Mijn 'penny-droom' komt uit!! Ik ga mijn allereerste eigen paard kopen (voor foto, zie profiel
). Dit paard is van een goede vriendin van mij waar ik al jaren bij rijd. Het betreffende paard wordt dit jaar 5 jaar en ik ken haar al vanaf veulens af aan. Ze is dus ook zelfgefokt. Nu heb ik wat rond gesnuffeld en gevraagd, maar ik ben er niet helemaal over uit wat ik moet gaan doen. Het paard is nog nooit ziek of kreupel geweest en ik hoef er ook geen hoofdprijs voor te betalen. Nu kan ik haar wel klinisch laten keuren, maar als ik lees waar ze dan naar gaan kijken, vraag ik me af of het geen weggegooid geld is, want ik denk dat ze op al deze punten geen problemen zullen vinden:
De aftekeningen worden bekeken of ze kloppen met wat in de stamboekpapieren staat. De algemene gezondheid van het paard wordt bekeken. Daarbij wordt onder andere gelet op de ademhaling en heldere ogen. Het hele lichaam van het paard wordt door de dierenarts bevoeld op afwijkingen of andere rare dingen. De gangen van het paard worden bekeken en de longen. Ook worden buigproeven gedaan om te kijken of het paard regelmatig loopt. Daarbij buigt de dierenarts een tijdje een been, waarna het paard in stap of draf weg moet lopen. Dit gebeurt bij alle vier de benen. Onregelmatigheden worden hierbij opgespoord.
Omdat het paard niet in een hoge prijsklasse valt, is het dan wel nodig om het paard röntgenologische te laten keuren?
En hoe moet het met verzekeren? is dit nodig?
Waar hebben jullie je paard voor verzekerd?
Ik hoop dat jullie mij de nodige tips en adviezen kunnen geven...