Hoog boven de ring, hoe jureren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Hoog boven de ring, hoe jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 16:02

Vaak in het indoorseizoen zit de jury boven (bijv) de kantine en kijken zo de rijbaan in.

Nu komt het regelmatig voor dat ze direct boven A zitten. Ik vraag me dan af hoe goed ze daadwerkelijk de daar uitgevoerde oefeningen kunnen zien?

Aanspringen in galop in de hoek eronder? Halt houden bij A? Dat is toch bijna onmogelijk?

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen volgen maar ik ben benieuwd hoe jullie dit doen tijdens het jureren.

Bedankt!!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:09

Ipv gaan zitten, gaan staan voor het raam en daarna de vereniging melden dat ik niet meer beschikbaar ben. Het is af en toe bizar hoe je komt te zitten. Hokken waar je alleen tot de B-E lijn kan kijken, hoeken die wegvallen, en dan nog te hopen dat de ramen doorkijkbaar zijn.( En soms nog aleen maar betreedbaar met stofjas ) Ik ben dus klaar met dit soort manege`s en ga er daarna niet meer heen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 16:28

Duidelijk! Maar blijkbaar zijn er toch mensen die wel daar jureren.

Als je er bent, ga je dus staan om alles goed te kunnen zien? En de hokjes die ik zie, zien er echt wel netjes uit hoor, zo is het niet. Maar het is maar dat ik me afvraag hoe ze alles goed kunnen zien.

Ik heb in de zomer wel eens geschreven.......regen kwam met bakken uit de lucht, ramen beslagen, klodders modder tegen de ramen, ga dan maar eens jureren. Locatie was top, maar tegen die ellende kon je weinig doen.

Bedankt voor je reactie!

EllyC

Re: Hoog boven de ring, hoe jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:30

halthouden bij A is goed te zien, bij C wat lastiger :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:31

Ja, je gaat staan, of je rekt jezelf erg ver uit. Je hoeft in ieder geval niet meer naar de sportschool na een dagje in zo'n hokje jureren. Die van Femiaans heb ik laatst ook gehad, die locatie, en inderdaad, als je gaat staan kun je nog wat zien, als je zit al veel minder...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 16:41

jury schreef:
halthouden bij A is goed te zien, bij C wat lastiger :+

:o :o

:D (te snel nagedacht)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:05

Soms kun je het gewoon echt niet zien in wat voor bochten je je ook wringt en dan neem ik het gemiddelde van de rest. Heb je het onderdeel verprutst, heb je geluk, en andersom. Het is niet anders. Daarom snap ik ook niet dat er met het proeven maken geen rekening gehouden wordt met locaties waar het juryhok niet zo heel logisch is geplaatst.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:41

Fitzroy schreef:
Soms kun je het gewoon echt niet zien in wat voor bochten je je ook wringt en dan neem ik het gemiddelde van de rest. Heb je het onderdeel verprutst, heb je geluk, en andersom. Het is niet anders. Daarom snap ik ook niet dat er met het proeven maken geen rekening gehouden wordt met locaties waar het juryhok niet zo heel logisch is geplaatst.

Hier hetzelfde. Was laatst op een locatie waar de C echt helemaal niet te zien was, de hele korte zijde niet. Zelfs niet als ik ging staan met mijn neus tegen het raam. En daar moest dus een wissel worden gesprongen.... ja dat is mooi dus. Je ziet het niet. In hele extreme gevallen waarin wordt nagesprongen en je dus achter ziet omspringen in de hoek kan je een cijfer geven wat ergens op gebaseerd is maar alle andere gevallen zijn dus 6-en bij mij. Degene met een topwissel hebben dan pech en degenen met een slechte wissel hebben dan geluk. Is niet anders. Maar baal er wel altijd van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:05

Gaan jullie er serieus zulke capriolen voor uithalen om het wel te zien? Ik beoordeel zulke punten standaard met een 6, tenzij ik bijvoorbeeld iemand de galop zie herstellen en dus weet dat ie verkeerd zat. Maar met een 6 benadeel en bevoordeel ik niemand. Ruiters hebben er ook voordeel van, zij hebben een hoek waarin ze ongezien even iets kunnen doen. Ik gebruikte zulke punten tenminste vaak ook om even paard weer op scherp te zetten.. :j

Fijn jureren is het overigens zeker niet, maar we hebben hier wel een aantal maneges waar dit helaas het geval is..

