Hoe onderhouden jullie je leren jodhpurs en chaps?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Hoe onderhouden jullie je leren jodhpurs en chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 14:35

Hoiii

Ik heb leren jodhpurs en leren chaps gekocht.

Ik heb ze nu 1x aan gehad.
Had ze van te voren ingesmeerd met bootcare setje
Maar hoe onderhouden jullie je leren jodhpurs en chaps?
Want ik zie al vouwen erin zitten betekend het dat het leer erg droog is en eigenlijk nog een keer moet insmeren?
gr

maaikeXx23

Re: Hoe onderhouden jullie je leren jodhpurs en chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:44

ik heb zelf ook leren jodhpurs en chaps gehad maar ik kon ze niet onderhouden ik smeerde ze ook niet heel vaak in dus nu heb ik gwn rubberen jodhpers maar ik zou ze wel goed blijven insmeren

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 14:58

Hoiii

Heb inderdaad ook een rubberne om gehad had ze 1 soort van maar vond het niet mooi.
Zat zo glans kleur op leek wel vond het lelijk om te zien vandaar de leren.

maar ben wel benieuwd hoe iedereen het onderhoud.

gr

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 16:27

En doen jullie dat na elke keer rijden of 1x in de week of 1x in de maand enz

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:45

Goed schoonhouden en behandelen met leerolie.
Dit hoeft echt niet na elke keer rijden, als je maar zorgt dat er geen modder of iets meer aan zit.

En niet laten drogen in de zon of bij de verwarming na het poetsen, daar gaat het nog veel erger van kreuken/scheuren.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 16:48

Is leer olie anders dan zo een bootcare setje die je bij je petri laarzen krijgt?
Ik heb ook petri laarzen maar heb ze nooit aan pas ze niet meer ben dikker geworden dacht kan ik nu dat bootcare setje gebruiken voor me schoenen en chaps....

Of echt leerolie halen? En haal je dat in de ruitersportzaak?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:54

Leerolie is doorgaans om het wat soepeler te houden, wat bij chaps eerder de bedoeling is dan bij laarzen.
Lederbalsem is eigenlijk nog beter om je leer producten te verzorgen.

Schoonmaken kan een enkele keer met zadelzeep, maar niet te vaak dit droogt het leer namelijk uit.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:49

Ik maak ze regelmatig schoon met een vochtig doekje en smeer ze daarna in met een goede schoencreme (Kiwi). Daarna uitpoetsen met een panty. Net als mijn laarzen.. Ze zien er nog keurig uit. En ik gebruik mijn chaps, schoenen en laarzen echt heel intensief.

celinedaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:36

gewoon 1x in de maand invetten, en na het rijden als ze stoffig of vies zijn even met een babydoekje afvegen ! dat geld eigelijk voor alles van leer : Laarzen, hoofdstel, zadel etc.

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:18

Ik doe het eigenlijk te weinig en draag ze best vaak. Maar meestal als ik wedstrijd heb of me verveel. dus denk zo'n 1 keer in de 2 maanden. Maar 1 keer in de maand is volgens mij wel meer dan genoeg. Ik heb ook ariat en als je ze weer een keer schoon maakt zien ze er weer als nieuw uit!

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:27

Ik maak ze schoon met leerzeep en daarna invetten. Ze zijn nu een beetje oud en versleten, dus om ze weer mooi glimmend zwart te rkijgen doe ik er zwarte schoensmeer op (alleen op mn jodphurs, niet op m'n chaps). Ik maak ze misschien eens in de 3 maanden schoon :=

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:29

Ik heb al een paar jaar leren chaps en jodphurs maar ik maak ze alleen schoon als ik bv een wedstrijd heb of als ze vies zijn. Ik vet ze niet in oid.

Laily_Cappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:52

Gewoon niet te veel in de warmte zetten.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:19

Met de leerdoekjes en de schoenpoets van de Action.
En idd niet bij de verwarming zetten.

Ik maak ze trouwens alleen schoon als ze vies zijn.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 09:19

Dankjewel voor alle reacties :) Hebben jullie trouwens ook dat leer over leer geluid maakt?
Gisteren had ik me chaps nog even aan met longeren.
maar als ik dan loop hoor ik het kraken zeg maar.
Ik denk door leren schoenen en leren chaps dat het wrijft over elkaar dat je dan geluid krijgt.
Of ben ik de enige?

