ziek wordt- nog meer lenen of geen DA kunnen bellen???).

jokari

nee, hoe graag ik haar ook zie. Dat wordt een straatje zonder einde, begin ik niet aan.

AapjeAstrid

Dat ligt eraan wat de vooruitzichten zijn. Als het tijdelijk is (voor een paar maanden) en je daarna weer voldoende geld hebt om je paard zelf te onderhouden, snap ik wel dat je je paard niet direct verkoopt en na die paar maanden een nieuwe koopt. Als het financiële vooruitzicht zo is dat er niet op korte termijn verbetering is, dan zou ik dat absoluut nooit doen.

linda_arnold

Dan loop je imo een beetje achter de feiten aan, de kosten qua onderhoud zullen niet afnemen. Dus wanneer ben je in staat het bedrag af te lossen.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:11

Nooit! Als je al een lening moet afsluiten om het paard te onderhouden begin je al slecht, laat staan als je paard ineens ziek wordt en de kosten wel erg hoog op lopen. Waar tover je dan dat geld vandaan?En hoe betaal je het terug? Nee niks voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:16

sunrice schreef:
Dat ligt eraan wat de vooruitzichten zijn. Als het tijdelijk is (voor een paar maanden) en je daarna weer voldoende geld hebt om je paard zelf te onderhouden, snap ik wel dat je je paard niet direct verkoopt en na die paar maanden een nieuwe koopt. Als het financiële vooruitzicht zo is dat er niet op korte termijn verbetering is, dan zou ik dat absoluut nooit doen.

Daar kan ik me wel in vinden :j . Over 3 weekjes stop ik met mn huidige baan en ga op zoek naar iets anders. Ik weet wat ik wil maar het is nog even een paar maandjes afwachten tot er weer vacatures worden uitgezet. Voor die paar maanden zou ik mn pony ook niet verkopen. Het is tijdelijk en we redden het wel maar ik kan me voorstellen dan niet iedereen een buffer voor een paar maanden heeft voor zowel het paard als het huishouden.

Anoniem

Re: Lenen om paard te onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:26

Nee, alleen als je weet dat het snel weer beter zal gaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:28

Maar dat weet je nooit zeker.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:29

Nee, ik heb altijd geleerd om niets aan te schaffen waar je geen geld voor hebt. Ik leen ook niet om een auto/tv/bed/wat dan ook te kopen. Hypotheek is natuurlijk een uitzondering.
Ik heb dan ook pas een paard gekocht toen ik zeker was van een vaste aanstelling op mijn werk en ik zeker wist dat ik het kon betalen, ook als er eens iets mis is met mijn paard.

liesjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:32

absoluut niet! Als er geen geld is kun je het ook niet uitgeven. ik ben opgevoed met het idee dat je geen lening neemt voor zulke dingen, ook niet voor auto of vakantie of zoiets dergelijk!
Je komt alleen maar verder in de problemen..

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:38

Juliette86 schreef:
Echt never nooit >;) . Dat potje is ook een keer op ...... en dan??? Zou het wel doen om bijvoorbeeld onverwachtse en hoge dierenartskosten te kunnen betalen maar dat is dan een incident en wat anders dan maandelijkse stalling en voer.

Hier ben ik het mee eens. Niet voor de dagelijkse dingen, maar mocht het zijn dat mijn noodpotje op zou zijn en er echt medische dingen zijn die móeten gebeuren dan wel. Als je voor gewoon onderhoud niet uitkomt met je geld en paard en dan daarvoor moet lenen, dan past een paard niet bij je (al dan niet gekozen-) levensstijl.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:56

Hangt er inderdaad vanaf. Als het een plotselinge, torenhoge DA-rekening is, dan wel (bijvoorbeeld). Als het echt een structurele lening gaat worden, nee. Dan begin je aan een vicieuze cirkel waar je maar heel moeilijk uit gaat komen (ik in ieder geval) en dat heb ik niet voor een paard over. Bovendien wordt vroeg of laat het paard er waarschijnlijk de dupe van.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:11

lenen om bv het paard maandelijks te onderhouden, nee
eventueel eenmalig iets lenen aan vriend of ouders omdat ik een maandje krapper zit, dat ev wel (maar dat is dan niet rechtstreeks voor paard, want die worden eerste werk betaald)
lenen om bv een nodige operatie te betalen: hangt af van het bedrag, en wat de kansen zijn voor paard, maar dat zou ik ev wel doen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:31

heb altijd geleerd geen geld uitgeven wat je niet hebt. (mocht het plots iets heel onverwachts zijn dan kan ik het begrijpen).

