Paard weigert verder te gaan op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RusselNuwell

Paard weigert verder te gaan op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 19:00

Sinds 5 jaar ben ik in bezit van mijn paard, en eigenlijk zolang ik hem heb maak ik al graag buitenritten met hem, die door de tijd heen langer en langer zijn geworden. Het afgelopen halfjaar heb ik helaas niet veel met mijn paard gedaan, en wilde hierom wegens het mooie weer zijn conditie weer opbouwen door buitenritten. Echter doet zich sinds een poosje het volgende probleem voor:

Als ik ergens rij, en ik heb de keuze tussen een afslag die richting huis gaat, of een afslag die verder wegga, en ik kies de afslag waarbij ik verder wegga, dan moet en zal mijn paard vaak de andere kant op gaan. Een enkele keer zelfs op een rechte weg, dat hij zich moet en zal omkeren. Als ik hem de kant op drijf die ik op wil, spant hij zijn hele lichaam aan, en vertikt om vooruit te gaan, op het moment dat je hem corrigeert door middel van drijven of zweep draait hij zich door middel van steigeren om. Wanneer ik dit afstraf mag ik met al mijn gewicht in het zadel zitten, want met een beetje pech zet hij het op het rennen. En wanneer ik hem zonder het gebruik van zweep weer om wil draaien, weet hij het ook altijd te presteren om zich richting een sloot of kanaal te draaien, trek ik hem dan de ene kant om zou hij in de sloot vallen, trek ik hem de andere kant om gaat hij achteruit lopen, zodat als ik niet stop met omtrekken hij alsnog in de sloot zou vallen.
Op het moment dat ik van sloten/kanalen en verkeer geen last zou hebben, zou ik het geen punt vinden, maar op het moment dat ik hem streng corrigeer zie ik hem vroeg of laat echt nog in een sloot of voor een auto springen.

Het is me nu twee keer gelukt om hem gewoon eerst een eind achteruit te laten lopen als hij zich omgedraaid heeft, dan geeft hij uiteindelijk op. Echter is het niet de veiligste manier om over de weg te gaan, zeker niet wanneer er verkeer in het spel is. Het liefst zou ik ook helemaal gewoon het probleem weg krijgen.

Ik vroeg me dan ook af of er bokkers zijn die het probleem kennen met hun paard, of mensen die ideeën hebben hoe ik het kan oplossen, of waar het überhaupt vandaan kan komen.

friesiszwart

Re: Paard weigert verder te gaan op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:03

Misschien voorlopig iemand mee op de fiets of op een ander paard

diegomexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:07

Ohh, wat een heerlijk herkenbaar probleem!! Afgelopen zondag was het van dat mooie weer en dan denk je paardlief een plezier te doen en in plaats van in de bak te gaan rijden gezellig met een stalgenootje naar het bos te gaan!
De eerste 500 meter in het bos waren geen enkel probleem totdat er ineens boskabouters verschenen (ik heb ze niet gezien.?.). En dat gaat die van mij precies hetzelfde als die van jou doen, wanneer ik been geef krijg ik been terug... (gaat ze op schoppen) en ze wil het liefst zo snel mogelijk op twee benen rechtsomkeert maken!
Toen maar een tijdje stil laten staan en maar weer opnieuw proberen, aangezien het andere paard ook niet voorop wou. Al met al zijn we toch weer verder gekomen maar in plaats van lekker ontspannen totaal gefrusteerd thuis gekomen!
Ook ik houdt me dus aangevolen voor nuttige tips!!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:15

Voor mij ook een herkenbaar probleem.. Ik heb het op alle manieren geprobeerd, van grondwerken tot lieve woordjes maar een zachte aanpak werkt in mijn geval helaas niet. Nou vind ik dat steigeren en staken best eng dus was ik ook bang om een harde aanpak te gebruiken. Wat ik nu dus doe: als mijn pony zich omdraait reageer ik echt direct heel heftig, meteen een rotschop vooruit en een tik. Het gaat er niet echt om hoe hard ik het doe, maar hoe snel ik het doe. In het begin was dat even lastig maar ik werd er steeds sneller in en nu ben ik haar iedere keer voor. Mijn pony schrikt altijd zo van mijn reactie dat ze gelijk naar voren springt. Ze heeft dit een paar keer gedaan maar daarna was het ook over.

