Ik wil zo graag naar buiten...maar ik durf niet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Ik wil zo graag naar buiten...maar ik durf niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 23:55

Sinds kort rijd ik een 17-jarige merrie bij waar ik nu 3x per week wedstrijdgericht mee aan het trainen ben. Antha heeft al aardig wat buitenrit-kilometers gemaakt bij vorige eigenaren en vond dit altijd ook erg leuk, al pakt ze de dressuur ook met veel enthousiasme op :)

Nu verlang ik al jaren naar een mooie duinrit, maar ivm jonge eigen paarden ging dit gewoon niet en een paard huren zie ik na enkele mindere ervaringen niet meer zitten, begin ik gewoon niet meer aan. Nu heb ik Antha om te rijden, ze staat vlak bij het duin.... Dus gaan met die banaan zou je denken! Maar ik durf gewoon niet...

Vriendin van me rijdt Antha ook 3 dagen. Zij heeft véél minder ervaring, maar doet 1x per week een rondje buiten en ze komen dan altijd heel weer terug. Heb begrepen dat Antha wel eens lastig kan doen maar goed, ik heb iets meer ervaring dan die vriendin dus ik vermoed dat ik dat ook prima de baas kan. Aan de hand is ze wel kijkerig en niet helemáál bomproof, wat voor mij weer bevestigt dat ik er niet op moet gaan zitten. Komt ook een beetje doordat mn vorige pony als 2-jarige 100% bomproof was aan de hand, dan is dat natuurlijk je referentiekader en alles wat minder braaf is vertrouw ik niet meer.

Het is gewoon stom, want voor ik Antha ging rijden durfde ik ook niet goed meer op te stappen. Was bang dat ze gek zou gaan doen. Uiteindelijk heeft ze al meerdere keren flink lopen klieren ohz en dan gaat gewoon die knop weer om bij me en kan ik dat prima de baas, heb wel gekkere paarden gereden. Vroeger stapte ik overal op, heb heel veel jonge paarden gereden in het duin. Paarden die nog nooit geweest waren, ook paarden die al jaren niet meer geweest waren omdat ze te link werden. Allemaal no problem. Zelfs een keer met paard en al onderuit gegaan en nog blij thuisgekomen.

Dus waarom ik nu op die ouwe geen rondje meer buiten durf? Ik snap het niet. Rationeel weet ik dat ik rare angsten heb. Het enige waar ik bang voor ben is dat ze gek gaat doen maar verder? Ben niet echt bang om eraf te vallen oid of dat ze aan de kletter zal gaan.

Mensen die hier ervaring mee hebben? En dan vooral met hoe ik dit op kan lossen? Het is zo zonde van die mooie dagen... Antha is braaf en vindt het buiten heel erg leuk en ook ik wil graag weer eens lekker het duin in... Ik durf ook niet echt om het gewoon maar te doen. Antha is een Arabische merrie en daarmee nét even gevoeliger op signalen van de ruiter, heb dat ook vaak met rijden gemerkt. Als ik net niet lekker in mn vel zit reageert zij daar heel erg scherp op, dus mijn onzekerheid en zenuwen buiten zullen de zaak zéker geen goed doen...

Help?

vigo_is_lief

Re: Ik wil zo graag naar buiten...maar ik durf niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 00:08

ik wil van de week ook (voor de eerste keer) met mijn paardje naar buiten. we hebben af een toe aan de hand met hem op de weg gelopen en dat ging goed(ik heb dan jammer genoeg geen duien...) dus mijn vader gaat binnekort met hem terwijl ik erop zit, op de weg wandelen. zo gaan wij dat een beetje opbouwen. ik vind het namelijk ook nogal spannend om dat mn paard best onverwachts kan doen ... maar als ik zou was zou ik of met een groepje paarden gaan doe rustig zijn, daar word je paard ook rustig van, of ik zou met iemand ernaast gaan lopen! succes

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 00:09

Begin gewoon klein, een paar honderd meter buiten uitstappen ofzo. En ga met een andere ruiter mee met een braaf paard, zodat je ook een beetje kan kletsen en daardoor makkelijker ontspant.
Ik zal nog eens nadenken over andere tips.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 00:11

Oh das wel een idee als iemand meeloopt! Andere ruiter wordt helaas lastig... Hebben 4 stallen en in de andere 3 staan jaarlingen. Zou misschien kunnen kijken of er net op de stal naast ons iemand gaat rijden, kan wel eens vragen, zou goed kunnen helpen inderdaad, bedankt!

Aliesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 00:14

Ik denk dat je misschien eerst een klein stukje buiten kunt gaan proberen, ga een klein rondje, en doe dat rondje elke keer. (misschien uitstap rondje ofzo). Als je daar helemaal vertrouwd mee bent kun je het uitbreiden totdat je naar de duinen durft. Het is denk ik wel handig om iemand mee te hebben (te paard of met de fiets) meestal geeft dat ook wat meer vertrouwen dat er iemand bij is. Ik hoop voor je dat het je gaat lukken!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 00:16

Een braaf paard mee kan echt goed helpen hoor! Mijn eigen paard is heel braaf en we hebben al verschillende keren onervaren paarden (eerste keer naar buiten dus) meegenomen en dat is altijd supergoed verlopen!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 00:18

Tsja, ik moet zeggen dat we vaak met de drie jaarlingen op pad gaan en dan functioneert Antha als braaf leidpaard voor de mannen... Het zit echt puur bij mij, het beetje huppelen dat ze misschien zal doen kan ik wel handelen maar vind het gewoon zo eng..

Maar ga zeker kijken of iemand met me mee kan, kon wel al eens een heel stuk schelen!

Aliesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 00:21

Kan je niet een keer op een braaf paard naar buiten? Dan kan je misschien weer wat vertrouwen krijgen buiten en gaat het op antha misschien ook beter?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 00:22

Gewoon klein beginnen, braaf paard mee, gezellige ruiter mee zodat je kan kletsen en dan komt het vast wel goed!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 00:28

Gewoon doen Amy!
Ik rijd sinds een tijdje een ontzettend brave maar ook ontzettend snelle,vlotte haflinger bij en ben zo dapper geweest om de eerste keer erop meteen in me 1tje en duinrit te maken :)
Daarna nog een keer geweest, maar alleen in stap, met misschien hele korte stukjes draf, maar alleen als ik uit het koeien gebied was.

Vrijdag moest ik echter 2cm langs een koe en toen heb ik de knop omgezet, ben het hele duin doorgegaan in draf! Ookal ging het voor mijn gevoel af en toe net iets te snel en zag ik spoken. Heb wel genoten en heb nu echt voor het eerst weer eens zin om te gaan rijden :D

Dusja. gewoon doen! Hoe meer je erover nadenkt, hoe zenuwachtiger je wordt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 15:43

Vreemd, paardrijden in Nederland is toch écht een hele andere wereld dan hier. Hier ís paardrijden buitenrijden. De bak wordt gebruikt als hulp bij inrijden, en puntjes op de i in training, tenminste hier op het platteland.
Heb verder weinig toe te voegen aan de goede raad die al is gegeven in dit topic, succes ermee.

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:48

Heb vandaag ook een meisje mee genomen heeft ook angst.
Mijn stoere tinker kijk nergens naar dus heb ik alle tijd om het meisje tebegleiden en te kijken wat en hoe haar pony reageerd op bepaalde dingen.
Het is echt super gegaan ze heeft zelf een galopje gedaan!!
Ben super trots op haar en d'r pony natuurlijk!!
Dus gewoon lekker ontspannen met een ervaren persoon mee gaan en zorg ervoor dat je wel een touw bij je heb zodat die ander je vast kan houden
GENIET ER VAN

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:55

Inderdaad, wat de rest al zegt. Al is het honderd meter naar buiten, dan ben je iig buiten geweest en is de drempel de volgende keer misschien minder hoog. En als je niemand kan vinden die mee kan rijden, kun je misschien ook vragen of iemand mee kan lopen, dat jij dan blijft stappen? Dan heb je in elk geval iemand bij je. Diegene kan dan ook als 'bliksemafleider' dienen voor jouw spanning, zodat je paard er geen last van heeft.

Succes :)

erica87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:58

Uit je verhaal blijkt dat de angst vooral bij jezelf zit. Je vertelt dat een vriendin met haar naar buiten is geweest. Ga dan een keer mee als zij buiten gaat rijden op je merrie. Misschien als je ziet dat ze niet gek doet, dat je dan zelf ook vertrouwen krijgt. En als je dan zelf naar buiten gaat, neem dan omgekeerd je vriendin mee.
Ik sluit me trouwens aan bij Kuggur. Wij gebruiken onze bak ook alleen maar voor de basis en daarna gaan we juist zoveel mogelijk naar buiten ook onze jonge paarden.

Succes in ieder geval

quincy1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:47

Ik zou wel na buiten gaan! Als het dan helemaal goed gaat jkomt je vertrouwen sneller terug!!!maar wel met iemand gaan en beginnen met kleine stukken

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:52

Hier ook zoiets.

Ik heb jaren op een handelsstal gereden op de meest 'wilde' pony's, dat ging allemaal erg goed. Nu heb ik een verzorgpony, een ontzettend makkelijke fjord die uren en uren buitenritten heeft gemaakt en ik heb altijd last van spanning/niet durven. In de bak is er niks aan de hand. Ik rijd ook makkelijk zadelloos en hoofdstelloos. Raar he.

Helpt het als er iemand meegaat met een andere pony? Dit helpt bij mij wel goed. Als de eigenaresse meegaat met haar pony gaat het prima, maar als ik alleen ga met een vriendin (zonder pony), durf ik niet van het touw af en heb ik zelfs spanning (terwijl ik vast zit aan een touwtje ..).
We bouwen nu langzaam op.

