Paard gehecht na ontsnapping, wie aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Paard gehecht na ontsnapping, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 13:43

Ik zit even met een puzzel waar bokt misschien antwoord op heeft.

Vorige maand is mijn jaarling fjord door het draad heen gegaan, is ontsnapt, kwam iets tegen waardoor hij een jaap op zijn been had die gehecht moest worden en ik zit nu met de rekening.
Het stroom stond er niet op, waardoor mijn fjord er gewoon doorheen gewalst is. De stalhoudster dacht dat er wel gewoon stroom op stond, maar toen ik voelde was het zo zwak dat ik als mens het nauwelijks voelde.

Wie is nu in theorie aansprakelijk; ikzelf, want het was mijn paard, dus het is mijn dierenartsrekening?
Of de stalhouder, omdat je een plekje bij hem huurt, en er dan van uit kan/wil gaan dat je paard er veilig staat? De omheining was niet in orde, zodat mijn paard kon ontsnappen en zich kon verwonden. Het hek/schrikdraad was trouwens niet kapot.

Twee weken terug is het schrikdraad weer gefixt, waarna de stalhoudster min of meer bevestigde dat er destijds geen stroom op stond waardoor hij kon ontsnappen. Sinds het stroom er weer op staat, is hij niet meer ontsnapt.

Ik vind dit een beetje een lastige kwestie, ik heb iets van, mijn paard mijn rekening, maar is dat in geval zo? :o

Jaime_

Re: Paard gehecht na ontsnapping, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:45

'Hij is er doorheen gewalst' maar 'het hek/schrikdraad is trouwens niet kapot'
Hoe kan hij er dan doorheen gewalst zijn?

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:48

Oeehh lastige..

Schrikdraad wat niet strak gespannen is?

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:48

eigenaar van het paard ben jij, en dus ben jij aansprakelijk.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:49

Wat een vervelende situatie!
Ben alleen bang dat de rekening toch voor jou is. Weet niet of er heel toevallig een bordje bij jouw stal hangt met 'Wij zijn niet verantwoordelijk voor.....'?
Hoop dat je paardje wel goed opknapt??

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 13:51

Omdat het touw weliswaar op de grond lag, dus hij er is er doorheen gegaan, maar er was geen schade aan en kon zo weer opgehangen worden. Zo duidelijker? :P Er waren geen grote beschadigingen aan waardoor bijv. het hek gerepareerd moest worden.

Corina: zo denk ik dus ook :) hoor alleen van alle kanten wat anders :+

Melissa_b: hing slap, was ergens stuk zodat het erg zwak was, maar stalhoudster wist dat niet.

Kentaro: nou, stomme was, er kwam een beunhaas van een DA bij, waardoor het nog best een lange nasleep had. Daar kan alleen de stalhoudster niks aan doen ;) pony heeft nu alleen een lelijke plek op z'n been, mja, moet hij maar niet ontsnappen :')

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:51

Maar het is sowieso raar, want hoe weet je of het weinige stroom de oorzaak is? Want als het hek/stroomdraad nog heel is, hoe is hij dan in godsnaam door het stroomdraad heen gegaan? Er tussendoor klimmen kan die niet :+ Dus waarschijnlijk is hij erover heen gesprongen ? (Dat doet mijn fjord ook)

Edit: Oke nou snap ik 'm geloof ik..
Volgens mij zou je hem/haar wel aansprakelijk kunnen stellen via verzekering omdat zij nalatig is geweest wat betreft het stroom. Maarrrrrrr of die aansprakelijkheidseis dan ook wordt erkend is weer een ander verhaal. Daarnaast vraag ik me sterk af of je dat uberhaupt moet willen..
Laatst bijgewerkt door Jaime_ op 07-03-12 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:54

Mij lijkt stalhouder hij wordt betaald om paarden te houden en in de wei te houden.
Als jij kunt aantonen dat jij hem daarvoor betaald is hij aansprakelijk (tenzij jij pacht) zo niet dan schaar je in en dan is stalhouder aansprakelijk toecallig vorig jaar meegemaakt met jonge paarden van ons die op weg liepen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 13:56

Er stond niks op, dus is hij er met zijn hele gewicht in gaan hangen. Had hij daarvoor ook al een paar keer gedaan. Als hij geen harde tik krijgt, heeft hij zoiets van 'muh, doen we wel ff.' :P

Tenzij ze netjes het handvat hebben gepakt met hun mondjes, de draadjes van de haakjes hebben gehaald en er daarna vrolijk huppelend vandoor zijn gegaan.

