Hoe wintervacht er snel afkrijgen (zonder scheren)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Hoe wintervacht er snel afkrijgen (zonder scheren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 22:31

Andere jaren was mijn pony helemaal geschoren. Nu alleen op hals en buik.
Ze verhaard enorm maar heeft nog steeds een enorme teddyvacht. Deken heb ik al ruim een week af. Maar ze staat soms nog te zweten in het land.
En omdat mijn man allergisch is zijn die haren eigenlijk niks :+ Ben al een paar dagen flink aan het poetsen, maar het helpt nog niks. Gisteren mijn pony gewassen maar ook dat hielp niks.

Wie heeft er nog meer tips zonder geld uit te hoeven geven?
Of is de enige oplossing evt alsnog scheren?

arno8

Re: Hoe wintervacht er snel afkrijgen (zonder scheren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:33

Met een zweetmes met tandjes krijg je de haren er een stuk sneller af dan met een borstel.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:33

De tijd is er nog niet helemaal naar om meteen alle haren te laten vallen omdat het zo nu en dan nog frisjes kan zijn. Even geduld hebben tot het echt lente/warmer word en dan gaan de haren vanzelf allemaal loslaten en kan je het er beter afkrijgen ;)

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:34

Paarden verharen nou eenmaal en dat is echt niet met twee weken gedaan. Je kunt ter ondersteuning lijnzaad geven, dat wil nog wel eens helpen. Maar ik denk dat er niets anders op zit dan poetsen, poetsen en nog eens poetsen. Succes!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 22:35

Ja, dat snap ik. Maar nu zit ik, omdat ze al zoveel haren loslaat, telkens onder de haren en dus thuis met een man die de hele avond niest. Ook als ik meteen ga douchen komen er haren mee en heeft hij er last van :+

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:39

Klinkt misschien stom hoor, maar misschien kun je tijdens het poetsen een overal aan doen. En die op stal laten. Zo blijft je rijkleding redelijk haarvrij.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:42

Ik gebruikte bij de friezen altijd een furminator om de losse haren snel kwijt te zijn, dat werkte super goed!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:02

Theeglas schreef:
Klinkt misschien stom hoor, maar misschien kun je tijdens het poetsen een overal aan doen. En die op stal laten. Zo blijft je rijkleding redelijk haarvrij.

Is misschien wel de beste oplossing voor je. Desnoods als het ook in je haren blijft zitten een netje over je haren doen. Ziet er misschien niet uit maar je man heeft hier profeit van.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 07:04

Haha ik zie mezelf al staan :') Maar voor mijn man waarschijnlijk de beste oplossing.
Is scheren nu in deze tijd nog te doen? Of niet slim? Voorgaande jaren scheerde ik haar in oktober/november al.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:06

Ik zou niet scheren, maar gewoon een beetje geduldig zijn. Het wordt zaterdachnacht 2 graden, beetje koud om dan al in hun blootje te gaan staan.. De natuur regelt het allemaal zo mooi. :) Sommige paarden bij ons op stal haren ook echt al wekenlang heel erg uit, maar zijn ook nogsteeds beertjes. Hier zijn ze meestal eind april pas helemaal bloot. :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:07

Tja scheren kan wel, maar hoe de zomervacht er dan uit komt te zien zou ik niet weten. Met een week of drie zou het wel ongeveer klaar moeten zijn en tot die tijd maar even voor l.l lopen denk ik maar. Tis voor het goede doel haha.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 07:07

Uiteraard zou ik er weer een deken opgooien na het scheren. Alleen vind ik het aan de andere kant ook weer van dat ze net onder de dekens uit is :+

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:09

Gewoon poetsen, en verder de natuur zijn gang laten gaan :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:14

Sodeletuut schreef:
Ik zou niet scheren, maar gewoon een beetje geduldig zijn. Het wordt zaterdachnacht 2 graden, beetje koud om dan al in hun blootje te gaan staan.. De natuur regelt het allemaal zo mooi. :) Sommige paarden bij ons op stal haren ook echt al wekenlang heel erg uit, maar zijn ook nogsteeds beertjes. Hier zijn ze meestal eind april pas helemaal bloot. :)

Oeps mijn paard is anders al weer bijna helemaal "bloot" hoor.
Die is alweer helemaal in de vieva la fiesta en lang leve de zomer stemming. *\o/*
En nog steeds komen er bergen haar af, niet zo extreem meer als eerst maar dagelijks ligt de vloer vol.

