Zou jij een paard kopen met cornage?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_MC_

Zou jij een paard kopen met cornage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 10:22

Hey, sorry als het in het verkeerde topic staat... maar ik ben stiekem een beetje aan het rondneuzen tussen de paarden advertenties, nu heb ik een heeeeel leuk paardje gezien... maar er staat bij als opmerking datie cornage heeft... voor mij duurt het nog wel fftjes voordat ik echt een paardje kan kopen (helaas)...

maar ben toch wel benieuwd... wat zouden jullie doen? Ik zou wel graag af en toe een wedstrijdje rijden... maar niet ieder weekend of zo...

:D :o

essiedepessie

Re: Zou jij een paard kopen met cornage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:23

Nee...

Er zijn genoeg leuke paarden zonder aandoeningen, en er kan al genoeg misgaan... Bij aankoop wil ik een perfect gezond dier.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:25

Ik kwam er pas achter bij de keuring dat ie het had (je hoort hem bijna niet) dus ja, ik wel :D Uiteraard mijn dierenarts om zijn mening gevraagd en hij zei: hij springt er wel een parcour van 1.50 om.

Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe erg het is, die van mij hoor je niet of nauwelijks, ik zou het wel heel vervelend vinden als het heel duidelijk aanwezig is :o

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:27

wat is cornage?

_MC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 10:29

Verlamming van 1 of beide stembanden... (toch?) :=

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:31

Google is your friend ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:31

Ligt eraan in welke mate.
Ik zou me er wel aan storen als het geluid heel erg was.
Als het amper te horen was en het paard heeft er natuurlijk amper last van, ja, dan zou ik het paard wel kopen,mits de prijs er ook op aangepast is, en het paard aan de eisen van mij zou voldoen

ViennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:38

Ik heb er ook een met cornage.
Merk er weinig van met rijden.
Je hoort hem wel met rijden maar is niet storend en hij heeft er geen last van.
Als je het niet weet dan denk je dat het gewoon zijn ademhaling is omdat ie zo groot is 1.85cm.
Heb nog nooit iemand gehad die het vroeg of hij cornage had.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:42

Bel de kliniek en vraag wat een operatie kost. Cornage is te opereren namelijk.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:43

Suzanne F. schreef:
Bel de kliniek en vraag wat een operatie kost. Cornage is te opereren namelijk.

Volgens mij mag dat niet, mits het paard er last van heeft!

Scum

Ik zou niet zomaar nee zeggen. Cornage is geen hele ernstige aandoening. Ze kunnen er gewoon oud mee worden. Zeker als jij er alleen af en toe een dressuurwedstrijdje mee wil rijden lijkt het me geen probleem.
Ik heb zat paarden gezien met cornage die Z dressuur lopen en regelmatig op wedstrijd gaan.

Het voordeel voor jou is waarschijnlijk dat de prijs een stuk aantrekkelijker zal zijn.

Operaties zijn al een aantal jaren niet meer toegestaan volgens mij?

Suzanne F.

Natuurlijk mag dat. OCD mag je er ook uit laten halen, ook al heeft het paard er geen last van.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:45

Dat is me op de instructeurscursus nog verteld. Is wel een paar jaar geleden, maar misschien hebben ze het besluit dan wel teruggedraaid?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:46

Ik dacht het ook hoor Scum! En het is daarnaast een zware ingreep dus niet iets wat je zomaar even besluit om te doen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:48

Echt? Ik weet niet anders of je kan cornage opereren.

Chipjes kan je er iig zo uit laten halen, geen probleem. Is lopende band werk in de klinieken.

MelanieB

Voor zover ik weet (heb het toen opgezocht want had een paard op't oog met cornage) mag het idd niet meer... tenzij het paard er echt erg last van heeft

butengeweun

hangt inderdaad van de ernst van cornage af. Of ik het diertje zou kopen en wat mijn ambitie's zijn met dat paardje.

Wat betrefd operaties, zolang je goed/genoeg betaald gaan ze opereren. Dat is net als met mensen alleen of de verzekering dan betaald is een ander verhaal.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:49

momo_lover schreef:
hangt inderdaad van de ernst van cornage af. Of ik het diertje zou kopen en wat mijn ambitie's zijn met dat paardje.