Het is bij mijn pony een kwestie van zenuwen als ze een tijdje niet meer naar buiten is geweest, en uit jou verhaal denk ik dat dat bij jou hetzelfde is. Het gaat dus vanzelf wel weer over als je weer vaker naar buiten gaat.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 19:35

Als ik het met zweep of door middel van drijven ga oplossen, wordt de situatie eigenlijk meestal alleen gevaarlijker, en dit wil ik dus ook zo min mogelijk doen.
Overigens betwijfel ik sterk of het zenuwen zijn, ik rijd iedere week naar de manege en terug, en bij beter weer rijd ik ook nog wel eens een korter rondje dressuurmatig, ook hier heb ik het probleem niet.
Op het moment dat het zich voordoet heb ik ook niet het gevoel dat hij bang is, aangezien hij niet concreet zijn aandacht ergens op vestigt zoals hij dit normaal zou doen. Het is naar mijn gevoel dan ook echt puur het niet verder willen van huis.

Iemand meenemen is voor mij eigenlijk geen optie, aangezien ik vrij lange afstanden rijd, zeker wanneer mijn paard weer op conditie is. Ik ken niemand hier in de buurt die ook ver toert met zijn/haar paard, en de enige die bereid is om mee te fietsen is mijn vader, maar die heeft het heel druk op dit moment, en wanneer mijn paard op conditie is zijn de afstanden die ik afleg ook te ver voor hem.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:54

Ja, ook hier herkenbaar!
Meneer zogenaamd "coole" kruising Tinker x Fries Bonte Jaopie (zie avatar) heeft er ook een aardig koppetje op zitten.
Denk je 'm een plezier te doen met een voorjaars-buitenrit, begint-ie al veel te enthousiast, om even verderop volledig Sjaak-in-de-Staak te gaan spelen.
Alle registers (behalve steigeren) heeft-ie daarbij al opengetrokken. Ook ik zit dan tussen weg en sloot/greppel in, en dat weet hij maar al te goed.
Inderdaad doet zich dit voor als-ie een tijdje NIET meer op buitenrit is geweest. Met andere paarden er bij is het nooit gebeurd: die wil hij juist altijd voorbij.

Ik heb de gekste dingen uitgehaald, keihard terug gegaloppeerd in de berm, daarna omgedraaid en weer die heenweg gegaloppeerd, dan kwam ik wel voorbij dat "staak-punt". Om 100 meter verderop hetzelfde probleem te krijgen.
Ook achteruit laten lopen.

Uiteindelijk (sorry mensen)had ik er echt genoeg van, en heb ik op een bepaald moment maar gewoon een zweepje meegenomen (ik rijd doorgaans zonder zweepje en sporen) en hem er door heen gemept, niet een pak slaag, maar een paar goed gerichte tikken achter mijn been aan de kant waar de sloot/greppel lag, ja, daar werd Jaopie ook heel boos van, een boksessie op de plaats was het gevolg, maar dat deed ik pas na hem eerst op 1 teugel kort met de hand vast gezet te hebben (dat werd heel kort rondjes draaien). Niet leuk, voor hem en mij niet, maar dit zijn gewoon fratsen. Daarna natuurlijk wel naar voren met je hand/teugel, anders kan je paard ook niet lopen. Want... in het verleden ging het ook, toch?Vooropgesteld dat je paard fysiek niets mankeert, of IS gaan mankeren in de tussentijd, moet een buitenrit die al vele keren eerder is gemaakt voor je paard totaal niet belastend te zijn, integendeel.

Ik vrees dat dit een kwestie is van wie de langste adem heeft, ieder paard is weer anders, de een is koppiger dan de ander.

Na een paar van deze keren was het over.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:00

Rondje uitzoeken waarbij er geen kortere wegen naar huis zijn.
Andere optie is om juist klein rondje te nemen en die meerdere keren achter elkaar te doen, zeker als je dan langs het hek van het erf moet (mits situatie daar dat toelaat).

