Waar kan ik zulke sporen krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Waar kan ik zulke sporen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 13:26

Ik loop al een tijdje tegen het zweep probleem aan in de M1. Met zweep doet mijn hafpoown werkelijk alles en is lekker voorwaarts,
maar zodra die zweep weg gaat (en dat weet hij maar al te goed) doet hij niks meer en word verschrikkelijk lui. Omdat ik niet goed en scherpe
beenhulpen kan geven, en dat weet hij, kan ie daar misbruik van maken en reageerd gewoon niet. Tja slim beest heb je dan.

Nou heeft er iemand bij mij op stal een spoortje die scheef naar binnen staan, en hij vroeg mij gisteren of dit misschien niet iets was, omdat je er
dan net iets gemakkelijker bij kan en iets strenger kan worden als het echt nodig is.
Dus ik doe die dingen om, met de verwachting dat t toch niets zou uitmaken,.. maar holie wat een verschil! Heerlijke spoortjes werkelijk waar!
Je voelt precies wanneer je het spoortje tegen de buik aan legt, dus veel meer controle en hij reageerd er super op!

Dus ik helemaal blij, maar waar kun je dit spoortje krijgen? Ik kan ze werkelijk niet vinden op google":

Ziet er ongeveer zo uit.
*foutieve foto verwijderd*

Weten jullie het misschien?
Alvast ontzettend bedankt! :D
Laatst bijgewerkt door Martine op 19-03-12 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd

Liselot

Re: Waar kan ik zulke sporen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:30

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 13:32

echt super bedankt, een vriendin van mij liet een seconde geleden die link ook al zien , topic kan dus eigenlijks gesloten worden, maar alsnog heel erg bedankt! :D

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:54

Ander idee is om even met 2 zwepen te rijden en er dan 1 weg te leggen. Dan denkt de pony dat je er geen meer hebt en dan kun je hem laten merken dat hij ook zonder zweep op letten (met die 2e zweeP natuurlijk)...
Misschien heb je er wat aan

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:56

lijken me niet heel bijzondere sporen, je zult ze bij ieder ruitersportzaak kunnen kopen, lijkt me!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 16:51

Weet iemand ook of je er mee mag rijden bij de ponys ? Bij de regelementen staat dit spoortje er niet tussen :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 16:54

arabella2000 schreef:
Ander idee is om even met 2 zwepen te rijden en er dan 1 weg te leggen. Dan denkt de pony dat je er geen meer hebt en dan kun je hem laten merken dat hij ook zonder zweep op letten (met die 2e zweeP natuurlijk)...
Misschien heb je er wat aan

Heb ik al eens geprobeerd, maar op de een of andere manier weet ie dat gewoon en blijft ie hoe dan ook voorwaarts. Hij is echt te slim hiervoor :P

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:39

Nee, hier mag je niet mee rijden bij de pony`s.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:52

Bij de pony's mag je hier niet mee starten idd zijn ze te lang voor.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 18:00

Een halve cm te lang toch ? Maar wel met zo'n soort spoortje ? Ik zal zoeken naar een 3 cm spoor van dat slag. Hopelijk dat ie bestaat...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:03

Anders thuis vaker zonder zweep rijden en/of scherper aan je been maken.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 18:07

smeetjoew schreef:
Anders thuis vaker zonder zweep rijden en/of scherper aan je been maken.

Ja daar ben ik nu dus mee bezig. En met dit spoortje gaat het echt heel fijn.
Ik rijd nu thuis heel soms met zweep, alleen wanneer ie sloom word pak ik hem er bij en zodra hij met zweep vertraagd eem dikke tik en dan weggooien. :)

Maar met dit spoortje heb ik m voor t eerst er niet bij gepakt :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:10

Maar 't is gek, want hij heeft in feite dezelfde inwerking als ieder ander knopspoortje. Enige is dat deze naar binnen wijst en volgens mij ook vooral functie heeft voor mensen die wat te lang cq. lange benen hebben voor hun paard/pony.
Maargoed, moet geen rijtechnisch topic worden, maar je kan 't makkelijk met een gewoon spoortje oplossen hoor. :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 18:12

smeetjoew schreef:
Maar 't is gek, want hij heeft in feite dezelfde inwerking als ieder ander knopspoortje. Enige is dat deze naar binnen wijst en volgens mij ook vooral functie heeft voor mensen die wat te lang cq. lange benen hebben voor hun paard/pony.
Maargoed, moet geen rijtechnisch topic worden, maar je kan 't makkelijk met een gewoon spoortje oplossen hoor. :D

Haha ja i know, snap t ook niet dat dit dus veel beter wil. Waarschijnlijk omdat ik anders mijn hele been Moet omdraaien om spoor te gebruiken en nu niet. Nu hoef ik alleen mijn been aan te leggen. Nou ja hoe dan ook, hij Moet gewoon veel beter aan mijn been :')