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:25

Ik haal dus idd zulke capriolen uit, ik ben zelfs wel eens naar de kantine gegaan en een paar tafeltjes weg laten halen om mijn tafeltje heen. En als je er dan wat van zegt is het steevast "U bent de eerste die er over begint ( lees zeurt)" Kan wel wezen maar ik ga geen proef zitten beoordelen met een dosis gokken erbij.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:27

Ik doe het net als Fitzroy en Suzanne.
Bij standaard een 6 benadeel je de betere ruiters Relaxed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:55

KarinvdM schreef:
Ik doe het net als Fitzroy en Suzanne.
Bij standaard een 6 benadeel je de betere ruiters Relaxed...

Ben ik niet met je eens, met een 6 benadeel ik niemand, alleen degene die een goede overgang rijdt. En het is niet persé gezegd dat de betere combinatie dat doet.. Zoals Fitzroy ook zei, degene die het verprutst heeft geluk, degene die hem goed rijdt heeft pech..
Neem Noord Sleen, beide hoeken vallen volledig weg uit je zicht doordat de keet buiten de bak staat.. En ook datgene bij C zie je alleen hetgeen wat de ruiter doet, hele paard is niet te zien :n Ik zou niet weten hoe ik het anders moet doen.. :n Ik vind dan iedereen een 6 het eerlijkst.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:15

Een combinatie die veel 7ens scoort benadeel je in mij ogen dan dus wel.
In Noordsleen kan je de hoeken best zien als je even gaat staan. Ik heb al eens gezegd dat ze nog 2 extra ramen in die keet moeten maken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:06

Ik geef het gemiddelde idd, dus zoals Karin zegt: iemand met een lijst 7-ens, krijgt een 7 van mij, iemand met allemaal 5-en een 5.
Alleen hebben ze dan pech als juist dat onderdeel goed uitgevoerd werd of juist geluk in het geval van de 7-combinatie als het verprutst werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:34

Fitzroy schreef:
Ik geef het gemiddelde idd, dus zoals Karin zegt: iemand met een lijst 7-ens, krijgt een 7 van mij, iemand met allemaal 5-en een 5.
Alleen hebben ze dan pech als juist dat onderdeel goed uitgevoerd werd of juist geluk in het geval van de 7-combinatie als het verprutst werd.

Pcies, dus in alle gevallen blijf je gokken.. Ik houd het dus bij de 6, dat kost geen punten en levert ook geen punten op..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:32

Alleen is dat niet geloofwaardig in een 210 pnt proef. Bovenstaande is ook zoals ik het geleerd heb op de jurycursus in een grijs verleden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:44

Zo heb ik het ook geleerd en dat doe ik ook als ik om wat voor andere reden dan ook een onderdeel gemist of niet goed gezien heb.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:46

Even los van hoe jullie het oplossen ben ik nu wel nieuwsgierig of jullie het aankaarten bij de vereniging. Heel vaak is het best wel makkelijk op te lossen, maar als niemand het ooit meld en gewoon weer in zo`n rokhok gaat zitten, wordt er nooit aktie ondernomen. En daar hebben we toch ook het juryrapport voor?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:16