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:00

hier ook heel erg herkenbaar
mijn merrie krijg ik zelfs het erg niet af! dan gaat ze ook alleen maar achteruit lopen en wanneer ik haar aanpak gaat ze steigeren. ik ben wel eens afgestapt en ging ik een stuk naast haar lopen. maar dit hielp ook niet tot een bepaalde afstand... het belabberde bij ons is dat ik over een smalle weg moet met aan beide kanten een sloot...

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:06

Druk is bij veel paarden hakken in het zand, bij veel mensen ook trouwens hoor.
Ik merk het bij mijn merrie ook, die gaat liever met een groepje mee dan de hele kudde achter laten. Want dat is best moeilijk voor ze. Kleine stapjes werken vaak het beste als je alleen op pad wil, dus paar honderd meter en dan terug naar huis, en steeds uitbouwen, sterkte'

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:17

Ik kan er niet uithalen of het nou enkel in één ruk omdraaien is of dat er ook stilstaan aan vooraf gaat op die rechte weg...
Maar mijn paard heeft een tijdje ook gestaakt in de vorm van gewoon stil gaan staan. Dan begon ik niet woest te drijven of mijn zweep te gebruiken. Dan mocht ze van mij gewoon stilstaan, maar wel in de houding die ik koos. Dus met haar nek volledig naar één kant gebogen. Dat werd ze vanzelf zat en dan liep ze weer.
Maar met abrupt steigeren en omdraaien heb ik helaas geen ervaring, sterkte.

Birgit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:19

Ook hier een heel herkenbaar probleem. Mijn paardje is inmiddels met pensioen, maar in het verleden heb ik deze problemen ook gehad. Helaas heb ik geen oplossing. Ik heb me er op een gegeven moment bij neergelegd :P Ik heb alles geprobeerd, maar hij wilde gewoon niet. Hele stukken achterwaarts tot in volle galop er proberen er voorbij te komen. Zodra het kompas weer naar de stal gericht was, was er geen houden meer aan, dan kon meneer wel lopen :D
Het voelde altijd wel een beetje als een afgang, want in de sport was ie goed Z2 dressuur en M springen, maar ik kreeg het niet voorelkaar 8)7
In kleine stapjes steeds wat meer uitbouwen lijkt mij ook de beste oplossing!! Succes!!!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 21:47

Op de afstanden die ik rijd is het bijna niet mogelijk dat er geen kortere weg is naar huis (lees, ik rijd op dit moment rondjes van ongeveer 25 kilometer, opbouwende naar een kilometer of 50), anders was het wel een goede oplossing geweest. Zie het helaas ook niet zitten om 10x hetzelfde kleine rondje te doen.
Ik ben ook al zolang ik hem heb alleen met hem op pad geweest, en als hij eenmaal verder is gaat het vaak ook goed, waar ik dus bang voor ben is gewoon dat het dat moment zelf fout gaat. Verder moet ik zeggen dat ik mij het meest identificeer met het verhaal van Terpentijn, dus zo te lezen gaat er niets anders op zitten dan een hele lange adem te hebben, gezien mijn paard die ook heeft.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:56

zou het kunnen dat jouw paard de afstanden niet trekt , of niet leuk vind en je dat provbeert duidelijk te maken

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:59

Mijn merrie heeft ook een tijd gehad dat ze niet op buitenrit wilde. Zelfde probleem, achteruit lopen, bokken, steigeren. Ik ben toen maar gewoon een tijd niet (in mijn eentje) op buitenrit geweest, want ik kon niet winnen van haar zonder dat het gevaarlijk werd. Ik heb geprobeerd om het op te lossen met een zweep en sporen, maar mijn merrie werd echt levensgevaarlijk, dus dan maar niet. Een jaar later heb ik het gewoon weer een keer geprobeerd en toen lukte het wel. Heel af en toe voel ik haar wat haperen, als ik een langere weg wil, maar dan geef ik wat been en gebruik mijn stem en dan loopt ze weer door.

