Rendac: aan de weg leggen. In woonwijk?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Rendac: aan de weg leggen. In woonwijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 21:58

Nee nee, geen sterfgeval hier hoor, gelukkig niet!

En misschien nu een hele rare vraag en vooral erg voorbarig, maar ik ben altijd het liefste goed voorbereid. Als er iets met mijn pony's zou gebeuren, zou ik ze zelf het liefste naar de slacht hebben. Maar stel dat er wat op de wei gebeurd, of dat ze echt thuis ingeslapen moeten worden......
Dan moet de Rendac gebeld worden.

En ik weet van de Rendac dat je je paard dan vervolgens aan de weg, afgedekt met een zeil, moet aanbieden.
Nu is mijn wei gelegen aan de rand van een woonwijk, en daar komen dagelijks erg veel mensen, kinderen en mensen met honden langs. Mijn wei grenst aan 1 lange zijde aan die weg (met een berm er tussen), de andere lange zijde ligt langs een sloot en de beide korte zijdes grenzen aan andere weides.

Stel dat er bij mij een pony afgevoerd zou moeten worden, dan lijkt het me niet zo slim om het kadaver dan in de berm langs de weg te leggen. Dit dus ivm. kinderen maar ook mensen met honden etc.
Ik heb wel een groot hek langs de weg, die ik kan open zetten zodat tractors de wei in kunnen. Als je zo'n kadaver dan aan de rand van je wei legt met zeil er over, zouden de mensen van de Rendac dan niet het hek open kunnen/willen maken om het kadaver mee te nemen?

Ik weet dat er ook zoiets als een individuele ophaaldienst bestaat, maar eerlijk gezegd vind ik dat een beetje zonde geld; in mijn ogen is het dier al dood, dus de manier van afvoeren vind ik dan niet zo heel boeiend, tenminste, daar ga ik geen honderden euro's extra aan spenderen.

Wie o wie heeft iets dergelijks wel eens meegemaakt, of weet hoe zo iets zou moeten in zo'n geval?

Overigens maak ik me er ook wel eens zorgen over hoe het zou moeten als de DA een pony zou moeten laten inslapen..... aangezien hier alles voor iedereen te zien is. Behalve in de (schuil)stal, maar dat is natuurlijk ook niet handig, want dan moet zo'n kadaver ook nadien versleept worden... (en dat gaat niet vanwege de afmetingen van stal en paddock).

Lailaa

Re: Rendac: aan de weg leggen. In woonwijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:00

Goede vraag, zou er eigenlijk geen antwoord op weten.
Ik lees even mee!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:01

Ja hoor, wanneer je een goed bereikbaar weiland hebt, komen ze het ook wel in het weiland oppikken. (Moet je wel van tevoren aangeven).
Maar dan moet het land niet te nat zijn, anders zakken ze natuurlijk weg.

Mijn paard is ook vanuit het weiland opgepikt en niet mee gesleept.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:02

je moet er pas over na gaan denken als er echt iets aan de hand is .zonde van je tijd

Nadine_S

Beetje domme vraag misschien: maar kun je het hek niet open laten? Of ben je dan juist bang voor honden e.d?

Anoniem

Ik lees ook even mee.
Lijkt me niet echt prettig om je paard in te slapen in de wei,maar nu ik er zo over nadenk,zou dat hier ook het geval moeten zijn....

lizet_lara schreef:
je moet er pas over na gaan denken als er echt iets aan de hand is .zonde van je tijd

Ik vind het alleen maar reeël denken,elk paard kan overlijden. Kun je beter van te voren dingen goed regelen,als je kapot bent van verdriet denk je wrs niet over zulke dingen na :n
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-12 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:03

Met de rendac valt best te praten.
Bel ze is, leg het uit en jr hebt antwoord

Lailaa

lizet_lara schreef:

Waarom?
Als je het gewoon wilt weten en voorbereid wilt zijn?
Voor als het echt een keer aan de orde is?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

lizet_lara schreef:

Je kunt maar beter goed voorbereid zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:04

Is het geen optie om in dat geval een kadaverkap (of hoe zoiets ook mag heten) bij een boerderij te lenen? Ligt het in ieder geval iets steviger afgedekt.

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:05

Rendac heeft bij ons een paard wel eens van het erf af gehaald, wij wonen midden in een woonwijk en paard lag achter op het erf. Moet het wel bereikbaar zijn voor de vrachtwagen natuurlijk ;).

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:11

Indd, bij mn buren hebben ze t paard ook van t erf gehaald, terwijl wij hier aan een doorgaande weg wonen.
Wij hebben geen erfcontract, (wij moeten de bakken langs de weg zetten) maar toen wij onverhoopt meer kadavers hadden, zijn ze EN eerder gekomen dan normaal op woensdag en op t erf gekomen. Was geen probleem en zijn geen aparte kosten in rekening gebracht.

(Hebben veel zieke kippen gehad).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 22:11

lizet_lara schreef:

Zonde van m'n tijd?! Ik wil goed voorbereid zijn. Ik wil weten wat alles in houd.
Niet voor niets dat ik bij de aller 1e excursie naar de paardenslachterij in Nijkerk ben geweest. Echt niet omdat me dat zo leuk leek!
En dit soort dingen horen er ook gewoon bij.

Mocht het zo ver komen en er moeten dingen geregeld worden, dan hoef ik dat dan niet allemaal nog uit te gaan zoeken. Want dan heb ik wel andere dingen aan m'n hoofd...........