Maar je moet met dieren gewoon altijd een ruim potje achter de hand hebben vind ik persoonlijk.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:35

studiemiep schreef:
Maar je moet met dieren gewoon altijd een ruim potje achter de hand hebben vind ik persoonlijk.

en proberen zoveel mogelijk voorruit te kijken

al is dat het moeilijkste gedeelte van allemaal, want niets in het leven is zeker en er kunnen zat onverwachtse dingen gebeuren
maar er zijn ook mensen die financiële problemen aan zien komen en er niks mee doen

en vaak als je eenmaal gaat lenen om je paard te kunnen onderhouden, dan gaat het van kwaad tot erger en tegen de tijd dat het dier dan verkocht is kan al die opbrengsten weg naar de lening

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:42

sunrice schreef:

Dit zou ik me eventueel voor kunnen stellen. Maar dan moet je wel echt heel erg zeker weten dat dat geld ook weer gaat komen en dan moet je dus ook geld over gaan houden. Geld om je paard weer te onderhouden en geld om zo snel mogelijk van die lening af te zijn... Vind dat dus best een risico.

Zou als het zover zou komen, liever aan mijn ouders een tijdelijke lening vragen denk ik...

In principe leen ik niets voor de gewone kosten van mijn paard. Het moet gewoon van de maandlasten kunnen en anders niet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:45

Ik heb ja want......... ingevuld.
Ik heb mijn paard 18 jaar en toen ik 16 was en alles zelf moest betalen (echt alles) was ik blij dat ik de stalling op kon hoesten.
Als er toen iets was kon ik bij mijn vader lenen, maar toen ik op mezelf ging moest ik echt helemaal alles zelf doen.
Als er toen iets was gebeurd dat ze naar de kliniek had gemoeten, had ik daar een lening voor afgesloten.
Misschien heel naief en gelukkig nooit nodig gehad, nu hebben we genoeg achter de hand en denk ik er toch iets anders over.
Maar ik ga wel heel ver voor mijn paardjes.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:50

Wanneer je een paard hebt en hij wordt ziek en je moet daarvoor lenen, vind ik dat niet vreemd. Operaties kunnen oplopen in de duizenden euro's en niet iedereen heeft dit geld klaar liggen. Wanneer je maandelijks moet gaan lenen om de basisvoorzieningen te kunnen betalen, dat is wat minder. Maar in alle gevallen vind ik dat het ieders eigen keuze is. Ik zou het, zoals ik er nu over denk niet doen maar als je in die situatie zit weet je niet hoe het balletje rolt. Als je maar voor je paard zorgt, via links of rechtsom, dat vind ik veel belangrijker.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:01

Er wordt hier specifiek gevraagd om het onderhouden, niet om een hoge DA rekening of andere onvoorziene hoge uitgave te kunnen bekostigen.
Hoewel ik eigenlijk NEE vind, zeg ik toch JA.

En wel om de volgende reden:

Als ik maar 1 paard zou hebben en deze zou zo'n 25 jaar oud zijn en ik zou niet meer kunnen werken en daardoor niet meer mijn paard kunnen bekostigen, dan zou ik daar indd een lening voor afsluiten. Je wil zo'n oudje immers ook niet zomaar wegdoen, en een goed en betrouwbaar rusthuis heeft óf een lange wachtlijst óf vraagt ook maandelijks een bijdrage. Gratis weggeven geeft geen garantie en inslapen of slachten is imo not done als het betreffende dier alleen maar oud is maar verder nog gezond.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:20

Maar als hij of zei dan opeens van alles gaat mankeren dan blijf je lenen of?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:29

Voor onderhoud zou ik niet lenen, zoals ik er nu tegenover sta.
maar vaak weet je dat pas als je in zo'n situatie terecht komt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:30

Lening moet je terug betalen, dus hogere vaste lasten. Geen optie als je al geld tekort komt.