Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. golddigger08 schreef:Joolien: dus iegenlijk zeg je dat het paard om dat moment gewoon niet verder kan... Omdat de basis er half in zit. Maar als je dan weer terug zou gaan naar de basis,die er correct "in" zou rijden. Zou het paard dan wel verder kunnen. En tot welk niveau denk jij dat een " gewoon" paard kan kome. Zonder onwijs goede gangen of papiere, aanleg of iets?
Maar relaxed: nu kunnen ook pony"s tot het zz zwaar komen!! Baal je dan niet?
golddigger08 schreef:Joolien: dus iegenlijk zeg je dat het paard om dat moment gewoon niet verder kan... Omdat de basis er half in zit. Maar als je dan weer terug zou gaan naar de basis,die er correct "in" zou rijden. Zou het paard dan wel verder kunnen. En tot welk niveau denk jij dat een " gewoon" paard kan kome. Zonder onwijs goede gangen of papiere, aanleg of iets?
Maar relaxed: nu kunnen ook pony"s tot het zz zwaar komen!! Baal je dan niet?
Ik was al super blij dat ik Z2 was geworden, we begonnen beide als 'niks' 
Was je eindelijk ergens met vaak niet de makkelijkste/meest goed gebouwde paarden/meest goede bewegers, zagen de eigenaren gulden/eurotekens voor de ogen en moest het verkocht! Beeetje jammer. Maar over enkele weken heb ik er eentje onder mn kont waarmee ik in het Z2 ga beginnen en dan eens hoop door te rijden in het ZZ-licht.
en dan moet je in mijn ogen stoppen
golddigger08 schreef:En waarom ben je nu gestopt met je huidige paard in het m2?
Ze heeft niet zo handige bouw,kort voorbeen,traag achterbeen.
Joolien schreef:Wat mijn idee is, en die is misschien een beetje hard, is dat vaak de basis wordt overgeslagen. Tot de M kom je daarmee nog aan de punten, maar wanneer er echt verzameling, impuls en correcte nageeflijkheid gewenst is, loopt men vaak vast omdat dit nooit als basis is gezien. Veel paarden bieden nette correcte gangen aan en lopen de figuren netjes, wat punten oplevert. Maar als het echt gaat om de basis, mist deze meestal en dan kom je jezelf tegen in het Z waar dat toch echt van belang is...
Urielle schreef:Einde capaciteiten, de meeste paarden kunnen gewoon niet meer dan Z, voor ZZL en hoger moet je ook gewoon een paard hebben die de souplesse en draagkracht kan verenigen met expressie.
Met The_Stig ben ik het totaal niet eens, oefeningen kunnen je paard zo ontzettend verbeteren en zo zijn ze ook bedoeld, sterker in het achterbeen, meer souplesse, rechter, meer controle over het plaatsen van voor- en achterhand. Voorbeeldje: ik heb zelf een linkerbeen waarin ik door een rugprobleem minder handig en snel mee ben. Nou weten mijn paarden dat uiteraard donders goed en die maken daar graag een beetje misbruik van. Op een gewone grote volte of wending gaan ze dus graag een beetje tegen mijn binnenbeen inhangen. Omdat te voorkomen kan ik ze op voorhand al een beetje attent maken voor dat linkerbeen door enkele pasjes schoudervoor of evt. zelfs schouderbinnen te zetten. Nog een voorbeeldje: mijn paard liep M, maar de contra wou niet mee. Op de voorhand, uit elkaar, over tempo, scheef, alles behalve een nette contra en ik kreeg het niet opgelost. Toen kreeg ik een instructeur die zich dat niet aantrok en gewoon verder ging waar ik vastgebeten zat op die contra. Die heeft me aan het werk gezet met de eenvoudige galopwissel. Door die eenvoudige wissel moest het paard in de gewone galop meer gaan sluiten en ik moest meer controle krijgen. En tada, ineens was de contra er ook. Idem voor een pony die de neiging had om telgangend te gaan stappen, is opgelost met travers en renvers. Alles hangt met alles samen! Het zegt meer over jou dat je oefeningen als kunstjes ziet dan over de ruiter die ermee bezig is!