Verzekeren, keuren...?? Help!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChelseaII

Verzekeren, keuren...?? Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 11:07

Hallo bokkers!!

Mijn 'penny-droom' komt uit!! Ik ga mijn allereerste eigen paard kopen (voor foto, zie profiel :D ). Dit paard is van een goede vriendin van mij waar ik al jaren bij rijd. Het betreffende paard wordt dit jaar 5 jaar en ik ken haar al vanaf veulens af aan. Ze is dus ook zelfgefokt.

Nu heb ik wat rond gesnuffeld en gevraagd, maar ik ben er niet helemaal over uit wat ik moet gaan doen. Het paard is nog nooit ziek of kreupel geweest en ik hoef er ook geen hoofdprijs voor te betalen. Nu kan ik haar wel klinisch laten keuren, maar als ik lees waar ze dan naar gaan kijken, vraag ik me af of het geen weggegooid geld is, want ik denk dat ze op al deze punten geen problemen zullen vinden:

De aftekeningen worden bekeken of ze kloppen met wat in de stamboekpapieren staat. De algemene gezondheid van het paard wordt bekeken. Daarbij wordt onder andere gelet op de ademhaling en heldere ogen. Het hele lichaam van het paard wordt door de dierenarts bevoeld op afwijkingen of andere rare dingen. De gangen van het paard worden bekeken en de longen. Ook worden buigproeven gedaan om te kijken of het paard regelmatig loopt. Daarbij buigt de dierenarts een tijdje een been, waarna het paard in stap of draf weg moet lopen. Dit gebeurt bij alle vier de benen. Onregelmatigheden worden hierbij opgespoord.

Omdat het paard niet in een hoge prijsklasse valt, is het dan wel nodig om het paard röntgenologische te laten keuren?

En hoe moet het met verzekeren? is dit nodig?

Waar hebben jullie je paard voor verzekerd?

Ik hoop dat jullie mij de nodige tips en adviezen kunnen geven...

ship

Re: Verzekeren, keuren...?? Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:12

keuren is altijd verstandig maar moet eerlijk zijn ik heb mijn huidige paard ook niet laten keuren en gewoon in de verzekering voor een bepaald bedrag mocht hij afgekeurd worden of heel ziek word en overlijd daarbij heb je geen keuring bewijs voor nodig..

maar wil je een verzekering met ziektekosten dan heb je een klinisch rapport nodig.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:13

dit is een heel persoonlijke keuze.
als eerste de vraag? wat is je budget? hier bedoel ik mee : kan jij als je paard koliek krijgt en geopereerd moet worden 3000 euro betalen?
als je je paard verzekerd wil hebben voor ziektekosten om dat soort risicos in te dekken moet je een keuringsrapport kunnen overleggen aan de verzekering- dan komen er eisen van de verz,maatschappij bij die afhankelijk zijn van wat je wil verzekeren en voor welk bedrag je je paard verzekerd. hoe uitgebreider en hoe duurder hoe meer eisen van de verzekerings maats. waaronder ook rontgenfotos.
elke verzekering heeft zn eigen regeltjes en eisenpakket -zaak is om je daar rustig in te lezen. succes

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:14

Gaaf paard!

IK heb mn paard voor de dood verzekerd, het is net wat je wil. Ikzelf wil niet dat een verzekeraar voor mij gaat bepalen wat ik met mn paard moet en mag doen als deze bijvoorbeeld kreupel is..

Klinisch zou ik altijd even doen, er zijn veel paarden die op de röntgen niet goed zijn maar jaren fijn lopen en nooit ergens last van hebben. Als er echt wat is dan komt dat met de buigproeven er vaak wel uit. Daarnaast is keuren altijd een moment opname en kan er bijvoorbeeld de volgende dag ineens wel iets te vinden zijn.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 11:17

Wat houdt dat in: 'voor de dood verzekerd'?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:20

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:21

dat is wanneer je paard moet worden afgemaakt of door bliksem geraakt is of brand dus dood is gegaan of dood gaat...daarvoor kun je hem verzekeren voor een geldbedrag bv je verzekert je paard voor 3000 euro hiervoor betaal je premie van 12,50 per maand...mocht je paard plotseling overlijden krijg je dit geld uitgekeert...

maar goed lezen bij verzekeringen soms is het 80 % van het bedrag..dat je krijgt uitgekeert.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:23

Dat je geld krijgt als het dier sterft, maar ook daar hebben de verschillende verzekeringen weer verschillende regels aan vastgeknoopt.