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:41

iedere keer na gebruik eerst schoonmaken dan schoenpoets erop.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:43

Omdat ik toch mijn hoofdstel na ieder gebruik schoonmaak met wat zadelzeep haal ik ook direct even de spons over mijn leren jodhpurs.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:48

petrie cleaner setje :)

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:41

Ik smeer zadelzeep op mijn leren laarzen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 08:49

Lara_Silver schreef:
Omdat ik toch mijn hoofdstel na ieder gebruik schoonmaak met wat zadelzeep haal ik ook direct even de spons over mijn leren jodhpurs.

Ik heb gehoord vaak zadelzeep gebruiken is niet goed voor je leer...maar hoe en wat weet ik zo ook niet...

Grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:12

Van mijn schoenmaker kreeg ik de tip om ze, voor dat ik naar stal ga, in te smeren met schoenpoets en pas wanneer ik terugkom weer uit te poetsen (met zacht borsteltje of pantykousje). En ik moet zeggen dat hij wel gelijk heeft ;).

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:17

ik doe het af en toe een keer,

ik doe het vuil er eerst afhalen met water en een beetje zadelzeep(dit is een belangrijke stap, want als je lekker gaat poetsen met al dat zand erop, poets je er allemaal krassen in), en dan met schoenpoets. als mijn jophurs erg droog zijn kan olie ook goed zijn. het heeft bijna 2 jaar geduurt voor er scheurtjes inkwamen. mijn chaps zijn nog heel erg mooi!.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 00:24

linnie050 schreef:
Lara_Silver schreef:

Ik heb gehoord vaak zadelzeep gebruiken is niet goed voor je leer...maar hoe en wat weet ik zo ook niet...

Ligt er aan welk merk het is en hoe je het gebruikt. Ik gebruik een weinig glycerine zadelzeep, gewoon even een vochtige spons een paar keer over het blokje halen en dat is het. Maar vooral de teugels, sperriem, en het kopstuk maak ik idd altijd goed schoon omdat zweet funest is voor het leer. De rest daar haal ik dan ook even spons over.

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 00:42

PocoGaucha schreef:
ik doe het af en toe een keer,

ik doe het vuil er eerst afhalen met water en een beetje zadelzeep(dit is een belangrijke stap, want als je lekker gaat poetsen met al dat zand erop, poets je er allemaal krassen in), en dan met schoenpoets. als mijn jophurs erg droog zijn kan olie ook goed zijn. het heeft bijna 2 jaar geduurt voor er scheurtjes inkwamen. mijn chaps zijn nog heel erg mooi!.

Ik doe bijna hetzelfde: eerst borstel ik heel grondig het vuil er af met een half-zachte borstel (dus zonder water en zadelzeep) en dan inderdaad goed poetsen met schoenpoets. Dan wel de "ouderwetse" schoenpoets die je eerst moet aanbrengen, in moet laten trekken, en dan uit moet poetsen ("opboenen"). Daarna neem ik een potje met schoenvet om de gestikte naden in te vetten. Door de stiksels in te vetten, wordt het garen veel sterker en gaat langer mee. Als ik de naden heb ingevet, laat ik de jophurs of westernlaarzen een uurtje staan en poets ik alles nog een keer goed na met een zachte schoenborstel. Ik doe jaren met mijn jophurs en westernlaarzen.

Voor de chaps: ik heb suede chaps. Dat is nou niet het meest makkelijke leer. Die borstel ik schoon met een harde borstel (droog) en doe er verder weinig aan. Suede niet invetten of oliën! Daar wordt het lelijk van. Na het schoon borstelen kan je het wel insprayen met vuilafstotende spray speciaal voor suede.

BvanhetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:09

Ik maak mijn leren jodhpurs eerst schoon met babydoekjes (hier zit geen alcohol in en als het voor een babyhuid goed is dan vast ook voor mijn schoenen:D) en dan smeer ik ze óf met olie in óf met gewoon lederbalsem. Ik wissel het een beetje af.. En dit 1 keer per 3 weken ongeveer.
En ze zien er nog helemaal goed uit :P.