mijn paard blijft maar bijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

irisje2

mijn paard blijft maar bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 19:28

fyjendo mijn bijna twee jarige blijft maar bijten naar mij en andere ik heb al zo veel dingen geprobeerd en hij doet het altijd ook gewoon als je er bij staat ik steek mijn vinger meestal op geef hem een tik of duw zijn hoofd weg in het beging reageerde hij hier goed op maar nu niet meer als je het halstertouwtje aan zijn halster wilt klikken wil hij er in bijten enzo hij speelt ook vaak met zijn maatje iedere dag zeker dan zitten ze elkaar ook de hele tijd te bijten ik sanp wel dat hij denkt dat hij met mij wilt spelen om te gaan bijten en uitdagen maar hij moet weten dat ik niet op die manier speel nouja en dat begrijpt hi niet

ik hoop dat jullie nog goede ideen hebben ik weet niet meer wat ik moet doen
oja deze maand word hij gecastreerd misshcien is hij dan wel wat rustiger weet niet als het bjiten daarna over gaat niet gelijk dan maar over paar weken of maanden.

schreeuwen reageerd hij niet op doet er niks mee en hij maakt er ook wel een spelletje van
hij bijt ik geef een tik hij bijt ik steek mijn hand op zo gaat het meestal altijd wel door

Anoniem

Re: mijn paard blijft maar bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:24

Castreren, aangezien ik aanneem dat ie nog hengst is. Hengsten zijn moeilijk te straffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:26

Ruinen bijten ook als je ze niet opvoed.

'hij bijt ik geef een tik hij bijt ik steek mijn hand op zo gaat het meestal altijd wel door'
Daar gaat het al fout. De 2de keer had je hem zo'n klap moeten verkopen dat ie het 2 weken daarna nog voelt. Niks hand op houden, opvoeden.

sprinkler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:47

Asyaa schreef:
Ruinen bijten ook als je ze niet opvoed.

'hij bijt ik geef een tik hij bijt ik steek mijn hand op zo gaat het meestal altijd wel door'
Daar gaat het al fout. De 2de keer had je hem zo'n klap moeten verkopen dat ie het 2 weken daarna nog voelt. Niks hand op houden, opvoeden.

HOI ASYAA

Probeer de methode van Monty Roberts. Dan lukt alles snel en zonder straffen. Er zijn 2ehands boeken van hem te koop bij Bol.com vanaf 8 Euro en filmpjes staan op youtube. Een dier leert misschien uiteindelijk door straffen maar kan dan angstig worden, en dat kan weer leiden tot andere vervelende dingen.
Als je een dier iets leert door belonen, vindt hij het leren leuker en leert het sneller en wordt dan niet angstig.

Monty Roberts werd zelfs ingehuurd door de Engelse Koningin en andere rijke mensen omdat hij zo goed en zo snel is.

http://www.youtube.com/watch?v=tEnlPFvR ... re=related

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:52

sprinkler schreef:
HOI ASYAA

Probeer de methode van Monty Roberts. Dan lukt alles snel en zonder straffen. Er zijn 2ehands boeken van hem te koop bij Bol.com vanaf 8 Euro en filmpjes staan op youtube. Een dier leert misschien uiteindelijk door straffen maar kan dan angstig worden, en dat kan weer leiden tot andere vervelende dingen.
Als je een dier iets leert door belonen, vindt hij het leren leuker en leert het sneller en wordt dan niet angstig.

Monty Roberts werd zelfs ingehuurd door de Engelse Koningin en andere rijke mensen omdat hij zo goed en zo snel is.

http://www.youtube.com/watch?v=tEnlPFvR ... re=related

Is mogelijk een manier.

Echter veel sneller en ook nog goedkoper is gewoon een klap vanjewelste uit te delen. Angstig worden door straffen is grootste onzin. Dat gebeurt enkel als je zelf niet goed bezig bent en bezig blijft met het straffen. 3 seconde lang boos zijn, daarna terug naar het oude en weer doen alsof er niks gebeurd is. Als je dat goed doet hebben ze vrij snel door wat op prijs word gesteld en wat ze niet hoeven te proberen.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:57

Ik ga mee met Asyaa. Ze hebben niet te bijten in iets wat van jou is. Niet je lijf, niet je halstertouw, niks.