Als je het dier al goed kent, en weet waar ie vandaan komt, zou je kunnen overwegen om niet te keuren. Behalve dan wanneer je het dier wilt verzekeren, dan moet je een keuringsrapport hebben. RX hoeft niet in alle gevallen gekeurd te worden, ligt aan de hoogte van het verzekerde bedrag.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:24

Klinisch keuren zou ik wel doen, het geeft geen garantie voor de toekomst maar wel of de buigproef goed is.
Ik had mijn paard verzekerd maar sinds een paar maanden uit de verzekering gehaald omdat ik het weggegooid geld vind. Ik heb een spaarpot alleen voor haar waar medische kosten van betaald kunnen worden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:28

Eerst moet je dan denk ik voor jezelf bepalen of er een reden is waarom je haar niet zou nemen.
Stel dat er uit de keuring zou komen dat ze bv een 3 heeft op de foto. Zou dit reden zijn om haar niet te nemen? En wat bij een 4? Als je het risico van een 3 niet aan zou willen gaan dan heeft keuren zin.
Omdat je het paard al zo goed kent zou ik persoonlijk niet voor een klinische keuring gaan.
Ik zou wel gaan voor rontgologische keuring.

Ik heb ooit een paard gehad dat bij mij echt nooit wat gehad had maar een 3 had bij de keuring. De kopers hebben haar toen toch genomen maar helaas was na een jaar ellende. Heel rot voor paard en nieuwe eigenaar.
Aan de andere kant ken ik ook een pony dat met vele 4-en nog steeds loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:32

MarjanB schreef:
Gaaf paard!

IK heb mn paard voor de dood verzekerd, het is net wat je wil. Ikzelf wil niet dat een verzekeraar voor mij gaat bepalen wat ik met mn paard moet en mag doen als deze bijvoorbeeld kreupel is..

Klinisch zou ik altijd even doen, er zijn veel paarden die op de röntgen niet goed zijn maar jaren fijn lopen en nooit ergens last van hebben. Als er echt wat is dan komt dat met de buigproeven er vaak wel uit. Daarnaast is keuren altijd een moment opname en kan er bijvoorbeeld de volgende dag ineens wel iets te vinden zijn.

@MarjanB ik begrijp niet waarom de verzekering zou bepalen wat je met je paard moet doen als hij kreupel is? Ik heb mijn paard vrij uitgebreid verzekerd, maar ik bepaal toch echt zelf wat er gebeurt en naar welke dierenarts hij gaat als er iets ernstigs aan de hand is.

Verder ben ik het helemaal eens met jury.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:33

[***], weet je dat heelz eker? Er zijn namelijk genoeg verzekeringen die bepaalde dierenartsen 'gebruiken', en ook echt wel een vinger in de pap te roeren hebben bij bijvoorbeeld langdurige kreupelheid.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:35

@[***], ja dat is jouw keus, maar als je ooit in een langdurig proces beland met je paard door een lastig te genezen blessure en je hebt een duurder paard, loop je wel het risico dat op gegeven moment de verzekering het plan van aanpak bepalen gaat omdat zij betalen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:37

Ja, weet ik (in mijn eigen geval) heel zeker. Ik begrijp wat jij bedoelt kleinvosje. Ik weet hoe het werkt met dat soort verzekeringen(door schade en schande wijs geworden helaas).

