wedstrijdshirts... hoe zit dat precies?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_MC_

wedstrijdshirts... hoe zit dat precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 18:44

Ik heb nog nooit zelf een wedstrijd gereden... maar ik kom tegenwoordig heel vaak wedstrijdshirts tegen... en ik was heel benieuwd hoe dat nou precies zit... zoals met springen bijv. ik kwam dit wedstrijdshirt tegen... mag dit wel in zomertenue? omdat er grijs en zo bij op zit? en met kleuren van de dekjes en peesbeschermers... wit hoeft niet perse?

alvast bedankt!
:o

http://www.google.nl/imgres?start=218&u ... =91&ty=121
Laatst bijgewerkt door _MC_ op 13-03-12 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

meganproperx

Re: wedstrijdshirts... hoe zit dat precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:45

dat shirt heb ik ook! ik denk niet dat het veel uitmaakt..nog niet in de zomer gedragen haha :)

_MC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 18:47

ja in de toekomst zal ik heel misschien ook wedstrijden gaan rijden... en ik kwam hem tegen en vond hem heeeeel leuk! dus ik was wel benieuwd
:D

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:48

Als je kleurtjes gaat gebruiken, moet het 'een geheel' zijn. Dus niet een roze jasje, rood dekje, oranje peesbeschermers en paarse springschoenen :P
Zomers mag je met springen redelijk vaak in zomertenue starten. In de dressuur heb ik dat nog nooit meegemaakt, ook niet toen het vorig jaar zo onwijs heet was. Tegenwoordig mag je wel in de dressuur zonder plasteron starten als je een wedstrijdshirt met wit boord aan hebt onder je jasje...

_MC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 18:57

Loetie 84: wat houd een wit boord in? wat moet ik me daar bij voorstellen? (voel me een beetje blond 8)7 )

_MC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 18:59

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:04

volgensmij zijn alle kleuren toegestaan alleen moet het erbij passen.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:06

Je mag in zomertenue;

-In een witte/beige/creme iig lichte blouse (lichtroze en lichtgroen wordt vaak ook goed gevonden) met een witte opstande kraag. Geen pofmouwtjes en niet zonder mouwtjes. Als de blouse een witte kraag heeft hoef je geen plastron te dragen maar het staat wel het nets. Lichte handschoenen zijn verplicht.

-Zelfde verhaal maar dan met lange mouwen, met jasje etc spreekt voor zich. Wedstrijd shirt met reclame mag wel onder een jasje zolang je die maar niet ziet, en een witte opstaande kraag heeft. evt een plastron (niet verplicht)

-Wedstrijdshirt in wit of creme, opstaande kraag, geen pofmouwtjes of zonder mouwtjes, geen reclame of logo's. Dus geen kingsland shirts en dergelijke.
Ook niet met springen. Lichte handschoenen verplicht.

Vaak worden deze shirts wel goedgekeurd omdat ze vrij netjes en mooi zijn maar ze mogen je ervoor uit de baan sturen. Wees dus verstandig en probeer niet om alleen in een showshirt te starten ;)

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:10

_MC_ schreef:
zoals bijv. dit jasje... is dat toegestaan met springen en dressuur? (zal nooit z dressuur gaan rijden... maar misschien wel leuk om zo nu en dan is een proefje te rijden...
http://www.google.nl/imgres?hl=nl&biw=1 ... =59&ty=112

Tuurlijk, alle kleuren wedstrijdjasje zijn toegestaan in zowel dressuur als springen. Zolang je maar niet in een soort clownspak combi komt. Als je in een knalroze jasje zou willen rijden dan mag dat. Zie voor meer informatie het vernieuwde wedstrijdreglement van de KNHS inzake dressuur.

Edit: En met een witte boord wordt een witte opstaande kraag bedoeld.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:00

Waar heb je vandaan dat je lichte handschoenen moet dragen? In het springen zijn handschoenen niet verplicht en worden niet eens in het reglement genoemd. In de dressuur wel, maar er worden geen eisen gesteld aan de kleur... Er staat alleen dat je handschoenen moet dragen.
En starten met een showshirt onder een wedstrijdjasje zie ik ook erg veel. Zelf heb ik een knalroze (met springen, dressuur gewoon plasteron) en heb nog nooit commentaar gehad. Maar er staat inderdaad wel licht of wit in het reglement.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:18

Er staat ook dat je die wel onder je jasje mag dragen. Dat het lichte handschoenen moeten zijn klopte inderdaad niet, dat is iets waar ik vanaf de vereniging aan vast zit. Hoe bedoel je geen commentaar? Onder je jasje zie je een showshirt toch ook niet?

Ik heb altijd geleerd dat handschoenen verplicht zijn, ook in het springen maar daar ben ik niet zeker van. Ik draag ze in ieder geval altijd.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:23

Bailey_4ever schreef:
Hoe bedoel je geen commentaar? Onder je jasje zie je een showshirt toch ook niet?

Als je geen plasteron draagt zie je dat roze echt wel duidelijk hoor. Maar ik heb ook een roze zweep en een roze bies op mn zwarte dekje en oornetje, dus qua 'één geheel' zit ik wel goed ;) En als het zomer is, en je gaat losrijden met jasje, terwijl ze ineens zeggen dat je zonder jasje mag, heb ik toch echt geen tijd meer om wat anders aan te trekken, dus dan starten we gewoon in showshirt!