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:14

Je moet gewoon 'ns een keer been geven, indien geen reactie dan roei met de zweep. Moet je eens een keer of drie herhalen en dan heb je een watervlug paard. Uiteraard moet je dan wel zodanig rijden dat je niet elke pas aan het aansporen bent. Alleen been geven als je meer voorwaarts wil en dan been er weer vanaf.
En thuis standaard zonder zweep rijden, scheelt al de helft.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:16

_Bitje_ schreef:
smeetjoew schreef:

Haha ja i know, snap t ook niet dat dit dus veel beter wil. Waarschijnlijk omdat ik anders mijn hele been Moet omdraaien om spoor te gebruiken en nu niet. Nu hoef ik alleen mijn been aan te leggen. Nou ja hoe dan ook, hij Moet gewoon veel beter aan mijn been :')

Maar dat betekend dan dus dat je bij iedere aandrijving je spoortje gebruikt? Dat lijkt mij nogal onwenselijk... Of heb ik het nu zo verkeerd begrepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:46

Deze spoor staat niet in lijstje van toegestane sporen. Dus het zou kunnen dat deze hele spoor niet toegestaan is..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 19:00

Josee,nee natuurlijk niet , maar zodra hij vertaagd en hij reageerde niet op kuit kan ik even net wat scherper been geven waardoor ie vervolgens weer op let :)

Yvank ja dat zag ik dus ook al,heb mijn instructrice vandaag ook even gevraagd, ze is jurylid en zij wist t ook niet en zal voor me kijken.
Maar een man bij ons op stal start er dus ook gewoon mee dus het zal wel.mogen, zou niet weten waarom niet.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:40

Deze man start bij de paarden en dat is het hele verschil.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:28

_Bitje_ schreef:
Josee,nee natuurlijk niet , maar zodra hij vertaagd en hij reageerde niet op kuit kan ik even net wat scherper been geven waardoor ie vervolgens weer op let :)

Yvank ja dat zag ik dus ook al,heb mijn instructrice vandaag ook even gevraagd, ze is jurylid en zij wist t ook niet en zal voor me kijken.
Maar een man bij ons op stal start er dus ook gewoon mee dus het zal wel.mogen, zou niet weten waarom niet.

Maar hoe kan het dan dat je niet iedere keer drijft me thet spoortje? Want je hoeft toch niks aan je beenhouding te veranderen om hem te gebruiken?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 17:33

Xjosee schreef:
_Bitje_ schreef:

Maar hoe kan het dan dat je niet iedere keer drijft me thet spoortje? Want je hoeft toch niks aan je beenhouding te veranderen om hem te gebruiken?

Nee dat zeg ik niet?
Om het spoortje te gebruiken hoef ik nu niet helemaal mijn been (tenen) naar buiten te draaien om zo te prikken met het spoortje.
Als het goed is geef je eerst kuithulp, reageerd ie niet, beenhulp. reageerd ie niet hoef ik maar een klein beetje mijn been te draaien en dan raak ik hem al aan.
dus wel sneller dat ik m aanraak, maar niet dat ik mijn beenhouding niet moet veranderen voor gebruik :n

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 17:34

loriene schreef:

Nou ja mag ik er niet mee starten kijk ik naar een andere oplossing en anders ga ik ook maar bij de paarden starten als ze zo moeilijk gaan doen om een spoortje. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:36

Elke goede ruitersportzaak heeft die dingen wel denk ik, dus even naar de ruitersportzaak bij jou in de buurt.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:37

_Bitje_ schreef:
Xjosee schreef:

Nee dat zeg ik niet?
Om het spoortje te gebruiken hoef ik nu niet helemaal mijn been (tenen) naar buiten te draaien om zo te prikken met het spoortje.
Als het goed is geef je eerst kuithulp, reageerd ie niet, beenhulp. reageerd ie niet hoef ik maar een klein beetje mijn been te draaien en dan raak ik hem al aan.
dus wel sneller dat ik m aanraak, maar niet dat ik mijn beenhouding niet moet veranderen voor gebruik :n

Oké, nu is het me duidelijk! :)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:29

_Bitje_ schreef:
loriene schreef:

Nou ja mag ik er niet mee starten kijk ik naar een andere oplossing en anders ga ik ook maar bij de paarden starten als ze zo moeilijk gaan doen om een spoortje. :)

Je mag niet bij de paarden starten. Moet je 18 voor zijn of een paard hebben..
Maar ook ik kon hem er niet tussen vinden, dus ben bang dat je er niet mee mag starten.

Kun je niet extra hulp vragen voor je probleem? Dus een aantal lessen waarin je wat minder aan hoe je paard erbij loopt denkt maar echt alleen bezig gaat met hem aan de hulpen krijgen en dat je zelf ook goed leert je been stil te houden en alleen aan te drijven als het moet?