waar buitenrit met beginner?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilayla

waar buitenrit met beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 19:13

Ik vroeg me af waar je een 'leuke' buitenrit kunt maken met 4 of meer personen waarvan er 2 goed kunnen rijden, 1 redelijk en een niet?
We moeten de paarden kunnen huren en het handigst lijkt het me als er ook een begeleider van de manege mee gaat. Het moeten wel sterke paarden zijn want de beginner is wel meer dan 90kg. Wie heeft hier ervaring mee?

Caira

Re: waar buitenrit met beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:26

lijkt me echt totaal onverstandig en ik hoop dat er geen een manege is die hier aan meewerkt, levensgevaarlijk!

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 19:54

Er is er een op de veluwe, maar die fjordenpaarden mogen maar tot 90 kilo dragen. het gaat ook niet om een rit met galop etc. alleen stappen en miss een klein stukje draven mocht het heel goed gaan.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:56

Ik zou alleen voor een staprit gaan. Dat moet best kunnen met brave paarden die de route braaf lopen. Zou het draven echt achterwege laten maar gewoon genieten van stappen met paarden in de natuur. In schoorl zit een manege waar dat kan, door de duinen heen. Zijn vast wel meer manege's waar dat kan maar ik weet alleen schoorl.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:57

nee niet doen, ook al is het maar een klein stukje en enkel stappen, iemand die niet of nauwelijks kan rijden weet niet wat te doen in bepaalde situaties, een paard is en blijft een dier, hij kan altijd ergens van schrikken

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:57

http://www.leschevaux.nl

Met beginners maken ze gewoon een stapritje, lekker rustig door het bos.
Zijn brave paarden, en er zijn ook tinkers e.d. die wat meer kunnen dragen :)

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 20:00

Hoe heet die manege in schoorl? ik ben een keer bij manege Poelenburgh geweest, maar dat was veel draven en ook rengalop.. ik weet niet of ze daar ook stapritten maken?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:00

Sorry, maar ik vind het ook een No-Go. Veel te gevaarlijk, iemand die niet kan rijden in het verkeer. Gevaarlijk voor de "ruiter" maar zeker ook voor andere mensen.
Vaak zijn het ook niet de kwalitatief beste maneges die zulke ruiters accepteren...
Ik zou het echt niet doen.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 20:05

Ik snap dat er het aan de ene kant natuurlijk gevaarlijk kan zijn, maar er zijn manege's die in het bos staan en paarden hebben die gewend zijn met beginners te stappen. Dus ik denk dat het bij een goede manege wel kan. Maar dat is niet mijn vraag. Ik zou graag willen weten bij welke manege's dat zou kunnen?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:08

volgens mij is het wel poelenburg met stapritten.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 20:13

Sleeper schreef:
volgens mij is het wel poelenburg met stapritten.

Ik heb het even opgezocht en bij poelenburg maken ze inderdaad stapritten. lijkt me een geschikte rit. dankjewel.

Ik ben toch benieuwt of er nog meer zijn in omgreving van provincie Utrecht het liefst.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:53

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:20

Bij minicamping de bult hebben ze hele makke fjorden/ haflingers (iets te rustig vor de ervaren ruiter :-) En kun je met of zonder begeleiding een rit maken door het bos, ik heb er laatst zelf nog gereden met een vriendin die ooit 1x op een paard gezeten heeft en we hebben een hele fijne staprit gemaakt.. Deze paarden schrikken echt nergens van :-) Honden die tegen ze opspringen, schietende jagers in een veld naast het bos, overvliegende helicopters en langsracende scooters meegemaakt, maar de paarden zetten geen stap verkeerd!

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:59

EliseBrouwer schreef:
Bij minicamping de bult hebben ze hele makke fjorden/ haflingers (iets te rustig vor de ervaren ruiter :-) En kun je met of zonder begeleiding een rit maken door het bos, ik heb er laatst zelf nog gereden met een vriendin die ooit 1x op een paard gezeten heeft en we hebben een hele fijne staprit gemaakt.. Deze paarden schrikken echt nergens van :-) Honden die tegen ze opspringen, schietende jagers in een veld naast het bos, overvliegende helicopters en langsracende scooters meegemaakt, maar de paarden zetten geen stap verkeerd!

waar in het land ligt deze manege??? en kunnen gevorderde ruiters ook een rit maken zonder begeleiding daar??

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:38

Ligt in drente, en ze hebben ook vlottere pony's.. Je mag daar zonder begeleiding rijden (beginners ook..)
website: www.minicampingdebult.nl

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:02

EliseBrouwer schreef:
Ligt in drente, en ze hebben ook vlottere pony's.. Je mag daar zonder begeleiding rijden (beginners ook..)
website: http://www.minicampingdebult.nl

brrrr ik krijg toch wel de kriebels als ik bij hun de groepen zie rijden: een groot gedeelte zonder cap, sportschoentjes en zie zelfs de groepsleiding zonder cap rijden :(
Het zal allemaal wel stappie stappie zijn, maar je gaat wel met een ploeg het bos in, en zeker met beginners heb je wel verantwoording.
Je zal wel iets moeten ondertekenen dat zij nergens voor aansprakelijk kunnen worden gesteld ?
Caps lenen los je heel makkelijk op als verhuurder, schoeisel is lastiger.
Jullie kennen dit ras ook.., en die zijn normaal super rustig maar kunnen best doordauwen als ze het op de heupen krijgen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:14