Bailey_4ever schreef:
Ik heb altijd geleerd dat handschoenen verplicht zijn, ook in het springen maar daar ben ik niet zeker van. Ik draag ze in ieder geval altijd.

Ja dat is volgens mij heel ouderwets! Mijn instructice zei namelijk ook dat ik handschoenen aan moest. Maar toen ik een internationale springwedstrijd keek op tv, viel het me op dat de een na de ander geen handschoen aan had. Daarop ben ik dus het reglement gaan opzoeken. Daar staat nergens dat handschoenen verplicht zijn. Maar echt veel mensen weten dat niet volgens mij. :P
Overigens krijg ik soms ook wel commentaar op mijn grijs met zwarte handschoenen hoor! Veel mensen weten niet dat wit niet verplicht is (ook juryleden niet!) Heb dus mooi een keer -2 gehad :( Maarja, staat gelukkig in het reglement, dus daar kon ik de jury dan even op wijzen. :o

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:28

ahh zo op die manier, geen idee of je dat onder een jasje ziet. Verschilt ook per shirt en jasje denk ik. Rijd ook heel ouderwets nooit zonder plastron dus zou het niet weten :P Als ze zo laat zijn met melden kan je indd niet meer omkleden, dan zou het knullig zijn om iemand de ring uit te sturen maar officieel mag het wel. Heb het nog nooit zien gebeuren moet ik zeggen..

Handschoenen zijn indd geloof ik vrij 'ouderwets' bij het springen. Ik vind het zelf voor geen meter rijden maar het is natuurlijk wel goed dat iedereen dat voor zichzelf mag beslissen.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:31

Springen deed ik eerder ook gewoon ouderwets met plastron hoor. Maar nu ik altijd een BP draag vind ik het zo'n onzin... (is alleen maar extra was en je ziet er toch niks van) ;)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:40

Weer een fout idd in het zomertenue:
HANDSCHOENEN zijn verplicht, kleur maakt niet uit. Al draag je pimpelpaarse.
Ik draag altijd bruin, zomertenue of wintertenue (toevoeging: ik start alleen dressuur en nog nooit commentaar hierop gehad. Het staat zelfs in de reglementen).

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:43

Dat was al duidelijk gemaakt. Misschien even goed lezen voor je reageert ;)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:46

Dat ging over springen.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:52

Loetie84 schreef:
Waar heb je vandaan dat je lichte handschoenen moet dragen? In het springen zijn handschoenen niet verplicht en worden niet eens in het reglement genoemd. In de dressuur wel, maar er worden geen eisen gesteld aan de kleur... Er staat alleen dat je handschoenen moet dragen.
En starten met een showshirt onder een wedstrijdjasje zie ik ook erg veel. Zelf heb ik een knalroze (met springen, dressuur gewoon plasteron) en heb nog nooit commentaar gehad. Maar er staat inderdaad wel licht of wit in het reglement.

:)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:35

Loetie84 schreef:
Als je kleurtjes gaat gebruiken, moet het 'een geheel' zijn. Dus niet een roze jasje, rood dekje, oranje peesbeschermers en paarse springschoenen :P
Zomers mag je met springen redelijk vaak in zomertenue starten. In de dressuur heb ik dat nog nooit meegemaakt, ook niet toen het vorig jaar zo onwijs heet was. Tegenwoordig mag je wel in de dressuur zonder plasteron starten als je een wedstrijdshirt met wit boord aan hebt onder je jasje...

De term : moet een geheel zijn, kom ik in het reglement nergens tegen hoor. Dus je dekje en pijpkousen hoeven bijv. niet dezelfde kleur te zijn.
Het oogt wel verzorgder als de kleuren op elkaar afgestemd zijn.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:37

Misschien staat dat niet in de regels maar het wordt iig wel.meegenomen in de beoordeling in de dressuur. En ook in de stijlbeoordeling in het springen wordt het vast meegenomen. Ik denk dat ik het heb gelezen op de site van de knhs dat het 'een geheel' moet zijn in een bericht toen de kleur van de jasjes werd vrijgegeven.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:08

@Loetie84: ik zal wel een eigenwijs jurylid zijn, maar als de kleding etc netjes en verzorgd is (schoon, niet kapot etc) dan zal het me worst wezen of het modieus verantwoord bij elkaar past. Ik beoordeel de rijkunst en niet het schoonste geheel o.i.d.

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:12

Afgelopen juni tijdens wedstrijd heb ik gedressuurd in een kingsland wedstrijd ( zie springfoto in profiel) was 30 graden en stikbenauwd. Werd na die tijd door de jury aangesproken dat dit niet mocht. Heeft me er niet op afgerekend door het weer, maar kreeg wel de opmerking dat het niet mocht volgens de reglementen. Met bovenstaand shirt mag je wel springen maar niet dressuren.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:16

Volgens mij heb je dat niet goed hoor marsmars. Volgens mij gelden de blouse voorschriften, om het zo maar even te noemen, ook bij het springen :j

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:00

Is dat zo ja? Zie namelijk in de zomer hier iedereen starten in de kingsland- en andere shirts wanneer zomertenue is toegestaan :+. Maar je kan zomaar gelijk hebben hoor :j

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:48

Dat is dus omdat veel jury's het door de vingers zien. Officieel mogen ze je uit de ring sturen met zo'n shirt :=