Nu verlang ik al jaren naar een mooie duinrit, maar ivm jonge eigen paarden ging dit gewoon niet en een paard huren zie ik na enkele mindere ervaringen niet meer zitten, begin ik gewoon niet meer aan. Nu heb ik Antha om te rijden, ze staat vlak bij het duin.... Dus gaan met die banaan zou je denken! Maar ik durf gewoon niet...
Vriendin van me rijdt Antha ook 3 dagen. Zij heeft véél minder ervaring, maar doet 1x per week een rondje buiten en ze komen dan altijd heel weer terug. Heb begrepen dat Antha wel eens lastig kan doen maar goed, ik heb iets meer ervaring dan die vriendin dus ik vermoed dat ik dat ook prima de baas kan. Aan de hand is ze wel kijkerig en niet helemáál bomproof, wat voor mij weer bevestigt dat ik er niet op moet gaan zitten. Komt ook een beetje doordat mn vorige pony als 2-jarige 100% bomproof was aan de hand, dan is dat natuurlijk je referentiekader en alles wat minder braaf is vertrouw ik niet meer.
Het is gewoon stom, want voor ik Antha ging rijden durfde ik ook niet goed meer op te stappen. Was bang dat ze gek zou gaan doen. Uiteindelijk heeft ze al meerdere keren flink lopen klieren ohz en dan gaat gewoon die knop weer om bij me en kan ik dat prima de baas, heb wel gekkere paarden gereden. Vroeger stapte ik overal op, heb heel veel jonge paarden gereden in het duin. Paarden die nog nooit geweest waren, ook paarden die al jaren niet meer geweest waren omdat ze te link werden. Allemaal no problem. Zelfs een keer met paard en al onderuit gegaan en nog blij thuisgekomen.
Dus waarom ik nu op die ouwe geen rondje meer buiten durf? Ik snap het niet. Rationeel weet ik dat ik rare angsten heb. Het enige waar ik bang voor ben is dat ze gek gaat doen maar verder? Ben niet echt bang om eraf te vallen oid of dat ze aan de kletter zal gaan.
Mensen die hier ervaring mee hebben? En dan vooral met hoe ik dit op kan lossen? Het is zo zonde van die mooie dagen... Antha is braaf en vindt het buiten heel erg leuk en ook ik wil graag weer eens lekker het duin in... Ik durf ook niet echt om het gewoon maar te doen. Antha is een Arabische merrie en daarmee nét even gevoeliger op signalen van de ruiter, heb dat ook vaak met rijden gemerkt. Als ik net niet lekker in mn vel zit reageert zij daar heel erg scherp op, dus mijn onzekerheid en zenuwen buiten zullen de zaak zéker geen goed doen...
Help?