Aka het stroomdraad was 'ergens' stuk, waardoor de spanning laag was.

Andersom ook he, in dit verhaal; mijn paard heeft ook eens z'n gewicht in de strijd gegooid tegen een (brak) hek, waardoor het knakte. Ook heeft hij z'n waterbak wat 'aangepast' naar zijn wensen (lees: waterslang er af getrokken :') )
En die kosten verhalen ze ook niet op mij. Omdat het hun spullen zijn, hun stallen. Dan werkt het andersom toch ook, omdat nu mijn paard 'stuk' is, dus het zijn mijn kosten?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:57

Als er geen stroom opstond is de stalhoudster nalatig geweest (in mijn ogen). Je verwacht dat ze dat in de gaten houdt en dat ze de omheining in orde heeft. Overleggen anders of je de rekening kan delen? Ik zou dit niet direkt zelf gaan dokken, het is de schuld van de stalhoudster dat jouw fjordje door het draad gaat. Moet ze beter opletten of beter schrikdraadapparaat aanschaffen. Stel dat het erger was afgelopen (paard tegen auto, schade aan auto, pony dood?) wie betaald het dan?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:59

off topic... Dagelijks dun inmasseren met calendula (VSM) kan heel erg goed helpen!! Wordt soepelder en litteken kan behoorlijk weg trekken!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:01

In dit geval is het idd de nalatigheid van de stalhoudster omdat zij niet voor voldoende stroom heeft gezorgd..
Maar inderdaad zoals je zelf ook al zegt, je kan haar aansprakelijk stellen maar dat doet zij ook niet als jouw fjordje wat vernield. Dus ik zou gewoon lekker zelf voor de kosten opdraaien en er geen probleem van maken. Anders kan jij in de toekomst wrs ook alles vergoeden wat de 'lompe' acties van jouw fjordje teweeg brengt.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:01

en anders doe het ieders de helft

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:03

Juridisch heb ik geen idee, heb je rechtsbijstand om dit na te vragen?
Maar ik vraag me soms wel af hoe stalhouders in deze tijd (waarin het uitzoeken van aansprakelijkheid steeds vaker aan de orde is) nog op een prettige en relaxte wijze een pensionstal kunnen runnen. Het blijft mensenwerk, hoe goed je je best ook doet.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:04

Roane schreef:
Ik zit even met een puzzel waar bokt misschien antwoord op heeft.

Vorige maand is mijn jaarling fjord door het draad heen gegaan, is ontsnapt, kwam iets tegen waardoor hij een jaap op zijn been had die gehecht moest worden en ik zit nu met de rekening.
Het stroom stond er niet op, waardoor mijn fjord er gewoon doorheen gewalst is. De stalhoudster dacht dat er wel gewoon stroom op stond, maar toen ik voelde was het zo zwak dat ik als mens het nauwelijks voelde.

Wie is nu in theorie aansprakelijk; ikzelf, want het was mijn paard, dus het is mijn dierenartsrekening?
Of de stalhouder, omdat je een plekje bij hem huurt, en er dan van uit kan/wil gaan dat je paard er veilig staat? De omheining was niet in orde, zodat mijn paard kon ontsnappen en zich kon verwonden. Het hek/schrikdraad was trouwens niet kapot.

Twee weken terug is het schrikdraad weer gefixt, waarna de stalhoudster min of meer bevestigde dat er destijds geen stroom op stond waardoor hij kon ontsnappen. Sinds het stroom er weer op staat, is hij niet meer ontsnapt.

Ik vind dit een beetje een lastige kwestie, ik heb iets van, mijn paard mijn rekening, maar is dat in geval zo? :o

Er stond dus wel stroom op, dat het zwakker was dan gedacht is wat anders.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 14:07

Ellie_F schreef:
Juridisch heb ik geen idee, heb je rechtsbijstand om dit na te vragen?
Maar ik vraag me soms wel af hoe stalhouders in deze tijd (waarin het uitzoeken van aansprakelijkheid steeds vaker aan de orde is) nog op een prettige en relaxte wijze een pensionstal kunnen runnen. Het blijft mensenwerk, hoe goed je je best ook doet.

Vraag ik me ook af, daarom ga ik in alle waarschijnlijkheid gewoon zelf de kosten betalen. Ik weet alleen van mezelf dat ik soms te vriendelijk ben, en je akn jezelf wel voor je kop slaan als je later hoort 'dat had je kunnen verhalen blah blah ze zijn ervoor verzekerd' het is nml geen klein bedrag.
Maar wat jij zegt, zit ik ook mee. Wil ook niet de zeurende pensiongast uithangen.