Hier kan dat :j
Er worden dan brave paarden uitgezocht (ook grotere) en er word alleen gestapt en gedraafd, als de groep terug is mogen de mensen met ervaring nog een rondje galop doen in de bak.
Er gaat ook een begeleider mee en de rit word aangepast aan de minst ervarende ruiter :j
Pb maar als je het iets vind, dan kan ik je een nummer geven.

blauwemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:54

Hopefully schreef:
Hoe heet die manege in schoorl? ik ben een keer bij manege Poelenburgh geweest, maar dat was veel draven en ook rengalop.. ik weet niet of ze daar ook stapritten maken?

Ben hier ook eens geweest voor een staprit met onervaren vriendinnen, gaat helemaal goed!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:44

Ik vind het onverantwoord om naar buiten te gaan met een absolute beginner, ook al is het een "staprit". Paarden kunnen het altijd op hun heupen krijgen en dan heb je gewoon niks te vertellen als beginneling. Dan is die hittax idd een mooie en veilige oplossing.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 15:48

Peetstap schreef:
EliseBrouwer schreef:
website: http://www.minicampingdebult.nl

brrrr ik krijg toch wel de kriebels als ik bij hun de groepen zie rijden: een groot gedeelte zonder cap, sportschoentjes en zie zelfs de groepsleiding zonder cap rijden :(
Het zal allemaal wel stappie stappie zijn, maar je gaat wel met een ploeg het bos in, en zeker met beginners heb je wel verantwoording.
Je zal wel iets moeten ondertekenen dat zij nergens voor aansprakelijk kunnen worden gesteld ?
Caps lenen los je heel makkelijk op als verhuurder, schoeisel is lastiger.
Jullie kennen dit ras ook.., en die zijn normaal super rustig maar kunnen best doordauwen als ze het op de heupen krijgen.

Dat lijkt mij ook niet echt een geschikte plek om paarden te huren. gebeuren daar niet vaak ongelukken? zou ik wel denken.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 15:59

SusanH schreef:
Ik vind het onverantwoord om naar buiten te gaan met een absolute beginner, ook al is het een "staprit". Paarden kunnen het altijd op hun heupen krijgen en dan heb je gewoon niks te vertellen als beginneling. Dan is die hittax idd een mooie en veilige oplossing.

Dit is al een paar keer genoemd. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat een paard schrikt. Maar er zijn wel meer dingen waar ongelukken mee kunnen gebeuren. Een hittax vind ik geen optie omdat ik zelf al 8 jaar rijd en dege die met me mee gaan kunnen heel goed zelfstandig stappen, draven en galoperen ook in het bos. En dan is het dus wel leuk voor de beginner, maar voor mij is er dan geen lol meer aan.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:12

@Peetstap, je moet er wel voor tekenen dat je niet verzekerd bent tijdens het rijden en dat je daar op de hoogte van gesteld bent.. Maar je bent zowiezo niet verzekerd tijdens buitenrijden behalve als je bezitter van een ruiterbewijs bent..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:17

Hopefully schreef:
SusanH schreef:

Dit is al een paar keer genoemd. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat een paard schrikt. Maar er zijn wel meer dingen waar ongelukken mee kunnen gebeuren. Een hittax vind ik geen optie omdat ik zelf al 8 jaar rijd en dege die met me mee gaan kunnen heel goed zelfstandig stappen, draven en galoperen ook in het bos. En dan is het dus wel leuk voor de beginner, maar voor mij is er dan geen lol meer aan.

Hoe heb je je die rit voorgesteld dan? Want met een beginner erbij zal het toch sowieso alleen stappen worden?

Wij doen ook beginnersritten (stap en draf) maar dan met iemand toch netjes kunnen lichtrijdn en even in de bak laten zien dat er voldoende controle over het paard is om een ritje aan te kunnen.
Behalve dat ik 't hele spul graag veilig weer terug breng, hou ik ook graag onze paarden heel...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:27

EliseBrouwer schreef:
@Peetstap, je moet er wel voor tekenen dat je niet verzekerd bent tijdens het rijden en dat je daar op de hoogte van gesteld bent.. Maar je bent zowiezo niet verzekerd tijdens buitenrijden behalve als je bezitter van een ruiterbewijs bent..

Verzekerd voor wat? Want iedereen is, als het goed is, verzekerd via een WA verzekering en iedereen heeft recht op medische zorg (die je niet apart hoeft te betalen). Als je verzekerd bent via een ruiterrijbewijs ben je meestal dubbel verzekerd, zonde van de kosten dus.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:30

Sonja schreef:
Wij doen ook beginnersritten (stap en draf) maar dan met iemand toch netjes kunnen lichtrijdn en even in de bak laten zien dat er voldoende controle over het paard is om een ritje aan te kunnen.
Behalve dat ik 't hele spul graag veilig weer terug breng, hou ik ook graag onze paarden heel...
goeie instelling met respect voor je paarden en pony;s 8-)