Wat betrefd operaties, zolang je goed/genoeg betaald gaan ze opereren. Dat is net als met mensen alleen of de verzekering dan betaald is een ander verhaal.

Nee daar moet je niet vanuit gaan. Maar zodra je met geld aankomt willen klinieken een hoop doen hoor.

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:49

Ligt eraan in welke mate, veel paarden kunnen prima werken met cornage. Zou DA erbij halen en kijken wat de mening hiervan is.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:50

Suzanne F. schreef:
Echt? Ik weet niet anders of je kan cornage opereren.

Chipjes kan je er iig zo uit laten halen, geen probleem. Is lopende band werk in de klinieken.

En daarnaast is het voor de mens 'hinderlijk' en niet voor het dier. Ik zou mijn paard er niet 3mnd voor op het hok zetten omdat ik me stoor aan zijn zwaardere ademhaling ;)

GoGoNut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:51

Bij mij zou het besluit ook afhangen van de mate waarin de cornage is. Lichte cornage zou voor mij geen bezwaar zijn. Mits advies van DA is dat het geen probleem is.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:02

Als je eens om je heen luistert op een wedstrijd hoor je dat ongeveer 30% van de paarden cornage hebben. Deze paarden gaan gewoon als ieder ander paard mee in de sport. Zelf ook een paardje met cornage(jaar na aankoop pas boven water gekomen, tijdens de keuring nagevraagd maar dierenarts hoorde niets mogelijks) hij had er wel last van en is dan ook geopereerd en dit is betaald via de verzekering. Nu loopt die zonder enig probleem in de rondte, ik start dressuur en springen en maak volop gebruik van hem. Op de vereniging hebben wij ook nog 5 andere paarden met cornage, in verschillende vormen, en daarvan lopen er 3 dressuur springen en eventing wedstrijden en allemaal zonder ook maar 1 probleem. De andere twee lopen in de sport voor dressuur en springen. Als het paard dus ideaal voor jou is behalve het cornage dan is kopen zeker het overwegen waard. Alhoewel, als ik tijdens de keuring wel had gehoord dat die cornage had, had ik hem niet gekocht. Ik koop het liefst een kern gezond paard op het moment van kopen want na de koop komen er nog genoeg mankementjes aan het licht. Maar van mijn koop nu heb ik totaal geen spijt hoor! Ik heb nu een perfect paard voor mij die alles kan en wil wat ik ook wil! Dus kijk niet te zwart op wit!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:04

In welk opzicht had die van jou er last van Vainqueur?

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:04

hallo ik heb ook een paardje gekocht die conage had hij was 7 jaar ik wou ook wedstijden rijden maar was geen must in het begin ik heb hem naar huis gehaald helaas was hij erg slecht aan toe geen conditie ribbetjes mager dus was geen top conditie en zij conage was ook flink te horen tijdens het proefrijden.

wij hebben hem naar huis gehaald en opgeknapt met slobber en ruwvoer en ben begonnen met zijn conditie eerst kon ik maar 10 min draven en hij was kapot wij hebben dat netjes opgebouwd en binnen 3 maanden reed ik mijn eerste oficiele wedstrijd met hem en je hoorde hem nog amper iedereen was zo verbaasd over hem en baalde achteraf dat zei hem niet gekocht hadden.
het was voor hem erg belangrijk dat zijn conditie op pijl bleef dus 6 dage in de week rijden of in elk geval longeren.

hij heeft ZZ zwaar springen en dressuur gelopen tussen de paarden als E pony dus ik zou zeggen als je eventueel wel rustig aan zijn conditie wil werken en dat ook kan blijven bij houden dan kun je het doen.

wil je zo nu en dan eens lekker rijden dan niet doen want het is erg belangrijk dat je zo'n paardje in conditie houd en ook oplet of het niet te veel is wat je van hem vraagt.

hoop dat je der wat mee kan als je vragen hebt PB mag ;)

succes !!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:07

Dat lijkt me niet helemaal waar Rowanda ;) Die van mij loopt max. 5 dagen in de week, soms minder :o En loopt volop in de sport. Een paard dat cornage heeft en recreatief gereden wordt hoeft zich ook amper in te spannen dus dan is die conditie echt niet zo belangrijk :n