Goede voorbereiding is het halve werk.

Cayenne: Dankjewel. Op zich zou dat geen probleem moeten vormen, aangezien ze dan niet eens de wei in hoeven te rijden; vanaf de straat/berm kunnen ze dan zo met 'de grijper' het kadaver oppakken als het hek open staat.

Broccoli: Jawel dat kan op zich wel, maar is niet handig ivm dat ik dan 100% zeker weet dat er dan mensen/kinderen de wei in zullen lopen en dat soort dingen. Daarnaast vind ik het risico dan te groot dat mijn andere pony's via een enkel draadje zo de weg op kunnen.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:16

Oh ja, dat is begrijpelijk. Maar zo te lezen zijn ze vrij coulant!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 22:17

Judith_ schreef:
Is het geen optie om in dat geval een kadaverkap (of hoe zoiets ook mag heten) bij een boerderij te lenen? Ligt het in ieder geval iets steviger afgedekt.

Dat is ook een idee ja..... is wel wat verderop in het dorp waar mensen zoiets hebben (zeg maar niet echt naast de deur) maar weet ook niet of je dat zo mag lenen en gebruiken.

goldith: En dat was dus geen individuele ophaalservice? Want daar zijn een hoop meer kosten bij gemoeid hé....... Dan komen ze het zelfs netjes uit stal halen....

Edit: oké CarinaR dus ook zelfde ervaring. Blijkbaar kan er dus best e.a. overlegd worden in aparte situaties als deze? Dat zou wel fijn zijn ja.
Toevallig zijn hier de afgelopen 2 maand bij mijn buurman (precies dezelfde situatie) 2 geitjes overleden. Die heeft hij gewikkeld in van dat hooiplastic ook langs de weg gelegd. Maargoed, dat was natuurlijk zo klein en dan viel ook niet echt op.....

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:19

lizet_lara schreef:

Het is toch fijn om je alvast voor te bereiden op dingen die kunnen gebeuren? Goed orienteren dus.

Ik lees ook even mee.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:20

toen mijn pony overleed hebben we heb aan de weg gelegd ,
recht tegenover de ingang van de druk bezochte lidl en erboven een vestiging van fit for free op dinsdag middag.
was vast geen prettig gezicht voor de mensen maar verder slepen als nodig doe ik echt niet.
gelukkig heeft die er maar een uurtje gelegen.
Laatst bijgewerkt door Michelle_ op 05-03-12 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:23

Vroeger woonden we vlakbij een basisschool. Toen mijn paard overleden was, hebben we Rendac ook gebelt en de situatie uitgelegd. Ze vonden het zelf ook beter om het paard op ons erf te laten liggen dan langs de weg, waar al die kinderen ook langs kwamen.
Als het maar bereikbaar is voor hun.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:24

Ik ken een geval van een stal tegenover een basisschool. Toen is de rendac om een uur of 7 's ochtends gekomen, meteen de eerste dag, zodat er zo min mogelijk mensen 'last' van zouden hebben.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:32

Ik zit hier ook aan een weg waar veel wandelaars/fietsers komen. Ik heb mijn pony destijds ook laten inslapen. Ze lag nog wel op ons terrein, onder een zeiltje, net achter de omheining, maar dus niet echt "aan de weg". Echter wel goed te bereiken voor de grijparm van de rendac wagen (was zo'n 3 meter van de weg af). Ik heb toen echt heel ruim zeil over haar heengelegd, en stenen rondom zodat het zeil niet kon opwaaien. Kids van een vriendin uit de straat hebben het niet eens gemerkt. Ja, er lag een zeil, maar omdat niet te zien was wat mijn pony eronder lag, hadden ze er ook geen vraagtekens bij.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:36

lizet_lara schreef:

Net zoals mensen pas na moeten gaan denken over een uitvaartverzekering als ze al op het randje van de dood staan? Beetje belachelijk niet? Als de TS dat nou graag wil weten, ik vind het verstandig om over na te denken.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:39

Ze hebben onze merrie destijds gewoon van het erf gehaald, als er maar ruimte is, en het moet verhard zijn.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:45

bij ons lag hij op de kiezel-inrit van ons stallen, zolang het bereikbaar is, en ze kunnen zonder problemen met hun kraan eraan maken ze niet teveel problemen ervan om een poortje open te doen of extra meter in te rijden....Bij ons zijn ze ook gewoon de inrit in gereden, geparkeerd en opgehaald.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:07

Ik heb op een kinderboerderij gewerkt, midden in een woonwijk. Kadavers van paarden, maar ook van geiten/schapen enz werden door rendac daarom van het erf af opgehaald. Wel kon de vrachtwagen daar gewoon achteruit het erf oprijden en het kadaver inladen. In overleg is inderdaad wat meer nodig, als ze met de vrachtwagen je erf maar op kunnen.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:12

In principe mag de vrachtwagen je erf niet op.

De gezond- en welzijnswet voor dieren, regelt een stuk destructiewetgeving.
Hierin staat dat je het kadaver van het dier vooraan de weg moet aanbieden. De vrachtwagen mag inprincipe maar max 1 vrachtwagenlengte het erf op rijden.
Daarnaast dien je het dier zo af te dekken, zodat er geen ongedierte of andere dieren bij kunnen en zodat het dier uit zicht is van mensen.