Nu had ik wel het geluk dat ze heel makkelijk in de trailer gaat en ik ging wel met de trailer weg naar andere buitenrij gebieden en dan was er niks aan de hand.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:04

Ik heb sinds vorige week hetzelfde probleem. Mijn paard die altijd zo braaf naar buiten ging, wou nu geen stap meer verzetten. Heb toen een andere route gekozen, maar ook hier weer geen succes. Paard draait zich super snel 180 graden om of gaat achteruit lopen/ de sloot inspringen. Nu ben ik van mijzelf niet zo'n held. Maar met die sloot erbij en verkeer, durf ik het toch niet aan. Ga binnenkort weer proberen, doe nu elke keer na het rijden korte rondjes uitstappen en probeer dit steeds meer uit te breiden. :)

Misschien wel een tip, die kreeg ik van mn instructrice. Zodra ze achteruit gaan lopen, omdraaien en gewoon in de achteruit zetten. krijgen ze vanzelf wel spijt van. Op een gegeven moment hebben ze daar ook geen zin meer in.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:07

mijn paard in argentinie deed dit maar veel minder, en was niet zo gevaarlijk. ze ging gewoon vol gas achteruit de prikkelbosjes in als ze ergens niet heen wou. als ik dan schopte, of met de zweep sloeg, ging ze boos kijken en bokken :}, dus dat opgegeven. als ik gewoon mijn benen eraanhield. bleef ze meestal gewoon stil staan in de bosjes, dan ging ze op een gegeven moment toch vooruit. maar die pony bleef gewoon stilstaan. dan kneep ik der gewoon in tweeen met mijn benen tot ze weer ging lopen, de kant die ik op wou.

vb: ik was net ergens aangekomen(na 2 uur rijden), maar moest iemand helpen, dus moest precies dezelfde weg terug voor een paar honderd meter.. shakira dacht, bluh, bekijk het even, dus na 100 meter stopt ze. ik schop, zij probeerd om te draaien, dat laat ik niet toe. loopt voluit achteruit de prikkelbomen in(fijn:}). ik leg mijn benen aan. paar minuten later stapt ze weg.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:12

Dit probleem heb ik ook. Pony gaat stilstaan (schijnt raseigen te zijn :+ ) en draait om. Boos worden helpt niet, dan bokt hij me eraf of gaat in volle galop naar huis. Ben ook al een paar keer bijna voor een auto gekomen..

Ik stap altijd af. Sommige mensen zijn daar op tegen, maar voor mij helpt het. Ik stap af, kalmeer hem en loop een stuk. In ieder geval nooit omdraaien! Nu heeft ie de laatste tijd wel door wat er gebeurt als ik af stap en zorgt dat ik niet meer af kan stappen :+ maar het gaat al beter :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 22:14

@Franka75 De afstand niet trekken lijkt me raar, aangezien het zich op hele andere tijdstippen voordoet tijdens het rijden, de ene keer vrij vroeg, de andere keer pas laat. Daarbij ben ik het echt nog aan het opbouwen, van een dressuur/springles komt hij veel uitgeputter thuis.
En niet leuk vinden, tjah, hoe peil je zoiets, op het moment dat hij over de zandpaden mag stuiven gaan de oren meteen naar voren, en stuift hij zo het hele zandpad af, en als je hem niet stuurt als je thuis aan het rijden bent dan loopt hij zelf de weg al op naar het stuk waar ik meestal mijn buitenritten begin, dus als ik het daarop zou mogen peilen lijkt hij er zeker plezier in te hebben.
@N0a, hmm oke, dan geeft je instructrice de tip die ik dus momenteel als oplossing heb, gezien hij in zijn hoofd schijnbaar zijn zin ook heeft wanneer hij omgedraaid staat, want dan word hij wel rustig, gaat hij netjes ontspannen en vierkant staan. Ben alleen bang dat zoiets op den duur ook niet meer helpt.

Afstappen is bij mij geen optie, gezien het echt het niet verder willen is, wanneer hij echt angst heeft voor iets en de situatie gevaarlijk is stap ik ook af, en dan is het na dat voorwerp ook wel weer goed. Maar als ik afstap op het moment dat hij niet verder wil, probeert hij me weg te rennen als ik weer op wil stappen.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:32

En als je gewoon blijft stil staan? Die van mij liep sloten totdat ik hem gewoon liet staan dan kon ik na 5 min. gewoon weer verder. Zoals jij zegt met strijd maken werd hij alleen maar gevaarlijker.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:54