Het is eigenlijk zoals hierboven ook al in eerdere posts wordt aangegeven, dat je, je goed moet inlezen en informeren aangaande de verschillende verzekeringen.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:41

mijn verzekering doet ook zeer zeker niet moeilijk ik ga heen waar ik heen wil en alles is altijd netjes vergoed en iki kan zeggen dat ik in die 10 jaar dat mijn paard verzekert is het geld er ruim uit heb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:41

knollentuin schreef:
@[***], ja dat is jouw keus, maar als je ooit in een langdurig proces beland met je paard door een lastig te genezen blessure en je hebt een duurder paard, loop je wel het risico dat op gegeven moment de verzekering het plan van aanpak bepalen gaat omdat zij betalen...

Ik weet niet of dat waar is. Maar ik denk inderdaad dat, dat misschien wel afhangt van het verzekerde bedrag. Weet niet over welke bedragen je dan praat, maar zo duur is mijn paard nou ook weer niet ;)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:51

@ afab ik ken iemand van wie paard ernstige peesblessure had. Eigenaar wou paard in laten slapen omdat er weinig kans was op genezing en paard veel pijn had. Verzekering zei doodleuk gooi paard eerst maar een jaar op de wei... En daar sta je dan met een paard waarvan je hem de pijn en ellende wil besparen...na jaren flinke premie betaald te hebben.. Dat is het laatste wat ik wil

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:56

idd marjan, ik heb zo iets idd zelf mee mogen maken. verzekering bepaald dan gewoon wat er gebeurd, dus ja je kiest zelf naar welke dierenarts je gaat maar als je behandeling langer dan en duurder dan komt gaat de dierenarts met de verzekering in gesprek..maar goed we gaan behoorlijk ot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:11

Nog heel even OT, ik schrijf ook dat ik door schade en schande wijs ben geworden. En iedereen kent natuurlijk allerlei specifieke voorbeelden.
En je bepaald nog altijd als eigenaar of je, je paard in laat slapen of niet. Ja, dat de verzekering op dat moment niet uitkeert, is waar. Maar ik zou mijn paard zeker geen jaar met pijn in het land zetten, omdat ik jaren flinke premie heb betaald. Je sluit toch geen verzekering af omdat je het geld er weer uit wil hebben??? Dan maar geen geld van de verzekering.
Maar goed, dan kom je op de vraag of je uberhaupt wel moet verzekeren? Ik ben van mening dat als je iets zelf kan betalen je het niet moet verzekeren. Ik heb de mijne verzekerd omdat ik niet voor onvoorziene ziektekosten wil komen te staan. Verder heb ik een spaarpotje om een ander paard te kunnen kopen in het geval dat mijn paard komt te overlijden.

Is voor ieder idd een persoonlijke afweging op basis van financiële middelen. Dank dat TS hier gewoon goed over na moet denken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:14

@ afab dat bedoel ik dus ook ik wil niet betalen voor iets dat ik niet zelf in de hand heb..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:21

@marjanB, als dat financiëel gezien kan, dan is niet verzekeren in jouw geval idd de beste oplossing.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:00

Tja.. Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe ver je wil gaan als een paard iets heeft. Als Inja bijvoorbeeld ernstige koliek heeft en geopereerd moet worden kies ik er voor om haar in te laten slapen omdat er vaak toch vervelende complicaties bij komen. Zo heb je dus heel veel om over na te denken :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:32

Ben ik helemaal met je eens! Ik wil mijn spaarpotje echt bewaren voor de aanschaf van eventueel een ander paard. Dat wil ik dus niet gebruiken voor ziektekosten. Daar heb ik dan de verzekering voor. Mochten er echt heel ernstige dingen gebeuren (bijv koliek zoals jij schrijft) dan zou ik ook ernstig nadenken wat ik moet doen.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 16:54

Thanks iedereen voor de adviezen. Het klinkt misschien heel hard, maar mocht het paard inderdaad ernstig ziek worden door bijvoorbeeld koliek o.i.d, ga ik niet enorme kosten maken om haar misschien weer beter te krijgen... Zoals ik al heb vermeld, hoef ik niet veel voor haar te betalen, dus het is geen dure sport/fok merrie.

Ik denk dat ik haar wel klinisch laat keuren en haar dan ook verzeker voor de dood. Klink dit verstandig in jullie oren?? :D

Waar hebben jullie je paard bij verzekerd??

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:55

ik zit bij de eerste friesche onderlinge