Op alles even streng zijn dus. Bijten mag ie bij zijn vriendjes en als die er niet van gediend zijn duiden ze dit ook aan met een klap. In jou spullen wordt niet gebeten. Heel consequent zijn hierin dus :).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:05

helpt in elk geval al om dit soort paarden absoluut niet uit de hand te gaan voeren.
zeler bij jonge paarden werk je het dan in de hand dat ze gaan bijten

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:11

Altijd als een paard mij probeert te bijten, zegt ik hee/nee. Het licht aan het karakter hoe hard je het moet zeggen. Terwijl ik dat zeg geef ik even een tik met de rug van mijn hand. Ga het paard niet in elkaar slaan maar ''bijt'' hem wel terug.
Ik vind monty robberts een goede methode maar persoonlijk zou ik het zo doen via de rangorde.
Wat ellepel zegt is ook een hele goede tip.
Veder catreren is niet overal het antwoord op!!

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 10:15

nouja hoe monty roberts het doet wil ik niet doen ik vind het alleen maal maar een beetje raar op die manier van hem en hij is echt voor bijna nergens bang wat ik doe al ren ik met een vlieger ofzo in de wei hij komt gewoon als ik snelle bewegingen maakt blijjft hij gewoon snel dan moet ik hem echt helemaal opjagen en ik denk neit dat dat echt goed voor onze band is als ik hem een tik geeft of ik sla hem echt dan doet hij misschien 1 pasje terug als ik hem een schopje geeft 1 keer een schop blijft hij gewoon staan

hij kan andere keren ook heel lief zijn dan bijt hijj helemaal niet maar meestal is een een klein snot aapje met zijn gedrag

eigelijk is alles goed hem behalve het bijten voor de rest is hij echt niet vals slaat niet bokt nooit tegen je gewoon heel vriendelijk maar dan op een verkeerde manier

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:20

inderdaad als je geen fok ideeen hebt, castrere als hij nog hengst is :) scheeld vaak ook hoop

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:22

terug bijten in zn oor :D
Ik werd een keer gebeten door de pony van mn vriendin die bij mijn vz pony staat,
we waren aan t wachten ofzo hadden ze vast, en opeens beethij mij keihard uit het niets.
Dus zei zij terugbijten dus ik dachtnou dat doe ik dan maar :+
hij heeft me nooooit meer gebeten!

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 10:24

nee ik wil zeker niet met hem gan fokken en was hij word in de maand (maart) of april gecastreerd en in april word hij dan twee jaar

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 10:32

maar als je hem in zijn oor bijt dan kan hij toch mij bijten in mijn buik ofzo

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:47

irisje2 schreef:
nouja hoe monty roberts het doet wil ik niet doen ik vind het alleen maal maar een beetje raar op die manier van hem en hij is echt voor bijna nergens bang wat ik doe al ren ik met een vlieger ofzo in de wei hij komt gewoon als ik snelle bewegingen maakt blijjft hij gewoon snel dan moet ik hem echt helemaal opjagen en ik denk neit dat dat echt goed voor onze band is als ik hem een tik geeft of ik sla hem echt dan doet hij misschien 1 pasje terug als ik hem een schopje geeft 1 keer een schop blijft hij gewoon staan
hij kan andere keren ook heel lief zijn dan bijt hijj helemaal niet maar meestal is een een klein snot aapje met zijn gedrag

eigelijk is alles goed hem behalve het bijten voor de rest is hij echt niet vals slaat niet bokt nooit tegen je gewoon heel vriendelijk maar dan op een verkeerde manier

Hij heeft totaal geen respect voor je. Ik denk persoonlijk dat het beter is als iemand je even helpt in real-life. Wij kunnen niet zien wanneer het gebeurt. Dus misschien professionele hulp.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:55

dat van hierboven inderdaad, even prof help zoeken voor je paardje.
Ook staat er "als ik hem een tik geeft of ik sla hem echt dan doet hij misschien 1 pasje terug als ik hem een schopje geeft 1 keer een schop blijft hij gewoon staan"

Zou zowiezo nooit je paard schoppen :) dus vind ik goed over nagedacht dat je dat nie wilt doen