Zoals ook al eens gezegd, eenzijdige teugelhulp. Binnenteugel snel en vrij kort pakken en kleine volte op. Letterlijk zo kort mogelijk om de as draaien totdat je weer in de richting staat waar je heen wilt. De buitenteugel doet niets/eerder meegeven in die volte. De korte teugel is ook echt kort, zodat je hem scherp kan omdraaien. Vindt een paard niet fijn maar het heeft wel effect. Zodra paard weer in de richting staat waar je naartoe wilt, teugels ontspannen en been geven om hem de kans te geven weer de weg te vervolgen. Probeert 'ie het weer, weer streng omdraaien. Tip van mijn trainer en het hielp echt. Had wel een spoortje omgedaan.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 23:00

Stil staan werkt alleen om hem op het moment zelf rustig te krijgen, maar op het moment dat we dan weer verdergaan begint de strijd weer van voor af aan. Eenzijdige teugelhulp kan ik wel proberen, daar ben ik zelf nog niet opgekomen.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:10

Hier helaas ook een herkenbaar probleem.
Maar sinds ik les heb van een nieuwe instructrice gaat het al stukken beter.
Zij heeft me eerst geholpen met onspanning in de bak en is daarna ook meegeweest naar buiten.

Vandaar mijn vraag hoe heb jij je paard rijtechnisch voor elkaar?
Daarmee doel ik dan vooral op de ontspanning tijdens het rijden in de bak en niet zozeer op moeilijke oefeningen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:13

RusselNuwell schreef:
Als ik het met zweep of door middel van drijven ga oplossen, wordt de situatie eigenlijk meestal alleen gevaarlijker, en dit wil ik dus ook zo min mogelijk doen.
Overigens betwijfel ik sterk of het zenuwen zijn, ik rijd iedere week naar de manege en terug, en bij beter weer rijd ik ook nog wel eens een korter rondje dressuurmatig, ook hier heb ik het probleem niet.
Op het moment dat het zich voordoet heb ik ook niet het gevoel dat hij bang is, aangezien hij niet concreet zijn aandacht ergens op vestigt zoals hij dit normaal zou doen. Het is naar mijn gevoel dan ook echt puur het niet verder willen van huis.

Iemand meenemen is voor mij eigenlijk geen optie, aangezien ik vrij lange afstanden rijd, zeker wanneer mijn paard weer op conditie is. Ik ken niemand hier in de buurt die ook ver toert met zijn/haar paard, en de enige die bereid is om mee te fietsen is mijn vader, maar die heeft het heel druk op dit moment, en wanneer mijn paard op conditie is zijn de afstanden die ik afleg ook te ver voor hem.

Kan het niet zijn dat je paard misschien nog niet genoeg op conditie is na het lange "niets" doen?

Als hij het voorheen nooit deed...

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 14:12

Maaiike94 schreef:
Hier helaas ook een herkenbaar probleem.
Maar sinds ik les heb van een nieuwe instructrice gaat het al stukken beter.
Zij heeft me eerst geholpen met onspanning in de bak en is daarna ook meegeweest naar buiten.

Vandaar mijn vraag hoe heb jij je paard rijtechnisch voor elkaar?
Daarmee doel ik dan vooral op de ontspanning tijdens het rijden in de bak en niet zozeer op moeilijke oefeningen.

Tijdens buitenritten ben ik over het algemeen veel meer ontspannen dan wanneer ik in een bak rijd. Ik ben altijd juist iemand geweest die d.m.v. ontspanning veel kan bereiken wat angstonderdrukking betreft. Moet wel toegeven dat ik op het moment dat zoiets gebeurt, ik me op het moment zelf wel aanspan.

En nogmaals, ik denk niet dat het aan de conditie ligt, gezien het lang niet altijd op verre afstand gebeurt. Daarbij is het niet zo dat hij totaal geen conditie heeft, maar als ik het vergelijk met voorgaande jaren is het weinig, dat is meer waar ik op doelde. Hij komt wel altijd nog met genoeg energie thuis, en als hij richting huis een stuk voluit mag wat snelheid betreft, moet ik hem eerder bij me houden dan aandrijven.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:51

Goed dat je zelf zo ontspannen bent! Maar ontspant het paard ook tijdens het rijden? Zowel in de bak als buiten als er niets bijzonders is.