Ik ga overigens wel weg bij deze stal, door meerdere redenen, maar geheel fijn sta ik er niet meer.

Kentaro: door de boer die hij gehecht heeft, word hij aardig panisch wanneer je die voet wilt pakken, dus ben nu voornamelijk bezig met weer proberen dat voetje te pakken zonder meteen getrapt te worden. Lukt inmiddels wel weer, maar makkelijk is het niet :')

weer on topic :)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:07

Wat staat er in je contract?
In mijn contract staat dat de stalhouder alléén aansprakelijk is op het moment dat er sprake is van grove nalatigheid.
Waaraan heeft je paard zich opengehaald? Breekt je paard vaker uit?

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:11

Tja, inderdaad een lastige puzzel!
Wij hebben hier eens gehad dat er een paard bij een ander paard in de wei werd gezet door 1 van de pensionklanten, die heel goed wist dat die merrie altijd alleen stond. Resultaat: een ongewenste vechtpartij en een rekening van de dierenarts. Omdat het uiteindelijk de verantwoordelijkheid is van de stalhouder dat de paarden goed in de wei worden gezet, heeft zij de kosten van de dierenarts gewoon afgehouden van het pensiongeld die maand. En er nooit iets meer van vernomen.

Je moet voor jezelf afwegen of de kosten jou een (mogelijke) beschadiging van de relatie met de staleigenaar waard is. Het delen van de kosten zou inderdaad een goede keuze kunnen zijn. Daarmee pak jij je eigen verantwoordelijkheid, maar laat je de staleigenaar wel delen in de kosten.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 14:11

Nou, daar staat niks in over dit soort onderwerpen.

Waar hij zich aan opengehaald heeft weten we niet. Ik kwam op stal aan, in de wei was leeg. Voetstapjes in de sneeuw gevolgd, en ik kwam uit bij zijn eigen stal waar hij met een tevreden kop zijn eigen voerton leeg stond te vreten terwijl de plas bloed bij z'n been steeds groter werd. Dus vul maar in. Aan de hooivorken die voor z'n stal staan, aan het draad, aan iets op de mestplaats waar hij overheen gekuierd is, geen idee. :)

Mijn paard brak vaker uit, tot het schrikdraad grondig gecontroleerd werd en er weer voldoende stroom op stond.

Dit is overigens geen topic waarna ik een hetze wil starten met de stalhoudster he, dit is puur nieuwsgierigheid van mijn kant wat betreft juridisch/verzekeringen etc.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:12

Wat vervelend dat je paard na de hechting panisch is geworden wanneer je zijn voet wilt pakken.

Je komt niet zeurend over hoor ;) maar ik hoor zo vaak het woord aansprakelijk vallen in de paardenwereld dat ik me wel eens afvraag hoe je als pensionhouder nog op een prettige wijze je werk kan doen zonder steeds juridische consequenties in je achterhoofd te hebben.

Er stond stroom op, je paard is ontsnapt en daaruit is een verwonding voorgekomen, ik zou het als een vervelende samenloop van omstandigheden zien.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:13

Wat voor huurovereenkomst heb je met jouw stalhouder, sta je volpension of mag hij op een stukje gras lopen?
Welke voorwaarden zijn er opgenomen als het gaat om aansprakelijkheid?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 14:22

Ik kan ook zeggen van 'ik ben niet verantwoordelijk hoor!' en dan met m'n auto een kinderwagen platrijden op een zebrapad, maar dan ben ik dus echt wel verantwoordelijk _O-
Het contractje staat in; hou het netjes, niet losgooien in de bak, en geleden schade en diefstal kunnen niet op ons verhaal worden.
Alleen zou ik dan verwachten als pensiongast dat mijn paard er veilig kan staan, met degelijke afzetting. Du zou ik mij afvragen in hoeverre 'niet verantwoordelijk zijn' dan geld.

Hij staat gewoon in pension, met overdag de wei op indien mogelijk.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:34

Ben geen jurist.... zoals ik het heb begrepen bij jij als eigenaar aansprakelijk.
Maar dat hoeft niet te betekenen dat je 100% eigen schuld hebt en daardoor 100% schadevergoedingplichtig.
Want die 100% kan worden verminderd door (bijvoorbeeld) het feit dat de eigenaar wat nalatig is geweest.
Maar pb LDRD eens, die weet hier veel vanaf. Ook op de FAQ staat hier veel over :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:15

je zegt het zelf al namelijk gelede schade en diefstal kunnen niet op ons verhaald worden!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:17

Misschien zelf ook af en toe de stroom controleren.