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 15:02

minoux@
ik deed het alleen voor die ene keer want ik wil gewoon dat hij niet meer bijt maar eigelijk had ik er wel spijt van en kon ook even wat beter na denken dat het toch niet geholpen heeft
ik had vandaag weer over het zeil met hem gelopen en hij vond het eng als ik het op zijn rug legten dus daar maakte ik gebruik van als hij bijt komt het zeil naar hem toe of als hij naar mij toe komt komt het zeil naar hem toe daarna een uurtje ging ik naar hem toe en je merkte dat hij wel in gedachten had dat hij het niet moest doen dus misschien gaat het wel wat beter

loisbr96@ wat voor iemand zou ik dan zoeken gewoon iemand die met paarden kan omgaan enzo
of iemand die hier echt gespecaliseert in is en welk iemand zou dat dan moeten zijn?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:08

Van straffen leert niemand iets, geen mens, geen paard.
Hij kan wel dingen gaan vermijden en/of angstig worden, maar leren is echt iets anders!

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 15:19

josien_m_ @ wat kan ik dan wel doen als hij niet van straffen leert?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:23

josien_m_ Dat moet je de paarden die in kudde verband leven dan ook maar eens uitleggen. Daar worden heel wat hardere klappen en beten uitgedeeld dan dat wij mensen een paard aan kunnen doen.

Mijn portret word 6 en leert het nu pas aardig dat bijten harde klappen krijgen betekend. Ik kan hem sinds een jaar zonder zorgen mijn rug toe draaien zonder dat ie hapt. Voordien kon dat niet.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:28

josien_m_ schreef:
Van straffen leert niemand iets, geen mens, geen paard.
Hij kan wel dingen gaan vermijden en/of angstig worden, maar leren is echt iets anders!

amen _/-\o_

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:29

Hoe leert een paard? Op verschillende manieren, je kunt conditioneren, als hij doet wat je wilt belonen. Zo koppelt hij zijn door jou gewenste gedrag aan iets fijns. Iets wat fijn is doe je vaker.
Maar een paard kan ook leren door zelf "na te denken", ik zet het tussen aanhalingstekens om duidelijk te maken dat paarden dat ook kunnen maar vast anders dan wij mensen. Door hem in een situatie te brengen waarin hij zelf een oplossing kan vinden, leert hij ook. Je moet de situatie dan zo maken dat hij de ruimte heeft om iets te proberen en zorgen dat foute of ongewenste keuzes vervelend en onaangenaam voor hem zijn (maar niet gevaarlijk voor hem of jou).
Dat is puzzelen.
Paarden in de kudde hoef ik dat niet uit te leggen.
Je verwart dan leren van onpaardachtige dingen die wij van ze willen met hun eigen sociale structuur en het leren je plaats te kennen.
Wij kunnen nooit als een paard op een paard reageren omdat ons 7/8ste van hun non verbale communicatie ontgaat!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:30

aikon schreef:
josien_m_ Dat moet je de paarden die in kudde verband leven dan ook maar eens uitleggen. Daar worden heel wat hardere klappen en beten uitgedeeld dan dat wij mensen een paard aan kunnen doen.

Mijn portret word 6 en leert het nu pas aardig dat bijten harde klappen krijgen betekend. Ik kan hem sinds een jaar zonder zorgen mijn rug toe draaien zonder dat ie hapt. Voordien kon dat niet.

Zo langzaam leert een paard in zijn kudde gelukkig niet, hij zou het niet overleven.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 15:35

dus wat kan ik nu het beste doen om het afte leren

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:38

Die van mij is gewoon een SM paardje :D

Andere dingen leert hij gelukkig wel snel en goed, alleen hij MOET bijten. Dat krijgen we er maar langzaam uit. Hij bijt niet alleen mensen ook andere paarden, loopt niet voor niets met een muilkorf om in het land of paddock. Zelfs dan krijgt hij het nog voor elkaar om een ander bijtwonden toe te brengen. Hoeveel klappen en beten hij er ook voor terug krijgt, hij gaat door. Hij is zijn gelijke nog niet tegen gekomen, helaas. Misschien leert ie het dan eens af.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:39

Terugbijten als in gniepen met je nagels, in neus of oor. Slaan zou ik persoonlijk mee stoppen.

Of zodra hij bijt hem bezig houden. Hoofd omhoog omlaag heen en weer, achteruit stappen, vooruit stappen enz. Totdat hij braaf luistert, dan geef je hem rust. Herhaal dit telkens weer als hij bijt...