MargotM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:58

Het geeft niet als je bang bent, daar heeft iedereen wel eens last van. Wat mij altijd helpt is als ik mijzelf de vraag stel: 'wat is het ergste dat ze kan doen?' meestal blijkt dat je het antwoord prima op kan lossen en geeft het je zelfvertrouwen een flinke boost als je de uitdaging aangaat.
Daarnaast is een buitenrit voor je plezier, beeld je in wat je ervan verwacht, dan creëer zelf de uitkomst.
Veel plezier!!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 22:04

Ik zou het gewoon doen, paard is al wat ouder en kent het verhaal al.
Tuurlijk blijft het een paard en kunnen ze soms schrikken etc maar je rijd haar al in de bak etc dus je kent haar al een beetje.
Op mijn eigen knollies cross ik ook overal naartoe en op "goed geluk" zijn we laatst naar de duinen gereden en het ging nagenoeg allemaal prima hoewel ze echt een heethoofd is!
Moet ik wel zeggen dat ik vaak veel risico neem en het gewoon doe en wel zie waar ik beland.
Ik ben er nog steeds:=

Moet toegeven dat ik laatst tijdens mijn stages en op een manege bij een strandrit er wel moeite mee had omdat ik de paarden niet kende.
Toch zit een beetje angst er wel altijd in denk ik

Yvo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 22:17

Ik vond het in het begin ook wel eng om naar buiten te gaan met mijn verzorgpaard. Maar ben er gewoon op gaan zitten, en het over me heen laten komen. En na 3 seconden zat ik er eigenlijk al relaxt op. Dus het is allemaal goed gekomen, en als er wat is kan ik haar ook gewoon aan en komt het helemaal goed.
Het is dan miss idd wel het handigst om iemand voor de zekerheid mee te nemen. Ben benieuwd!!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 22:22

Ik vond het ook altijd spannend ( heb m,n paard al 6 jaar) en nog steeds een beetje, ben ook klein begonnen nu maak ik al iets grotere buitenritten. En we zijn beid in ons nopjes :=
Hoe ik het gedaan heb? Geen idee eigenlijk gewoon ineens de knop omgezet en tegen mezelf gezegd dat ik niet zo moet miepen.

nieziej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:07

ik durfde het eerder ook niet. mijn pony is er een keer goed vandoor gegaan door een trekker. was daarna erg onzeker en mijn pony ook daardoor natuurlijk. ben naar een andere stal gegaan met gelegenheid om kilometers te rijden zonder dat je een auto tegen komt. daar ben ik veel gaan rijden tot ik weer zelfverzekerd was buiten en dus mijn pony ook. verder veel langs de weg gewandeld waar wel trekkers rijden. ondertussen maken we hele buitenritten alleen of met andere paarden en er kunnen trekkers, bussen, vrachtwagens, motors alles langskomen ze reageerd er niet eens op:P
kwam gewoon door mijn eigen onzekerheid.

Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:13

En als je eens met iemand anders gaat waar je je vertrouwd bij voelt?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:17

Maandag schreef:
En als je eens met iemand anders gaat waar je je vertrouwd bij voelt?

Dit helpt bij mij wel! Als de eigenaresse van mijn verzorgpony meegaat voel ik geen spanning. Ik stap, draaf en laatst zelfs een galopje gewaagd :)

Maar anders? Dacht het niet dat ik dan ontspannen ben :o

Het gaat de goede kant op, in kleine stappen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:19

ik zou voor de eerst keer vragen of die vriendin die Antha de andere dagen rijdt gee tijd heeft om een keer mee te gaan te voet, indien je danechthet gevoel hebt dat het niet goedkomt, kanje wisselen zonder dat het paard hoeft terug te keren en misschien "slechte" manieren krijgt.

en de keer erop misschien eens horen of er dan iemand vande stal ernaast wil meegaan.

ik ben zelf niet snel een schrikschijt op buitenrit, maar ik ga zelden of nooit alleen, want voor het minste dat mijn bomproof paard dan eens een sprongetje maakt (omdat ik gespannen ben) dan ben ik de eerste die stopt met ademen en wil terug draaien. Tewijl als er iemand meegaat ik de eerste ben om met mijn paard de anderen veilig voorbij elk obstakel te loodsen. En in mijn ukkie laat ik blijkbaar iets thuis :o

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:19

Ik ben gewoon gegaan, wel met iemand samen, en ook gelijk een dik uur in de vrieskou en wind.
Paard vond het prachtig, en was pas 2 maanden onder het zadel, maar wel heel braaf gelukkig... Ik dacht, ik kan het wel uitstellen, maar dan bleef ik ertegenaan hikken. Ik dacht, het is nu of nooit :D

Dus: gewoon doen, desnoods met een maatje, dan ben je erdoorheen :D