Mij is geleerd op de jurycursus dat onderdelen die je niet kunt beoordelen, je daar een 6 voor geeft. Ik zou in dit geval ook iederen die 6 geven.
Bij sommige verenigingen hebben ze een camera hangen op die hoeken, waarbij de jury dat stukje op beeld kan volgen in het juryhok. Daar ben ik zelf mooi een keer de mist in gegaan. Ik had al bedacht dat de jury de hele korte zijde bij C niet kon zien. Dus leek me wel een goed moment om mijn paard even aan te pakken op die plek. Tot ik er later pas achter kwam dat hij alles op camera kon zien :o

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 11:26

Die camera's zijn wel super zeg! Wel l ullig dat je er zelf te laat achter kwam :D

Ik vind de manier van Karin en Fitzroy het meest eerlijke. Daar komt mijn vraag dus ook vandaan. Ik had een proef met veel goede punten en het viel me op dat de oefeningen die ik op de korte zijde bij C had gereden allemaal lager waren en nagenoeg niet voorzien van commentaar.

Ik heb nog even naar ons juryhok gekeken. Verwarmt, netjes, hangen zelfs kleine schilderijtjes in beetje sfeer te maken, maar inderdaad, maar voor het jureren is ook de korte zijde erg lastig te zien.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:40

Recent ben ik op zo'n locatie geweest waar ik allereerst mijn weg moest zien te vinden door een stalgang, daarna aankwam bij een extreem gammele vlizotrap die te vies was om beet te pakken. Boven aan op een soort zolder aangekomen waar alles onder het stof en vogelpoep zat, inmiddels had ik m al helemaal zitten natuurlijk. Juryhok zelf was wel redelijk schoon maar een schuine ruit die niet open kon en weinig tot geen zicht, al ging ik met mijn neus ertegen aan hangen, op de gehele korte zijde bij C. Geen mogelijkheid om fatsoenlijk te zitten omdat je eigenlijk schuin tegen dat raam aan moest hangen, anders miste je ook een deel van de lange zijden.

Toen er een amazone verkeerd reed, moest ik schreeuwen want ja er kon niets open en amazone snapte het niet (later begreep ik waarom want moeders stond een proef uit 2006 voor te lezen...). Uiteindelijk heb ik een bovenlicht opengekregen waarna mijn handen helemaal zwart waren van de troep (en ik gok ook vogelpoep) die overal aan zat.

Een ringmeester hadden ze ook niet dus ik moest maar gokken wie het was want van aanmelden hadden ze nog nooit gehoord. Dat ging dus aan het eind ook fout omdat ik van het secretariaat niet de goeie protocollen had gekregen.

Kortom....nee ik ga daar dus niet meer heen!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:42

Das dezelfde waar Femiaans en ik het ook over hadden daffodil. Vond vooral de trap geen pretje, zeker niet met drinken of iets anders in je handen... En in het hokje, nee, geen pretje...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:21

Daffodil: :')
Dat is wel heel erg zeg. Daar zou ik ook klaar mee geweest zijn. En opmerking maken op het rapport.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:01

Ja dat rapport, das een goeie maar die heb ik dus helemaal niet gezien. Ik zat zelf ook niet op te letten en heb een tijdlang niet gejureerd maar wordt dat nog steeds gebruikt? Dan hoop ik toch echt dat die na mij het ingevuld heeft....

Slordig van mij ook maar ik was er op dat moment ook niet met mijn hoofd bij en wilde heeel erg graag naar huis dus heb de prijsuitreiking afgewacht, zowaar wat vragen beantwoord en ben weggegaan.....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:04

Het juryrapport heb ik de vorige keer op die locatie ook niet gezien, was ook de eerste jury van de dag. Sterker nog, ze hadden het niet eens ter plekke, moest nog opgehaald worden. Ik wilde namelijk wel netjes mijn gegevens invullen plus aankomsttijd en vertrektijd. Het secretariaat van deze wedstrijd wist ook niet dat een jury een half uur voor aanvang aanwezig hoort te zijn, en dat dat half uur voor en na de rubriek meegeteld hoort te worden bij de vergoeding. Heel apart, want ze organiseren al jaren wedstrijden...