Het is gewoon een goed excuus om ze eens een paar keer lekker te verwennen. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:19

Gypsy schreef:
Oeps mijn paard is anders al weer bijna helemaal "bloot" hoor.
Die is alweer helemaal in de vieva la fiesta en lang leve de zomer stemming. *\o/*
En nog steeds komen er bergen haar af, niet zo extreem meer als eerst maar dagelijks ligt de vloer vol.

Het is gewoon een goed excuus om ze eens een paar keer lekker te verwennen. :)

Oh ja? Mijn haf heeft deze winter niet een erg lange vacht gehad, maar er kan nog wel heel wat af, van mijn jongste is nog bijna niks af en mijn merrie zit nu in haar tussenvacht (die wordt eerst donkerder en dan weer lichter).
Maar dan gaat die van jou het wel koud krijgen dit weekend. :+

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:21

ik gebruik voor mijn paarden altijd een groomingblok (poetsblok)
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 1049383/73
dit werkt bij mij altijd erg goed. :) binnen no time zijn ze uit de vacht!

Je krijgt er trouwens wel alleen maar de losse haren mee uit, dus als hij nog niet helemaal aan het verharen is, dan blijft het een beetje een tedddy.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:25

Hihi nou voor haar doen is het nog vrij dik (ze heeft in de zomer echt een zijden vachtje) maar als ik het vergelijk met bv de shetten die nog zo teddybeer als iets zijn. :=
Op grote delen van haar lijf zit ze echt al weer bijna aan dat zijden vachtje.
En toen de rest van de paarden al druk bezig was met een wintervacht, liep mevrouw ook nog van tralalala daar begin ik lekker nog niet aan. :')
Daarna bleef het ook maar magertjes, tot het min 15 werd en ze *plof* haar vacht voor het eerst overeind zette. Aha, ze heeft toch haar!! :Y)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:30

Oh hahaha :') Dan zal ze het wel niet snel koud hebben! Dat heeft mijn haf ook wel, die heeft wel de kortste vacht van de drie. In tegenstelling tot mijn ontplofte Storm. :')

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:39

Zo'n kort vachtje hebben he, en dan nog na 20 min rijden oid hardstikke bezweet zijn. Raar beest is het. :')

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:33

Ik vind het ieder jaar toch zonde van al dat weggegooide haar... zou er bijna een trui van willen breien :D

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:39

Ik doe het met een zweetmes met kartels. En ik gebruik dan uiteraard de gekartelde kant. Dit werkt erg goed. Het voordeel is dat de haren niet afgebroken worden, zoals dat met het "blokje" gebeurt.

Afbeelding

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:43

Ik vind de ' FURminator' echt ideaal! Mijn paarden zijn hun wintervacht al helemaal kwijt. :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:00

Alice13 schreef:
Ik gebruikte bij de friezen altijd een furminator om de losse haren snel kwijt te zijn, dat werkte super goed!

Ik gebruik hem ook sinds dit jaar, en ben echt helemaal fan. De losse haren komen er heel gemakkelijk uit, en mijn paarden staan er echt van te genieten. Na de "borstel"beurt zijn ze ook nog eens super zacht. Ik ben helemaal blij dat ik hem gekocht heb :j

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:12

Zeoliet voeren! :D Wij hebben hier thuis 2 emmers staan. Het werkt ontgiftend en laat de paarden sneller en beter uit hun vacht komen :) Gewoon 1 keer per dag een schepje door het voer mengen en de plukken haar vliegen er vanaf. Glanzen dat ze doen! _/-\o_

http://www.zeolite-products.com/pages/p ... e-feed.php
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 30-03-12 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_MC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:16

sh*t sh*t sh*t sh*t.... 8)7

ik heb ooit is op school geleerd van een 'ouderwets' middeltje... maar ik ben hem vergeten! het was iets met iedere dag een theelepeltje zout en nog iets over het voer doen... dan waren ze de vacht zo kwijt!
:o?